ER6-tråden

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Nån som vet hur mycket er6 varvar vid 110-120? Läste i instruktionsboken att man första 80 milen ska varva max 4k och nästa 80 mil max 6k. Jag ska köra hem min från Västerås det första jag gör och jag gissar att man ligger en bit över 4k även om det inte bör göra nåt.

4000rpm, då händer ju ingenting... :va

Ne, kolla länken som han ovanför mig postade. 160mil's inkörning känns helt sjukt överdrivet. När man tex tar ut en ny cross så låter man den gå varm, ser så inget är knas. Stänger av och låter den bli kall och sedan är det bara ut och köra. Och detta är på hojar som har sjukt mycket högre effektuttag, dvs känsligare.
Längesen jag var i Västerås, men går det inte någon landsväg över Arboga? 110-120 på en Er6 är inte så jävla kul i längden.
 

jimla

Ganska trevlig
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Torshälla
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Det finns alldeles utmärkt landsväg från v-ås. Dingtuna - kolbäck - köping -arboga osv.......(osv skriver jag endast för att jag glömt vart fan man åker mellan arboga och örebro :D men jag har gjort det tidigare, tror jag:va)

Men Halle skrev inte när han ska göra det, kan väl ev. vara ganska mycket is kvar på de typerna av väg. Om det blir av snart menar jag.
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Visst är där många roliga vägar men tänkte motorväg pga risken för is samt att jag ska bli skjutsad dit med bil som jag ska ha följe med hem. Blir nu i månadsskiftet. Lär va lugnt att köra hem. Kommer inte plåga hojen i början även om man säkert kan göra det näst intill utan problem. Tack för hjälpen. Ska kolla länken också
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Hej ta hem den på släp istället och följ mototunes råd. Åk ut en dag med lite trafik på vägarna och gör rätt(ej enligt manual). Du får en hoj som går som den ska och inte dricker olja. Är osäker vad den levereras med för olja så tappa ur oljan innan uppstart och slå i ren mineral olja tex motul 3000 . Efter ca 5 mils körning gör om proceduren och lägg till nytt filter. Helsyn kan du slå i när du kört minst 160 mil gat körning. Jag har egen erfarenhet av detta och min går kanon.


Visst är där många roliga vägar men tänkte


motorväg pga risken för is samt att jag ska bli skjutsad dit med bil som jag ska ha följe med hem. Blir nu i månadsskiftet. Lär va lugnt att köra hem. Kommer inte plåga hojen i början även om man säkert kan göra det näst intill utan problem. Tack för hjälpen. Ska kolla länken också
 
Last edited:

High Tower

<- Nybörjare
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 950SM
Hej!

Jag har lagt en handpenning på en Kawasaki Er6F 2009. Har inte haft möjlighet att provköra den då jag inte har mitt kort än, men jag har givetvis provsuttit den i affär, och jag tycker det känns bra.

Är dock lite orolig över att det är så många som skriver om att hojen bara passar dom som är 180 långa och under, och själv är jag 192.

Vet att det finns kit för både sänkning av hela hojen och en lägre sadel att köpa. Om den nu är så liten så varför finns dessa alternativ?

Min fråga är väl om det finns några längre förare som kör denna hojen, och hur ni upplever den?

Tacksam för svar.

/Niklas

Tjena!

Jag är själv 203cm och kör en ER6-N.. jag provade en massa cyklar innan jag fastnade för den. Jag sitter ok på den.. och då har jag inte oproportionerligt korta ben :). Detta tror jag beror på den högt skurna tanken tillåter långa ben. Det enda som kan vara lite kruxigt, som jag upplevt, är om du har väldigt styva stövlar då vinkeln kan bli aningen jobbig på foten.

Testade på skoj en 2010 ER6-F.. den kunde jag inte sitta på överhuvudtaget...

Ett tips är att provsitta den med din utrustning på då man blir lite "klumpigare". Finns även en sadel.. iaf till N modellen som bygger 30mm.
 
Last edited:

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
tjejhoj moppe edition
Någon vänlig själv som är i närheten av sin hoj?
Skulle vilja ha dimensionen på framdäcket - uppgifterna går isär om det är 120/70/17 eller 120/60/17 (Michelin rekommenderar denna bredd).

Om jag hittat ett däck 120/60/17 till ruskigt bra pris, är det bara att köra på då eftersom det faktiskt står i rektabellen?

https://www21.vv.se/fordonsfraga/
 

Perra82

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Ort
Sollentuna
Hoj
2011, Kawasaki Z1000
typ av motul 3000 olja?

Tja. Var ju jävligt intressant vad Mototunes hade att säga. Vad körde du med för motul 3000 olja till din ER6a? 20W-50 eller nått sånt?

/Perra


Hej ta hem den på släp istället och följ mototunes råd. Åk ut en dag med lite trafik på vägarna och gör rätt(ej enligt manual). Du får en hoj som går som den ska och inte dricker olja. Är osäker vad den levereras med för olja så tappa ur oljan innan uppstart och slå i ren mineral olja tex motul 3000 . Efter ca 5 mils körning gör om proceduren och lägg till nytt filter. Helsyn kan du slå i när du kört minst 160 mil gat körning. Jag har egen erfarenhet av detta och min går kanon.
 

Frostis

Frost
Gick med
1 May 2007
Ort
Ånge
Hoj
Puch
Någon som har besiktat med GPE burk eller annan sportigare burk på ?

Känns tveksamt att den ska gå igenom, bör jag byta innan ?
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
db killer sitter i, lär nog vara på gränsen iafall, får väll testa.
Däremot ska framdäck bytas, vad rekomenderas ?

Michelin Pilot Road ?

Själv gillar jag bäst Metzeler z6 av de däcken jag provat. Tror dock aldrig jag provat Michelin. Iaf inte på er6:an.
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Hej ja Motul 3000 20W-50 hade jag men det går med andra märken se till att dom uppfyller jaso MA och är ren mineral under inkörningen.


Tja. Var ju jävligt intressant vad Mototunes hade att säga. Vad körde du med för motul 3000 olja till din ER6a? 20W-50 eller nått sånt?

/Perra
 

Lurvas

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Sonekulla
Hoj
Kawasaki Er6-n Track Edt
Nu jävlar är det färdigskruvat.. För tillfället iaf.. :tungan
Ska bara se till att tvätta den innan säsongen drar igång.. Har inte känts spec lönt när man som idag tex rullade ut den på blöta vägar bara för att känna lite mer på styre, broms och koppling efter sista justeringarna..

Lyckades även fixa det där med strålkastaren så det är nu den undre lampan som lyser som halvljus.. Trodde jag tog en bild på det men måste ha misslyckats... :va

Nu fan är det bana som gäller med den lille stackarn.. :D

Er6-N Track Edition! :yoparty
 

Bifogat

  • Er6-N Track Edt.jpg
    Er6-N Track Edt.jpg
    232.5 KB · Visningar: 191

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Nu jävlar är det färdigskruvat.. För tillfället iaf.. :tungan
Ska bara se till att tvätta den innan säsongen drar igång.. Har inte känts spec lönt när man som idag tex rullade ut den på blöta vägar bara för att känna lite mer på styre, broms och koppling efter sista justeringarna..

Lyckades även fixa det där med strålkastaren så det är nu den undre lampan som lyser som halvljus.. Trodde jag tog en bild på det men måste ha misslyckats... :va

Nu fan är det bana som gäller med den lille stackarn.. :D

Er6-N Track Edition! :yoparty

Inga öhlinare? :tungan
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Tackar :) rätt nöjd med resultatet faktiskt :)


Hehe.. Tanken har funnits där men det känns lite overkill på så billig hoj.
Tanken är bara att köra bana med den denna säsongen sen blir det dedikerad banhoj om intresset växer.. :)

Jo de är väl så jag tänkt med..
Finns ingen hoj som både är bra på gata och bana , man måste välja tyvärr.
Själv gick jag och beställde ett Leovince Underbody nyss på ebay.
Får väl de i nästa vecka :)
 

Lurvas

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Sonekulla
Hoj
Kawasaki Er6-n Track Edt
Jo de är väl så jag tänkt med..
Finns ingen hoj som både är bra på gata och bana , man måste välja tyvärr.
Själv gick jag och beställde ett Leovince Underbody nyss på ebay.
Får väl de i nästa vecka :)

Se där ja.. Inte dåligt :)

Några planer på bana med din i år?
Kör bana tidigare?


Sen en fråga till er som bytat till bredare styre.
Hur har ni gjort med elektroniken till helljus, blinkers m.m?
Hade nämligen lite ont om kabel för att nå hela vägen ut till handtaget på det nya styret.
Löste det iof med ett litet kap i en bygel som var i vägen för kablaget. Men undrar nu hir ni andra gjort. :va
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Se där ja.. Inte dåligt :)

Några planer på bana med din i år?
Kör bana tidigare?


Sen en fråga till er som bytat till bredare styre.
Hur har ni gjort med elektroniken till helljus, blinkers m.m?
Hade nämligen lite ont om kabel för att nå hela vägen ut till handtaget på det nya styret.
Löste det iof med ett litet kap i en bygel som var i vägen för kablaget. Men undrar nu hir ni andra gjort. :va

Jag kommer köra bana med min .
Har tidigare kört en bkk med den men har redan bokat 3 bankörningar till nu i vår.

Hade inga problem me kablar med mitt styre som är 802mm brett.
Kopplingsvajern var väl på gränsen men funkar.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top