Enklare tävling SuperMoto i Kalmar 27/7

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Tack för svaret!

Tror nog inte jag kommer ställa upp i en tävling riktigt ännu. Men man skulle ju kunna träna lite med den hojen o sen köpa nåt mindre o smidigare om man nu skulle tävla.

Men det är ju inte så fruktansvärt saftigt att köra en säsong då. Bara man skruvar allt själv...och väljer att inte ha det värsta

damn it... nu måste jag köpa en 525a .... :huvet

byte någon? 640 mot reggad 525a? :D hehe

hakis

Nu med ny formula
Gick med
19 Oct 2004
Hoj
Kawsaki 450 KXF -07 och en 125cc Midzizeknarr. Skiter i väghoj just nu
Tack för svaret!

Tror nog inte jag kommer ställa upp i en tävling riktigt ännu. Men man skulle ju kunna träna lite med den hojen o sen köpa nåt mindre o smidigare om man nu skulle tävla.

Men det är ju inte så fruktansvärt saftigt att köra en säsong då. Bara man skruvar allt själv...och väljer att inte ha det värsta

damn it... nu måste jag köpa en 525a .... :huvet

byte någon? 640 mot reggad 525a? :D hehe

Köp min....

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
beror ju helt och hållet på vad man har för pengasyn och inkomst:D

förvisso... Men man behöver inte vara miljonär för att köra lite på skoj. Om man jämför med road racing, på amatör-nivå, så är ju motard ett billigare alternantiv.

Jag är medel, medel, medel... så då k a n s k e man kan finansiera några tävlingar per år...

får se... det är ju andra grejer som måste betalas också tydligen... :va

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
så en billig säsong går nog på ca 20000. då har jag inte räknat med värdeminskning och vinterns motorrenovering.

Det låter rimligt, en billig säsong. Men bered dig på en överraskning när du summerar. Det kostar det som man har råd med. Upp till det tredubbla är inte svårt att få lägga ut på en säsong. Då är inte inköp av hojjar, transportmedel värdeminskning och renoveringar inräknat. Summerat på tretton tävlingar och x antal träningar under en säsong.

Alla som kör motard på bana är hjältar. :tummenupp

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Det låter rimligt, en billig säsong. Men bered dig på en överraskning när du summerar. Det kostar det som man har råd med. Upp till det tredubbla är inte svårt att få lägga ut på en säsong. Då är inte inköp av hojjar, transportmedel värdeminskning och renoveringar inräknat. Summerat på tretton tävlingar och x antal träningar under en säsong.

Det som tar emot mest är att däcken är så dyra och verkar gå åt så fort. :gnissla

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13

Men om man har en t.ex. 525a så kan jag ju ha den som "brukshoj" och slipper då ha 2st hojar. Värdeminskning kan man inte räkna in i summan, då en värdeminskning finns på den hoj man har ändå(?). Men att tredubbla 20000, känns lite i överkant. Har svårt att tro att det skulle kosta 60k.... eller? Om det är så mycket, då kan jag glömma allt vad motard heter...

Hur många av er som tävlar lägger 60k/år?

Men jag kommer prova lite med min slöa och klumpiga 640 innan jag bestämmer mig... Men fan va kul det ser ut ...

//Killen med medel-lönen...

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Klart du ska prova, du kommer långt för 20k. Men bli inte förvånad om du märker, att det kan, om man själv tillåter det, och har dålig koll på räkenskaperna, då kan det vara betydligt dyrare.

Jag räknade ut lite snabbt i slutet säsongen 06 och blev själv förvånad. Kommer inte ihåg exakt specat nu men det drar väg. Att köra tretton tävlingar på en säsong blir (i mitt fall) drygt tio tusen i dieselkostnad, däck drygt 12 tusen, 8 tusen i anmälningsavgifter, sen alla träningar under en säsong lika mycket till. En vända till åland brukar bli runt tretusen, licens och femtusen i bensin så är du nu uppe nära sextio tusen. Det sticker iväg fort om man inte begränsar sig.

Last edited:

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Nu har jag i och för sig knappt kört i år men tidigare år har jag varit hyfsat aktiv. Jag körde tre tävlingar för två år sedan och tillhörde de bakre leden i rookieklassen.

Alla håller inte med mig om detta men min uppfattning är att man i det tempot kan köra LÄNGE på samma däck utan att märka någon direkt skillnad. Hojen behöver inte vara av senaste modell så länge de viktiga komponenterna är tillräckligt moderna, dvs en hoj som är 5 år gammal är helt ok för en rookie så länge den är välskött. Inom rimliga gränser har man ingen nytta av mer effekt, modernare hoj, nya däck etc. Största delen av prestationen ligger trots allt hos föraren.

Att kunna träna och tävla en säsong för 20 000 kr tycker jag är helt rimligt om man tränar hyfsat regelbundet och kör ett par race, det går faktiskt att hålla kostnaderna på en väldigt låg nivå utan att känna att man snålar. Jag personligen tycker att många fokuserar för mycket på material och för lite på träning (detta gäller såklart inte enbart supermoto utan även andra sporter), om ekonomin är ett problem tycker jag t.ex. att man skall träna 10 gånger extra istället för att köpa däckvärmare. Båda sakerna är bra men det ena är viktigare än det andra och det är ju trots allt körningen som är det roliga...

Det är ingen nackdel att vara rik men det är definitivt inget krav. Som marcus säger så har man råd, men att man kanske beroende på sin ekonomiska situation måste prioritera bort annat. Att åka sporthoj på gatan samt betala soppa, service och framförallt försäkring är definitivt inte billigare...

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Hej.
Tack för alla synpunkter och att ni tar er tid att berätta lite kring grejerna. Det känns som att allt runtom själva motarden är en väldligt stor kostnad. Då tänker jag mest på resekostnader, anmälningar m.m. m.m.

Men jag kommer att prova lite SMC-kurser nästa år, träna lite på någon gokartbana så får vi se hur jag gör. Jag kör nog med den gamle klumpen jag har nu, för att se om man vill fortsätta. Den borde räcka till att testa på det iaf...

Tack alla som svarat!!

Mvh Magnus

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250

det är sant som du säger. men 13 tävlingar kommer jag inte upp i. snarare 4 då jag precis börjat. jag e lycklig om jag får 13 träningar eftersom man bor i göteborg. brukar kompensera med att köra cross. men vill man hålla på med nåt dyrt så skall man köra just cross :D .
men tanken är att jag skall hinna med fler tävlingar nästa år.

ang köra smc kurser så har dom inte mycket att lära en motardförare. jag har gått fyra steg (sporthojskurser) och det är bra när man ska få billigare försäkring. också mycket bra när man skall lära sig köra. men varje dag kostar 1000 - 1200 :-. då rekomenderar jag istället en hel helg på åland eller örebro (träningsläger) får det är så sjukt mycket mer lärorikt.
jag rekomenderar att köra på gelleråsen då den banan lämpar sig bra för en motard. kinnekulle och falkenberg funkar också bra men sviestad och anderstorp har för långa rakor för att man skall ha en chans.

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Anledningen till att jag ville köra med SMC var att de hade lite broms- och kurvtagningkurser. Sen tänkte jag ett steg längre... och då insåg jag att f*n vet om dem lär ut motardåkning... precis som du (p_kerttu) skriver.

Får väl kanske bli Kalmar där man kan träna. Tror det är det närmsta för mig som bor i Växjö.

btw... Sjukt snygg avatar du har p_kerttu :D

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...