ER6-tråden

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Huum verkar inte bli någon hojsemester för mig som planerat.. 3 veckor tar det tydligen att få fram en ny fläkt till min cykel.. kul det var det jag hade tänkt få slippa när jag köpte en ny motorcykel =(

Men du kan väl köra under tiden? Det är ju inte som att fläkten behöver gå jämt och ständigt. Dags att åka utanför stan? :D

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Okej. Vad bra då. Har hört rykten om att motorn kan spika om du sätter på ett slipon bara, vilket för mig låter otroligt. Sen har ju folk pratat mycket om databoxar hit och powercomanders dit, verkade som att det var ett måste om man inte körde med originaldämpet. Men så är inte fallet då?..
Kör hellre än mekar =)

aha, det var så du menade.. Jag trodde det var mekandet du hade frågor om.

Jag har också sett att det finns ett fåtal som säger att man absolut ska mappa hojen om man sätter på slipon. Jag har inte brytt mig om det och hojen går bra ändå. Jag är rätt säker på att dom allra flesta bara byter dämpare utan att röra nånting i motorn och inte bryr sig om dom sista hästarna som möjligen går att plocka fram med en Powercommander.

apelsinen4

Kawasaki ER-6n
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ER-6n 2008
aha, det var så du menade.. Jag trodde det var mekandet du hade frågor om.

Jag har också sett att det finns ett fåtal som säger att man absolut ska mappa hojen om man sätter på slipon. Jag har inte brytt mig om det och hojen går bra ändå. Jag är rätt säker på att dom allra flesta bara byter dämpare utan att röra nånting i motorn och inte bryr sig om dom sista hästarna som möjligen går att plocka fram med en Powercommander.

bra, då har jag fått svar =) tycker att en seriös MC-affär iallafall borde nämna att att dte kan vara skadligt för hojen att bara montera ett slip-on när man är där och köper det, om det skulle vara så det vill säga.

Kör lugnt, nu ska iallafall jag ut en sväng
:yoparty

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod och en 2003 Ducati Monster
Men du kan väl köra under tiden? Det är ju inte som att fläkten behöver gå jämt och ständigt. Dags att åka utanför stan? :D

Nä nog är det sant, men skall åka 260 mil totalt så vill inte dra iväg med en hojj jag måste vara nervös skär ihop varje gång jag börjar bromsa in.. sen är jag låst mot johansmc med nått trygghetsavtal.. så länge jag lämnar hojjen där så ansvarar de för alla skador (inre kommande fel) de närmaste 5 åren (sen får vi väl se hur det blir med det efter detta då jag tycker det är vekt att inte fixa en lånehoj eller kunna på annat sätt lösa det snabbare än 3 veckor..) På Apple fixar vi fram reservdel inom 24 timmar och har ofta monterat och fixat inom 3 dar.. så 3 veckor känns liiite väl lång tid. Men som sagt.. får väl se hur det blir i framtiden efter detta missöde. Service kan man ju göra vart som helst i Kawasakis ögon.. och går ju alltid kitta förlängd garanti i 4 år istället för en liten slant slipper man tänka på vart man är och vart man vänder sig när saker pajjar.

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Huum verkar inte bli någon hojsemester för mig som planerat.. 3 veckor tar det tydligen att få fram en ny fläkt till min cykel.. kul det var det jag hade tänkt få slippa när jag köpte en ny motorcykel =(

Kan dom inte låna en fläkt från en ny hoj så länge, tills den nya kommer?. Det är ju inte direkt ett ovanligt förfarande i bilbranschen iallafall. Man ser ju i första hand till att kunderna kan använda sitt fordon, särskilt om man vill sälja nästa hoj också.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Nä nog är det sant, men skall åka 260 mil totalt så vill inte dra iväg med en hojj jag måste vara nervös skär ihop varje gång jag börjar bromsa in.. sen är jag låst mot johansmc med nått trygghetsavtal.. så länge jag lämnar hojjen där så ansvarar de för alla skador (inre kommande fel) de närmaste 5 åren (sen får vi väl se hur det blir med det efter detta då jag tycker det är vekt att inte fixa en lånehoj eller kunna på annat sätt lösa det snabbare än 3 veckor..) På Apple fixar vi fram reservdel inom 24 timmar och har ofta monterat och fixat inom 3 dar.. så 3 veckor känns liiite väl lång tid. Men som sagt.. får väl se hur det blir i framtiden efter detta missöde. Service kan man ju göra vart som helst i Kawasakis ögon.. och går ju alltid kitta förlängd garanti i 4 år istället för en liten slant slipper man tänka på vart man är och vart man vänder sig när saker pajjar.

För att köra 260 mil gissar jag att du kör 99% landsväg/motorväg, hur skulle då hojen koka? I värsta fall är det ju bara att stänga av den, lampan tänds ju långt innan det är någon fara. Jag skulle ha kört alternativt krävt lånehoj om de kräver att ha den i helt orimliga tre veckor under högsäsong.

När jag hade min ZX-10R -04 så återkallades alla hojar för byte av framfälgen som kunde spricka. Det tog flera veckor att få fram fälgar så jag körde som vanligt under tiden. :D

Jobbar du på Apple? Coolt, de har ju erkänt bra rykte för servicen. :tummenupp

Last edited:

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
Kan dom inte låna en fläkt från en ny hoj så länge, tills den nya kommer?. Det är ju inte direkt ett ovanligt förfarande i bilbranschen iallafall. Man ser ju i första hand till att kunderna kan använda sitt fordon, särskilt om man vill sälja nästa hoj också.

För att köra 260 mil gissar jag att du kör 99% landsväg/motorväg skrev:
njo, sitter på MacSupport, (apple partner och nordens största leverantör) Hade hoppas få samma service som vi brukar ge kunderna men verkar inte bli något med det. hyffsat bitter norrlänning kan ni kalla mig.. Är rent av fördjävligt att inte få lånehoj.. alla säger samma också.. "-men du får väl låna en hoj iallafall?..", cheferna på jobbet gick i taket när jag sa nej.. haha får pröva göra så mot våra kunder om deras mailsystem går ner ;) .. "-nja det tar 3 veckor, ni får köra fax tills dess.." ;)

Bara boka om hela semestern, korka upp och supa ner sig.. för på tåget får man vara huuur full som helst om man ska se nått positivt alls..

MC Alex

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
Ny-06 950SM
Blueridgeperformance.net hade väl tatt hem den där FMF-dämparen men av nån anledning så "var det inte samma som på bilden" eller nåt annat skumt. Blev inget av den affären i slutändan för dom.

Har du fått hem den?

Hej! Nej jag har inte tagit hem det ännu har beställt ett LEO Vince!
Billigare genom jobbet!
Låter lite konstigt att det inte skulle vara samma som på bilden?

Har installerat en Quick shifter idag! Men skall trillskas med powercommandern imorrgon så jag får det aktiverat så man kan rejsa utan att behöva släppa på gasen! heheh.:D

njo, sitter på MacSupport, (apple partner och nordens största leverantör) Hade hoppas få samma service som vi brukar ge kunderna men verkar inte bli något med det. hyffsat bitter norrlänning kan ni kalla mig.. Är rent av fördjävligt att inte få lånehoj.. alla säger samma också.. "-men du får väl låna en hoj iallafall?..", cheferna på jobbet gick i taket när jag sa nej.. haha får pröva göra så mot våra kunder om deras mailsystem går ner ;) .. "-nja det tar 3 veckor, ni får köra fax tills dess.." ;)

Bara boka om hela semestern, korka upp och supa ner sig.. för på tåget får man vara huuur full som helst om man ska se nått positivt alls..

Hur skulle det se ut om man lånar ut hojar till alla som lämnar in sin hoj på reparation! Där emot lånar vi ut en hoj för en dag eller 2 imellanåt då någon kanske har något "speciellt" problem eller väntar på en ny hoj!
Går inte att jämföra IT branchen mot MC branchen! Plus det hade inte gått att låna ut Grafikkort till höger o vänster till folk som väntar på nya eller lämnat in på service!

Alex.

Last edited:

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
förstår inte varför nåt ska ta tre veckor att få hem, särskilt inte en så ospeciell grej som en fläkt... kör på samma linje som nån annan här.. plocka från en annan så länge ifall den inte är den enda i butiken.
Skillnad om en kund kommer in med nåt som är 15 år gammalt men nåt som är nytt o har pajat??

tror iofs inte det skulle vara nån fara att köra utan fläkten så länge det inte är långsamkörning.

Synd det inte finns nån motsvarighet till biltema för hojar... men dom kommer starkare o starkare på den sidan med iofs :)

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Z1000 2010
Hej! Nej jag har inte tagit hem det ännu har beställt ett LEO Vince!
Billigare genom jobbet!
Låter lite konstigt att det inte skulle vara samma som på bilden?

Hittade tråden! Det var den där slutpipen som saknades, ser ut som ett vanligt slipon som vilket som helst annars verkar det som. "Huge let down" blev deras betyg på riderforums. :)

"Which is now correct. I received them today. After being assured they were as shown on the FMF webite, they are in fact not as shown.
Same as in the picture, without the GP end.
"

Post #35
http://www.riderforums.com/showthread.php?t=42274&highlight=FMF&page=3

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
Hur skulle det se ut om man lånar ut hojar till alla som lämnar in sin hoj på reparation! Där emot lånar vi ut en hoj för en dag eller 2 imellanåt då någon kanske har något "speciellt" problem eller väntar på en ny hoj!
Går inte att jämföra IT branchen mot MC branchen! Plus det hade inte gått att låna ut Grafikkort till höger o vänster till folk som väntar på nya eller lämnat in på service!

Alex.

Skulle nog gå super, har då funkat hur fint som helst med lånebil de gånger bilen strulat... sen brukar vi lösa det för kunder som kör servrar och dyl (om du nu vill jämföra saker i samma prisklass) Varför kan man inte jämför? Kunder som kunder.. en missnöjd, 10 missade. En nöjd, 2 nya... gyllende regeln som jag fått lära mig. Som saggt, hade det tagit en vecka hade jag inte sagt ett pip med 3 veckor under högsässong med semester.. vet inte vad ni har för timfaktor men för mig kostar det skjortan att vara ledig. Väntar för övrig på svar från dig ännu, det jag skickade igår..

Last edited:

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Samma i min bransch (bil), skulle inte vi fixa det för kunden förrän efter 3 veckor (låna en reservdel, lånebil eller annan form av ersättning) när det gäller ett garantiärende och särskilt i semestertider så hade vi fått både arn, sverker o alla andra i den ligan på oss. Självklart händer det även för oss att det helt enkelt inte finns reservdelar men då är man ju tvungen att lösa det för kunden, inte bara rycka på axlarna och säga att det tar 3 veckor.

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Skulle nog gå super, har då funkat hur fint som helst med lånebil de gånger bilen strulat... sen brukar vi lösa det för kunder som kör servrar och dyl (om du nu vill jämföra saker i samma prisklass) Varför kan man inte jämför? Kunder som kunder.. en missnöjd, 10 missade. En nöjd, 2 nya... gyllende regeln som jag fått lära mig. Som saggt, hade det tagit en vecka hade jag inte sagt ett pip med 3 veckor under högsässong med semester.. vet inte vad ni har för timfaktor men för mig kostar det skjortan att vara ledig.

Där jag köpte min Z:a blir man automatiskt erbjuden låne hoj, t.o.m. när man gör service, eller andra verklstads arbeten.
Om du läser trygghets avtalet på 5 år som vissa handlare har nogrant så står det, man får inte ens byta blinkers själv, då har man pillat i elsystemet och Trygghetsavtalet hävs, detta innebär att du inte kan göra ett smack själv med hojen innan avtalet är upphävt.
Hör med en annan Kawa handlare så kanske de kan hjälpa dig snabbare eller bättre.

Lycka till !

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
Där jag köpte min Z:a blir man automatiskt erbjuden låne hoj, t.o.m. när man gör service, eller andra verklstads arbeten.
Om du läser trygghets avtalet på 5 år som vissa handlare har nogrant så står det, man får inte ens byta blinkers själv, då har man pillat i elsystemet och Trygghetsavtalet hävs, detta innebär att du inte kan göra ett smack själv med hojen innan avtalet är upphävt.
Hör med en annan Kawa handlare så kanske de kan hjälpa dig snabbare eller bättre.

Lycka till !

Tackar för tipset, ser du är från Borås, får tipsa om vart man skall vända sig, är ju mer än en gång man gör service och byter hoj. Lite sen ute nu bara. Jaja som sagt semesten är ju pajjad inte mkt göra. Sen tyckte jag säljaren som jag snackat med är förträffligt trevlig och proffsig men det hjälper ju tyvärr inte om problem inte löser sig.

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Tackar för tipset, ser du är från Borås, får tipsa om vart man skall vända sig, är ju mer än en gång man gör service och byter hoj. Lite sen ute nu bara. Jaja som sagt semesten är ju pajjad inte mkt göra. Sen tyckte jag säljaren som jag snackat med är förträffligt trevlig och proffsig men det hjälper ju tyvärr inte om problem inte löser sig.

STIBIX:tummenupp

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS

STIBIX Borås, bra service och priser samt det är aldrig några problem.
Har även köpt hoj av JohansMC och alltid blivit proffsigt bemött, dock aldrig haft liknande Problem som dig, men slå Björn på Stibix en signal så kanske han kan hjälpa dig, har du monterat din bakblinkers själv så har du ändå sumpat trygghetsavtalet.

MC Alex

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
Ny-06 950SM
Skulle nog gå super, har då funkat hur fint som helst med lånebil de gånger bilen strulat... sen brukar vi lösa det för kunder som kör servrar och dyl (om du nu vill jämföra saker i samma prisklass) Varför kan man inte jämför? Kunder som kunder.. en missnöjd, 10 missade. En nöjd, 2 nya... gyllende regeln som jag fått lära mig. Som saggt, hade det tagit en vecka hade jag inte sagt ett pip med 3 veckor under högsässong med semester.. vet inte vad ni har för timfaktor men för mig kostar det skjortan att vara ledig. Väntar för övrig på svar från dig ännu, det jag skickade igår..

Vet inte vad det skulle vara för fråga du sände igår?
Som sagt man skall inte jämnföra olika brancher är själv även gammal IT räv!
Samt även i bil branchen så det är lönlöst! skulle du låna ut din mc för att sedan sett att den gått mella 200 till 500 mil? tror inte det! Tycker du ändå att du skulle fått låne hoj kan du ta det med chefen! End of discussion!

Sedan till dem som tror att det alltid bara är att ta saker från andra fordon så går inte det alltid speciellt inte till en hoj som säljs bäst i sverige!

Sedan är det så att man köper inte på sig en massa fläktar så att man har dem liggande! Sedan så är det inte så vanligt att fläktar går sönder på dem flesta hojar! sedan kanske lagret i Holland kanske inte har dem då måste det beställas från Japan! plus all annan konstig byrokrati!
Du som har drabbats av detta väldigt ovanliga fel har haft en väldig otur!

Trevlig helg gott folk...

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Vet inte vad det skulle vara för fråga du sände igår?
Som sagt man skall inte jämnföra olika brancher är själv även gammal IT räv!
Samt även i bil branchen så det är lönlöst! skulle du låna ut din mc för att sedan sett att den gått mella 200 till 500 mil? tror inte det! Tycker du ändå att du skulle fått låne hoj kan du ta det med chefen! End of discussion!

Sedan till dem som tror att det alltid bara är att ta saker från andra fordon så går inte det alltid speciellt inte till en hoj som säljs bäst i sverige!

Sedan är det så att man köper inte på sig en massa fläktar så att man har dem liggande! Sedan så är det inte så vanligt att fläktar går sönder på dem flesta hojar! sedan kanske lagret i Holland kanske inte har dem då måste det beställas från Japan! plus all annan konstig byrokrati!
Du som har drabbats av detta väldigt ovanliga fel har haft en väldig otur!

Trevlig helg gott folk...

Om man sätter de saker du säger i relation till varandra.
att ER-6 är den mest sålda hojen i Sverige samt att Fläktarna på Central lagret i Europa är slut, är det väl ett tecken på att det finns ett problem med fläktarna.
Kanske dax att lägga ett par på lager så att inga fler blir drabbade.:va

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...