Enklast möjliga ilastning

petrho

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2014
Hoj
MT09 Sport Tracker 2015
Har ni några bra tips på hur man spänner fast en mc i en normal släpvagn? Hur gör man för att inte repa eller skava? Har ni en "vagga" flr framhjul och/eller bakhjul? Etc

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Har ni några bra tips på hur man spänner fast en mc i en normal släpvagn? Hur gör man för att inte repa eller skava? Har ni en "vagga" flr framhjul och/eller bakhjul? Etc

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Spannband-for-styre-82496/

Eller sätt spännbanden fram i kraschpuckar om man har. Två framåt och två bakåt från bakramen, framhjulet mot lemmen. Om du är nojjig så dra ett spännband runt hjulen för att fixera i sidled, men det behövs egentligen inte om man straffar ned ordentligt. Har man depåstöd så kan man ställa upp den på det bak, underlättar en del när man håller på med banden.

Fast en sån här förenklar livet rätt mycket: http://ricambiweiss.com/de/transpor...d-transportsystem-f-anhanger-ktm-bmw-neu.html

(fast FAN vad slicks fastnar i de där!)

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
View attachment 397781

Kör båtkärra med lite tryckt virke fastsatt, inte helt lagligt men har funkat i två års tid utan att nån stoppat mig och undrat varför min båt ser ut som en motorcykel :D Tar ca 10 min att bygga om och jag eftersom jag har båten i vattnet hela sommaren så använder jag den hellre än att den bara står.

Enligt uppgift jag fick av vederbörande myndighet för flera år sedan är det helt ok att köra andra grejor på ett båtsläp...

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Om du fraktar en custom 200mil för roliga vägar behöver du en undersökning!
Om du missuppfattat det så är väl HELA grejen med custom att glida runt och bara transportera röven (även om GS1200 gör det mkt bättre) längs amerikansk landsbygd?
Att köpa ett släp till en sån båge är sannerligen hål i huvudet!

Exemplen på tuben är exakt samma sak som att jag på en flång ny rsv4 blev ifrånkörd av en gixxer K1 med en rökande skåning på som gjorde sin andra bandag dvs skit bakom styret...:gnissla

Nu måste man ju inte tvunget köra en custom på släpet. Det går nog lika bra att köra en cross till och från skogen, eller en äventyrshoj till och från verkstaden. Eller sin sporthoj från det otroligt tråkiga amerikanska inlandet till kalifornien eller till norra landet eller rentav kanada. Eller till bandagen. Lasta sitt täckta flak på den pickup som alla amerikaner har fullt med delar och däck och låt hojen åka bakom på släpet.

Inte vet jag. Jag säger bara att ska man ha ett släp att köra sin hoj med är det ju ett smidigt släp som helt tar bort det jobbiga i att lasta hojen.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jag har ett tippbart släp med körbar bakläm.
Från batochtrailer.se
släp.JPG

Man kör bara rakt in tills framhjulet tar i framlämmen,
då tippar flaket upp i våg och det är
bara att fälla ut stödet och kliva av.
:tummenupp

Lika enkelt att lasta av. Bara att lossa spärrarna
för flak och bakläm och rulla bakåt.
Flaket tippar automagiskt bakåt och baklämmen
trillar ut och bildar ramp.

Har kört sportisar, scootrar, offroad och brontoglidare utan problem.

:hej

/e

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Spannband-for-styre-82496/

Eller sätt spännbanden fram i kraschpuckar om man har. Två framåt och två bakåt från bakramen, framhjulet mot lemmen. Om du är nojjig så dra ett spännband runt hjulen för att fixera i sidled, men det behövs egentligen inte om man straffar ned ordentligt. Har man depåstöd så kan man ställa upp den på det bak, underlättar en del när man håller på med banden.

Fast en sån här förenklar livet rätt mycket: http://ricambiweiss.com/de/transpor...d-transportsystem-f-anhanger-ktm-bmw-neu.html

(fast FAN vad slicks fastnar i de där!)

Nu ha man ju hunnit lasta och transp0ptera ett antal hundra hojar, så man har då med tiden lärt sig lite

Dom där transportbanden är guld värda. Jag köpe en hel del från Biltema, men dock så kändes inte dom som att lita på i längden så jag köpte separat dyrare kvalite(engångsköp)

Transportstöden är jobbiga som fan. Fastnar och om den sitter löst så släpar den bara med när man försöker rycka ur hojen. Dessutom på längre turer så kan den glida åt sidan. Därför bör den nog sitta fast, antingen skruvad eller med remmar åt sidorna.

Jag har jort en träställning som jag sen kan flytta mellan bil och släp
131117b1.jpg

Den här är då totalt overkill. Från början från en hojställning ny hoj som jag sen har spikat på några platser till. Räcker egenligen med två plankor åt sidan(så att den inte glider åt sidan) och sen två spår där däcket går i.

131117b3.jpg

Egen ram för tredje hojen, så man kan jobba med den utan att stänga bakdörren.
131117b4.jpg

Annars så tar det för mig 4 minuter att lasta en hoj på vanligt släp. Det för kortare transport. Längre transport en halv minut till om man inte har transportstödet för framhjulet.(remmar fast framhjulet)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år