ER-5 full med soppa

HPX

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Kawasaki ER-5
På min Kawasaki ER-5 (även känd som spruttburken) finns en fin inställning på bränslekranen med vilken man kan "Primea" motorn, om den har stått med tanken tom ett tag.

Ponera att någon elak djävel smög förbi och vred på denna innan en helg, och sedan stod bränslekranen och droppade in i motorn ända till Måndag, varpå den inte startar.

Vad göra? Efter mycket meck med lite startgas och ett par hundra försök till tändning så gick fanstyget igång. Hackigt. Sedan började det komma ut bensin (MYCKET bensin) ur luftfiltret ....

Luftfiltret är naturligtvis lätt att ersätta, men hur f-n får jag ut soppan ur cylindrarna, och hur kan jag vara säker på att allt är ute? På 2-3-4000 varv så tuggar den runt rätt långsamt, vid 5-6000 varv börjar den spotta ut bensinen.

Om någon har några tips när ni garvat färdigt så skulle det uppskattas,

// HPX

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
For the record, den går nog inte långsammare på 2-4000 varv nu än innan den vart full med soppa ;)

Men du bör byta olja eftersom du antagligen har fyllt vevhuset med bensin. Det som var i cylindrarna åker ut rätt så fort när den väl har gått igång. Eller rättare sagt, det har redan försvunnit när den tänder. Har du koll på hur mycket soppa som har runnit in i motorn ungefär? Hur ser det ut i oljenivåfönstret?

nosense

MilleOnAir
Gick med
10 Jul 2003
Hoj
Tuono 1100rr
Normalt så stänger flottörnålen när flottörhuset är fullt med bensin, skulle så inte vara fallet rinner den vidare ner i vevhuset och blandar sig med oljan...bensin smörjer dåligt...byt i så fall olja till ny frisk, starta o bränn ur skiten så är du på banan igen.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Sug ur det ur tändstiftshålen.. Blås ur de sista med startmotorn, när stiften är ute
Byt oljan, kör den varm och byt oljan igen. Köp biltemas billigaste mineralolja för mc!

Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Sug ur det ur tändstiftshålen.. Blås ur de sista med startmotorn, när stiften är ute
Byt oljan, kör den varm och byt oljan igen. Köp biltemas billigaste mineralolja för mc!

Ett säkert sätt att tända eld på sin hoj. Risken finns i alla fall.
När bränslet sprutar ut ur tändstiftshålen, finns det risk att tändhatten gör överslag och tänder på soppan.
Har hänt... på min hoj som jag köpte ny för snart 25 år sedan... på husqvarna handlarens verkstad...

Mats

empler

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2010
Hoj
Moto Guzzi
Har du otur kan du ha böjt sönder en vevstake PGA bensinen i cylindern. För att få ur soppan lägg i en växel och rulla iväg cykeln utan att starta den så att kolvarna rör sig och soppan hamnar i oljan byt sedan olja.

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Öhh nej, soppan rinner inte ner i vevhuset om det är fullt i fuggen, det rinner ut genom dreneringsslangarna och ut på backen.

Har man dragit sina dreneringsslangar fel är det klart att bensinen kan ta vägen lite varstans.

Lär ju vara många som kör på PRI av misstag, låter mer som att du surat ner den.

Som andra varit inne på, byt oljan, nya stift, kolla att batteriet är okej, dra runt motorn utan stiften i (på startmotorn) och låt den stå utan stift över natten.

/Fredde

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Jag var förbi Tobbe på Svenska MC AB idag och han hade en exakt likadan hoj med samma problem inne för reparation, standardfel enl honom. Han vet vad problemet är, 08-287939!

Lycka till!:)

empler

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2010
Hoj
Moto Guzzi
Öhh nej, soppan rinner inte ner i vevhuset om det är fullt i fuggen, det rinner ut genom dreneringsslangarna och ut på backen.

Har man dragit sina dreneringsslangar fel är det klart att bensinen kan ta vägen lite varstans.

Lär ju vara många som kör på PRI av misstag, låter mer som att du surat ner den.

Som andra varit inne på, byt oljan, nya stift, kolla att batteriet är okej, dra runt motorn utan stiften i (på startmotorn) och låt den stå utan stift över natten.

/Fredde

Du har rätt med att ta ur stiften men fel med att köra den på startmotorn man kan böja vevstakarna om cylindern är fylld till max.

HPX

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Kawasaki ER-5
Hej alla,

Tack för tipsen, jag får helt enkelt hoppas att jag inte saboterat något ännu och försöka att inte orsaka någon skada fr.o.m nu.

Om jag förstått det hela korrekt, så är lämpligt förfarande :

1 ) Töm olja (byta oljefilter också?)
2 ) Fyll ny olja
3 ) Släng i växel och valla hoj så kolvarna rör på sig
4 ) Töm olja igen
5 ) Byt tändstift
6 ) Fyll på olja en sista gång
7 ) Nytt luftfilter
8 ) Be en bön att inga vevstakar eller annat skit är sneda
9 ) Dra igång hoj och eventuell kvarvarande soppa i cylindrar bör brinna av/flyga ut rätt fort
10 ) Tejpa fast bränslekranen så den inte hamnar i "PRI" igen

Kan jag ha glömt något?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Ett säkert sätt att tända eld på sin hoj. Risken finns i alla fall.
När bränslet sprutar ut ur tändstiftshålen, finns det risk att tändhatten gör överslag och tänder på soppan.
Har hänt... på min hoj som jag köpte ny för snart 25 år sedan... på husqvarna handlarens verkstad...

Mats

Sant mats, det hade jag ingen tanke på!

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Du har rätt med att ta ur stiften men fel med att köra den på startmotorn man kan böja vevstakarna om cylindern är fylld till max.

Den är nog inte fylld med soppa till max eftersom killen uppenbarligen får igång den... ;)

Edit: Det SISTA du ska göra efter du fått bort soppan är att stoppa i de nya tändstiften.

Edit2: Hmm det där med tändhattarna har inte jag heller tänkt på, okej, ur med stiften, rulla bakhjulet med växel i men utan att ha på tändningen. :)

/Fredde

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar