Jag och flickvännen var och provade ER-6 ABS -09 förra veckan.
Hon tyckte bara bra saker om den, en jag hitta en grej som inte tyckte om då, och ju mer jag har tänkt på det desto svårare får jag att släppa det.
Det gäller bromsarna.
Drog upp hojen i 120 och slog på en hejdundrans broms. Det är ju ABS, vad kan gå fel, så jag nöp tag för kung och fosterland.
Initialt bet den godkänt och retardationen kändes ok. Sen var det som om systemet släppte trycket på bromsarna, och den gled vidare, visst den bromsade fortfarande men inte i närheten av lika hårt som förut, för att sen efter en 10-15m lägga på tryck och bromsa hårt igen.
Detta upprepades direkt 2 ggr till med samma resultat.
Vill minnas att jag har läst om just detta fenomen i en engelsk mc-tidning, men av alla artiklar som vi har plöjt igenom det här året angående just denna hoj, så har det bara kommit upp en gång. Och då har vi läst de mesta, eftersom vi var intressearda av just denna hoj.
Så, är det en egenskap som är känd hos just de här hojarna, eller är det vissa som drabbas?
Har ni inte prövat hejdarna ordentligt än så är det dags att göra det, innan det blir ett skarpt läge och eran hoj bestämmer sig för att lägg på 10 m på bromssträckan...