maximus78
Ny medlem
Alla lådor kan vara lite kärva i början men efter 300 mil borde den vara ok. Är det någon skillnad om motorn är kall eller om den är varm? Ett litet klonk när man lägger i 1:an stillastående får man acceptera men hojen ska inte dra något framåt och det ska inte låta något från 1-2 under rull. Det kan vara att din olja "klibbar" kopplingen så att den drar lite, alltså frikopplar inte helt. Du kan testa det genom att ha hojen på depåstöd med växel i och frikoppla, hjulet stannar inte helt av sig själv men det ska inte finnas något direkt driv så minsta motstånd mot däcket (sätt inte in hand/fot i hjulet!) ska stanna rotationen. Gör det inte det så prova ett oljebyte, min gick kanon med Shell Ultra 10W-40. Köp inte 20W-50 eftersom de är tjockare och kan ge just detta fenomen.
Jag förutsätter att du har kopplingsvajern korrekt justerad med ett litet, knappt kännbart spel nere vid kopplingsarmen på motorn.
Tack ska ni ha alla för svaren. Ska kolla upp kopplingsspelet mm. Känns bättre nu efter era svar.
När jag ändå är igång så kan jag slänga ut en fråga till. Är det någon som har eller har haft ett hyfsat högt visselljud från tanken. Ringde till en verkstad och de sa att det alltid finns ett litet visselljud (lågt) från tanken, men att de skulle ringa till Kawasaki. Mitt hörs dock irriterande mycket när jag ligger i stadstrafik. I början fatta jag inte vad det var utan trodde det kom från nån bil i närheten el liknande.