Enklaste och billigaste sättet att få hem en icke A2 hoj och strypa den utan vänner?

gurkanG

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Hoj
:(
Vill köpa en ny hoj som jag tänkt strypa till A2 behöriget. Men vad är bästa sättet att forsla hem hojen? Har varken vänner/bekanta som kan köra mc och har inte tillgång till bil för att hyra släp.

hur dumt är det att köra den ostrypen hem och till besiktningen (efter jag installerat strypning)?

Alla idéer tips är välkomna?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Säkerligen finns det något åkeri som sköter mc-transport i fjollträsk?

Edit: Är man beredd att hyra släp, så kan man ju även hyra bil...

withberg

Medlem
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
GSXR 750 -01, GSXR 600 -02
Dyrast är väl att lägga på släp och köra hem den. Annars finns det nog fler som kan tänka sig att hjälpa till med och köra hem den till dig. Jag själv skulle kunna hjälpa till, dock är jag inte i Stockholm förrens 4 juni. Är jag ledig och det inte är för långt bort.

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Jag hade kört hem den bara. Väldigt låg risk att polisen stoppar dig.
Har själv kört flera säsonger med 25kW-reggad hoj utan strypning och även med tung hoj men då jag bara hade mellan-kort.
Aldrig blivit stoppad där de har kollat detta.

Men det är risk-avvägning du får göra.
Risken är ju att bli stoppad med påföljd t.ex böter, indraget körkort eller vad det nu kan vara.
Vinsten är ju att du slipper krångla med hyrbil+hyrsläp etc.

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
KTM 1290R 2016
Ja men vad smart:crash ska grabben riskera kortet bara för att hämta hem en hoj när han kan få hjälp istället. Nä men det händer aldrig för det har aldrig hänt mig:3freak det är därför folk blir av med sina kort titt som tätt. Om du gör detta själv är en sak men ge fulkomligt fan i att uppmana andra, köttmar. Det blir ju ännu bättre om man dessutom råkar ut för någon slags olycka, det går ju aldrig att förutse eller hur, det är mer på spel än vad man tror sig veta.:dummer

freiman

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2014
Hoj
suzuki sv650 -99
Kan väll inte kosta skjortan att hyra en liten skåpbil annars om det inte funkar med släp..

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Hyr en skåpbil!

Tycker dock lite synd om dig som inte känner en enda person med bil.

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Lillencb 1 skrev:
Ja men vad smart....

Jaaa du, jag har väl inte uppmanat någon att göra någonting, har bara förklarat hur jag hade gjort om det hade varit jag som hade köpt hojen och endast haft A2 behörighet. Samt delat med mig av mina erfarenheter i liknande sammanhang.

Sen är det väl upp till TS att avgöra hur han vill göra. Som jag skrev ovan så är det ju en avägning risk vs profit, som så mycket annat här i livet.

Skadar ju heller aldrig att vara lite flexibel, särskilt när det gäller trafikregler, det tror jag nog alla vi motorcyklister är :tummenupp

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
KTM 1290R 2016
Jag hade kört hem den bara. Väldigt låg risk att polisen stoppar dig. Du förklarar vad du hade gjort till någon som frågar om hjälp och förklarar att det är en låg risk att bli stoppad, du hade bara kört.

Har själv kört flera säsonger med 25kW-reggad hoj utan strypning och även med tung hoj men då jag bara hade mellan-kort.
Aldrig blivit stoppad där de har kollat detta. Och nu förklarar du hur bar, lätt och vilken liten risk det är, kör bara kör...

Men det är risk-avvägning du får göra.
Risken är ju att bli stoppad med påföljd t.ex böter, indraget körkort eller vad det nu kan vara. Nu vill du sedan lägga lite ansvar på killen så att du ska försöka smita undan.

Vinsten är ju att du slipper krångla med hyrbil+hyrsläp etc. Och nu avslutar du med vinsten till att göra på ditt sätt, bra där:tummenupp Läser du inte vad du skriver:fakta

swlabr

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Du får ju köra den till besiktningen såklart. Eller är jag ganska säker på. Är det inte den där ordalydelsen i lagen "närmsta vägen till..." etc?

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Lillencb 1 skrev:
Jag hade kört hem den bara. Väldigt låg risk att polisen stoppar dig. Du förklarar...

Men snälla, han är väl inte något barn och jag är inte hans dagisfröken. TS får, precis som jag skrev ovan, avgöra helt på egen hand hur han vill göra. Jag har inte uppmanat eller pressat på något sätt.

Jag har, som sagt, bara förklarat hur jag hade gjort om det hade varit jag som hade köpt hojen och endast haft A2 behörighet. Samt delat med mig av mina erfarenheter i liknande sammanhang.

Nu tycker jag vi avslutar här och låter TS bestämma själv hur han vill göra :tummenupp

:backontop

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
KTM 1290R 2016
Men snälla, han är väl inte något barn och jag är inte hans dagisfröken. TS får, precis som jag skrev ovan, avgöra helt på egen hand hur han vill göra. Jag har inte uppmanat eller pressat på något sätt.

Jag har, som sagt, bara förklarat hur jag hade gjort om det hade varit jag som hade köpt hojen och endast haft A2 behörighet. Samt delat med mig av mina erfarenheter i liknande sammanhang.

Nu tycker jag vi avslutar här och låter TS bestämma själv hur han vill göra :tummenupp

:backontop

Spelar ingen roll, fakta är fakta, och jag struntar i om du är hans älskarinna eller en fiskmås du har ändå förklarat för honom vad du tycker är bäst och vad du skulle ha gjort samt vad han skulle tjäna på det. :lol

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
På valfri actionpicsåkning är det typ 50 pers som bryter på rikssvenska, nån av dem har allt som behövs ifall du lyckas få någon av dem att vilja hjälpa dig.

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Du får ju köra den till besiktningen såklart. Eller är jag ganska säker på. Är det inte den där ordalydelsen i lagen "närmsta vägen till..." etc?

Du får köra närmsta vägen till besiktningen med ett fordon som har körförbud... OM DU HAR KÖRKORT FÖR FORDONET.

mxjolle

Medlem
Gick med
14 Jun 2015
Hoj
z1000sx -14
Komiskt, "Chansen att snuten tar dig är liten" Jojo, visst är det så, men det är väl egentligen det lilla. Även om man kör prickfritt, lugnt och stilla så kan vilken bilist som helst smälla in i dig och då är det inte så kul längre...

Enklast billigast: Kör själv

Bästa billigaste: Låt någon annan köra (om försäkringen är OK med detta)

Lagligaste: Hyr en skåpbil och några spännband.

Jag är mer ur den aspekten att har man råd med hojj och försäkring så har man även råd att hyra en skåpbil. Tänk alla stålar du har sparat in på att inte ha en bil genom åren ;) Då är skåpbilen inte så dyr.

gurkanG

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Hoj
:(
Tack för all hjälp och tips hörni! Uppskattar det verkligen!

Lutar mot att hyra en skåpbil och köra hem den. Inte det billigaste, men säkrast. Jag kanske gör så att jag lägger upp en tråd i relevant forumdel när det är dags för köp och kollar om någon har tid/lust att köra hem den, vore sjukt uppskattat.

När det gäller att köra till besiktning, får jag göra det? Någon nämnde "minsta möjliga väg" (eller något liknande). Får jag köra hojen till besiktningen själv för att registrera den till 35kW?

mvh
Gurkan

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Du får köra närmsta vägen till besiktningen med ett fordon som har körförbud... OM DU HAR KÖRKORT FÖR FORDONET.

Jo, men har han strypt den och är på väg till besiktningen så har han ju behörighet för det hojen faktiskt är - även om den inte är reggad som det. Min teori är att argumentet håller.

Men jag kan ha fel, en intressant kuggis! Jag skulle verkligen vilja höra hur en jurist skulle resonerat.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award