ER6-tråden

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Har just mappan hojjen med nya pipan och luftfilter. Enligt bänken ska jag få ut 62 hk på bakhjulet, sen vet jag inte hur programmet räknar men det står att jag har 95 hk i motorn.
Har man verkligen en effektfölust på 35%?!?!?!
Vad jag har läst bör man räkna med ca 13%

Är det någon som har bänkat sig hoj orginal och vet vad man har på bakhjulet då?

Japp, enligt AVA MC ska man få ca 20 hk till. tycker det känns lite mycket...


35% i drivlina förluster på en ER6a låter helt otroligt mycket, tror någon har lurat dig till att få fina siffror eller så är det något knas. =D

20hk på Mappning och slip-on på en Er6a låter ju otroligt det med...
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Såg att Leovince kommit med ett nytt slipon till er6an.
Ser riktigt bra ut tycker jag!
Någon som provat det?
Man är grymt sugen på att beställa ett , låter rätt shyst iaf om man lyssnar på de få youtube klippen som finns :)

http://www.leovince.com/en/catalog-...derbody_omologato_evo_ii_er_6n_i_e_2009/11652


Bytade styret idag med till ett lite bredare.
Får vi hoppas detta ger bättre vägegenskaper som alla säger .
Var iofs nöjd med orginal styret men de är kul o skruva nu när man inte kan köra :D
 

Bifogat

  • bredare.jpg
    bredare.jpg
    99 KB · Visningar: 109
Last edited:

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
ingen som är i behov av ett nytt 14t drev till sin 6:a?
Har ett liggande sen er6 tiden som jag la på köp o sälj sidan.
Renthal 289-520-14GP
120 svenska pesetas med frakt.

Mvh Robban
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Blev ägare till en svart er6n ifrån 2006 idag. 1450mil.

om någon vet nå bra sidor för just er6 ägare så är det bara passa länkar :) tack!
 

überkill

Guest
Blir det en ny er6 eller du har inte bestämt dig än?
Själv är man lite sugen på en Street triple , fast de känns ändå som att de är svårt något som kan matcha kawans allsidighet

Jag vet inte. Just nu tillåter inte ekonomin någonting alls.
 

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
tjejhoj moppe edition
Bytade styret idag med till ett lite bredare.
Får vi hoppas detta ger bättre vägegenskaper som alla säger .
Var iofs nöjd med orginal styret men de är kul o skruva nu när man inte kan köra :D

Jag bytte också mitt styre till ett bredare i höstas, tyckte hojen blev mycket bättre i kurvtagningen med det nya. Så det kan jag rekommendera alla att göra! I stadskörning kan jag inte sitta riktigt lika upprätt som jag gjorde med original, kan ju visserligen bero på att jag är liten, ska prova att vinkla styret lite mer bakåt så löser det sig säkert.
 

POLECAT

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
HD Sportster 48 2012
Jag bytte också mitt styre till ett bredare i höstas, tyckte hojen blev mycket bättre i kurvtagningen med det nya. Så det kan jag rekommendera alla att göra! I stadskörning kan jag inte sitta riktigt lika upprätt som jag gjorde med original, kan ju visserligen bero på att jag är liten, ska prova att vinkla styret lite mer bakåt så löser det sig säkert.

Vilket styre bytte du till? tidigare i tråden har några bytt till biltemas styre...
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Styrbytet är väldigt lätt att byta själv.
De små pluggarna som ska in i styret filade jag bort , orkade inte hålla på att borra och ha mig.
Tog bara lite tejp runt om styret och satte sedan på blinkersdosan.
Sitter som sten.

Styrändar är lite svårt att få tag på , om du handlar på biltema då.
Jag handlade mitt styre i en mc butik men har köpt biltemas styrändar som kräver lite modifikation för att sitta 100 %.
De är möjligt att man inte ens behöver ha styrändar på 09 eftersom där redan sitter gummi vid styrinfästningen för att minska vibrationer.

Har länge gått och nojat över att hojen ska bli obekväm med ett lägre styre men kände att ja var tvungen att testa. Nu väntar man på våren så man kan göra sin testrun.
En sak är säker , hojen blir så mycket snyggare med annat styre!

Tre bilder till på hojen nu såhär vintertid :)
 

Bifogat

  • IMG_0102.jpg
    IMG_0102.jpg
    240.4 KB · Visningar: 135
  • IMG_0104.jpg
    IMG_0104.jpg
    240.5 KB · Visningar: 128
  • IMG_0105.jpg
    IMG_0105.jpg
    238.9 KB · Visningar: 133

Tanja

Guest
Jag måste köpa nya däck till min -08 med ABS, har idag fram: 120/70ZR17M/C och bak 160/60ZR17M/C. Folk har sakt till mig att jag bör satsa på bredare bakdäck.

Min vision om nästa säsong är att satsa mer på bankörning men oxå en del längre turer på hojen.

Så min fråga är vad ni har för erfarenheter av olika däck? Både bra och dåliga. Och ska jag satsa på bredare bakdäck? Och var köper man dom till ett bra pris :)

Jag är fortfarande rätt så nybörjare inom mc världen :D Behöver alla råd och tips :)
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Jag måste köpa nya däck till min -08 med ABS, har idag fram: 120/70ZR17M/C och bak 160/60ZR17M/C. Folk har sakt till mig att jag bör satsa på bredare bakdäck.

Min vision om nästa säsong är att satsa mer på bankörning men oxå en del längre turer på hojen.

Så min fråga är vad ni har för erfarenheter av olika däck? Både bra och dåliga. Och ska jag satsa på bredare bakdäck? Och var köper man dom till ett bra pris :)

Jag är fortfarande rätt så nybörjare inom mc världen :D Behöver alla råd och tips :)

Går inte på så mycket bredare däck, kan ju bli helt annorlunda egenskaper med annan bredd och profil.
 

jimla

Ganska trevlig
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Torshälla
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Jag måste köpa nya däck till min -08 med ABS, har idag fram: 120/70ZR17M/C och bak 160/60ZR17M/C. Folk har sakt till mig att jag bör satsa på bredare bakdäck.

Min vision om nästa säsong är att satsa mer på bankörning men oxå en del längre turer på hojen.

Så min fråga är vad ni har för erfarenheter av olika däck? Både bra och dåliga. Och ska jag satsa på bredare bakdäck? Och var köper man dom till ett bra pris :)

Jag är fortfarande rätt så nybörjare inom mc världen :D Behöver alla råd och tips :)

Sätter du på bredare bakdäck så försvinner lite av det som gör er-6:an suverän. En stor del av "hanterbarheten" går förlorad och det enda du egentligen tjänar är den sk. "coolhetsfaktorn" (om det nu blir så mycket coolare).
Personligen skulle jag rekommendera att man sätter på ett riktigt bra 160 däck istället för att lägga några kronor extra på ett 180 som kanske inte klarar att hålla sin optimala form på den smalare fälgen.

Detta är mina PERSONLIGA åsikter så stampa försiktigt på mig ni som ev. vet bättre/mer.

//Jimmy
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Dunlop Roadsmart är ett däck jag rekomenderar.
Klarar lätt av bandagar i ganska högt tempo.
Sett folk som kör med Roadsmart i röd grupp på bkk.
Jag fick ut 850 mil ur mitt bakdäck med roadsmart så hållbarheten är de inget fel på :)
Dunlop har även en ny modell som heter Sportsmart som också fått väldigt bra omdöme.
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
beställde ett slipon på ebay i söndags, fick mail om att det fraktades ifrån tyskland på måndagen. När tror ni att jag kommer få det?
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
beställde ett slipon på ebay i söndags, fick mail om att det fraktades ifrån tyskland på måndagen. När tror ni att jag kommer få det?

Har du fått en fraktnummer så inom en vecka men att det står att nåt postats kan betyda att det lagts i en kartong för upphämtning.... kan ju vara lite luddigt ibland.
 

MaudF

Liten, grön o elak!
Gick med
4 Jul 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Kawasaki er-6f ABS -08, ZX6-RR -05, Ninja 650 2019
Jag måste köpa nya däck till min -08 med ABS, har idag fram: 120/70ZR17M/C och bak 160/60ZR17M/C. Folk har sakt till mig att jag bör satsa på bredare bakdäck.

Min vision om nästa säsong är att satsa mer på bankörning men oxå en del längre turer på hojen.

Så min fråga är vad ni har för erfarenheter av olika däck? Både bra och dåliga. Och ska jag satsa på bredare bakdäck? Och var köper man dom till ett bra pris :)

Jag är fortfarande rätt så nybörjare inom mc världen :D Behöver alla råd och tips :)

Jag kör med Pirelli Angel ST. Är ett sporttouringdäck och fungerar utmärkt på bana också. Vill ha all arounddäck då jag kör i ur och skur och även längre turer. Enligt min verkstad så äter inte våra hojar däck om man kör någotsånär normalt = inte ligger på varvsstoppet och gör burnouts mm. hela tiden. Mitt råd är skit i bredare däck (posörfaktor) och snacka med en däckhandlare om din körstil så får du nog ett däck som passar just dig. Vill du köra längre turer är det ju bra med ett däck som inte släpper vid minsta väta. Finns ju många killar som bara kör i fint väder för att de valt racerbetonade däck (utan att ha behov av det) och som blir hala så fort det regnar.
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top