ER6-tråden

Newbie_stefan

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
20165, Suzuki GSR750A
Service 2400 mil

Hej alla. Nu är det dags för en 2400 mila service. Har givetvis en mycket begränsad budget. Är det någon i Stockholmsområdet som har haft sin hoj inne på den servicen?
Skulle behöva hjälp med att hitta den billigaste verkstan som gör ett bra jobb.
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Fick det efterlängtade skyltkitet från Targa idag. Har hojen på verkstaden över helgen men hoppas kunna presentera lite före- och efterbilder i mitten på nästa vecka.

Beskrivningen är på två A4 med fackengelska och det verkar krävas en del demontering av kåpor och dylikt men det ska nog gå vägen.

Var med riktigt snygga små fyrkantiga diodblinkers till kitet!
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Byte av styre skedde ikväll.

Blev ett Renthal på 802 mm i bredd, nya Ariete-handtag och Dice-styrändar (Valtermotoändar är beställda). Blev en klart annorlunda körställning som blir spännande att testa när vädret blivit bättre.

EDIT:
Några fler bilder från själva monteringen. Orginal styrändar satt ganska rejält fast med loctite, men lossnade tillsist. Handtagen tog jag loss genom att köra in en skruvmejsel med lite 5-56 mellan och röra runt styret. Resten flöt på ganska bra.

Bilder:
 

Bifogat

  • DSC_6949_edit_medium.jpg
    DSC_6949_edit_medium.jpg
    165.3 KB · Visningar: 273
  • DSC_6954_edit_medium.jpg
    DSC_6954_edit_medium.jpg
    202.1 KB · Visningar: 394
  • DSC_6960_edit_medium.jpg
    DSC_6960_edit_medium.jpg
    136.8 KB · Visningar: 161
  • DSC_6918_edit_small.jpg
    DSC_6918_edit_small.jpg
    67.3 KB · Visningar: 197
  • DSC_6921_edit_small.jpg
    DSC_6921_edit_small.jpg
    74.4 KB · Visningar: 142
  • DSC_6924_edit_small.jpg
    DSC_6924_edit_small.jpg
    112.3 KB · Visningar: 124
Last edited:

-Palle-

Medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki SV1000N för gatan & Triumph TT600 för banan
Byte av styre skedde ikväll.

Blev ett Renthal på 802 mm i bredd, nya Ariete-handtag och Dice-styrändar (Valtermotoändar är beställda). Blev en klart annorlunda körställning som blir spännande att testa när vädret blivit bättre. Kan kasta upp några fler bilder sen på själva bytet.

Bilder:
Riktigt snygga backspeglar :tummenupp Vart kommer dom från?
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Hej jag har skrivit förut om detta men jag rek starkt biketech.biz i Norrköping mycket proffsig. Du får en trevlig hoj sväng och ett väl utfört arbete. Du kan även titta på då han har verkstaden vid bostaden. Jag har bara gjort 100 mila där men 500 plus material är ett mycket bra pris. Ring för pris:tummenupp


Hej alla. Nu är det dags för en 2400 mila service. Har givetvis en mycket begränsad budget. Är det någon i Stockholmsområdet som har haft sin hoj inne på den servicen?
Skulle behöva hjälp med att hitta den billigaste verkstan som gör ett bra jobb.
 

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Bakpååkare. :)
Jag måste sälja min hoj. :( Det är en silver/röd 06-a som har gått 530 mil. Den har ett Arrow kolfiberblås.
Behöver hjälp med att sätta pris. Vad kan man ta för den?
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Jag måste sälja min hoj. :( Det är en silver/röd 06-a som har gått 530 mil. Den har ett Arrow kolfiberblås.
Behöver hjälp med att sätta pris. Vad kan man ta för den?
Köpte som jag skrivit innan min -06 svart/guld för 41 000:-
Då ingick helt nytt batteri, helt nytt skivbromslås, helt ny C-tec laddare.

Den hade då gått endast 90 mil.

Så det får väl hamna där någonstans skulle jag tro. :)

Vet inte hur det skiljer sig i efterfrågan på färger, men vad jag tror så är svart lättare såld än silver.

Någon annan som vill inflika något eller rätta mig på någon punkt?

MVH -Patrick
 

überkill

Guest
Byte av styre skedde ikväll.

Blev ett Renthal på 802 mm i bredd, nya Ariete-handtag och Dice-styrändar (Valtermotoändar är beställda). Blev en klart annorlunda körställning som blir spännande att testa när vädret blivit bättre.

EDIT:
Några fler bilder från själva monteringen. Orginal styrändar satt ganska rejält fast med loctite, men lossnade tillsist. Handtagen tog jag loss genom att köra in en skruvmejsel med lite 5-56 mellan och röra runt styret. Resten flöt på ganska bra.

Bilder:



Hej,

angående styret; räckte alla slangar/kablar till? Vad kostade det? HUr är den att köra nu?

Tänker mig mest att man kanske tar upp ännu mer vind om man sitter upp som man gör på en naken hoj med armarne än mer utåtriktade, men kanske ger en bättre kör/styrkänsla?

Försök beskriva hur den är att köra nu..

Glömde nämna att jag tyckte det var riktigt snyggt. Frågan är om inte detta från Biltema ser likadant ut men till mycket billigare pris??
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1723&iItemId=135254
 
Last edited:

PomPom

Woop Woop!
Gick med
17 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki ER-6N -09
Byte av styre skedde ikväll.

Blev ett Renthal på 802 mm i bredd, nya Ariete-handtag och Dice-styrändar (Valtermotoändar är beställda). Blev en klart annorlunda körställning som blir spännande att testa när vädret blivit bättre.


Behövde du byta styrfästen när du bytte styret? Och hur känns det i handlederna att köra den?

När jag böjde till mitt orginalstyre fick jag först en väldigt obekväm körställning i handlederna då styret vart för "rakt". Så fick böja till det lite mer "mot mig" om du fattar? Svårt och beskriva men, aa.. :va Hur är det att köra längre sträckor i handlederna är min fråga? :)
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Är i valet och kvalet om jag ska slå till på en Er6a.
Ett riktigt bra exempel på snygg Er6 är PomPoms svarta modifierade hoj, toksnygg!

Men, räcker effekten till?
Visst, jag är rookie och effekten lär räcka till i början, men jag är rädd att man tröttnar?

Stadsåkning blir det minimalt utav, utan det kommer bli landsvägsåkning till 90% och jag är rädd att den inte kommer räcka till?

Vad är fin marschfart på en ER6, och hur funkar den att göra kvicka omkörningar på?
 

zlin

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Er-6n -07
Är i valet och kvalet om jag ska slå till på en Er6a.
Ett riktigt bra exempel på snygg Er6 är PomPoms svarta modifierade hoj, toksnygg!

Men, räcker effekten till?
Visst, jag är rookie och effekten lär räcka till i början, men jag är rädd att man tröttnar?

Stadsåkning blir det minimalt utav, utan det kommer bli landsvägsåkning till 90% och jag är rädd att den inte kommer räcka till?

Vad är fin marschfart på en ER6, och hur funkar den att göra kvicka omkörningar på?

Jag ligger gärna i 90-100 om vägen tillåter och bara ska transportera mig. Sen på de små kurviga vägarna, även endel större så tycker jag hojen räcker gott. Skön att köra och lätt att få en flytande körstil. Men sen så är jag väl inte nån 100% raceförare heller ;)
Kvicka omkörningar funkar fint, förutsatt att man har rätt växel i.
 

PomPom

Woop Woop!
Gick med
17 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki ER-6N -09
Är i valet och kvalet om jag ska slå till på en Er6a.
Ett riktigt bra exempel på snygg Er6 är PomPoms svarta modifierade hoj, toksnygg!

Men, räcker effekten till?
Visst, jag är rookie och effekten lär räcka till i början, men jag är rädd att man tröttnar?

Stadsåkning blir det minimalt utav, utan det kommer bli landsvägsåkning till 90% och jag är rädd att den inte kommer räcka till?

Vad är fin marschfart på en ER6, och hur funkar den att göra kvicka omkörningar på?

Tack tack! :)

Jag är också rookie, min första hoj detta och jag tycker jag har köpt bästa "första hoj" som finns på marknaden! :D Rolig att köra då den är så jäkla lättkörd, riktigt kvick motor för att vara 650cc och aa.. En helt underbar MC helt enkelt.

Har inte kört bana med min ännu, men dem landsvägarna jag kört tycker jag att motorn räcker mer än väl till i kurver och omkörningar. Men som sagt, jag är ju en rookie också som inte är en värsting på att köra. :rolleyes:
Sen kan man ju inte heller börja med det bästa och värsta som en ZX10R eller R1a som varit en drömhoj sen man var 15?
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Angående styret; räckte alla slangar/kablar till? Vad kostade det? HUr är den att köra nu?

Tänker mig mest att man kanske tar upp ännu mer vind om man sitter upp som man gör på en naken hoj med armarne än mer utåtriktade, men kanske ger en bättre kör/styrkänsla?

Försök beskriva hur den är att köra nu..

Glömde nämna att jag tyckte det var riktigt snyggt. Frågan är om inte detta från Biltema ser likadant ut men till mycket billigare pris??
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1723&iItemId=135254

Inga problem med att få kablar/slangar att räcka till.
Renthal-styret kostade 795 kr och visst kan man köpa Biltemas motsvarande utan problem. :tummenupp

Nu i helgen körde jag runt 10 mil för att känna mig för. Från första början tänkte jag "j-klar det här var brett", men allt är såklart en vanesak. Jag jämförde även "vindfånget" vid 110-140 och kan inte påstå att jag tyckte det tog i mer än tidigare.

Något som jag noterade var att manövrering i lågfart med mycket styrutslag blir lite trixigare (kanske också vanesak), då man får sträcka ut armen mer på yttersidan för att "nå" styret.

Min plan från början var att köpa ett styre som var runt 760-780 mm brett (detta är 802mm). Nu tänkte jag utvärdera orignalbredden några mil till, men jag lurar på att eventuellt kapa ner det till runt 770mm för att tajta till det aningen och få ett slags mellanting. Orginalstyret har jag för mig var runt 700 mm. Körställningen känns avslappnad och bra, men precis på gränsen i bredd. Ja det är inte lätt det här. :D

Något som var positivt var att backspeglarna nu funkade bättre (mindre "ser-bara-mina-armbågar").

Behövde du byta styrfästen när du bytte styret? Och hur känns det i handlederna att köra den?

När jag böjde till mitt orginalstyre fick jag först en väldigt obekväm körställning i handlederna då styret vart för "rakt". Så fick böja till det lite mer "mot mig" om du fattar? Svårt och beskriva men, aa.. :va Hur är det att köra längre sträckor i handlederna är min fråga? :)

Inget byte av styrfäste behövdes, bara och skruva dit det.
Jag har inte känt några problem med handlederna när jag körde 10 mil i helgen.
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Är i valet och kvalet om jag ska slå till på en Er6a.
Ett riktigt bra exempel på snygg Er6 är PomPoms svarta modifierade hoj, toksnygg!

Men, räcker effekten till?
Visst, jag är rookie och effekten lär räcka till i början, men jag är rädd att man tröttnar?

Stadsåkning blir det minimalt utav, utan det kommer bli landsvägsåkning till 90% och jag är rädd att den inte kommer räcka till?

Vad är fin marschfart på en ER6, och hur funkar den att göra kvicka omkörningar på?

Jag ångrar inte mitt köp av ER-6:an, den är kanon som första hoj och gör ett bra jobb. Men visst jag har börjat titta lite på andra alternativ. Nu tror jag mer att det hänger ihop med att jag inte har kört något annat och inte har något att jämföra med. Hade jag kört hoj i flera år och haft flera olika typer hade jag säkert vetat exakt vad jag önskar och vill ha ut av den. Jag tror man behöver prova sig fram, men att starta med en ER6:an är en bra start!

Nä stadsåkning i Ljusdal förstår jag att det blir lite av (X:et kom därifrån så jag har spenderat ett antal tillfällen där under åren). Med ER6:an vill du nog helst ligga runt 80-100 och dra på lite vid aktivkörning. Transportsträckor i över 110 blir ganska jobbiga i längden pga fartvinden. Isåfall ska du nog titta på en ER-6f med kåpa.

Omkörningar är inga problem tycker jag, den drar som ett troll :D Växla ner så du håller den på 6000-7000 rpm och skicka på upp till rödmarkeringen så är du om kvickt. ;)
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
När jag ändå är igång och skriver som en galning kan jag ju passa på att bjuda på en första film från styret på ER6:an. Kamerafäste "Made by kartong och silvertejp"! :Bugar

PS. Det tråkiga i historien var hällregnet som dök upp (slutade filma då). Mobilen som låg i regnjackan blev blöt pga dålig dragkedja eller något, så nu är den död. Lärdom: Ha alltid mobilen i en plastpåse om du kör hoj! DS.

[YOUTUBE-ID]D_H3wKtFX3c[/YOUTUBE-ID]
 

hockeyliran

Ny medlem
Gick med
11 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona 675 -07
Grym film :tummenupp Var det fullt gaspådrag någon gång? :) Har nu kört 100 mil med min hoj. Funderar på ett Leo vince rör. Blir ljudet mycket skillnad? Blir effekten sämre eller bättre? Köpte min blåa Er6a dagen efter jag tagit kortet ny. Känns som den går sämre eller har jag bara börjat vänja mig vid hojjen?? Hur tycker ni era Er6or går? :)
 

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
Honda VFR 800 -08
Är i valet och kvalet om jag ska slå till på en Er6a.
Ett riktigt bra exempel på snygg Er6 är PomPoms svarta modifierade hoj, toksnygg!

Men, räcker effekten till?
Visst, jag är rookie och effekten lär räcka till i början, men jag är rädd att man tröttnar?

Stadsåkning blir det minimalt utav, utan det kommer bli landsvägsåkning till 90% och jag är rädd att den inte kommer räcka till?

Vad är fin marschfart på en ER6, och hur funkar den att göra kvicka omkörningar på?

Detta är min andra hoj :) bytte tom ner mig lite i både kubik och hk(ZR7)
Men är trots allt toknöjd, fast då gillar jag väl inte när det går så förbannat snabbt!

tycker man kan ligga och glida så jävla mysigt i 60-70 och går bra ändå upp i farter till 140. sen börjar det blåsa för mkt för min smak!

Men det är väl ingen racer så det beror ju på vad du är ute efter!
 

Zpophy

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2009
Ort
Lund
Hoj
2013, Kawasaki Z800
är det någon här som har den lilla fula vindrutan på sin er-6n hoj?
om den gör någon vettig skillnad?
203WSC0003_825.jpg
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top