ER6-tråden

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
Någon som använder Biltemas depåstöd bak till sin ER6:a och tycker att det funkar okej? Måste skaffa ett så jag kan spänna kedjan (slappis). :)

Ja det funkar bra. Är ju ett universalställ så man ställer ju in hur brett det skall vara. Min stod hela vintern på det.
Man får dra åt stoppskruvarna för justeringen ordentligt bara.
 

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
Universe777, Scalp mfl. Jag var nog bara på lite kasst humör... Ursäkta! Får ta och prova med ett nytt försök:D

Är som sagt en ganska ny hoj-ägare med endast 160 mil på mätaren men tänkte ändå ta och passa på att beställa lite trim då polaren är över i USA och det är så pass mycket billigare där så tänkte jag att han skulle få släpa med sig lite grejer hit.

Vill köpa ett Laser slip on system, har ännu inte bestämt om jag skall ha med el utan katalysator.. Verkar ju ej som om det påverkar effekten, skumt? :http://www.laserexhausts.com/en/module/CATALOGUE_BIKES/bike-exhausts.html

Inser ju att jag borde calibrera luft/bränsle intaget efter att jag installerat slip-onen. Luftfilteret verkar inte vara mycket mening att byta då det är så tunt i orginal utförande.

Läste någonstans att Dynojet power commander ännu inte har fuel maps för 2009 ER6n. Så är det någon som har någon ide på vad som borde köpas istället? Finns det någon annan bra power commander eller liknande på marknaden?

Tackar på förhand!

Uberkill Grattis!!

När jag ändå är igång och tjatar:D

Är det någon som känner till en lämplig topbox och eller topbox hållare till ER6n -09 ?

/DD


1. Laser systemet är säkert bra. Vet inte om man byter den del där O2 sensorn sitter ifall man gör det så har avgassystem som är gjorda för amerikanska marknaden inget uttag för O2 sensor.
Det finns sätt att fixa det. Antingen lever man med att FI lampan lyser
eller så svetsar man dit ett uttag eller så sätter man ett motstånd istället för sensorn som lurar systemet.

2. Är som sagt var inget måste att justera bränsle och så. Orginal ECU:n är ganska adaptiv så den sköter det bra själv.
Däremot är ett PCIII bra att ha ändå.

3. PCIII är bra. Det spelar ingen roll att det inte finns några färdiga mappar.
Man kan antingen lämna in den på en firma så att de fixar en bänkning och justerar bränsle och tändning.
Man kan även skaffa eller hyra en Bredbandslambda och justera air/fuel ratio utefter den.
Tänk på att det kan vara skillnad på amerikansk och europeisk kabelmatta om du nu skulle beställa från din polare. Kolla upp det.


4. Givi har kanske någon bra toppbox.
(Hade det varit som det brukar på sporthoj så hade du inte fått något bra svar utan folk hade skrivit toppbox är inte bra för aerodynamiken. Eller så hade alla sagt att det var skitfult.)
 
Last edited:

zlin

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Er-6n -07
Någon som använder Biltemas depåstöd bak till sin ER6:a och tycker att det funkar okej? Måste skaffa ett så jag kan spänna kedjan (slappis). :)

Har det hängande i garaget och funkar fint, men skulle nog inte ha hojen på det en längre tid då flera har haft problem med att plattorna har böjt sig.
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Någon som använder Biltemas depåstöd bak till sin ER6:a och tycker att det funkar okej? Måste skaffa ett så jag kan spänna kedjan (slappis). :)

Går utmärkt att justera kedjan utan att ta upp hojen i luften. Brukar ta fram måttbandet och mäta avståndet från svingens infästning till hjulaxeln och är det lika på båda sidor sitter hjulet rakt :p
 

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Skåneland
Hoj
Honda VTR1000F -98
Någon som kan besvara hur man får ut parkeringslampan?

Den sitter ju i gummi och jag drog lite lätt i det men inget hände och sladdarna vill man ju ogärna dra i.

Dum fråga kanske men vill ju inte förstöra något genom att bara dra!
 

POLECAT

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
HD Sportster 48 2012
lite slö på att svara så här i värmen. Hurric Slip-on har ett sjukt fint ljud, mullrar som satan med fina knallar på det!!
Min fråga e hur man får bort db-röret? sett att det sitter med skruv nära utblåset, men e det allt? bara att dra ut sen?
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Någon som kan besvara hur man får ut parkeringslampan?

Den sitter ju i gummi och jag drog lite lätt i det men inget hände och sladdarna vill man ju ogärna dra i.

Dum fråga kanske men vill ju inte förstöra något genom att bara dra!

På min var det bara att dra. Får snart ta isär bråten igen. Diodlampan höll ~5 timmar.
 

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Skåneland
Hoj
Honda VTR1000F -98
På min var det bara att dra. Får snart ta isär bråten igen. Diodlampan höll ~5 timmar.



okej men drog du i gummit eller i sladdarna som går fram till lampan?

måste varit ett måndags ex av lampan,dem jag köpte på hova.com har hållt på min bil i cirka 3 år nu.Ska sätta en likadan isvit på hojen tänkte jag
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
okej men drog du i gummit eller i sladdarna som går fram till lampan?

måste varit ett måndags ex av lampan,dem jag köpte på hova.com har hållt på min bil i cirka 3 år nu.Ska sätta en likadan isvit på hojen tänkte jag

I sladdarna :näsblod

Kan se annorlunda ut på -09 så ta inte mitt råd som en absolut sanning :p

Kan cykla till Hova och kolla butiken då, de här var från Realcar.
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
lite slö på att svara så här i värmen. Hurric Slip-on har ett sjukt fint ljud, mullrar som satan med fina knallar på det!!
Min fråga e hur man får bort db-röret? sett att det sitter med skruv nära utblåset, men e det allt? bara att dra ut sen?

Jag satte på hurric häromdagen och jag blev sjukt överraskad, det var fan som en ny hoj, äntligen låter den precis som jag vill :D Kör dock med db-killer i då den låter för jävla mycket utan. Vill inte locka till sig poliser och ombesiktningar i onödan,
 

Pherra

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Ort
Umeå
Hoj
Er6N -08
Köpråd

Ska och kolla på några er6:eek:r men vad ska man titta/lyssna på när man tittar på en er6:a? Speciella svagheter på denna modell?
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Ska och kolla på några er6:eek:r men vad ska man titta/lyssna på när man tittar på en er6:a? Speciella svagheter på denna modell?
Inga större kända fel, modellerna -06 till -08 kunde ha sprucket övre höger motorfäste.
Annars är det bara kolla skicket, servicar. Är ju en kanonhoj till superpris. Mkt hoj för pengarna kan man säga!

Lycka till!
 

PomPom

Woop Woop!
Gick med
17 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki ER-6N -09
lite slö på att svara så här i värmen. Hurric Slip-on har ett sjukt fint ljud, mullrar som satan med fina knallar på det!!
Min fråga e hur man får bort db-röret? sett att det sitter med skruv nära utblåset, men e det allt? bara att dra ut sen?

Aa jag håller med om att Hurric låter mycket fint! :) dB killern drar du bara ut när du skruvat bort den lilla skruven. De är allt, prova tryck in fingret och tryck upp och ner så den blir rörlig. Sen ska du snurra db killen ett halft varv typ så ska den gå och dra ut utan problem efter de. :tummenupp
 

Allstaar

Guest
Hej ärade vägpirater!

Har en fråga som okunnig på fronten. Idag när jag körde till arbetet så drog jag på från lite gas till väldigt mycket gas väldigt fort. Det som hände var att responsen blev att den inte svara på sekunden utan "choka" till och sedan kom puttet. Är det för att den inte hinner reagera på gasningen detta sker? Var verkligen ett "choke" ögonblick.

Någon som erfarat detta eller kan förklara varför? Ha det bäst!
 

Pherra

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Ort
Umeå
Hoj
Er6N -08
Vad ska man lägga för peng på en -08 me gpr pc3 osv me 400 mil på mätaren? varierar ju så ofantligt mycket på annonser.
 

hockeyliran

Ny medlem
Gick med
11 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona 675 -07
Tjena!

Kan man på något sätt ta bort något i ljuddämparen så att den låter lite goare? Eller ska man köpa ett slip on? Ger ett slip on någon effekt och vilket tycker ni jag ska köpa isåfall?

Mvh
Jimmy
 

Frostis

Frost
Gick med
1 May 2007
Ort
Ånge
Hoj
Puch
Byt till slipon, raka rör är nog ingen hit.
Ingen hk ökning på bara slipon byte, men tillsammans med pc3 och filter.
Men ljudet orginal till slipon går ju inte att jämföra :) Leo Vince, Arrow och GPR är väll dom vanliga, men det finns en uppsjö, jag kör GPR pga att den är snyggast och låter bra.



Priser på sevice varierar lite märkte jag:
600mil 892kr
1200mil 3020kr :näsblod

Men nu har jag nya stift+ luftfilter åxå..
 

momento76

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Malmköping
Hoj
kawasaki er6n gpz 550 ktm 125exc
Nu har jag monterat radialbromscylinder från en triumph tt 600 på er6n blev klart mindre svampig nu rekomenderas.:tummenupp
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Hej ärade vägpirater!

Har en fråga som okunnig på fronten. Idag när jag körde till arbetet så drog jag på från lite gas till väldigt mycket gas väldigt fort. Det som hände var att responsen blev att den inte svara på sekunden utan "choka" till och sedan kom puttet. Är det för att den inte hinner reagera på gasningen detta sker? Var verkligen ett "choke" ögonblick.

Någon som erfarat detta eller kan förklara varför? Ha det bäst!

Har råkat ut för detta på min med någon gång. Ska in med den till verkstaden på torsdag för kontroll.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top