ER6-tråden

Jocke08

On top of it!
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ER-6 f
Jag letar slip-on men kan inte riktigt bestämma mig.. inget stort fan av varken Leovince eller Arrow; vore jättekul att höra vad ni tycker om era rör och vad ni betalat!!
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Köpte ett GPE på en auktion igår, 3012 spänn inkl frakt, får väl hem det nästa vecka!

http://www.gpr.it/scheda.php?idcatveicolo=1&idveicolo=365

Funderade först på det för länge sen, men då var det för dyrt... sen fick jag reda på att det gick på 4400 spänn här uppe utanför Sundsvall, lite för saftigt för mig... tänkte då på G&G från Italien, men det blev för dyrt med frakt o moms och allt även det... reserven var på väg att bli Arrow ifrån Usa när jag ändå beställer annat... men sen såg jag skönheten för 3k, det var det värt! :)

Måste bara försöka styra upp en dbkiller till den, hemma meck eller nåt så man har utifall det blir problem med lagens långa arm!

Hade det inte blitt GPE så hade jag föredragit G&G om det varit lite billigare!

http://www.redracingparts.com/engli...s/ggbikeexhaustsystems/kawasaki/ER-6n2005.php
 

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Köpte ett GPE på en auktion igår, 3012 spänn inkl frakt, får väl hem det nästa vecka!

http://www.gpr.it/scheda.php?idcatveicolo=1&idveicolo=365

Funderade först på det för länge sen, men då var det för dyrt... sen fick jag reda på att det gick på 4400 spänn här uppe utanför Sundsvall, lite för saftigt för mig... tänkte då på G&G från Italien, men det blev för dyrt med frakt o moms och allt även det... reserven var på väg att bli Arrow ifrån Usa när jag ändå beställer annat... men sen såg jag skönheten för 3k, det var det värt! :)

Måste bara försöka styra upp en dbkiller till den, hemma meck eller nåt så man har utifall det blir problem med lagens långa arm!

Hade det inte blitt GPE så hade jag föredragit G&G om det varit lite billigare!

http://www.redracingparts.com/engli...s/ggbikeexhaustsystems/kawasaki/ER-6n2005.php

Ordna upp lite bilder på hemmameket sen. Jag funderar på att göra detsamma.

Men det var ju någon som för ett par sidor sedan sa att en handlare hade utgett sig för att ha db-killer till dom. Var det bara båg eller?
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Slänger upp bilder nånstans sen, lär nog dokumentera det för skojs skull också. :)

Det var jag som hade fått veta att det fanns en handlare här i närheten som hade dbkiller, har dock inte varit dit och kollat ännu.

Det finns ju flera modeller av GPR-piporna, det kan ju ha blivit missuppfattning. Hoppas att det är till GPE'n han har, då blir jag glad! Ska åka dit nästa gång jag är inne på shoppingtur, torsdag kanske.
 

motormania

kawaowner
Gick med
26 Jan 2005
Ort
skåne
Hoj
kawa zx7r
Hej allesmmans!! precis skaffat er-6 oxå!!!!!svart!!
kommer med bilder senare när jag har tag´t några!!
hej.........
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Jaja... tråkigt men sant. Det är inte lika unikt att ha GPE längre :(
Så ni som nu tydligen har bra smak; vad har ni för nummer på er burk?

Jag har N° 00283
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Så går det när man lovordar sakerna tarmac. :)

Har du nån map för GPE? Hittar noll på den fronten!
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Usch och fy vad hemska ni är! Nu har jag följt tråden ytterligare ett antal sidor och ALLT tycks landa ( till slut ), i vilken form av slipon eler slutburk ni ska ha.
Förstår ni inte att det är skitfult! Det pajar ju hela utseendet på cykeln att hänga dit en helt oformad dumburk ( kallar den det eftersom det drar ner effekten på cykeln om man inte mappar om ) som bryter alla andra övriga linjer på cykeln?! Ingen annan än jag som ser det? Eller är det bara ljudet och " vill ha begäret " som göra att ni kastar bort era pengar? Vill ni att det ska låta mycket så fixa lite hål på orginalburken istället för att sätta på nåt fult med en orange dekal på.....

Just my opinion...:D
 

SGR

lever för upplevelsen
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Malmö
Hoj
2007 Ducati S2R 1000
Usch och fy vad hemska ni är! Nu har jag följt tråden ytterligare ett antal sidor och ALLT tycks landa ( till slut ), i vilken form av slipon eler slutburk ni ska ha.
Förstår ni inte att det är skitfult! Det pajar ju hela utseendet på cykeln att hänga dit en helt oformad dumburk ( kallar den det eftersom det drar ner effekten på cykeln om man inte mappar om ) som bryter alla andra övriga linjer på cykeln?! Ingen annan än jag som ser det? Eller är det bara ljudet och " vill ha begäret " som göra att ni kastar bort era pengar? Vill ni att det ska låta mycket så fixa lite hål på orginalburken istället för att sätta på nåt fult med en orange dekal på.....

Just my opinion...:D

tja, skulle inte direkt uttala mig om nåt jag inte visste, och eftersom jag kört med orginal första året och med Two Brothers slipon 2007 så måste jag säga att det är en helt annan karraktär på hojen. dels sparar man typ 6 kilo (TBR väger endast 1.5 kilo i kofiber/magnesium) Och det viktigaste av allt är att man
1. Man kan ge bra gas under 3000 rpm utan att den hackar sig fram
2. Vridet mellan 3000 och 7000 rpm, är fantastiskt mycket bättre. (power wheelar mycket lättare)
3. Ljudet. som är en del av upplevelsen. Hörs man så syns man. Det är en ren säkerhetsaspekt om man inte gillar fetemuller

så kör på med snygga slipon(kolla mitt garage om ni vill se mitt)
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Personligen tycker jag det vore tråkigt om alla tyckte lika, så jag ska göra mitt bästa för att passera Timrå så ofta som möjligt så fort snön är borta, för VanB bodde väl där tror jag. (så han inte ändrar sig och börjar gilla burken) :D

Tycker inte den bryter formen så mycket, om dom ville att hojen skulle vara full av fina linjer skulle dom gjort två utblås på orginalburken. :p

Two Brothers var ju inte ful den heller!
 

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
slipon dilemmat

Jag e inte överförtjust i orginaburken. Tycker den liknar en häng-dase (läs snorre) :)

Håller med om "SGR" att trots vad alla kloka säger så tycker jag endå att hojen får mer krut i sig och roligare karaktär. Inte bara ljudet!!

Jag har Arrows kolfiberburk, fick ett bra pris och köpte den utan att kolla runt på andra fabrikat innan. Tycket trots att den är klart snyggast till svart er6.

Så tycker jag... iaf.

Får hem Targas kuts, rökfärg-diodblinkers+bakljus, och Targa-skylthållare. Vilken dag som helst.. De e kul o pimpa litta :2cool
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Power Commander rekommenderade följande map för GPE med standard luftfilter:
M223-505 ( ER 6, ER 6N ) MIVV Racing Slip On (Db Killer removed), Stock Air filter, O2 sensor eliminator kit p/n 76423007
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
tja, skulle inte direkt uttala mig om nåt jag inte visste, och eftersom jag kört med orginal första året och med Two Brothers slipon 2007 så måste jag säga att det är en helt annan karraktär på hojen. dels sparar man typ 6 kilo (TBR väger endast 1.5 kilo i kofiber/magnesium) Och det viktigaste av allt är att man
1. Man kan ge bra gas under 3000 rpm utan att den hackar sig fram
2. Vridet mellan 3000 och 7000 rpm, är fantastiskt mycket bättre. (power wheelar mycket lättare)
3. Ljudet. som är en del av upplevelsen. Hörs man så syns man. Det är en ren säkerhetsaspekt om man inte gillar fetemuller

så kör på med snygga slipon(kolla mitt garage om ni vill se mitt)
Scannade bänkningspapper med före/efter effekt KANSKE kan övertyga mig gällande effekten.
Köra med spader ess mellan ekrarna kanske funkar på en 10-åring, men det behövs mer än så nuförtiden för att övertyga mig.
De 6 kilona har jag redan tagit bort runt midjan, och med tanke på dina påståenden 1 & 2, så har jag faktiskt lärt mig använda växelpetaren. Du vet att vridmomentet som ligger på vevaxels kurva är en helt annat då den går via växellådan?

Och ....som sagt....gillar man ljud. ( punkt 3 )..gör några hål i orginalburken, och vad gäller säkerheten; kör bättre istället. Som jag sagt tidigare.....en HD mullrar, det som vi har....puttrar.;)
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Scannade bänkningspapper med före/efter effekt KANSKE kan övertyga mig gällande effekten.

http://www.riderforums.com/archive/index.php/t-25631.html

Nu vet jag varför John är kär i orginalet, den ser ju mer strömlinjeformad ut (linjer, linjer, linjer!), dvs ser ut som om man tjänar på vindmotståndet. Jag å andra sidan tänker slita bort det spader-esset och sätta dit nåt icke lika strömlinjeformat, så blir det lite utmaning! Åka i motvind med slipon, ny gren inför OS. :D

Det finns lika många sätt att göra saker på, som det finns personer. Känns poänglöst att ändra folks sätt att tänka, samt onödigt! Personligen tycker jag sliponet ser bättre ut än med orginal, så där är det en vinst utöver ljudet för min del. Det är väl det allt handlar om, personliga preferenser! :yoparty
 
Last edited:

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Det är väl det allt handlar om, personliga preferenser!
Precis min åsikt! Blir lite irriterad att någon skriver att jag inte vet vad jag pratar om....
Den grafen du visar förresten....visar ju slipon tillsammans med PCIII.....inte enbart sliponet. Alltså...långt ifrån övertygad. Och rör det sig om så lite HK med slipon och PCIII....så kan jag tänka mig att det blir färre HK med ett slipon än med original. Skulle vara intressant att se om någon slängt på PCIII annat luftfilter och öppnat orginalröret lite...
Blir jag den första...? :)
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top