ER6-tråden

tomcool

bossmc.se
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Skogås
Hoj
Kawasaki ER-6n Gul
FreddaGädda skrev:
2360623 Jag gjorde tummen upp från bilen till en gul ER-6a idag på lännavägen, tror ja den heter. Den långa jäfla vägen från haninge till huddinge. Var precis i området med fartkameror där man kör över en bro. Inte säkert att föraren hann se mig. Han körde mot huddinge hur som helst. Var det nån härifrån måhända?

Japp, det var troligen mig du såg, men jag såg inte dig. Kul att man syns. :)
 

Holmlund

٩(●̮̮̃•̃
Gick med
1 Aug 2006
Ort
Linköping/Oravais
Hoj
*S Å L D*
Hej! Är det värt att lägga ett par extra tusenlappar för att få ABS-bromsar? Är det någon här som har det på sin hoj som kan säga hur väl de fungerar och om de är värda att lägga extra pengar på?

Mvh johan
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Johise511 skrev:
2375870 Hej! Är det värt att lägga ett par extra tusenlappar för att få ABS-bromsar? Är det någon här som har det på sin hoj som kan säga hur väl de fungerar och om de är värda att lägga extra pengar på?

Mvh johan
Jag var tvungen att ta det för att få den färg jag ville ha (naturligtvis dök det ju upp fler hojar senare... :mad: ) och visst fungerar det och är nog bra för andrahandsvärdet. Dock skulle jag vilja byta till stålomspunna ledningar men det går nog inte så bra då det är en blandning av gummislang och stålrör som på en bil ungefär. Jag har hört att man inte ens kan lufta ABS-bromsar själv utan måste lämna in till verkstad, om det är sant har jag inte hunnit kontrollera.

Jag skulle ha tagit utan om jag hade haft ett val då.
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Johise511 skrev:
2375870 Hej! Är det värt att lägga ett par extra tusenlappar för att få ABS-bromsar? Är det någon här som har det på sin hoj som kan säga hur väl de fungerar och om de är värda att lägga extra pengar på?

Mvh johan

Tja, för 15 år sen hade vi samma funderingar men då avseende bilar. Skall man betala extra för ABS? Men idag är alla överrens om att ABS på bilar är en självklarhet. Säkerhetshöjande produkter som ABS, airbag, ESP osv var bara för några år sen tillval men idag har även de billigaste bilarna dessa tekniker.

För mig var det ingen tvekan alls, jag skulle ha ABS..... Jag tror att vi kommer få se samma utveckling på motorcyklarna.

Hur väl de funkar..... Jag har ännu bara testat bakbromsen och det funkar. Tekniken är ju väl utprovad så funktion är det nog inget fel på. Däremot kan det vara svårt som förare att lära om!

Men valet är ditt!! Många tycker att man inte ska snåla på den personliga utrustningen, så varför snåla nu??!!??:confused:
 

The Real Mattis

Om du inte kan så kan du inte
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Har haft Kawasaki ER6:F&N
taliz skrev:
2321392 Kom på att jag har kontakter på ett designföretag som pysslar också med dekaler etc, så jag klurar lite på att kanske försöka göra mig en kopia av bilden nedan. Min får ju dock röd ram då... Men de kan nog bli fräckt va. :)

Hur kan ramen bli röd helt plötsligt om du kopierar bilden...?.:)
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
En fråga till alla Kawasaki experter, går det att koppla ur ABS? Kanske inte med brytare men med någon säkring utan att något alarmsystem får fnatt?

En fråga till, är det lambdasond och i så fall hur göra med ny dämpare, finns det uttag eller köra utan. Får systemet fnatt igen?

En fråga till när jag ändå håller på, har någon laborerat med fjädringen, nya fjädrar fram, annan olja, annan dämpare bak? Hur blev egenskaperna i så fall?


/nyfiken gul
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
FZ1 skrev:
2376330 En fråga till alla Kawasaki experter, går det att koppla ur ABS? Kanske inte med brytare men med någon säkring utan att något alarmsystem får fnatt?

En fråga till, är det lambdasond och i så fall hur göra med ny dämpare, finns det uttag eller köra utan. Får systemet fnatt igen?

En fråga till när jag ändå håller på, har någon laborerat med fjädringen, nya fjädrar fram, annan olja, annan dämpare bak? Hur blev egenskaperna i så fall?


/nyfiken gul
ABS har jag inte meckat med.

Det är lambdasond instucken i början av ljuddämparen. Jag har nyss bytt till ett LeoVince slipon och det var bara att flytta över givaren, de hade samma gängade anslutning som original. Nu är den 4 kg lättare. :)

Den absolut enda fjädringsinställningen som går att göra är fjäderförspänning bak, jag har snäppt upp min ett steg och den blev bättre i högfartsknicken på Sviestad, gungade lite där i 185 förut. Det är skitkul på bana, visst saknas det mycket effekt jämfört med vad man är vad vid men det går fint att hänga med i mellangruppen. Även med original Dunlop 220 bakelittofflorna.

Nu är jag nyfiken - kan det bli en ER6 tredje gången gillt Micke?
 

Lythen

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
ER-6N
På Lördag!

På lördag ska jag få min svarta er6:a från "stibix".
Köpte till ABS och Leo Vinci. Det får duga så länge..
Har inte ägt mc sedan 2002 senast, då hade jag en SV 650 S. Hoppas denna är lika trevlig. //Mvh Lythen :arsele :tungan
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Är det många som slangar på 2:an? får endast upp min på 1:an.....o gillar inte det riktigt. min förra hoj (motard) gick att få upp på alla växlar o man får betydligt bättre koll om man får upp den lite försiktigt (2-3an på motarden) 2an är nog medecinen på er`n. rycker o sliter gasar o vrider på 2an men det går inte. har iof orginaldämpare, vet ej om slipon ger nå mer mos i låg, mellanregistret? nån som har nått förslag?
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Böjjarn skrev:
2378336 Är det många som slangar på 2:an? får endast upp min på 1:an.....o gillar inte det riktigt. min förra hoj (motard) gick att få upp på alla växlar o man får betydligt bättre koll om man får upp den lite försiktigt (2-3an på motarden) 2an är nog medecinen på er`n. rycker o sliter gasar o vrider på 2an men det går inte. har iof orginaldämpare, vet ej om slipon ger nå mer mos i låg, mellanregistret? nån som har nått förslag?

Koppla!
 

Holmlund

٩(●̮̮̃•̃
Gick med
1 Aug 2006
Ort
Linköping/Oravais
Hoj
*S Å L D*
Hmm... det verkar som om att det är delade meningar mellan Neutral och Cage om vad man ska satsa på :p ingen av er har ju fel utan tänker på olika sätt... jaja, det blir att vänta till i höst när pengarna skall pungas ut till en ny er6-n som valet görs mellan att gå för det vanliga eller ABS. Men ändå så lutar mitt beslut nu åt att lägga lite extra pengar på ABS-bromsar.

MvH Johan:)
 

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Böjjarn skrev:
2378473 vill ej koppla, då jag tycker det sliter i onödan.....

Då får du nog se dig om efter en annan hoj, eller dreva om.
ER6n är ju varken någon motard(utväxling) eller plastraket(hk), så att "powerwheela" är inte det lättaste.
Kan förövrigt inte tänka mig att koppla upp den nödvändigtvis sliter mer än att släppa gasen & dra på, åtminstone inte på drivpaketet.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Johise511 skrev:
2378471 Hmm... det verkar som om att det är delade meningar mellan Neutral och Cage om vad man ska satsa på :p ingen av er har ju fel utan tänker på olika sätt... jaja, det blir att vänta till i höst när pengarna skall pungas ut till en ny er6-n som valet görs mellan att gå för det vanliga eller ABS. Men ändå så lutar mitt beslut nu åt att lägga lite extra pengar på ABS-bromsar.

MvH Johan:)
Jag är inte jättebesviken över att jag "fick" ABS på min utan det är mest en ekonomiskt fråga, dock tror jag att man kan få igen det när man säljer den eftersom det är en säkerhetsgrej, de borde stå högre än utan. Jag har för övrigt provat min, på asfalt har jag låst bakhjulet och på grus har jag låst framhjulet, eller låst och låst, det låste sig naturligtvis inte utan det var helt odramatiskt. Det är bara det att jag är van vid bättre känsla i bromsen och hade gärna monterat stålomspunnet. Det kanske går att fixa på något vis när jag lärt mig mer om ABS-systemet.

Om du vill ha ABS det minsta så ska du naturligtvis ta det. :tummenupp

Böjjarn skrev:
2378473 vill ej koppla, då jag tycker det sliter i onödan.....
Om du inte är riktigt duktig på att wheela så är nog kopplingen inte det första du ska oroa dig för.
 
Last edited:

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
taliz skrev:
2378721 Då får du nog se dig om efter en annan hoj, eller dreva om.
ER6n är ju varken någon motard(utväxling) eller plastraket(hk), så att "powerwheela" är inte det lättaste.
Kan förövrigt inte tänka mig att koppla upp den nödvändigtvis sliter mer än att släppa gasen & dra på, åtminstone inte på drivpaketet.


har för mig att jag läst någonstans att folk har fått upp den på 2an lätt med er6n
dreva om: never. det är ingen motard/plraket, det är jag medveten om, men det är en relativt lätt o smidig hoj som väger 30kg mer än min fd hoj....

Neutral skrev:
2379369

Om du inte är riktigt duktig på att wheela så är nog kopplingen inte det första du ska oroa dig för.

Någon wheelare är jag inte, men jag har iaf åkt över 1 km på slangen, växlat alla växlar på slangen, stått på sadeln osv med min fd, så jag är inte helt obekant. dock har jag aldrig kopplat upp den!
 
Last edited:

agazza

Grövre än Jwzrd!
Gick med
4 Jun 2006
Ort
Bollstabruk
Hoj
ingen :(
Böjjarn skrev:
2380057 har för mig att jag läst någonstans att folk har fått upp den på 2an lätt med er6n
dreva om: never. det är ingen motard/plraket, det är jag medveten om, men det är en relativt lätt o smidig hoj som väger 30kg mer än min fd hoj....



Någon wheelare är jag inte, men jag har iaf åkt över 1 km på slangen, växlat alla växlar på slangen, stått på sadeln osv med min fd, så jag är inte helt obekant. dock har jag aldrig kopplat upp den!


du får nog byta till en fz6n istället dom ligger på 98 hästar..

det är just för att den är så trög att köra på bakhjulet jag tvekar på ifall jag ska köpa en er6a
 

mooslund

våga vägra vinter
Gick med
19 Jul 2004
Ort
gulatrosornas stad
Hoj
nada just nu
agazza skrev:
2381439 du får nog byta till en fz6n istället dom ligger på 98 hästar..

det är just för att den är så trög att köra på bakhjulet jag tvekar på ifall jag ska köpa en er6a

Jag är glad om jag kan hålla mig på två hjul... Men det ser sjukt kul ut att slanga. Är väl helt enkelt för feg:rolleyes:
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Jaha, då har man beställt en silver N med ABS och Remus-system.



Undrar hur det kommer att kännas efter 3 st R1:va
 

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
FZ1 skrev:
2381980 Jaha, då har man beställt en silver N med ABS och Remus-system.



Undrar hur det kommer att kännas efter 3 st R1:va

Jag är övertygad om att det blir jättebra. Tänk så här, nu har jag växt upp och fått lite vett, så nu behöver man ju ingen penisförlängare!:tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top