ER6-tråden

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Körde utan styrändar ett tag på min , kände inga vibrationer alls.
Kawa lyckades riktigt bra med att få bort alla vibrationer på 09an :).
 

Modin.M

Medlem
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Vallentuna
Hoj
ER6-n -06
Har ett Pipercross luftfilter liggandes om någon vill få lite mer luft i burken, vill ha 200:-. Det är helt nytt.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Imorse 07:20 så stod man där, utanför bilprovningen.
Redo att bemöta deras eventuella klagomål på mitt Leovince och min egenhändigt fixade skyltbelysning.
Döm av min förvåning när hojen rullade igenom utan den minsta negativa kommentar. Besiktningsmannen var riktigt trevlig och tillmötesgående, och det hela var en mycket trevlig erfarenhet.


(Angående det avbrutna blinkersfästet, lägg i lite epoxylim i brottet och stadga upp, när det torkar så drar du runt ett par varv vulktejp. Fungerar klockrent till avbrutna blinkare!)
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Jag upplever också en del vibrationer, men inget jag inte kan leva med. Satte på backspegelförlängare i helgen och upplevde att det blev bättre, fast över 3000 rpm så blir det aningen suddigt. Värst är det runt 4000 rpm, sen blir det bättre efter det av någon anledning.

Jag hade en 08:a för två säsonger sedan, trevlig hoj. :) Vid längre turer (>10 mil) upplevde jag att fingrarna kunde domna bort aningen eller få stickningar av vibrationerna. Inget man dog av, men det fanns ändå där. På nuvarande Street Triple :)krama) har jag inga såna problem. Årsmodell -09 och framåt har förhoppningsvis fått bra åtgärder, men jag har inte provkört den.

Gällande slipon så hackade och ryckte min också en hel del på låt säga 2:an i runt 30-35 km/h. Trots att man höll gasen still var det som att någon slog av och på gasen konstant, vilket säkert såg lustigt ut för folk som gick bredvid :D Vid 3500 rpm har jag för mig den hackade som värst.
 

MoonShine

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki ER-6 N -07
Jag hade en 08:a för två säsonger sedan, trevlig hoj. :) Vid längre turer (>10 mil) upplevde jag att fingrarna kunde domna bort aningen eller få stickningar av vibrationerna. Inget man dog av, men det fanns ändå där. På nuvarande Street Triple :)krama) har jag inga såna problem. Årsmodell -09 och framåt har förhoppningsvis fått bra åtgärder, men jag har inte provkört den.

Gällande slipon så hackade och ryckte min också en hel del på låt säga 2:an i runt 30-35 km/h. Trots att man höll gasen still var det som att någon slog av och på gasen konstant, vilket säkert såg lustigt ut för folk som gick bredvid :D Vid 3500 rpm har jag för mig den hackade som värst.

ok.. har inte hunnit ta pärlan på så långa turer än.. kanske får köpa extra tjocka handskar om det krisar =)

hahaha ja lite tar det ju död på coolhetsfaktorn när man glider förbi nån busshållplats med folk å det låter som att man inte kan köra! men det är bara växla ner å köra förbi på 6000 då :tummenupp
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Kan även jag känna av vissa stickningar om man ligger och kör långt och sitter väldigt statiskt - dvs ren transport.
Kör man aktivt så känner jag inte av något alls.

Det är en vanesak, och jag tycker det är charmig att känna att hojen lever på nåt vis :)
 

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
Honda VFR 800 -08
Jag hade en 08:a för två säsonger sedan, trevlig hoj. :) Vid längre turer (>10 mil) upplevde jag att fingrarna kunde domna bort aningen eller få stickningar av vibrationerna. Inget man dog av, men det fanns ändå där.

Äh det är en vanesak, har kört runt 130mil på en dag :D
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
De som arbetar med vibrerande verktyg är nog inte lika coola eller tycker det är en vanesak: Hand- och armvibrationer

Vad jag menar är att om man, mot förmodan, tycker vibrationerna från hojen är besvärande, om man t ex åker långt ofta, ska man nog iallafall fundera över saken.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Har inte ont av några vibrationer på min hoj. Har inte originalstyre eller styrvikter. Det jag kan känna ibland är att den "råa" gången från motorn fortplantar sig något i fotpinnarna, men det stör mig inte. Tycker det är en kanonhoj, bortsett från de dåligt placerade backspeglarna eller rättare sagt armspeglarna. Tycker också att bensinpumpen tjuter lite mycket men det är tydligen inget att bry sig om.
 

MoonShine

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki ER-6 N -07
De som arbetar med vibrerande verktyg är nog inte lika coola eller tycker det är en vanesak: Hand- och armvibrationer

Vad jag menar är att om man, mot förmodan, tycker vibrationerna från hojen är besvärande, om man t ex åker långt ofta, ska man nog iallafall fundera över saken.

Testade på Raynauds fenomenet för något år sedan när jag slipade en trapp med en sån lite black&decker mus slipp... satt 6-8h/dag i 3 dagar å sista dagen när jag skulle äta såg jag under köks lampan att handen var helt vit/blå.. orolig som fan blev jag men efter ett besök på vårdcentralen så var allt lugnt, aldrig haft problem efter =)
 

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
Hej alla...
Härligt nu när våren börjat komma igång. Jag är redan upp i 50 mil på ER6an :) Känns kanon! :yoparty

Men jag saknar folk att köra med här omkring, jag har lyckats få en polare att ta körkort nu så det blir att övningsköra med honom ett tag men annars finns det inte så många.
Jag bor i Vara, för er som inte vet ligger det 3mil från Lidköping, hojta till om bor i närheten å har något kul på gång.

Har någon här varit och kört på Hasslösa gamla militär flygfält? Jag var där för några veckor sedan och bus körde, övade lite wheelies, hur kul som helst. :tuttar
Men nu när jag åker dit så har de satt upp en bom så man kan inte köra in där, går ju köra vid sidan av vägen men... Tyvärr lite synd. Någon här som brukar vara där och köra?

Ang wheelies, ni som har ER6an, balanserar ni på toppen enbart med hjälp av gasen eller tar ni hjälp av bak bromsen också. Jag menar speciellt när man känner att man kommer lite högt?
Jag lyckas inte få in den reflexen att använda bakbromsen när jag känner att jag kommer för högt. Iofs fungerar det bra på ER6an eftersom den har sån kraftig motorbroms, men det känns inte riktigt säkert. Nåja...

Ha dé!!
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Hej alla...
Härligt nu när våren börjat komma igång. Jag är redan upp i 50 mil på ER6an :) Känns kanon! :yoparty

Men jag saknar folk att köra med här omkring, jag har lyckats få en polare att ta körkort nu så det blir att övningsköra med honom ett tag men annars finns det inte så många.
Jag bor i Vara, för er som inte vet ligger det 3mil från Lidköping, hojta till om bor i närheten å har något kul på gång.

Har någon här varit och kört på Hasslösa gamla militär flygfält? Jag var där för några veckor sedan och bus körde, övade lite wheelies, hur kul som helst. :tuttar
Men nu när jag åker dit så har de satt upp en bom så man kan inte köra in där, går ju köra vid sidan av vägen men... Tyvärr lite synd. Någon här som brukar vara där och köra?

Ang wheelies, ni som har ER6an, balanserar ni på toppen enbart med hjälp av gasen eller tar ni hjälp av bak bromsen också. Jag menar speciellt när man känner att man kommer lite högt?
Jag lyckas inte få in den reflexen att använda bakbromsen när jag känner att jag kommer för högt. Iofs fungerar det bra på ER6an eftersom den har sån kraftig motorbroms, men det känns inte riktigt säkert. Nåja...

Ha dé!!

Nu wheelar inte jag med er6an, men när jag körde motard började jag med att öva på att bromsa ned hojen. Efter många försök kändes det normalt att ha foten på bromsen och reglera höjden. Så mitt råd är att nöta in det.
 

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
Honda VFR 800 -08
De som arbetar med vibrerande verktyg är nog inte lika coola eller tycker det är en vanesak: Hand- och armvibrationer

Vad jag menar är att om man, mot förmodan, tycker vibrationerna från hojen är besvärande, om man t ex åker långt ofta, ska man nog iallafall fundera över saken.

Nä visst kan det vara en bra ide att kolla upp! Låter ju nästan som att det är något fel på hojen för dem som har såna stora problem, har inte stört mig ett dugg på vibrationer från hojen själv.

Det jobbigaste efter 130mil på en och samma dag var att jag blev helt slut i nackmusklerna efter att brottas med fartvinden en hel dag :gnissla
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Nya däck ska inhandlas!
Vet att någon tipsade om Metzler M3 förut, någon som kan prövat detta?
Annars tips på något annat däck?
 

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
tjejhoj moppe edition
Nya däck ska inhandlas!
Vet att någon tipsade om Metzler M3 förut, någon som kan prövat detta?
Annars tips på något annat däck?

Jag kör Michelin Road 2, trivs väldigt bra med dem. Min kille lånade hojen i helgen och pressade den på bana (och då menar jag pressa :brinnerup) när hans CBR inte ville leka.. Så däcken passar bra där också.
1600 fick jag betala för bakdäck, tror fram kostade runt 1100-1200.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Nya däck ska inhandlas!
Vet att någon tipsade om Metzler M3 förut, någon som kan prövat detta?
Annars tips på något annat däck?

Metzeler Z6. Ska ha kommit en ersättare till det nu som heter z8, har dock inte testat det än. M3 och M5 är sportdäck medans z6 och z8 är touring/sporttouring. Bättre våtgrepp och livslängd men de duger ändå alldeles utmärkt till banddagar med, iaf på en sån klen cykel som er6.
 

SE

Snart jul igen.
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Skåne
Hoj
ER6n 07
Jag kör på Metzeler Z6 Interact.
Originaldäcket från Dunlop höll ca 700 mil. Mitt nästa Z6 höll lite över 1200 mil! Så när jag bytte nu igen så blev det ett Z6 Interact.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Bjuder väl på en bild ifrån besiktningen också då :)

visabild.php
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Jag kör på Metzeler Z6 Interact.
Originaldäcket från Dunlop höll ca 700 mil. Mitt nästa Z6 höll lite över 1200 mil! Så när jag bytte nu igen så blev det ett Z6 Interact.

Kommer inte mer än ca700mil på ett z6 bakdäck :gnissla Framdäcket drygt dubbelt så långt. Men och andra sidan var jag ens inte i närheten av att komma så långt på originaldäcken.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top