ER6-tråden

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
fördelen med att köpa en begagnad kan ju vara att man ofta får slip-on, sportfilter powercommander mm. blir ju en del slantar att lägga ut om man ska göra det själv.

En fråga.. ni som bytt drev fram, hur J***a hårt sitter muttern egentligen... fick inte ens väck den med mutterknackare så jag gav upp.:gnissla

Satte på ett cross styre idag, intressant körställning:rolleyes: , hoppas det är torrt imorrn så det går testa lite hårdare för det kändes lite lustigt o ta kurvorna.

.

Last edited:

LinkanHstd

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
2007, Kawasaki er-6n
fördelen med att köpa en begagnad kan ju vara att man ofta får slip-on, sportfilter powercommander mm. blir ju en del slantar att lägga ut om man ska göra det själv.

En fråga.. ni som bytt drev fram, hur J***a hårt sitter muttern egentligen... fick inte ens väck den med mutterknackare så jag gav upp.:gnissla

Satte på ett cross styre idag, intressant körställning:rolleyes: , hoppas det är torrt imorrn så det går testa lite hårdare för det kändes lite lustigt o ta kurvorna.

.

inte så att den är vänstergängad? inte gjort det själv, bara en chansning :D annars får du la värma muttern med gassvets eller nåt o sen använda mutterknackaren

Last edited:

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Någon med en ER6n i Skåne (gärna nära Malmö-Lund-staffanstorp) som skulle kunna hjälpa mig med en sak? Hör av er så förklarar jag mera.

Jag skulle behöva låna ett par detaljer över en dag eftersom jag måste ombesiktiga hojjen jag lånar. Färg eller årsmodell kvittar.
Hör av er till mig via PM, mail eller telefon så snart som möjligt.
mrk@radicalriders.net
0705206481

Ersättning utlovas:yoparty

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
inte så att den är vänstergängad? inte gjort det själv, bara en chansning :D annars får du la värma muttern med gassvets eller nåt o sen använda mutterknackaren

nä vänstergängad tror jag inte den är vad jeg kunde se, vågar mig inte riktigt på med gasen än pga av packboxar bakom drevet o så men går det inte med starkare knackare så... kan tänka mig att den mutterknackaren bara var för klen.

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod och en 2003 Ducati Monster
J

Tja! Måste bara hålla med om att det är märkligt på en ny hoj, kan det inte vara nåt fabrikationsfel eller nåt då..?

//Mattias

Det visade sig vara fläktarna som hade slutat snurrar / pajjat så nu hoppas jag bara de hinner byta de innan fredag för då är en mc semester till Norrland planerad =/

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod och en 2003 Ducati Monster
lite konstigt ändå att fläktarna skulle behövas så länge du kör:va

Jo men det var 29C och sol i Göteborg i Lördags så förklarar väl en del och felet uppkom när jag började stanna vid rödljusen inne i stan och då är det ju inget vinddrag tyvärr för går ju typ snigelfart.. gissar då det själv.. bara de fixar det så det inte händer igen så bryr jag mig inte

MC Alex

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
Ny-06 950SM
Jo men det var 29C och sol i Göteborg i Lördags så förklarar väl en del och felet uppkom när jag började stanna vid rödljusen inne i stan och då är det ju inget vinddrag tyvärr för går ju typ snigelfart.. gissar då det själv.. bara de fixar det så det inte händer igen så bryr jag mig inte

Hej Alex Från Johans MC här! Kan nog tyvärr meddela att den kommer nog inte bli klar på Fredag då vi inte fått fläkten ännu! Sorry!
Men bra kommer den nog allt bli! men vi meddelar dig när hojen är klar!

Frostis

Frost
Gick med
1 May 2007
Hoj
Puch
Idag har allt jäklats, från jobbet till kvällen när jag bara skulle skifta drev lite snabbt:mad:

Hade dragit åt allt, men märkte att kedjan va lite spänd, skulle bara släppa lite på hjulaxeln och släppa lite spänning, då har gängorna på axeln totalnypit:huvet
Var får man snabbast tag på en axel, är det orginal hos återförsäljare som gäller, lär väll kosta satan :(

Någon som är intresserad av ett bakdrev 3kugg större än orginal, alltså 49.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Hade dragit åt allt, men märkte att kedjan va lite spänd, skulle bara släppa lite på hjulaxeln och släppa lite spänning, då har gängorna på axeln totalnypit:huvet
Var får man snabbast tag på en axel, är det orginal hos återförsäljare som gäller, lär väll kosta satan :(

Som tur är kostar den bara $20 i USA så 200-250 i Sverige då kanske. Lägg resten av vad du trodde det skulle kosta på en momentnyckel. ;)

Frostis

Frost
Gick med
1 May 2007
Hoj
Puch
Som tur är kostar den bara $20 i USA så 200-250 i Sverige då kanske. Lägg resten av vad du trodde det skulle kosta på en momentnyckel. ;)

Skönt att höra, får ringa imorgon bitti, hojjen får inte stå och bli kall. :)
Trodde jag hade momentet i armarna, men det är nog lika bra att inhandla en nyckel :)
Sen är bara ett problem kvar, att få bort muttern :va

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Det visade sig vara fläktarna som hade slutat snurrar / pajjat så nu hoppas jag bara de hinner byta de innan fredag för då är en mc semester till Norrland planerad =/

Det var anledningen till att jag monterade en skärmförlängare. Skiten sprutar ju rätt upp bakom kylaren och hamnar i fläkten. Inte undra på att den lägger av efter ett tag. Och på ER6:an verkar den behövas, den går ju bara man åker ner på stan och står vid nåt trafikljus, även när det är ganska kyligt ute. Kokat har den dock aldrig gjort, inte ens i 30graders värme och krypkörning, så fläkten verkar vara alldeles nödvändig.

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Z1000 2010

Står det i manualen med vilket moment alla de olika prylarna ska dras åt med? Manualen fortfarande i botten av nån låda någonstans. :p

Kawa Mike

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2008
Hoj
2008 Kawasaki ER 6N
Hej alla Bikers!

Jag har köpt en Kawa ER 6N, den ska tyvärr strypas efter som jag har Mellankort. Det är en verkstad som ska strypa den, så jag vet inte hur strypning ovs ser ut. Så man kan spåna på hur man ska ta bort eller göra någon installation så man kan strypa den med hjälp av en knapp weirt eller liknande, det kan vara bra om man kan strypa en om man skulle bli stannad i en kontroll. Så jag undrar om någon skulle kunna ladda på lite bilder på de?
Är det någon här som har någon reglerbar strypning? eller kör ni ostrypt?

Ha de!
// Kawa Mike

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Trodde jag hade momentet i armarna, men det är nog lika bra att inhandla en nyckel :)
Sen är bara ett problem kvar, att få bort muttern :va

Det är vanligare att man drar för hårt på små dimensioner och för löst på större men du kanske alltid tar i? :)

Snurrar det bara? I värsta fall får du väl kapa av muttern med en Dremel t ex. Muttern kostar nog inte många kronor ändå och är förmodligen redan skadad ändå.

Står det i manualen med vilket moment alla de olika prylarna ska dras åt med? Manualen fortfarande i botten av nån låda någonstans. :p

Nej, det enda som är bra med originalboken är att serviceschemat är med men den tar inte upp hur något mer avancerat än tankning utförs. :D Tidigare i tråden finns det gott om länkar till servicemanualen, där står precis allt. Kawas servicehandböcker är de bästa jag sett. :tummenupp

Last edited:

Frostis

Frost
Gick med
1 May 2007
Hoj
Puch
Det är vanligare att man drar för hårt på små dimensioner och för löst på större men du kanske alltid tar i? :)

Snurrar det bara? I värsta fall får du väl kapa av muttern med en Dremel t ex. Muttern kostar nog inte många kronor ändå och är förmodligen redan skadad ändå.

Jag tyckte inte ja tog i så farligt, lagom när han som håller i axeln får ta i lite för att hålla emot.
Kan inte påstå att det snurrar alls, ja får verkligen ta i för att röra muttern nu, skulle ju låtit den sitta, lovar att den aldrig ramlat bort :tungan

Blir nog en smidig rondell eller en dremmel.

LinkanHstd

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
2007, Kawasaki er-6n
Är det någon här som har fått problem med frambroms eller kopplningen när ni bytat styre till biltemas "fågelpinnestyre"? tycker att växlingen "låter" mer nu, hur ska man isf justera detta? har oxå märkt att man hör skivan fram mer, särskilt vid svängning. Kul o se hur andra har upplevt bytet, kanske bara är jag som är nojjig o hör massa skumma ljud hit o dit.
//Danne

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Är det någon här som har fått problem med frambroms eller kopplningen när ni bytat styre till biltemas "fågelpinnestyre"? tycker att växlingen "låter" mer nu, hur ska man isf justera detta? har oxå märkt att man hör skivan fram mer, särskilt vid svängning. Kul o se hur andra har upplevt bytet, kanske bara är jag som är nojjig o hör massa skumma ljud hit o dit.
//Danne

Jag bytte härromdagen men har inte märkt av nåt sånt, funkar klockers!
Tycker dock det blir mer fladder i styret nu när man kör, kan bero på sittställningen.
Kanske att du sitter mer framåtlutad nu så att du hör ljuden bättre bara??

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024