ER6-tråden

maximus78

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Hoj
Kawasaki Er6n -06 ABS
Alla lådor kan vara lite kärva i början men efter 300 mil borde den vara ok. Är det någon skillnad om motorn är kall eller om den är varm? Ett litet klonk när man lägger i 1:an stillastående får man acceptera men hojen ska inte dra något framåt och det ska inte låta något från 1-2 under rull. Det kan vara att din olja "klibbar" kopplingen så att den drar lite, alltså frikopplar inte helt. Du kan testa det genom att ha hojen på depåstöd med växel i och frikoppla, hjulet stannar inte helt av sig själv men det ska inte finnas något direkt driv så minsta motstånd mot däcket (sätt inte in hand/fot i hjulet!) ska stanna rotationen. Gör det inte det så prova ett oljebyte, min gick kanon med Shell Ultra 10W-40. Köp inte 20W-50 eftersom de är tjockare och kan ge just detta fenomen.

Jag förutsätter att du har kopplingsvajern korrekt justerad med ett litet, knappt kännbart spel nere vid kopplingsarmen på motorn.

Tack ska ni ha alla för svaren. Ska kolla upp kopplingsspelet mm. Känns bättre nu efter era svar. :tummenupp
När jag ändå är igång så kan jag slänga ut en fråga till. Är det någon som har eller har haft ett hyfsat högt visselljud från tanken. Ringde till en verkstad och de sa att det alltid finns ett litet visselljud (lågt) från tanken, men att de skulle ringa till Kawasaki. Mitt hörs dock irriterande mycket när jag ligger i stadstrafik. I början fatta jag inte vad det var utan trodde det kom från nån bil i närheten el liknande. :)

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
visselljudet känner jag inte igen men jag kör iofs med pluggar i höröppningarna.
prova att bara öppna tanklocket när motorn är igång, kanske bara är avluftningen, isf är det ju inget att oroa sig för men det kanske är pumpen du hör?
Jag har ett lite vinande ljud men det tror jag härstammar från kamdrivningen.

Har man börjat lyssna efter ljud hör man allt möjligt konstigt, det bästa är att skaffa ännu tystare pluggar o ett mer ljudande avgassystem.

Fick min lilla ljudklapp idag från tomten, ett leo vince med tillhörande dna filter, pc3 och ett renthal 14t drev.... blir till att montera idag tror jag minsann:yoparty

maximus78

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Hoj
Kawasaki Er6n -06 ABS
visselljudet känner jag inte igen men jag kör iofs med pluggar i höröppningarna.
prova att bara öppna tanklocket när motorn är igång, kanske bara är avluftningen, isf är det ju inget att oroa sig för men det kanske är pumpen du hör?
Jag har ett lite vinande ljud men det tror jag härstammar från kamdrivningen.

Har man börjat lyssna efter ljud hör man allt möjligt konstigt, det bästa är att skaffa ännu tystare pluggar o ett mer ljudande avgassystem.

Fick min lilla ljudklapp idag från tomten, ett leo vince med tillhörande dna filter, pc3 och ett renthal 14t drev.... blir till att montera idag tror jag minsann:yoparty

Låter gött de, har original på så kanske dags att skaffa lite mer ljud. :tummenupp
Men pluggmässigt måste jag säga att jag märkt att det ibland blir mer irriterande fartljud med pluggar än utan, sållar inte bort alla frekvenser. Pratade med en annan kille som sa det och när jag testade så stämde det. Konstigt men sant. :)

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod och en 2003 Ducati Monster
Tack ska ni ha alla för svaren. Ska kolla upp kopplingsspelet mm. Känns bättre nu efter era svar. :tummenupp
När jag ändå är igång så kan jag slänga ut en fråga till. Är det någon som har eller har haft ett hyfsat högt visselljud från tanken. Ringde till en verkstad och de sa att det alltid finns ett litet visselljud (lågt) från tanken, men att de skulle ringa till Kawasaki. Mitt hörs dock irriterande mycket när jag ligger i stadstrafik. I början fatta jag inte vad det var utan trodde det kom från nån bil i närheten el liknande. :)

Har du en svart hoj beror det säkert på övertryck i värmen, hos mig visslar det direkt jag kört lite och solen lyser typ ;) Inte galet högt men nog högt för att det skulle vara irriterande medans den stod i lägenheten (när solen lös in genom fönstret ett tag börjar den vissla.. typ lite lockande sådär ;)

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Z1000 2010
Har hört ett litet pys/visselljud både vid stillastående och vid färd, som kommer från tanklockstrakten eller dylikt, detta på varma dagar så det chris säger ovan verkar stämma fint. :)

Nån som har nån lösning på detta problem som några (inkl mig numer) verkar ha med en fuel-warning lampa som lyser för tidigt? Fan 19 mil åkta och skiten lyste för fullt igår efter en snabb fyramilsrunda. Öppnade o kikade, gott om soppa kvar. :)

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
visst slipper man inte allt med pluggar men det blir ett behagligare ljud. iaf i min brusiga hjälm.

är det inte flest 07 or som har problem med bränslevarningslampan? måste vara nåt fel på givaren så den hänger sig

vilken skillnade det var med powercommander... känns som bågen går på vanlig bensin nu ist för kängurusoppa när man kör inne i samhället.
Ljudet var rätt roligt med :)

Last edited:

el-wood

El-wood
Gick med
31 May 2007
Hoj
ER6N
Tjenixen på er jag tänkte logga in och kolla med er här på tråden om hur många det är som är intresserade av ett uppgraderings kit för Etanol för ER6 modellerna?
Jag jobbar på Johans MC och håller på att mixtra fram en hoj som går fint på E85. Andvänder min privata hoj!
Jag är väl så gott som 90 procent klar med mappningar och hojen går riktigt bra faktiskt över förväntan det luktar härligt med Alkohol hehe.
Mappen är framtagen för orginal avgassystem! kommer fomodligen ett för öppna system med!
Tänker inte gå in på närmare detaljer om hur jag gjort utan hör av er till Johans MC om ni är intresserade! Kommer förmodligen ett pris paket inom kort
Ju fler som är intresserade ju snabbare går det!

Alex.
:tummenupp

Ja vill ha pris o så måste man väll rega om hojen för E85?

Svar tack/ El-wood

el-wood

El-wood
Gick med
31 May 2007
Hoj
ER6N
Tjoho boys n girls.

Nu måste ja bara säga en sak: Ge FAN i att sätta dit lås på framgaffeln.
Det gorde jag o körde iväg o knäckte gaffeln, känslig hoj o klantig kille. Ska kanske köpa ett Abus lås med larm som tjuter om man ens rör hojen för ja vill inte få den stulen. Nu står hojen på verkstan o den har ståt där nu i en månad. Någon som har varit klantig som mig??????

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Z1000 2010
Köpte ett abuslås som ger ifrån sig ett lågmält tjutande om man ens ställer upp hojen i vertikalläge helt och hållet, ger man inte fan i den då så tjuter den ordentligt. Finns inte en sportmössa att jag skulle glömma låset i med det oljudet. :)

Tycker synd om dig, det kan hända den bäste om man är lite stressad.

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Tjoho boys n girls.

Nu måste ja bara säga en sak: Ge FAN i att sätta dit lås på framgaffeln.
Det gorde jag o körde iväg o knäckte gaffeln, känslig hoj o klantig kille. Ska kanske köpa ett Abus lås med larm som tjuter om man ens rör hojen för ja vill inte få den stulen. Nu står hojen på verkstan o den har ståt där nu i en månad. Någon som har varit klantig som mig??????

varför en hel månad? i och med att det är en billighoj från början måste väl många delar vara plockade från hyllan!? kan väl inte direkt vara nån specialgaffel med überlång leveranstid...

Jag rullar ibland när jag kommer ihåg det nån meter innan så att det inte kommer nån trevlig överraskning med en smäll.

Jocke08

On top of it!
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
ER-6 f
Jättelätt...

Jag gjorde följande:

1. ....

Snyggt! :klappar

Hej alla.
Har en fråga angående växellådan. Är det någon här som haft problem med den? Jag är ganska nybörjare när det gäller hojjar och undrar om det är normalt att det "smäller" en del när man lägger i 1:an och 2:an. Lite bättre på högre växlar.

Jag förutsätter att du har kopplingsvajern korrekt justerad med ett litet, knappt kännbart spel nere vid kopplingsarmen på motorn.
:tummenupp

1. Spänn vajern vid kopplingshandtaget så kommer du garanterat bli av med "smällarna". :fakta

2. Visselljud får jag titt som tätt när det är varmt ute; ibland när det är kallare. Vaakum i tanken som jämnas ut bara.

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Såld!
God natt/morgon!

En fråga bara...eller två...

Har ni varit med om att när man växlar från 1an till 2an i höga varv, runt 9000-11000 att man kan råka få i neutralen istället? (riktigt störande, om inte så jättebra för hojen direkt) :confused:
Sen så kan den även hacka i typ som på en gammal uppkörningshoj om Ni förstår? :) :va

Har bara varit så nu senast, hojen har gått 560 mil så snart redo för andra servicen...

Har blivit så här ett par gånger nu fast jag inte gör något speciellt, resten av växlarna funkar bara bra, både upp o ner, växla ner till 1an går också bra, så bara från 1an till 2an "cepar" på höga varv.

Har också börjat att höra något skumt ljud, inte det där med tanken som Ni har pratat om nu senast utan något "skrammel", hör det inte alltid utan bara på låga varv typ eller lite då o då, försöker lyssna vart det kommer ifrån men hör inte riktigt, men kanske från framgaffeln eller något, kanske skivan som låter? :va

Kom gärna lite med tanka etc, börjar bli lite orolig för min käraste :pannkyss

Tacksam för alla tankar och lösningar!

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
hur e ER6an att köra på bana? Vad sitter det för sulor på från fabrik? Har bokat en bandag i augusti men eftersom gixxern är såld och jag förmodar en ER6a (n-modelen) är på ingång så blev jag lite tveksam men den kanske är en riktig banracer :tummenupp

Ang. neutral när man växlar 1 till 2, växla ordentligt och ge fan i att "mesa" i växlarna så ska du se att den hoppar i, så kan det bli på alla hojar.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
hur e ER6an att köra på bana? Vad sitter det för sulor på från fabrik? Har bokat en bandag i augusti men eftersom gixxern är såld och jag förmodar en ER6a (n-modelen) är på ingång så blev jag lite tveksam men den kanske är en riktig banracer :tummenupp

Den är skitkul på bana, svänger bättre än de flesta hojar jag kört inkl. ZX-6R och ZX-10R. Sedan har den förstås inte de bästa komponenterna så det kan bli lite gungigt när det går undan. Jag rekommenderar att du byter bakelitdäcken Dunlop 220 mot bättre sulor (jag körde Dunlop Qualifier) så att man kan lita på greppet.

Inget är så roligt som att köra ifrån hojar med över dubbla effekten. :D

drredbull

Maskulunist
Gick med
16 Dec 2006
Hoj
KTM 450 exc-f sixdays, 690 duke, Honda Dax.
Någon som har bra koll på servicepriserna?

Tänkte att jag skulle lämna in min för däckbyte samt 1200-milaservice.

Detta ville mc-huset ha:
1200 MIL SERVICE 3544 KR INKLUSIVE ARBETE O MATERIAL

DÄCK MICHELIN PILOT ROAD.

3950 KR BYTE DÄCK FRAM OCH BAK INKLUSIVE ARBETE OCH DÄCK

Vet inte om det är billigt eller dyrt???

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Någon som har bra koll på servicepriserna?

Tänkte att jag skulle lämna in min för däckbyte samt 1200-milaservice.

Detta ville mc-huset ha:
1200 MIL SERVICE 3544 KR INKLUSIVE ARBETE O MATERIAL

DÄCK MICHELIN PILOT ROAD.

3950 KR BYTE DÄCK FRAM OCH BAK INKLUSIVE ARBETE OCH DÄCK

Vet inte om det är billigt eller dyrt???

kan bara svara för däcken och det låter hyffsat dyrt, köp från däckonline.se istället och byt själv, krävs minimal skruvvana. Ett depåstöd behöver du förmodligen men det kan du ju köpa för mellanskillnaden :)

drredbull

Maskulunist
Gick med
16 Dec 2006
Hoj
Har hittat annan firma med bra mycket bättre priser.
Måste firman vara auktoriserade från kawasaki för att garantin ska gälla eller räcker det med stämpel?
Vad är det igentligen som ska göras i 1200-milaservicen?

Vi börjar med däcken:
Pilot road2 120 fram och 160 bak 3400kr inkl byte och balansering.
Service kostar 1600 inkl olja och filter.

Mvh
Piffes MC

drredbull

Maskulunist
Gick med
16 Dec 2006
Hoj
jag har mailat dem men inte fått svar än, ringer dem i eftermiddag.:tummenupp

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...