ER6-tråden

überkill

Guest
Tänkte köpa ett leo vince. Är det något man klarar att sätta på själv eller ska man lämna in den? Hur går man till vägar? :banana

Vad gäller SERVICE sa mekaniker där jag köpt min att det är ok att göra 100 mila service efter den gått mellan 80-150 mil, inga problem.

Jag beställde hem Hurric slipon efter att tittat/lyssnat på Pom Poms. Holy shit vad det låter, kan få snubbar på kromslädar att skita ner sig. Kör man lite aktivt och växlar upp och ner kommer det då och då rejäla puffar och det låter bra mycket. Kanske dags att få på decibelkillern innan hela vänskapskretsen sviker eller vad säger du Pom Pom? Nej eller börjar jag bli gammal vem vet..

Hade problem med att få av skiten, där är en genomgående skruv bakpå och en som bara sitter åt på ena sidan. Den genomgående hade jag skitsvårt att få av. Funderade ett tag på att som någon skrev i tråden tidigare slita av hela avgassystemet och skruva på det igen med slipon på. Men det gick. Man får ta hårt i originalburken och vrida och bända för att få den till att släppa iväg den genomgående skruven. Efter det var det lätt, bara det att mitt Hurrick inte slank på ända in på där märket är på grenröret utan det tog emot redan 3 mm innan men jag nöjde mig med att skriva fast det där.

MASSOR MED BILDER finns i mitt garage, kolla där.
 

POLECAT

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
HD Sportster 48 2012
Vad gäller SERVICE sa mekaniker där jag köpt min att det är ok att göra 100 mila service efter den gått mellan 80-150 mil, inga problem.

Jag beställde hem Hurric slipon efter att tittat/lyssnat på Pom Poms. Holy shit vad det låter, kan få snubbar på kromslädar att skita ner sig. Kör man lite aktivt och växlar upp och ner kommer det då och då rejäla puffar och det låter bra mycket. Kanske dags att få på decibelkillern innan hela vänskapskretsen sviker eller vad säger du Pom Pom? Nej eller börjar jag bli gammal vem vet..

Hade problem med att få av skiten, där är en genomgående skruv bakpå och en som bara sitter åt på ena sidan. Den genomgående hade jag skitsvårt att få av. Funderade ett tag på att som någon skrev i tråden tidigare slita av hela avgassystemet och skruva på det igen med slipon på. Men det gick. Man får ta hårt i originalburken och vrida och bända för att få den till att släppa iväg den genomgående skruven. Efter det var det lätt, bara det att mitt Hurrick inte slank på ända in på där märket är på grenröret utan det tog emot redan 3 mm innan men jag nöjde mig med att skriva fast det där.

MASSOR MED BILDER finns i mitt garage, kolla där.

Jag provade också att ta loss db-killern på mitt hurric, men jag BRÖT av skruven:mad: så den sitter där den sitter, kommer varkens in eller ut:huvet kul va:va
 

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
tjejhoj moppe edition
Usch, nu har man läst för mycket i denna tråd..

Och jag blir bara mer och mer villrådig! :-D

Men jag tycker ni är lite "dåliga" på att posta bilder på era hojar!! ;)


Gå in och kolla i folks profiler/garage - många har postat bilder på sina hojar där. :tummenupp
 

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Jag provade också att ta loss db-killern på mitt hurric, men jag BRÖT av skruven:mad: så den sitter där den sitter, kommer varkens in eller ut:huvet kul va:va


Skicka bild, detta låter som klassiskt borra ur med hjälp av grispitt!

Har du inte gjort tidigare så ta loss och åk till mek-verkstad som har grejorna!

Inget stort problem, dock jobbigt och omständigt!
 

Alter ego

Busgrabb
Gick med
15 Jul 2009
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Monster 1100 -09
Blev sjukt hojsugen nu när semestern kommit igång och snubblade över modellen ni kör och diskuterar. Har väl mer eller mindre bestämt mig för en ER-6n, men då jag av tristess gick till den lokala Yamaha-handlaren fick jag syn på en XJ6:a....och den är ju i samma klass (såja, lugna ner er, jag vet ju inte bättre).
Nu är ni ju självfallet partiska, men skulle ni vilja vara vänliga och argumentera för ER-6:ans sak?
När ni väl har skrivit mig till sans så måste jag fixa valet vit vs. svart, men det är en annan historia.

Har läst samtliga sidor i tråden som postats detta år, men av förklarliga själ så tas konkurrenterna inte upp så ofta.
Har inte haft hoj fastän jag suttit på kortet i 10 år. Nog tusan är det väl dags!?
 

überkill

Guest
Blev sjukt hojsugen nu när semestern kommit igång och snubblade över modellen ni kör och diskuterar. Har väl mer eller mindre bestämt mig för en ER-6n, men då jag av tristess gick till den lokala Yamaha-handlaren fick jag syn på en XJ6:a....och den är ju i samma klass (såja, lugna ner er, jag vet ju inte bättre).
Nu är ni ju självfallet partiska, men skulle ni vilja vara vänliga och argumentera för ER-6:ans sak?
När ni väl har skrivit mig till sans så måste jag fixa valet vit vs. svart, men det är en annan historia.

Har läst samtliga sidor i tråden som postats detta år, men av förklarliga själ så tas konkurrenterna inte upp så ofta.
Har inte haft hoj fastän jag suttit på kortet i 10 år. Nog tusan är det väl dags!?

Jag har provkörk XJ6 och tyckte det var nice, riktigt lättkörd. Men er-6n fick det att kittla mer...
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
überkill, för dig som gått ifrån R1 till Er6, känns det inte väldigt segt och mjukt?
Eller är du nöjd med prestandan?
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Z750 är bra mycket piggare, hade först ER6 , bytte till Z750, att jag nu kör jag Z1000, beror på att jag fick ett riktigt bra pris i mellan på en Z1000 och kunde inte låta bli, Z750 var en kanon hoj, ruskigt rolig att köra, och kraften räcker långt !

I beg to differ!

Har iofs bara kört Z1000 men det är ju på gott och ont en helt annan typ av hoj. Z1000 är hojen som är rolig först när mätaren börjar närma sig 200 knyck och motorn får kraft, eller när man glider förbi korvkiosken och skakar om fjortisarnas hjärtan med ett bröl ur de korta Akra-piporna man givetvis satt på.

ER-6 är rolig hela tiden, det finns till skillnad från Z1000 kraft på låga varv och man har ändå inga problem att hålla en Z1000 strax framför på en mindre kurvig väg om man vet vad man gör. Att sen alla gillar ljudet på den är bara ett plus ;)

Z1000 är nog en hoj för dem som vill få kicken av att kunna köra 250 km/h på en raksträcka. Jag tycker personligen den var trist som tö.
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
I beg to differ!


Det där var intressant skrivet, har suttit och suktat efter att provköra en z1000 nu sen jag fick kortet, ska nog ta och ge mig ut på en provtur när jag har hojen på service om 2 veckor.

Den är ju ruskigt jävla snygg! Och jag vill gärna ha en mer showoff hoj än er6an när jag har råd. (Poserare, ja visst!)
 

PomPom

Woop Woop!
Gick med
17 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki ER-6N -09
Jag beställde hem Hurric slipon efter att tittat/lyssnat på Pom Poms. Holy shit vad det låter, kan få snubbar på kromslädar att skita ner sig. Kör man lite aktivt och växlar upp och ner kommer det då och då rejäla puffar och det låter bra mycket. Kanske dags att få på decibelkillern innan hela vänskapskretsen sviker eller vad säger du Pom Pom? Nej eller börjar jag bli gammal vem vet..

Hade problem med att få av skiten, där är en genomgående skruv bakpå och en som bara sitter åt på ena sidan. Den genomgående hade jag skitsvårt att få av. Funderade ett tag på att som någon skrev i tråden tidigare slita av hela avgassystemet och skruva på det igen med slipon på. Men det gick. Man får ta hårt i originalburken och vrida och bända för att få den till att släppa iväg den genomgående skruven. Efter det var det lätt, bara det att mitt Hurrick inte slank på ända in på där märket är på grenröret utan det tog emot redan 3 mm innan men jag nöjde mig med att skriva fast det där.

MASSOR MED BILDER finns i mitt garage, kolla där.

Heheh ja, grannarna blir ju inte glada när man brummar igång vrålet kl.8 på morgonen.. Men vafan? Tar 1 minut på tomgas innan jag kör ifrån så tycker inte dem ska klaga.

Hur gjorde du för att få av orginal slippet? Jag skruva loss hela grenröret och allt från motorn, vart inga problem att få av/på då. :)
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Det ska till att sättas på diodblinkers och ny bakdel idag och då behöver jag ett relä alternativt motstånd.

VET någon ett relä som är bolt on? D v s inget klippande och klistrande?
 

überkill

Guest
Heheh ja, grannarna blir ju inte glada när man brummar igång vrålet kl.8 på morgonen.. Men vafan? Tar 1 minut på tomgas innan jag kör ifrån så tycker inte dem ska klaga.

Hur gjorde du för att få av orginal slippet? Jag skruva loss hela grenröret och allt från motorn, vart inga problem att få av/på då. :)

Det gick att få av original om man ruckade tillräckligt kraftigt.. Ett tag så var jag igång med att såga av den genomgående skruven med metallklinga!

Jag startade hojen imorse och redan en minut senare öppnades ett fönster från samma trapphus som jag bor och en gubbe skrek att jag skulle försvinna och att jag var en idiot och jag bara bredflinade och stod kvar och det kändes inte bra för man vill ju hålla sig i godo med sina grannar även om man inte känner dem.

Jag fick däremot en överraskning; någon har vatt på hojen över natten och försökt såga ut skivbromslåset från skivan men inte lyckats utan naggat skivan med abs sensorn från olika håll. Skivan vibrerade sen hela tiden när det partiet passerade bromsklossen och så tog inte frambromsen alls nästan förutom ända inne vid handtaget.

Detta upptäckte jag halv åtta imorse då jag skulle iväg och lämna den för 100 mila service i Ängelholm men nu får den stå till mitten på nästa vecka och skivan med abs sensorn i kostar 2600 kr så det svider och inte kan jag köra heller när det fina vädret återkommit.. Känns inte alls bra.
 

PomPom

Woop Woop!
Gick med
17 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki ER-6N -09
Det gick att få av original om man ruckade tillräckligt kraftigt.. Ett tag så var jag igång med att såga av den genomgående skruven med metallklinga!

Jag startade hojen imorse och redan en minut senare öppnades ett fönster från samma trapphus som jag bor och en gubbe skrek att jag skulle försvinna och att jag var en idiot och jag bara bredflinade och stod kvar och det kändes inte bra för man vill ju hålla sig i godo med sina grannar även om man inte känner dem.

Jag fick däremot en överraskning; någon har vatt på hojen över natten och försökt såga ut skivbromslåset från skivan men inte lyckats utan naggat skivan med abs sensorn från olika håll. Skivan vibrerade sen hela tiden när det partiet passerade bromsklossen och så tog inte frambromsen alls nästan förutom ända inne vid handtaget.

Detta upptäckte jag halv åtta imorse då jag skulle iväg och lämna den för 100 mila service i Ängelholm men nu får den stå till mitten på nästa vecka och skivan med abs sensorn i kostar 2600 kr så det svider och inte kan jag köra heller när det fina vädret återkommit.. Känns inte alls bra.

Aee fan va surt! Jäkla idioter som inte fattar att man ska skita i andras saker... Ditt är ditt och mitt är mitt.. Aja, men får du inte ut något på försäkringen? Finns där inget garage i närheten där du kan ställa hojen?
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
I beg to differ!

Har iofs bara kört Z1000 men det är ju på gott och ont en helt annan typ av hoj. Z1000 är hojen som är rolig först när mätaren börjar närma sig 200 knyck och motorn får kraft, eller när man glider förbi korvkiosken och skakar om fjortisarnas hjärtan med ett bröl ur de korta Akra-piporna man givetvis satt på.

ER-6 är rolig hela tiden, det finns till skillnad från Z1000 kraft på låga varv och man har ändå inga problem att hålla en Z1000 strax framför på en mindre kurvig väg om man vet vad man gör. Att sen alla gillar ljudet på den är bara ett plus ;)

Z1000 är nog en hoj för dem som vill få kicken av att kunna köra 250 km/h på en raksträcka. Jag tycker personligen den var trist som tö.

Man kan fråga sig vad det var för Z1000 du kört, när du tycker att det finns bättre bottendrag i en Er6:a.

Visst är en Z1000 en annan typ av Hoj, drygt 30kg tyngre och med styvt 50 hk. mer.

Men om du enbart tyckte den var rolig i +200 så säger det nog mer om dig som förare än om Hojen.

Körde min Er6:a 700 mil innan jag ville ha mer bottendrag och började leta efter en trevlig rad 4:a bytte till en Z750 som jag hade i drygt 600 mil, innan jag i år gick upp till en Z1000 som i år rullat snart 800 mil (Z750 är mer lik Er6 än Z1k).
Efter ägt ett stort antal motor cyklar genom åren så är detta en utav de trevligaste hojar jag ägt.
 

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Z750 vs ER6?

Står en av varje i mitt garage och jag äger ER6an. Så fort jag fyller 30(nästa år) så säljer jag och köper en Z750.

ER6 är lättkörd och inte så vrålbrutal men ändå ger mycket nöje och glädje för pengarna. Som någon annan sa här inne, jag tog kortet -99 men pga studier och annat så har egen hoj fått stå tillbaka förutom en kort romans med ZX6, ZX9 och KTM640 2004. ER6an har då ett stort antal plus:

Billig i inköp
Billig i försäkring
Bra på service
Hyffsat bränslesnål
Bra andrahandvärde verkar det vara iom att den är popis och lite krångel.

Den har dock i mina ögon några minus:
2-cyl, jag blir tokig på motorgången, vissa älskar den jag vill ha jämnare gång.
Bromsarna, svamp svamp svamp... iallafall min utan ABS, man vet inte hur mycket man kan ta i och när det låser... OM det låser... OBS! Gäller inte vid vettigt trafikerande utan mer om man skulle ha råkat komma lite för fort mot nått och vill bromsa fort.

Detta efter att ha kört kompisens Z750 ABS.

Så varför vill jag ha en Z750 när jag egentligen bara hunnit ett par hundra mil? ER6 är fortfarande toppen, tro inget annat men.
Z750 har en radfyra som inte känns i cykeln, den har så lugn motorgång att det är kusligt, som ett volymvred ungefär.
Men det bästa är BROMSARNA! Jösses sådan skillnad det är! Första bromsningen med ABS så höll jag på att slå hjälmen i tanken. BROMSARNA är guld på Z750.

Men:
ER6 kostar från 40 och uppåt med servicar runt 1500-2000. Försäkring Hel/hel på mig 3086 kronor.
Z750 kostar från 75 och uppåt, service från 1500 och försäkring på 4400 hel/hel om jag skulle vara 30+.

Räkna på det själva, mest nöje för pengarna blev i år ER6!
 
Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Z750 vs ER6?

Står en av varje i mitt garage och jag äger ER6an. Så fort jag fyller 30(nästa år) så säljer jag och köper en Z750.

ER6 är lättkörd och inte så vrålbrutal men ändå ger mycket nöje och glädje för pengarna. Som någon annan sa här inne, jag tog kortet -99 men pga studier och annat så har egen hoj fått stå tillbaka förutom en kort romans med ZX6, ZX9 och KTM640 2004. ER6an har då ett stort antal plus:

Billig i inköp
Billig i försäkring
Bra på service
Hyffsat bränslesnål
Bra andrahandvärde verkar det vara iom att den är popis och lite krångel.

Den har dock i mina ögon några minus:
2-cyl, jag blir tokig på motorgången, vissa älskar den jag vill ha jämnare gång.
Bromsarna, svamp svamp svamp... iallafall min utan ABS, man vet inte hur mycket man kan ta i och när det låser... OM det låser... OBS! Gäller inte vid vettigt trafikerande utan mer om man skulle ha råkat komma lite för fort mot nått och vill bromsa fort.

Detta efter att ha kört kompisens Z750 ABS.

Så varför vill jag ha en Z750 när jag egentligen bara hunnit ett par hundra mil? ER6 är fortfarande toppen, tro inget annat men.
Z750 har en radfyra som inte känns i cykeln, den har så lugn motorgång att det är kusligt, som ett volymvred ungefär.
Men det bästa är BROMSARNA! Jösses sådan skillnad det är! Första bromsningen med ABS så höll jag på att slå hjälmen i tanken. BROMSARNA är guld på Z750.

Men:
ER6 kostar från 40 och uppåt med servicar runt 1500-2000. Försäkring Hel/hel på mig 3086 kronor.
Z750 kostar från 75 och uppåt, service från 2-2500 eller mer och försäkring på 4400 hel/hel om jag skulle vara 30+.

Räkna på det själva, mest nöje för pengarna blev i år ER6!

Service på min Z1000 kostade 100 mila 1200:- inkl material och arbete.
600 mila kostade 1600:- inkl olje och däckbyte (hade däck med mig)
 

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Service på min Z1000 kostade 100 mila 1200:- inkl material och arbete.
600 mila kostade 1600:- inkl olje och däckbyte (hade däck med mig)

Då redigerar jag mitt tidigare inlägg, frågade runt en del innan köp och fick uppgifter på att det var dyrare på Z750n...

Men det är väl som allt, förhandlingsbart, vissa verkar ha fått pröjsa upp mot 3 på sina ER6or också.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Då redigerar jag mitt tidigare inlägg, frågade runt en del innan köp och fick uppgifter på att det var dyrare på Z750n...

Men det är väl som allt, förhandlingsbart, vissa verkar ha fått pröjsa upp mot 3 på sina ER6or också.

Tror de priserna är normal priser för Stibix i Borås, vet många med mig som betalat ungefär samma priser.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top