ER6-tråden

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Ingen som har ett gaffelben till er6 liggandes?
Som är helt rakt och utan stenskott?
Har nämligen fått ett jack i mitt enda och detta gör att de kommer aldrig bli helt tätt vid packboxen.

Somsagt nån som har ett liggandes tro?

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Ingen som har ett gaffelben till er6 liggandes?
Som är helt rakt och utan stenskott?
Har nämligen fått ett jack i mitt enda och detta gör att de kommer aldrig bli helt tätt vid packboxen.

Somsagt nån som har ett liggandes tro?

Stort jack? Ta med gaffelbenet till nån som håller på med stötdämpare på crossar, de brukar kunna fixa det.

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Hej Henry

Jag har kört med M3 som jag var nöjd med. Hojen vart mycket stabilare och roligare än med dom kassa dunlop D220 tror jag dom hette original.

Dom räckte ca 500 mil med ett stort slitage även fram. Jag bytte till diablo rosso corsa och dom är bättre, körde bana med dom grymt grepp och bra känsla. Jag körde även bana med M3 och dom nådde inte upp till pirellis nivå.

Dom har rullat ca 350 mil nu och har bättre slitage fram. Jag funderar på antingen diablo supercorsa sp för ban körning eller nuvarande däck eller sportsmart som ska hålla länge. Någon som har något förslag till bana och sportig gat körning ?

Nya däck ska inhandlas!
Vet att någon tipsade om Metzler M3 förut, någon som kan prövat detta?
Annars tips på något annat däck?

SE

Snart jul igen.
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
ER6n 07
Kommer inte mer än ca700mil på ett z6 bakdäck :gnissla Framdäcket drygt dubbelt så långt. Men och andra sidan var jag ens inte i närheten av att komma så långt på originaldäcken.

Hehe, jag söndagskör antagligen betydligt mer än dig. :glömdet
Å andra sidan var Z6-däcket som höll 1200 mil riktigt slut, korden började visa sig i mitten av däcket, aka "feg-randen". :D
Fram höll mitt Dunlop 1200 mil har jag för mig, minns inte exakt.

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Hm, är det bara jag som har ett tjutande/pipande ljud ifrån tanklocket när hojen är igång? Typ som att det är över/undertryck då soppapumpen går?

Nåt man bör vara orolig över eller helt normalt?

SE

Snart jul igen.
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
ER6n 07
Hm, är det bara jag som har ett tjutande/pipande ljud ifrån tanklocket när hojen är igång? Typ som att det är över/undertryck då soppapumpen går?

Som någon tidigare skrivit så kan soppapumpen låta lite, och min gör nog också det då hojen är igång.
Ibland har jag uppmärksammat att det piper från tanken när den står parkerad, men det tror jag bara är att trycket är högre i tanken än utanför, och att den därför "tryckutjämnar" pga naturlagarna. :)

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Ja, det är inte just soppapumpen som låter, utan det är det där pipande ljudet ifrån tanken som bekymrar mig lite.
Det betyder ju att trycket är högre eller lägre inne i tanken? Men det kanske inte är någon fara? :) Jag hör iaf ljudet väldigt tydligt om hojen står parkerad på tomgång t ex.

Nallen

Medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
FZR1000 -89
Nån som har koll på vad som är ett rimligt pris?

Tänkte sälja min svarta -08 som inte rullat 500mil ännu, har GPR slipon, spegelförlängare, kawasaki krashpuckar och kapell. Den är i riktigt bra skick. Lagt ut den för 46.000:- med originaldämpare och 48.000:- med slipon. Känns som ett schysst pris, eller vad säger ni andra?

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
Nada
Hej Henry

Jag har kört med M3 som jag var nöjd med. Hojen vart mycket stabilare och roligare än med dom kassa dunlop D220 tror jag dom hette original.

Dom räckte ca 500 mil med ett stort slitage även fram. Jag bytte till diablo rosso corsa och dom är bättre, körde bana med dom grymt grepp och bra känsla. Jag körde även bana med M3 och dom nådde inte upp till pirellis nivå.

Dom har rullat ca 350 mil nu och har bättre slitage fram. Jag funderar på antingen diablo supercorsa sp för ban körning eller nuvarande däck eller sportsmart som ska hålla länge. Någon som har något förslag till bana och sportig gat körning ?

Tjena!

Okej, jag har kollat en del på Michelin Pilot Road 3, men de verkar vara lite för mycket allround för min smak:
10221_normal.jpg

Jag kör bara när det är torrt och fint och kollar därför på M3, M5 däcken mfl. Men det finns ju en hel del att välja på...

Kollar just nu på.
Metzeler M3
Metzeler M5
Dunlop Sportsmart
Dunlop Roadsmart
Michelin Pilot Power 2CT
Pirelli Diablo Rossa Corsa

Lutar just nu åt Pilot Power 2CT, svårt detta...

Det är bränslepumpen du hör.

Lauritzen

Gråben
Gick med
21 Nov 2010
Hoj
ER6-F 2010
Ja, det är inte just soppapumpen som låter, utan det är det där pipande ljudet ifrån tanken som bekymrar mig lite.
Det betyder ju att trycket är högre eller lägre inne i tanken? Men det kanske inte är någon fara? :) Jag hör iaf ljudet väldigt tydligt om hojen står parkerad på tomgång t ex.

Har lite av samma på min (Er-6f, 2010)... Men inte så mycket att det stör mig. ÄN... Hittade detta inlägg i ett zx6r forum: http://www.zxforums.com/forums/zx-6r-forum/35033-06-636-weird-noise-coming-gas-tank.html . OM du vill åtgärda finns en lösning längst ner på forat... Hoppas det nu går att omvandla till ER-6, lösningen är utförd på en z1000. Berätta hur det går/gick

Last edited:

malthai

ultima gutta in bracka restit
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM 990 smt 2011

Värmen från motorn och solen får bensinen att börja förångas, då sipprar gas ut ur tanklocket + att bensin i sig själv avger ånga. Min z1000 har gjort så alltid, låter som en väldans trång lång fis.

Har inget vetenskapligt belägg för detta, utan det är min teori.

Fick hem tjejens "leo vince underbody" slip-on idag. monterat och klart. Blev as bra. Hon är hel nöjd. :tummenupp 3300:- ink frakt från ebay.de
Undrar vad man får som tack? :kiss

Last edited:

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Värmen från motorn och solen får bensinen att börja förångas, då sipprar gas ut ur tanklocket + att bensin i sig själv avger ånga. Min z1000 har gjort så alltid, låter som en väldans trång lång fis.

Har inget vetenskapligt belägg för detta, utan det är min teori.

Japp stämmer... sitter en ventil som släpper ut gas om trycket blir för högt:tummenupp

GT4-R

VERSYS
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
xrv 750 Versys 09a grön
Smyger in frågan i ER6 delen då det är mer fart här. (versys ägare)

Nån som har tänk på att när man startar hojen varmkörd så varvar insprutningen upp ett par hundra varv för att sedan lägga sig på tomgång.

Jag har en 08 men kompisen har en 10a och den gör inte detta.

Är det nåt som går att uppdat på verkstan?

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Hej ja det är knepigt. Men du om du bara kör när det är torrt och fint varför köpa regnkungen :confused:
Tror Pirelli Diablo Rossa Corsa är det du ska ha speciellt om det blir någon bandag inbokad :)

Tjena!

Okej, jag har kollat en del på Michelin Pilot Road 3, men de verkar vara lite för mycket allround för min smak:
10221_normal.jpg

Jag kör bara när det är torrt och fint och kollar därför på M3, M5 däcken mfl. Men det finns ju en hel del att välja på...

Kollar just nu på.
Metzeler M3
Metzeler M5
Dunlop Sportsmart
Dunlop Roadsmart
Michelin Pilot Power 2CT
Pirelli Diablo Rossa Corsa

Lutar just nu åt Pilot Power 2CT, svårt detta...

Det är bränslepumpen du hör.

Perki

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
Kawasaki Z800-2016
Nån som har koll på vad som är ett rimligt pris?

Tänkte sälja min svarta -08 som inte rullat 500mil ännu, har GPR slipon, spegelförlängare, kawasaki krashpuckar och kapell. Den är i riktigt bra skick. Lagt ut den för 46.000:- med originaldämpare och 48.000:- med slipon. Känns som ett schysst pris, eller vad säger ni andra?

Jag gav 47.000:- för min vita -09 i höstas som då hade rullat 600 mil, slipon ingick i priset. Du har en service inom 100 mil som ska göras, nu vet jag inte vad den kostar men detta kan du ta hänsyn till.

Vad ligger den på nu i pris på blocket? Lägg dig någon tusenlapp under dem så blir du kanske av med den lättare. Annars får du vänta tills rätt köpare kommer.

Vad blir de nu istället då?

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
Nada
Hej ja det är knepigt. Men du om du bara kör när det är torrt och fint varför köpa regnkungen :confused:
Tror Pirelli Diablo Rossa Corsa är det du ska ha speciellt om det blir någon bandag inbokad :)

Menar du Pilot Road som är regnkungen? Kollade på dem för att de skulle hålla ett tag, men även ge helt ok fäste. Men jag tror, precis som du säger, att de är lite för mycket regndäck....

Kör du likadana däck fram och bak? Kanske man ska satsa på ett par Pirelli sulor då, låter ju vettigt. :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln