ER6-tråden

jan_karlsson75

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Växjö
Hoj
ER-6n abs
Ajdå, det låter inget kul. 3 dm snö har vi inte haft totalt på hela vintern...eller hösten är väl en mer passande beskrivning. Vi har haft några varma fina vårdagar här nere, dock innan jag var hojägare. Men det blir nog snart vår på riktigt, även uppe hos er får vi hoppas.
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Så fort isen är borta på vår lilla gata så kommer jag att bo på två hjul. :)

VAJB och NEUTRAL
Tack för er info :tummenupp ang. sub-trottlarna. Jag antog att dom inte bara satt där för att vara snygga:tungan

Jag låter dom bo kvar ett tag till.

Det blev inte bara mycket info, jag lyckades på sätt o vis övertala mig om att jag måste in där o rota vid nästa titt i garaget och pilla bort lite överflödigt dödkött. :p
 
Last edited:

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Plus olja och filter? Jag betalade 990 kr inklusive olja och filter på Br. Hörbergs.

Men det var i Löddeköpinge eller? Kanske borde höra med Karlstad och Västerås oxå. För det är väl inget krav att jag gör servicen hos min egna återförsäljare?
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Men det var i Löddeköpinge eller? Kanske borde höra med Karlstad och Västerås oxå. För det är väl inget krav att jag gör servicen hos min egna återförsäljare?

Jag köpte min av Br. Hörbergs för jag känner G:sson lite och de var slut på Beviks i Linköping men att jag servade den på Br. Hörberg berodde på att vi råkade vara på väg ner till Nürburgring och passerade dem, jag ville inte köra långt över 100 mil där nere och serva den i Linköping efteråt så det bara blev så. :)

Du kan serva den hos vilken auktoriserad handlare som helst. :tummenupp
 

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Jag köpte min av Br. Hörbergs för jag känner G:sson lite och de var slut på Beviks i Linköping men att jag servade den på Br. Hörberg berodde på att vi råkade vara på väg ner till Nürburgring och passerade dem, jag ville inte köra långt över 100 mil där nere och serva den i Linköping efteråt så det bara blev så. :)

Du kan serva den hos vilken auktoriserad handlare som helst. :tummenupp

Skönt att veta! Då blir det till att ringa runt lite sen. Måste gå att hitta billigare än 1250kr + material.
 

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Ringde Karlstad som hade drygt 1400kr inklusiva material medan Västerås skulle ha 2258kr!!! Är det ett skämt eller?! :D

Jag behåller nog min tid och förpassar mig till Norrköping nästa torsdag.
 

el-wood

El-wood
Gick med
31 May 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
ER6N
Ringde Karlstad som hade drygt 1400kr inklusiva material medan Västerås skulle ha 2258kr!!! Är det ett skämt eller?! :D

Jag behåller nog min tid och förpassar mig till Norrköping nästa torsdag.

Jepp det är ett jävligt dåligt skämt av fun bike att ta så mycket :mad:

MEN polarens Buell ska in på service o den kostar 8500kr det är svindyrt.
:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet
 

OooGeeDoo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Kawa ER6N ABS 07:a
Abstinens, ni vet inte vad det är. Vi här uppe har fått 3 dm snö den senaste veckan, efter att ha haft plusgrader i en halv vecka så att allt utom våran lilla vägkrök tinade... kunde inte ta mig ner på torr väg och sen kommer det mer snö på det... snacka om att ge en klubban o rycka bort den igen! #¤%#¤%#

Motvilligt abstinens-drabbad sen slutet på oktober. :huvet

Usch. Jag lider med dig.
Jag åkte hem på lunchen idag igen och körde i strålande sol.
Lite kallt men ändå skönt att få in rytmen igen.
På något sätt vågar man inte svänga för man tror att hela hojen ska glida i backen men det sitter bara i skallen det där antar jag.
Gott o köra. Blir det regn i helgen så kan jag trösta mig med att installera mitt nya Leovince slipon.

Er6N passar mig mycket bättre än min förra tunga Bandit 1200.
Denna är busigare och mer lättmanövrerad. Ska bli kul detta.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Denna är busigare och mer lättmanövrerad.

Träffande beskrivning. Många som kör den första gången tycker nästan den är vinglig så lätt svarar den på allt men det är bara att kalibrera om sig själv och ha roligt sedan. Jag hade en ZX-6RR racehoj när jag köpte ER6:an och när jag tog ut den på Sviestad så upptäckte jag att den svängde mycket lättare än racehojen. Blev till att justera chassit på "sporthojen". :D
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Man får ju svår abstinens när man kikar ut på det fina vädret :näsblod
Tur att man vet om att det är kallt som fan ändå. Hehe!

Idag blir det lite mer fix på hojen. Har jag tur så sitter den ihop igen till helgen.
...men tyvärr så är nog slutet på nästa vecka mer sanning.
 

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
Mindre eller mer abstinens

Jag vet inte om det varit uppe tidigare men det finns en kille i Taiwan som kallar sig Mordeth13 som filmar det mesta han kör/gör. Han har monterat en kamera i hjälmen och kör runt och pratar om allt möjligt. Det är rätt intressant att se den trafik han kör i.:näsblod Lite skillnad mot sverige.
I en film skall han byta koppling, rätt coolt när han kör in i affären för att sen åka en öppen hiss med hojen upp en våning till verkstan. :)
Han forstätter även att filma själva kopplingsbytet, hängande över mekanikens axel. Rätt informativt.

Hojen han kör är en Ninja 650R dvs en ER-F. Även han kör med ett slipon med väldigt gott ljud. Så om man får mindre eller mer abstinens får man själv avgöra. :tungan

Ta en titt på: http://www.mordeth13.com

//Fredrik
 

drredbull

Maskulunist
Gick med
16 Dec 2006
Ort
Åkarp
Hoj
KTM 450 exc-f sixdays, 690 duke, Honda Dax.
Jag vet inte om det varit uppe tidigare men det finns en kille i Taiwan som kallar sig Mordeth13 som filmar det mesta han kör/gör. Han har monterat en kamera i hjälmen och kör runt och pratar om allt möjligt. Det är rätt intressant att se den trafik han kör i.:näsblod Lite skillnad mot sverige.
I en film skall han byta koppling, rätt coolt när han kör in i affären för att sen åka en öppen hiss med hojen upp en våning till verkstan. :)
Han forstätter även att filma själva kopplingsbytet, hängande över mekanikens axel. Rätt informativt.

Hojen han kör är en Ninja 650R dvs en ER-F. Även han kör med ett slipon med väldigt gott ljud. Så om man får mindre eller mer abstinens får man själv avgöra. :tungan

Ta en titt på: http://www.mordeth13.com

//Fredrik

Jag följer hans videoblogg slaviskt. :yoparty

ps, han såsom jag har problem med turbulens runt hjälmen.
 

jimla

Ganska trevlig
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Torshälla
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Så fort isen är borta på vår lilla gata så kommer jag att bo på två hjul. :)



Det blev inte bara mycket info, jag lyckades på sätt o vis övertala mig om att jag måste in där o rota vid nästa titt i garaget och pilla bort lite överflödigt dödkött. :p

Om du ska ta bort pair ventilen, gör inte som det verkar stå i fortycaliber´s bruksanvisning, det blir lätt fel:huvet . Jag gjorde som han skrev, funderade en natt :va och rev isär allt igen och gjorde rätt. Bilderna på hans pluggningar gör att det ev. blir fel + att han inte skriver hur man tar bort ventilen helt och stänger kretsen så inte FI lampan varnar.

Det blir ganska mycket mekaniskt ljud runt insuget när hojen är kall och gummibafflarna är borttagna för övrigt.

God tur // Jimmy

Ringde Karlstad som hade drygt 1400kr inklusiva material medan Västerås skulle ha 2258kr!!! Är det ett skämt eller?! :D

Jag behåller nog min tid och förpassar mig till Norrköping nästa torsdag.

Har du hört med SULAS MC i strängnäs?
Har för mig att jag inte betalade så blodigt för servicen där.
 
Last edited:

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
Såja Speedo Healer på plats! Riktigt enkel "Plug and Play" anslutning och programmering. Fungerade direkt!
Nu finns de ingen anledninga att byta tillbaka till orginaldrevet igen :p

speedohealervy7.jpg

Ännu en grunka o ha under sadeln =)




När jag endå va på meckarhumör passade jag på att ta bort sub-trottlarna o testa om de faktiskt gör nån skillnad. Va lite skeptisk.. men det kändes faktiskt som den svarade bättre vid gaspådrag. Reagerade rappare!

De e en kul hoj den där ER-6 :Rockbanan
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Såja Speedo Healer på plats!

När jag endå va på meckarhumör passade jag på att ta bort sub-trottlarna o testa om de faktiskt gör nån skillnad.

De e en kul hoj den där ER-6 :Rockbanan

Skulle varit kul att veta exakt hur mycket off räknaren är med standarddrevet, nån som har kollat?

Jo den är rolig från början och blir roligare för var gång man sätter sin lilla personliga prägel på den. :)
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Kalibreringsverktyget för Speedo Healer räknar med +5,5% som ett slags standardvärde för snitthojen (antar jag)
Annars e det ju lätt att kolla med GPS.

Med 14kugg fram på ER6:an skulle slå +14.3% fel på hastigheten och +8,3% på distans.

http://www.bikersneed.se/SpeedoH/sh_calc_1.htm

Undrar om man skulle tjäna nån spänn på att kugga upp fram nån kugg inför långfärder. Och köra nerdrevat för att ha kul på hemmafronten. :p
 

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
Tror inte du får in större kugg än 15 fram faktikt. Möjligtvis 16?? Givaren för hastighetsmätaren kommer nog att va i vägen!? :va
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Ytterligare ett par kassa mobilbilder :)
Vaxat lite och smäckat på rimstripes och risers.
 

Bifogat

  • DSC00347.JPG
    DSC00347.JPG
    61.7 KB · Visningar: 114
  • DSC00348.JPG
    DSC00348.JPG
    64.8 KB · Visningar: 112
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top