ER6-tråden

Jag kör min frus relativt frekvent, och inte tusan är den vidare trött upp till dryga 200.

Även om de é en tjejhoj:D

Oki.. Insåg att allt är relativt. Jag upplever SDn som svintrött i 180+ och den har 80% mer effekt, så nog måste det va skillnad.

Men får la dra ut och prova helt enkelt :)
 
Tycker hojen drar bra upp till 160km/h sen händer de väl inte allt för mycket.
0-100 tycker jag er6an imponerar trots 72hk-

Låter rimligt :)

144 hk drar ju inte direkt upp till 320, det är sjukt svårt att "gissa" sig till hur saker känns.

Jag testade en Versys jag fick som lånehoj och blev larvigt överraskad över hur otroligt lättsvängd den var. Det är väl samma motor som i ER6 kom jag på nu?
 
Sen kan man ju inte bara jämföra HK rakt av. Drevning och utväxling spelar ganska stor roll. Kör själv tjejens ER6-n 2009 ibland, mycket rolig och lättkörd hoj som dessutom är riktigt billig att äga. Upplever den inte som trött, men givetvis piskar min egen Z1000 den i ren prestanda. Men i körglädje...........tja, det är två olika hojar men har då aldrig haft tråkigt på hennes "moppe".
 
Låter rimligt :)

144 hk drar ju inte direkt upp till 320, det är sjukt svårt att "gissa" sig till hur saker känns.

Jag testade en Versys jag fick som lånehoj och blev larvigt överraskad över hur otroligt lättsvängd den var. Det är väl samma motor som i ER6 kom jag på nu?

Det är samma motor men ER-6:an har 72 hk och Versysen har 64.
Den pinnar på bra upp till 160, som Bjork3n skrev, och ger sig vid 220 om man ligger på tanken en längre stund. Det är dock inte som högfartsmissil den gör sig bäst utan på kurviga vägar och "svängiga banor" där man enkelt smiter runt kurvorna.

Man kan bara justera fjäderförspänningen bak men jag som inte provat någon annan hoj på bana (förrän på söndag :tummenupp) har inte lidit och hängt med i röd grupp på tex SMC. (Har efter 5 år dessutom fått reda på att 90 kg är inte vad den är inställd på från fabrik :tungan) Jag har aldrig ändrat något utan har bara tankat och kört. 2100 kr helförsäkring/helår har gjort det svårt att skiljas från den även om det nog blir ett avsked inom kort.

Bjork3n: Sturup på söndag?
 
Last edited:
En fråga hur justerar man dämparen och vad ska man ha för inställning? väger kanske 80 med ställ och allt på... Skriver detta innan jag tittat i instruktions boken :P
 
Då får du ge mig lite tips ;)

Jag har kört en del men det betyder inte att jag kan det :), men kan jag hjälpa till med något så är det bara att fråga på :tummenupp
Ska själv premiärköra min R6:a så jag tar det så lugnt.

Banpremiär eller Sturupspremiär för din del?
Förjävla skoj och lärorikt oavsett :banana
 
Angående trötthetens vara eller icke vara i ER6an så kan jag dela med mig av mina tankar kring det hela.
Upp till 150-160 så tycker jag att den marscherar på riktigt bra, 0-100 är den ruskigt kvick i mina ögon. Men över 160 så mattas den märkbart, och över 180 ska vi inte ens prata om, då är det bannemig sävligt och slött t om!

Men hur ofta åker man 160+ på en naken hoj? Det är liksom inte tanken med hojen heller, den är byggd för kurvig landsväg.

Jag och en polare brukar köra lite rullande acc mot varandra när vi är ute och åker (Hornet 600), och upp till 100 så vettefan om inte jag tar honom, om inte så är det extremt jämna tider.
 
Sorry, jag skulle ju svara förra veckan :gnissla
180x28 är texten :tummenupp (-06)
Fick precis samma mått från min :)

Tack för hjälpen båda! :tummenupp Mindre än jag hade gissat på så det var bra att jag dubbelkollade innan beställning..

En fråga hur justerar man dämparen och vad ska man ha för inställning? väger kanske 80 med ställ och allt på... Skriver detta innan jag tittat i instruktions boken :P

Om jag lärt mig rätt så är "grundinställningen" på läge tre, och då ska den vara anpassad för 75 kg (gäller iaf versionen 06-08). Ändrar gör man genom att vrida på en "metallbit" som sitter precis vid fjädern under sadel, det finns olika hack på den. Har man originalverktygssatsen så följer det med ett specialverktyg.
 
Tack för hjälpen båda! :tummenupp Mindre än jag hade gissat på så det var bra att jag dubbelkollade innan beställning..



Om jag lärt mig rätt så är "grundinställningen" på läge tre, och då ska den vara anpassad för 75 kg (gäller iaf versionen 06-08). Ändrar gör man genom att vrida på en "metallbit" som sitter precis vid fjädern under sadel, det finns olika hack på den. Har man originalverktygssatsen så följer det med ett specialverktyg.

68kg i läge 3 på 06-08. På 09- är det något styvare standardinställning.
Kör på läge 4 med mina drygt 80kg men tycker nästan det är för mjukt det med. Framförallt med passagerare, då brukar jag köra på läge 5.
 
Hej jag är ute efter en orange eller svart kawasaki er-6n. pris mellan 35-45. någon som vet av någon. gärna mitten sverige. :D

Hade egentligen tänkt begära mer än 45.... och så är det inte i mellansverige. Har dock inte orkat lägga ut annons än. Fastnat för v-twin muller nu :yoparty
 
Jag har min på läge 5 på min 09a.

Kommer nog avyttra min er6 2009a nu i vår .
47.000 är det rimligt pris?
Har massvis med godis på och nya däck fram och bak samt nytt drivpaket.
1400mil med förlängd garanti fram till 2013 april.
:)
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top