ER6-tråden

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
marst060 skrev:
2305135 Skulle testa igår att köra på bakhjulet. Gick inte så bra.. Hur gör ni? Fipplar med kopplingen eller? Har aldrig kört på slangen tidigare så förklara för en utvecklingsstörd.
:tungan


Mitt framhjul har varit uppe 2 gånger så det finns garanterat andra som är bättre instruktörer men jag har iallafall legat i 1:an vid 4-5 rpm, släppt gasen och snabbt därefter gett fullt.
Var beredd med fotbromsen om du lyckas lite väl mycket för vi vill behålla nerklassningen på försäkringen även nästa år :tummenupp

Lycka till!
 

agazza

Grövre än Jwzrd!
Gick med
4 Jun 2006
Ort
Bollstabruk
Hoj
ingen :(
backhjulsåkning?

Jag har ej ännu köpt min er6a och ni verkar ha väldigt svårt att få upp den på backhjulet.

när jag brukade åka med farsan på hans KTM 640 (130kg) med trimpipa så kunde han dra upp den på bakhjulet i 100+ med gas och koppling och den låg väl på runt 58 - 62 hästar ungefär och ni menar att det är så svårt med en er6a (180kg) som ska ligga på runt 70 - 77 hästar med trimpipa att få upp den?

borde jag i så fall välja Yamaha fz6n som ligger på 98 hästar och 190kg?
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
agazza skrev:
2306106 Jag har ej ännu köpt min er6a och ni verkar ha väldigt svårt att få upp den på backhjulet.

när jag brukade åka med farsan på hans KTM 640 (130kg) med trimpipa så kunde han dra upp den på bakhjulet i 100+ med gas och koppling och den låg väl på runt 58 - 62 hästar ungefär och ni menar att det är så svårt med en er6a (180kg) som ska ligga på runt 70 - 77 hästar med trimpipa att få upp den?

borde jag i så fall välja Yamaha fz6n som ligger på 98 hästar och 190kg?

Det är inga problem att köra på bakhjulet med fz6 i alla fall !!!
Bara att gasa och se glad ut :)
 

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ANF 125
agazza skrev:
2306106 Jag har ej ännu köpt min er6a och ni verkar ha väldigt svårt att få upp den på backhjulet.

när jag brukade åka med farsan på hans KTM 640 (130kg) med trimpipa så kunde han dra upp den på bakhjulet i 100+ med gas och koppling och den låg väl på runt 58 - 62 hästar ungefär och ni menar att det är så svårt med en er6a (180kg) som ska ligga på runt 70 - 77 hästar med trimpipa att få upp den?

borde jag i så fall välja Yamaha fz6n som ligger på 98 hästar och 190kg?


Det är säkert inte svårt. Jag vet bara inte hur man gör....
 

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
agazza skrev:
2306106 Jag har ej ännu köpt min er6a och ni verkar ha väldigt svårt att få upp den på backhjulet.

när jag brukade åka med farsan på hans KTM 640 (130kg) med trimpipa så kunde han dra upp den på bakhjulet i 100+ med gas och koppling och den låg väl på runt 58 - 62 hästar ungefär och ni menar att det är så svårt med en er6a (180kg) som ska ligga på runt 70 - 77 hästar med trimpipa att få upp den?

borde jag i så fall välja Yamaha fz6n som ligger på 98 hästar och 190kg?

Det är såklart inga problem att få upp den om man använder kopplingen, på 1an går det att powerwheela också..

Edit: Du verkar inte ha åldern inne ens för 25kw, så effekt är kanske inte det första du bör tänka på? :)
 
Last edited:

agazza

Grövre än Jwzrd!
Gick med
4 Jun 2006
Ort
Bollstabruk
Hoj
ingen :(
taliz skrev:
2306397 Det är såklart inga problem att få upp den om man använder kopplingen, på 1an går det att powerwheela också..

Edit: Du verkar inte ha åldern inne ens för 25kw, så effekt är kanske inte det första du bör tänka på? :)


25 kw är inga problem, kör just nu en gammal tävlings 550 och den sa dom låg på runt 70 hk och den går upp på gas på 3an
 

pont4n

Medlem
Gick med
19 Jun 2006
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory
agazza skrev:
2306106 Jag har ej ännu köpt min er6a och ni verkar ha väldigt svårt att få upp den på backhjulet.

när jag brukade åka med farsan på hans KTM 640 (130kg) med trimpipa så kunde han dra upp den på bakhjulet i 100+ med gas och koppling och den låg väl på runt 58 - 62 hästar ungefär och ni menar att det är så svårt med en er6a (180kg) som ska ligga på runt 70 - 77 hästar med trimpipa att få upp den?

borde jag i så fall välja Yamaha fz6n som ligger på 98 hästar och 190kg?

Lägg i 2an stå upp dryga 4000 varv dra full gas ryck te i styret så går han upp lätt :) så kan du dra en wheelie på iaf 500m.
När du lärt dig det bra och hittat balans kan du försöka sitta och växla :)
 

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
*Såld*
Ja, då kommer bilder på "singelseaten" och min skylthållare:

65df8cf1.jpg


DSC00049.jpg


DSC00048.jpg


Och en på mig i min nya jacka :

DSC00047.jpg
 

agazza

Grövre än Jwzrd!
Gick med
4 Jun 2006
Ort
Bollstabruk
Hoj
ingen :(
pont4n skrev:
2307183 Lägg i 2an stå upp dryga 4000 varv dra full gas ryck te i styret så går han upp lätt :) så kan du dra en wheelie på iaf 500m.
När du lärt dig det bra och hittat balans kan du försöka sitta och växla :)


sitta och växla är inget problem jag försöker bara välja mellan snygg hoj (er6n) eller halvsnygg hoj med mycket mera motor (fz6n)
 

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
Bakhjulsåka?

Jag får nog säga att det var ett jävla tjat om det går att åka på bakhjulet med ER6an eller ej, tycker det är totalt likgiltigt. Det är väl bägge hjulena man skall åka på, eller har jag missuppfattat nåt? Trodde det var mogna och ansvarsfulla personer som körde ER6a.
Det är väl bara idioter som kör på bakhjulet ute i trafiken eller, för det är nåt av det värsta jag vet. Nu vet jag att det blir en massa tjafs om mitt inlägg men det bjur jag på.
Ha en trevlig semester på båda hjulen...... :tummenupp
 

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Jag håller i stort sätt med även om jag själv varit delaktig i bakhjulsåka-snacket samt att jag skulle vilja ha den kontrollen att jag kan åka på ett hjul.

Det är att utsätta sig för (onödiga) risker och jag är inte så sugen på att betala andras misstag genom höjda premier.

Ha en trevlig semester detsamma. :tummenupp
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Kul att någon blev sur för bakhjulåkar snacket :D

Gör ju saker tom roligare! :)

Kan själv säga att ER6 är en riktigt bra bakhjulsåkar hoj :tummenupp

Ingen som har bytt till cross styre av något slag på sin ER6??
 

PEPPO!

Soon to be a man
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RS125 Tuono -04
Är det någon av er som vet exakta tider på 0-100/0-160 osv med ER6an?


Har läst 3 tester med ER6n och där har tiderna på 0-100 varit från 4.05 via höga 4 till typ 5.5 eller liknande :3freak


Någon som vet?
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top