ER6-tråden

JohneJ

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2009
Hoj
Triumph Street Triple -08
Jag tänkte släpa mig iväg och kolla på denna hoj under helgen:
http://www.blocket.se/gotland/Kawasaki_ER6n_Abs_1530mil_38000kr_24226759.htm?ca=19&w=1

En fruktansvärt dålig annons utan riktigt bild, och efter att ha mailat för att få mer bilder så får jag som svar att han släpper hojen för 35000:- om jag tar den :), dock fick jag inga bilder....

I vanliga fall hade jag totalt bortsett från denna annons, men nu finns denna hoj bara 2,5 mil från mitt hem, så jag kan alltid åka och titta på den.

Nu till min fråga:
Detta är den första ER-6:a jag ska provköra och vet inte riktigt vad jag bör kika efter. Finns det några vanligt förekommande fel och brister som jag ska titta/lyssna efter?

Tack på förhand :)

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Speed Triple R & Versys 650

sideline

Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Är det någon av er som bytt oljan i framgaffeln till någon tjockare/trögare?
Tänkte att detta kanske skulle kunna avhjälpa den något för mjuka dämpningen fram.

Och nej jag ids tyvärr varken läsa eller söka. Sorry!

JohneJ

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2009
Hoj
Hej!
-Nej, inga kända typfel finns 2007 eller senare. Allt ska funka oklanderligt annars är det fel. Finns det garanti kvar?

Lycka till! :tummenupp

Jag skulle inte tro att det är någon garanti kvar tyvärr.
Hur ser serviceintervallerna ut? Hojen har gått 1530 mil enligt ägaren, är det någon större service som närmar sig snart, och är det någon tidigare service som är extra viktig att den är gjord. Jag jämför i detta fall med bilar där man vill veta att kamremmen är bytt i tid och liknande.

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
jupp
Jag skulle inte tro att det är någon garanti kvar tyvärr.
Hur ser serviceintervallerna ut? Hojen har gått 1530 mil enligt ägaren, är det någon större service som närmar sig snart, och är det någon tidigare service som är extra viktig att den är gjord. Jag jämför i detta fall med bilar där man vill veta att kamremmen är bytt i tid och liknande.

Bilden i annonsen är en 2009 årsmodell. :rolleyes:

Ett av det kända/värre felen är sprickor i ramen vid motorfästet. Kawasaki har åtgärdat de hojar som felet har uppstått på. Felet uppstår i fabriken vid monteringen. Det gäller årsmodell 06/07, tror inte 08 och framåt har råkat ut för det. Annars är hojen väldigt fri från fel, har själv kört drygt 1400 mil utan några som helst problem. :)

Bilder på spricka i ramfästet:
http://img95.imageshack.us/i/p1000333en3.jpg/
http://img81.imageshack.us/i/p1000332qv8.jpg/

Större service vid 1200 mil, mindre vid varannan 600 mil så den större bör vara gjord på hojen. Ventiljustering görs vid 4200 mil, med åren tillkommer även andra servicepunkter.

Det finns väl ingen direkt jämförelse med kamremmen, inget som tokrasar på det viset. Kolla att alla är gjorda, i detta fall 3 st, vid 100, 600 och 1200 mil. Är inte servicen gjord vid 600 mil är det ingen större fara, då endast bromskontroll görs. Viktigt dock med oljebyte/filter minst varje år.

Om du nu fastnar för er-6:an skadar det inte att kolla runt på andra hojar, ex.vis: http://www.sporthoj.com/annonser/?id=34634 mindre mil, massa mer tillbehör, för endast 11k extra, den hade jag köpt istället... :)

Lycka till! :tummenupp

//Fredrik

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Bilden i annonsen är en 2009 årsmodell. :rolleyes:

Jag kanske är speciell men jag skulle inte fundera på att köpa en hoj där det Te.x inte är "Hojen på bilden men en likadan" eller som i detta fallet en bild på en hoj som INTE ENS ÄR AV SAMMA ÅRSMODELL?

Står ju inte ens i annonsen vilken färg det är!?

Jag tycker iaf att kan man inte ens lägga lite kärlek på sin annons så kanske man inte lagt så mkt kärlek och omtanke på hojen heller...:va

Over and out!

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
Som nybliven ägare till en ER6-hoj och utan tidigare erfarenhet av twinmotorer måste jag fråga om det är "normalt" att det "tickar" lite om motorn när den går varm?

Det låter *nästan* som om det skulle vara en antydan till ventilknack, men hojen har bara gått lite drygt 400 mil. Skall sådana problem uppstå så tidigt i motorns liv?

Andra Er6-åkare som kan svara på om den helt enkelt "skall" låta så, eller om jag bör få någon som kollar ventilinställningarna?

Ljudet är tydligare när motorn gått ett tag, och jag upplever att det nästan inte finns alls direkt när man startar den.

(Jag har en 2006:a)

Jag anmärkte om samma oljud, det är en ventil som sippar in luft för att blandas med avgaserna = bättre avgasvärden för att klara reglerna i japan. budjet hoj, man kan plugga igen det som många gör, men jag står över då det från 1 jan 2008n är regel på avgasvärden, så snart inför man det på besiktningen och då är det onödigt att plugga upp igen.

Som jag nämnde förut om ett gladd i bakre styrdämparlaget så har dom åtgätdat det, men det skulle " vara så" lustigt.. men nu e det bra men kommer med största sannorlekhet glappa lite igen. men klart masn ska lämna in den om man har garanti, för dom är medvetna om det problemet och åtgärdar det med att nyta bussning och lager och spänna hårdare.

JohneJ

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2009
Hoj
Slipons med lambdauttag

Har nu äntligen slagit till på en Er6n från 07. Eftersom den är helt i orginalskick så måste jag direkt börja jaga lite obligatoriska tillbehör så som tail tidy, annat styre och slipon.
Jag har läst de första 180 sidorna i den här tråden, men tänkte vara lite lat och fråga istället för att läsa vidare :)

Jag funderar på att köpa antingen Scorpion eller Hurric slipon. Det jag vill veta är om de har uttag för lambdasensorn och om någon har erfarenet av hur de låter och hur kvalitén är?

POLECAT

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Hoj
HD Sportster 48 2012
Har nu äntligen slagit till på en Er6n från 07. Eftersom den är helt i orginalskick så måste jag direkt börja jaga lite obligatoriska tillbehör så som tail tidy, annat styre och slipon.
Jag har läst de första 180 sidorna i den här tråden, men tänkte vara lite lat och fråga istället för att läsa vidare :)

Jag funderar på att köpa antingen Scorpion eller Hurric slipon. Det jag vill veta är om de har uttag för lambdasensorn och om någon har erfarenet av hur de låter och hur kvalitén är?

har monterat på ett hurric slipon på min båge. lamdasensorn behövde jag inte byta på min 09. Låter riktigt härligt, fint muller å lite avgasknallar:D

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Hej du har köpt en rolig hoj grattis. Jag har ett Scorpion slipon på o det låter riktigt riktigt bra. Du får livstids garanti o det behöver inte packas om. Det finns lamda uttag på det men jag tycker du ska ta bort den funktionen om du ska mappa. Den gick dock magert(det gör alla slipon) så en pc3 o mappning rek. Passa även på att plugga pair valven.Beställ från England och beställ ett renthal styre när du är i farten det blir stor skillnad körmässigt och du får bätre sikt i speglarna. Ta hojen på färja och mappa den i stan. Vet en jätte proffsig kille som vet vad han pysslar med. Skicka mig ett pm för info:tummenupp

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS

Grattis till en rolig hoj! men en hugger måste du juh ha med ;)

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
Vill bara tala om att kawasakis garantiplus försäkring som man kan läsa om på deras hemsida nu kan täcknas inom 2 år från uttagningsdatumet, på hemsidan står det dock 1 år.

Sen tänkte jag höra mig för, jag ska köpa en hugger (då det lätt stänker upp vatten som kan få nån viss kabel eller sensor eller vad det var) att förstöras plus att de e snyggt, nån som vet vart man kan köpa billiga i kolfiber?

sist.. jag vill ha ett kåpglas, nån som har ett till salu, inkl fästerna?

Anna

Last edited:

Zinkadus

Dont Force The Feel ,... Feel The Force
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
Kawa ER6 07 orange med ABS -Såld ! Aprilia RSV 1000 Factory 04
Hur pass viktigt är detta? Bör man skaffa sig en sån kanske. Hojen har stått i 2 månader snart :)O tiden går fort....)

Viktigt !!
Batteriet drar ur under vintern om du inte underhållsladdar det

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag