ER6-tråden

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
läste nått om ny design till 2009, när brukar Kawa presentera sina nya modeler? Borde det inte snart vara dags att avslöja 09orna?

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Z1000 2010
Har bara varit så nu senast, hojen har gått 560 mil så snart redo för andra servicen...

Det var väl bara koll av bromsarna som var på andra servicen va? Tänkte på det att somliga bara fått en snabb 5minuterskoll utanför verkstaden. Vore fasen om man blev lurad på nån hundring utöver det, oljan tänker man ju byta hemma om det inte står på papperet att dom måste göra det på verkstaden. :)

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Såld!
Det var väl bara koll av bromsarna som var på andra servicen va? Tänkte på det att somliga bara fått en snabb 5minuterskoll utanför verkstaden. Vore fasen om man blev lurad på nån hundring utöver det, oljan tänker man ju byta hemma om det inte står på papperet att dom måste göra det på verkstaden. :)

Aha ofan det visste jag inte, jag har ju rätt bra kontakt med dem, köpte hojen av dom också, men fan byta olja borde dom väl ändå göra tycker man?

Ska dit idag o snacka me dem, boka tid med för servicen, får se vad dom säger.

Tack för din kommentar, visste faktiskt inte om det, har inte öppnat min kawa bok, jag blev så lyrisk när jag köpte hojen så har inte haft "tid" att läsa, utan bara köra. :D

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Z1000 2010
Har inte läst innantill jag heller, det är bara hörsägen. Finns ju exempel i tråden där vissa fått 600-mila gratis eller näst intill, en snabbtitt utanför verkstaden.

Jo visst kan dom byta olja, men det viktiga är ju stämpeln. Om dom kan sätta stämpeln efter enbart kontroll av bromsarna, så kan jag ju byta oljan hemma och köpa nånting annat för arbetskostnaden. Frågan är om det krävs ett oljebyte för att få stämpeln eller om det räcker att få bromsarna undersökta. Jag vill ha stämpeln, utöver det vill jag göra så mycket som möjligt på egen hand.

Fan ska ju byta till stålomspunnet om 2 veckor dessutom, så bromskollen... well... ja... :)

Fråga vad som krävs och rapportera. ;-)

Edit:

Dåså, ringde och beställde en 600-mila på Northbike i Sundsvall till den 11/7, inget oljebyte krävdes för stämpeln, bara en snabb koll av elsystem samt bromsar. Inga materialkostnader om man hoppar över oljebytet på verkstad som jag gör. Inget svar på pris i nuläget, men kan inte bli många kronor tyckte han. :)

Fann detta lite längre bak i tråden, angående 600-mila -->
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3026649&postcount=2254

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Frågan är om det krävs ett oljebyte för att få stämpeln eller om det räcker att få bromsarna undersökta.

I handboken till hojen står det i lättfattlig tabellform vad som ingår i varje service. I 600-mila ingår inte oljebyte och därför behövs naturligtvis inte det för att få stämpeln heller.

Att många gör ett olje/filterbyte även vid 600 beror på att verkstäderna tjänar mer pengar då och kunderna är inte pålästa om vad som ska ingå utan tar för givet att olja och filter måste bytas jämt och ständigt.

600 mil är ingenting för en modern syntetolja, enda anledningen att byta innan schemat föreskriver det är om hojen stått oanvänd, t ex över vintern. Det är för övrigt bättre att då byta när man ställer av än när man ska köra igen, låt inte hojen stå med gammal olja, den skyddar sämre.

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Z1000 2010
I handboken till hojen står det i lättfattlig tabellform vad som ingår i varje service. I 600-mila ingår inte oljebyte och därför behövs naturligtvis inte det för att få stämpeln heller.

600 mil är ingenting för en modern syntetolja, enda anledningen att byta innan schemat föreskriver det är om hojen stått oanvänd, t ex över vintern. Det är för övrigt bättre att då byta när man ställer av än när man ska köra igen, låt inte hojen stå med gammal olja, den skyddar sämre.

Har inte tillgång till boken då den ligger nedpackad i botten på NÅN låda nånstans efter ommöblering pga värmen, men hade jag haft den hade den säkert varit så jäkla lättförståelig så allt varit självklart!

Vilken olja bör egentligen köras, du som är vårt uppnosiga uppslagsverk? :)

hittat tabellen :tummenupp

Underbart, den där lägger vi till samligen, nu slipper jag packa upp lådorna. :)

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
hittat tabellen :tummenupp

Resten av sidorna då? :tungan Det där är inte hela tabellen, den är över flera sidor. :)

Vilken olja bör egentligen köras, du som är vårt uppnosiga uppslagsverk? :)

Olja är lite av en religion :D, jag använder Shell Ultra 10W-40 i mina hojar och har hittills aldrig haft problem med kopplingsfunktionen vilken är mest kritisk, alla oljor smörjer tillräckligt bra om de byts inom rimlig tid. Däremot kan man få slirande eller klibbande (frikopplar inte helt) koppling med vissa oljor.

Last edited:

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Z1000 2010
Olja är lite av en religion :D, jag använder Shell Ultra 10W-40 i mina hojar och har hittills aldrig haft problem med kopplingsfunktionen vilken är mest kritisk, alla oljor smörjer tillräckligt bra om de byts inom rimlig tid. Däremot kan man få slirande eller klibbande (frikopplar inte helt) koppling med vissa oljor.

Ja det finns ju en uppsjö, kanske ska ge din variant ett försök, såg att du lovordade den för några posts sen också. Variation förnöjer. :D

Shell Rimula Ultra (E7) 10W-40 var fulla namnet va, så det inte blir nåt misstag. :)

Edit:
Castrol Power1 10W-40 hällde jag i senast, märkte jag efter en närmare titt.

Last edited:

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Fick pris på runt 1400 kronor för en 600mils sevice, bestämde i det tysta att dom kunde stoppa upp den nånstans, garantin är slut o det dom kollar kan jag kolla själv... och på en så billig hoj kan inte prisraset vara särskilt stort för att inte boken är ifylld...
Jag dokumenterar allt jag gör iaf och sparar viktiga kvitton så nääää, nån mer skitdyr service blir det inte.. bättre att spara servicepengarna och lägga dom i mellanskillnaden för en ny hoj sen.

btw, ni som har leo vince slipon, vilken pcIII mapp kör ni på och har ni valt att ha lambdan urkopplad?

Har en liten offtopicgrej med... jag var i växjö idag och när jag skulle tanka stod det en kille med en offroad (transalp tror jag det var) vid pumpen o behövde låna en tändstiftsnyckel.. han sa att den börjat gå slöare o slöare och ville förmodligen kolla efter en loppa på stiftet.
Så vi stod o pratade ett tag o sen sa han att det var ingen större skillnad om han tog av en tändkabel i taget, den gick ungefär likadant ändå..hmmm.
Efter lite mer pratande drog han igång den, startade fint men lät lite slö... fast det konstiga var att INGEN tändkabel satt på nåt stift vid tillfället... hur fan kan den gå utan att ha kablarna i :va har den twinspark?
Gick liiite bättre när dom satt på.

Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Vad gäller oljorna är att den skall vara JASO MA klassad. Detta visar oljan har rätt egenskaper för våtlamellkoppling.

MC Alex

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
Ny-06 950SM
E85 konvertering...

Ja vill ha pris o så måste man väll rega om hojen för E85?

Svar tack/ El-wood

Har läst på lite ang. konverteringen o visst skall man hålla sig riktigt enligt lagen om omregistrering så måste man ha ett intyg om att en firma som sysslar med dem fordonen har gjort en konverterings sats! Som man kan visa upp till vägvärket! Och så måste firman även visa att man står för att Garantin skall fortsätta! Så vi håller på att diskutera detta lite fram och tillbaka så visa intresse o ligg på så kanske det blir något konverteringspaket!
tippar på att kittet kommer ligga på ngnstans mellan 4 o 5 tusen kronor!

kan iövrigt säga att hojen drar 0.57 nu mot tidigare 0.47 Blandad körning.
så nog är ekonomin där! Man får räkna med ett par extra knapptryckningar på starten på morrgonen när hojen är kall!

Alex.

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
har hittat en er6a (n-modellen) jag är spekulant på. Det är en -06a, svart, fint skick endast lite lite stenskott långt ner på tanken, 350mil på mätaren och är servad på firma vid 100mil, slipon (inte pc3 eller kn-filter dock) alla papper o.s.v. finns. 43000:-, är det ett bra pris? Kollar man blocket verkar det bra men samtidigt verkar det som om många har svårt att sälja sina.

GILBERT

Apotekarn
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
EX:XT 600-00, ZX6R-98, ZX9R-00, Nuvarande Ducce 750 Sport. Sexy Edition.
har hittat en er6a (n-modellen) jag är spekulant på. Det är en -06a, svart, fint skick endast lite lite stenskott långt ner på tanken, 350mil på mätaren och är servad på firma vid 100mil, slipon (inte pc3 eller kn-filter dock) alla papper o.s.v. finns. 43000:-, är det ett bra pris? Kollar man blocket verkar det bra men samtidigt verkar det som om många har svårt att sälja sina.

37 för skadorna. Slutar vid 40.

Obs: vad jag tippar på bara...

Är jätteintresserad av en med. Hittar bara inte till rätt pris dom nya är såpass billiga så.....

Känns som om nått är fel...riktigt fel....hur kan en båge vara så billig? Jag jämför med en sv650 tex så skiljer det en bassäng laxar emellan. Men jag kanske tänker fel?

Last edited:

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
37 för skadorna. Slutar vid 40.

Obs: vad jag tippar på bara...

Är jätteintresserad av en med. Hittar bara inte till rätt pris dom nya är såpass billiga så.....

Känns som om nått är fel...riktigt fel....hur kan en båge vara så billig? Jag jämför med en sv650 tex så skiljer det en bassäng laxar emellan. Men jag kanske tänker fel?

jag försökte med 40 men det gick inte så vi sa 43k, känns helt ok men tanke på att jag sålde gixxern för 41 :) En ny 08a med ABS kan man få loss för 63k men då är det ju också 20k till för typ samma cykel

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
jag försökte med 40 men det gick inte så vi sa 43k, känns helt ok men tanke på att jag sålde gixxern för 41 :) En ny 08a med ABS kan man få loss för 63k men då är det ju också 20k till för typ samma cykel

Tänk på att 2009 så kommer det en modifierad ER-6:a , det ryktas om att den skall få drag från Z-serien, vilket inte är possitivt för andra hands värdet, dock blir inte 06-08 sämre hojar för det.:gnissla

Det finns även en hel del beg. ER-6 så en viss prutmån borde finnas:)

Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...