ER-6 F eller FZ6-N första hoj

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Hej!

Jag tog mitt mc-kort i september månad, och är på jakt efter min första mc!

Jag har hittat två intressanta men har lite beslutsångest. Här är lite snabb info om de två:

FZ6an
-04
10 ägare
600 kubik
72kW
små skavanker baktill från packlådor (små märken)
630 kr/månad halvförsäkring (svedea)
24.000kr

ER-6an
-06
3 ägare
649 kubik
53kW
Inga skavanker, nytt bakdäck
450 kr/månad halvförsäkring (svedea)
30.000kr

24.000 tycker jag är ett grymt pris, och skavankerna har jag sett, kan jag definitivt leva med. Men 10 tidigare ägare kanske inte är optimalt? Dessutom är jag student, och den försäkringen gillar jag inte!

30.000 är för mig å andra sidan en rejäl summa, men en försäkring som är 200 spänn billigare i månaden lockar ju! Jag tycker att ER-6an är snyggare också, och verkar vara i allmänt bättre skick. Det jag inte förstår är hur den, som har 50 extra kubik, kan ha 29 kw mindre effekt?

Kan jag få lite inputs från de kunniga här på forumet!?

Tack på förhand
//V
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Kolla "varför" den har 10 tidigare ägare.
Det kan ju vara så att man gjort ägarbyten för att bryta årsförsäkringar, dvs för att få en lägre försäkringspremie.

ER6:an är en twin och FZ:an är en rad-4.

Hojarna påminner väl om varandra storleksmässigt men är helt olika varandra motormässigt att köra. Du behöver nog provköra för att få en uppfattning om du gillar twin eller rad4 bäst.

Er6:an har med vridmoment vid lägre varv så om du inte gasar tillräckligt mkt så kommer nog FZ:an kännas slöare än Er6:an.
 
Last edited:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Har haft bägge. Effekten är väl lite fel att jämföra på dessa, två helt olika motorkaraktärer och det är ju personligt vad man gillar bäst. Men Yamahan är ju helt klart vassare, om det nu är det man är ute efter på en sån hoj.
Själv är jag inte så förtjust i radfyror så jag gillade ju er6:an bäst, trots att den låter som en gräsklippare...

Kawan är väl mer en budgethoj och Yamahan känns allmänt mer påkostad. Men kvalitén är inte sämre på er6:an för det. Finns väl inte direkt några kända fel på dessa två hojar man behöver oroa sig för.

Hittar du istället en FZ6 från -07 eller nyare (dock ej S2) så är den strypt och reggad med 20hk mindre och har då också en försäkringspremie som är jämförbar med er6:an
Tror också det var 07 som fz6:an fick 1000mils serviceintervall istället för 600. Er6:an har 600mil.

Satsar du på er6:an så glöm inte att ställa om stötdämparen. Fabriksinställd för en förarvikt på 54kg eller nåt sånt.

Är det jag kom på lite snabbt just nu, men det hjälpte kanske inte så mycket mot din beslutsångest. :tungan
 

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Kolla "varför" den har 10 tidigare ägare.
Det kan ju vara så att man gjort ägarbyten för att bryta årsförsäkringar, dvs för att få en lägre försäkringspremie.

ER6:an är en twin och FZ:an är en rad-4.

Hojarna påminner väl om varandra storleksmässigt men är helt olika varandra motormässigt att köra. Du behöver nog provköra för att få en uppfattning om du gillar twin eller rad4 bäst.

Er6:an har med vridmoment vid lägre varv så om du inte gasar tillräckligt mkt så kommer nog FZ:an kännas slöare än Er6:an.

Okej. Jag ska kolla upp det.

Vad är skillnaden mellan twin och rad-4? Jag har kört på en er-6f förut (körde upp på en) och tycker väl att den var bra att köra. Annars har jag bara kört en annan hoj tillräckligt för att få en uppfattning om den - en yamaha xj6. Även den tyckte jag var bra. Jag vet inte om jag har nog med körerfarenhet för att märka alla skillnader i mellan hojar dock..

Vad skulle du rekommendera i mitt läge? :)

Har haft bägge. Effekten är väl lite fel att jämföra på dessa, två helt olika motorkaraktärer och det är ju personligt vad man gillar bäst. Men Yamahan är ju helt klart vassare, om det nu är det man är ute efter på en sån hoj.
Själv är jag inte så förtjust i radfyror så jag gillade ju er6:an bäst, trots att den låter som en gräsklippare...

Kawan är väl mer en budgethoj och Yamahan känns allmänt mer påkostad. Men kvalitén är inte sämre på er6:an för det. Finns väl inte direkt några kända fel på dessa två hojar man behöver oroa sig för.

Hittar du istället en FZ6 från -07 eller nyare (dock ej S2) så är den strypt och reggad med 20hk mindre och har då också en försäkringspremie som är jämförbar med er6:an
Tror också det var 07 som fz6:an fick 1000mils serviceintervall istället för 600. Er6:an har 600mil.

Satsar du på er6:an så glöm inte att ställa om stötdämparen. Fabriksinställd för en förarvikt på 54kg eller nåt sånt.

Är det jag kom på lite snabbt just nu, men det hjälpte kanske inte så mycket mot din beslutsångest. :tungan

Tack, bra info! Då kanske man kan pruta ner kawan lite också... Saken är den att jag som sagt har en tight budget, och dessa två är typ dem jag hittat under 30-gränsen. Jag tror nog inte jag hittar en fz6 -07a under det priset!

Ljudet minns jag att det låter lite fjantigare på er6. Men är det värt de 6k extra för kawasakin? Den har ju iofs ABS också.
 
Last edited:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Tack, bra info! Då kanske man kan pruta ner kawan lite också... Saken är den att jag som sagt har en tight budget, och dessa två är typ dem jag hittat under 30-gränsen. Jag tror nog inte jag hittar en fz6 -07a under det priset!

Ljudet minns jag att det låter lite fjantigare på er6. Men är det värt de 6k extra för kawasakin? Den har ju iofs ABS också.

Svårt att säga vilken som är mest prisvärd utan att känna till miltal, servicehistorik osv. Har er6:an gått 1000mil och har servicen dokumenterad medans fz6:an gått 4000mil och ingen dokumenterad service det senaste 3000milen kan jag tycka er6:an är värd en slant extra.

Annars tycker jag det är den du trivs bäst med som är viktigast, och bara det kan vara värt en extra slant.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Er6f för nyare, billigare försäkring, få ägare, nytt bakdäck, ABS, kåpa osv. 6 tusen på priset är inte så mycket i sammanhanget, dyrare försäkring och lite slitdelar så kan den skillnaden vara utraderad på nåt år. Räkna med att en hoj utan ABS bara kommer bli svårare och svårare att sälja framöver.

30 000 är flera tusenlappar billigare än nån er6 med abs jag sett på blocket.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Okej. Jag ska kolla upp det.

Vad är skillnaden mellan twin och rad-4? Jag har kört på en er-6f förut (körde upp på en) och tycker väl att den var bra att köra. Annars har jag bara kört en annan hoj tillräckligt för att få en uppfattning om den - en yamaha xj6. Även den tyckte jag var bra. Jag vet inte om jag har nog med körerfarenhet för att märka alla skillnader i mellan hojar dock..

Väldigt generellt så kan man väl säga att twinnar brukar kännas "starkare" från 0 .. med risk för att låta fördomsfull så vet jag åtminstone 2 tjejer/kvinnor som tyckt att just ER6 är starkare och piggare än en 600cc radfyra som egentligen är starkare rent effektmässigt. Skillnaden är att du måste gasa mkt mer på en radfyra för att få ut effekten, vilket en del tjejer inte är något vidare på.

Vad skulle du rekommendera i mitt läge? :)

Smaken är som baken, låt ingen annan välja hoj åt dig :)
Jag hade en Hornet 600 som förstahoj, jämförbar med FZ:an. Jag tyckte att den var GRYM!
Höll man sig runt 10k rpm hela tiden så kändes den hur pigg som helst.

Men i ärlighetens namn så tror jag båda kommer att göra dig nöjd!
 

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
Xj6'an är ju nästan samma hoj som Fz6'an, Fz'an har väl "aningen" vassare komponenter? eller är jag ute och cyklar?
Personligen så anser jag att Fz6'an känns mer som en riktigt hoj än Er'6 som ser sjukt liten ut, men en snygg hoj. Ogillade tjejens Fz6'a tycker tex Horneten är "roligare" och mer komplett men smaken är ju tack och lov olika.
 

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Kjellper: det kanske är en anledning till att vara kritisk dock? Den ligger f.n. på en köp&säljsida..

FZ6an:
Besiktning senast: 2013-04-30
Senast godkända besiktning: 2011-04-07
Vägmätarställning, km: 1474

ER-6an:
Besiktning senast: 2013-06-30
Senast godkända besiktning: 2011-06-28
Vägmätarställning, km: 15352

Tycker det verkar vara väldigt låg mätarställning på FZ6?

Jag har en känsla av att ER6an är en "tjejig" hoj. Den jag körde upp på lånade jag av en tjej :p Är det så? hehe
Jag tror nog att det är som du säger Peter, jag tror att jag skulle bli nöjd med båda. Rent ekonomiskt är det dock en svårare fråga.. Jag skulle nog inte ställa på den förrän typ mars, och antar att jag bör ha en garageförsäkring fram tills dess - vad kostar en sådan typ?

Håller med pumpe - tkr att fz6an känns mer som en stabil hoj, men er6an lite mer lekfull.. Men gillar väl mer sportstuket så den lockar faktiskt lite
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Hugget som stucket skulle jag säga. Hade en FZ6 en period 2004 (modellen var ny då) och även om naken 600 inte visade sig vara min grej så var hojen kanon. Rätt snygg är den också vilket jag inte tycker ER6 är: den ser lite påver ut, det är mkt budgetfeeling överlag. Däremot är det en riktigt kul hoj att köra, där får man ge Kawa en eloge. Alla små radfyror måste varvas och FZ6 är inget undantag. ER6 twin känns därför rappare till vardags.

Provkör provkör provkör...det är egentligen det enda sättet att veta. Lycka till:tummenupp
 

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Hugget som stucket skulle jag säga. Hade en FZ6 en period 2004 (modellen var ny då) och även om naken 600 inte visade sig vara min grej så var hojen kanon. Rätt snygg är den också vilket jag inte tycker ER6 är: den ser lite påver ut, det är mkt budgetfeeling överlag. Däremot är det en riktigt kul hoj att köra, där får man ge Kawa en eloge. Alla små radfyror måste varvas och FZ6 är inget undantag. ER6 twin känns därför rappare till vardags.

Provkör provkör provkör...det är egentligen det enda sättet att veta. Lycka till:tummenupp

Ja det borde jag verkligen göra! Nu är problemet att ena hojen finns i södra Sverige, och den andra i norra.. :) Men jag tror fortfarande att det lutar åt er6an. Bästa sättet är väl att köpa en, och i så fall inse det efter ett tag att jag vill ha något nytt! Gör man väl oavsett..?

Det intrycket fick jag av den ER6a -07 jag körde, att den var lite plastig.. Men den var helt svart, denna är ebony, grå typ, tror den kan kännas mindre plastig kanske!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja det borde jag verkligen göra! Nu är problemet att ena hojen finns i södra Sverige, och den andra i norra.. :) Men jag tror fortfarande att det lutar åt er6an. Bästa sättet är väl att köpa en, och i så fall inse det efter ett tag att jag vill ha något nytt! Gör man väl oavsett..?

Det intrycket fick jag av den ER6a -07 jag körde, att den var lite plastig.. Men den var helt svart, denna är ebony, grå typ, tror den kan kännas mindre plastig kanske!

Det måste ju inte vara de två specifika hojarna utan närmaste sådana modell om du ska känna vilken motortyp du gillar mest.
 

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Det måste ju inte vara de två specifika hojarna utan närmaste sådana modell om du ska känna vilken motortyp du gillar mest.

Jo det förstår jag, men har tyvärr inte möjlighet att göra det innan det är dags för köp..
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
För min del så tycker jag du ska lägga stor vikt på ABSen. Om det bara är ER6'an som har det så tycker jag helt klart att det väger över för den.

Om ABS'en gör att du klarar en paniksituation extra är den värd hur mycket som helst.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Har haft en er-6f som jag var supernöjd med och som "Göran" skriver ovan ABS:n gör att det helt klart väger över för er-6f:n, om inte annat den dagen då du skall sälja den. Lycka till
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Jag kan tillägga att jag har kört min sambos ER6'a en del på Gelleråsen och det var inga problem att hålla samma eller högre tempo i kurvorna som "sporthojsåkarna". På långa rakan saknas dock en del effekt
 

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Ja när jag började leta så var ABS en viktig faktor för mig, men svårt att hitta med min budget! Det är helt klart som ni säger, det är ju värt hur mycket som helst om den kan rädda mig vid en situation. Jag siktar in mig på ER6an, och hoppas att den är kvar när jag kan ta mig dit och kolla på den!

Tack så länge för hjälpen!
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Det finns säkert någon snäll här på SH som kan hjälpa dig att ta en första titt på den :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det så tror du? :)
Hur hittar jag någon då? :p Norrköping bor jag i för tillfället - ingen metropol!

Oftast räcker det med en tråd där man ber om hjälp... Och det finns ett flertal hjälpsamma herrar här på forumet.

den här tråden kan nog räcka, men den ligger eventuellt lite fel...

Beroende lite på var i södra Sverige den hojen befinner sig kan jag säkert ta en glutt på den.
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top