ER6-tråden

MyLittlePO

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
ER-6N -09
Hej alla! Ansluter mig nu till denna härliga skara ER6-ägare! Efter att ha läst igenom hela denna tråd (pew!) så bestämde jag mig för att skaffa en ER6a! Det blev en svart -09a som nu står och glänser i garaget, tyvärr kommer den förmodligen stå där rätt mycket innan jag kirrat körkortet! Det är jäkligt frustrerande nu, vill ju bara ut köra!!! Ingen som vill övningsköra med mig? =)
 

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Hej alla! Ansluter mig nu till denna härliga skara ER6-ägare! Efter att ha läst igenom hela denna tråd (pew!) så bestämde jag mig för att skaffa en ER6a! Det blev en svart -09a som nu står och glänser i garaget, tyvärr kommer den förmodligen stå där rätt mycket innan jag kirrat körkortet! Det är jäkligt frustrerande nu, vill ju bara ut köra!!! Ingen som vill övningsköra med mig? =)

Hade du bott här ner hade vi kunnat jagat lite konor tillsammans. När man höll på med kortet tyckte jag att manöverbanorna och balansövningarna var så himla tråkiga men nu när man har kortet tycker jag det är bland det roligaste att köra.
 

Perra82

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Ort
Sollentuna
Hoj
2011, Kawasaki Z1000
från vanliga blinkers till diod

Tjena alla glada.
Har införskaffat en undertail med integrerade diodblinkers. Har kopplat ihop kablarna från de nya diodblinkersarna med motstånd och vidare till originalkabelstammen. Men nu när man slår på varningsblinkers knappen så blinkar dom i rätt hastighet men när man slår på blinkersarna med blinkersknapparna så blinkar dom mycket fortare. Vad har jag gjort för fel? Ska man koppla motstånden i serie eller parallellt? Nån som vet hur många ohm motstånden ska vara på? Så att jag har rätt motsånd. :confused:
 

MoonShine

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki ER-6 N -07
lika bra jag frågar grabbarna å tjejerna som vet...

har som jag har skrivit tidigare köpt mig en 07as er6n å testat några mil, men nu ska jag göra den redo för sommaren på riktigt med en 1200mil service.
för dyrt hos min lokala handlare för det lilla som ska göras, så det bli å fixa själv...

har bytt olja+filter kollat bromsvätskan, fyllt kylarvätska kollat bromsbelägg å så, nu skulle jag skulle vilja kolla tändstiften å då kommer fråga ett: måste tanken av för det? och nr två: vart sitter luftfiltret? (lite trött ikväll, det borde jag kunna hitta =)

nått mer jag bör kolla rent säkerhetsmässigt när den är "ny" för mig? har kollat drev och kedja och såna saker...

har även läst lite om att ställa dämparen (bak) å fattar att det är silverkoppen som ska vridas med original verktyget men vart kan man se vilket nr den står på? å vad är lagom för 90kg man? 6an? och ska den stå på marken när jag vill ändra eller blir det lättare om den "hänger"

ursäkta min slöhet att kasta alla frågor här ist för att leta själv, men man verkar kunna få svar på det mesta av er =)
 

SE

Snart jul igen.
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Skåne
Hoj
ER6n 07
Tänkte bara dela med mig av besiktnings-händelsen idag.
Besiktigade med Arrow-slipon (givetvis MED db-killer isatt) och det var inga som helst problem. :tummenupp

Trodde själv att det kanske var kinkigt, men det kom till och med in en annan anställd på Bilprovningen och menade att jag skulle bytt till ett annat slipon. :rolleyes: Han skulle nog behövt höra den med Arrow men utan db-killer i. :D
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
lika bra jag frågar grabbarna å tjejerna som vet...

har som jag har skrivit tidigare köpt mig en 07as er6n å testat några mil, men nu ska jag göra den redo för sommaren på riktigt med en 1200mil service.
för dyrt hos min lokala handlare för det lilla som ska göras, så det bli å fixa själv...

har bytt olja+filter kollat bromsvätskan, fyllt kylarvätska kollat bromsbelägg å så, nu skulle jag skulle vilja kolla tändstiften å då kommer fråga ett: måste tanken av för det? och nr två: vart sitter luftfiltret? (lite trött ikväll, det borde jag kunna hitta =)

nått mer jag bör kolla rent säkerhetsmässigt när den är "ny" för mig? har kollat drev och kedja och såna saker...

har även läst lite om att ställa dämparen (bak) å fattar att det är silverkoppen som ska vridas med original verktyget men vart kan man se vilket nr den står på? å vad är lagom för 90kg man? 6an? och ska den stå på marken när jag vill ändra eller blir det lättare om den "hänger"

ursäkta min slöhet att kasta alla frågor här ist för att leta själv, men man verkar kunna få svar på det mesta av er =)

Tycker oxå att 1200mila servicen är väl dyr:mad: Är det bara olja, filter stift å luftfilter gör man det tillomed bättre själv än en stressad meck!
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Tycker oxå att 1200mila servicen är väl dyr:mad: Är det bara olja, filter stift å luftfilter gör man det tillomed bättre själv än en stressad meck!

Jag fick betala 2700 tror jag för 1200mil servicen.
Nu måste jag lämna in hojen till aukt verkstad eftersom ja förlängt garantin till 2013.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Bilsport mc har ju en maskinskadeförsäkring som ingår i helförsäkringen. Den försäkringen har samma krav som garantierna. Dvs servad på auktoriserad verkstad. Värt att tänka på innan man servar själv.

Fick pris på 1900:- för 1200mil service +tändstift. Iom att den är två år gammal ska också bromsvätskan bytas och det skulle kosta ca200:-.
Vet inte om det är billigast här i kring, men Sölles är den ända kawasaki verkstaden jag vill lämna den till.
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Jag gjorde 600mila på bengans i blge, den var inte dyr har jag för mig, nu vill de ha 2200:-, och på Lingvalls 3000:- Hutlöst!

Har själv bilsport/mc skulle man alltså serva själv, så gäller inte maskinskadeförsäkringen:va. Hur länge eller mil gäller den förövrigt?
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Jag gjorde 600mila på bengans i blge, den var inte dyr har jag för mig, nu vill de ha 2200:-, och på Lingvalls 3000:- Hutlöst!

Har själv bilsport/mc skulle man alltså serva själv, så gäller inte maskinskadeförsäkringen:va. Hur länge eller mil gäller den förövrigt?

6år eller 6000mil
 

MoonShine

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki ER-6 N -07
lägger uta bara frågorna igen =)

måste tanken av för tändstifts byte/koll och hur kollar jag vad bakre dämparn är inställd på för läge?
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Fotade lite bilder på hojen idag :)
Så här ser den ut just nu !
 

Bifogat

  • IMGP8952.jpg
    IMGP8952.jpg
    252.9 KB · Visningar: 196
  • IMGP8959.jpg
    IMGP8959.jpg
    246.5 KB · Visningar: 180
  • IMGP8966.jpg
    IMGP8966.jpg
    250.4 KB · Visningar: 182
  • IMGP9000.jpg
    IMGP9000.jpg
    246.9 KB · Visningar: 195
  • IMGP9003.jpg
    IMGP9003.jpg
    249.1 KB · Visningar: 150

Bwana

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2011
Ort
eskilstuna
Hoj
Kawasaki er6 2006
FI lampan lyser.

Jag är splitt ny på forumet, hoppas det är ok om jag söker lite erfarenhet i den här tråden.
Tror att jag har köpt ett slitet ex er6n årsmodell 2006. FI lampan börjar lysa minst en gång varje gång jag åker. Enligt bruksen så ska man lämna in till auktoriserad mm. Men jag är livrädd att det ska kosta ett miljardbelopp at laga. Den går ganska ryckigt när jag kör konstant hastighet, det går knappt att hålla en jämn hastighet.
Någon som vill kännas vid problematiken och som möjligen har en bra lösning?
 

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
tjejhoj moppe edition
Fick pris på 1900:- för 1200mil service +tändstift. Iom att den är två år gammal ska också bromsvätskan bytas och det skulle kosta ca200:-.
Vet inte om det är billigast här i kring, men Sölles är den ända kawasaki verkstaden jag vill lämna den till.

Ringde och jämförde några Skåne-verkstäder när jag skulle göra 1200-mila i fjol, Sölles var billigast och trevligast så de kan jag också rekommendera! Dags för 1800-mila nu..

lägger uta bara frågorna igen =)

måste tanken av för tändstifts byte/koll och hur kollar jag vad bakre dämparn är inställd på för läge?

På A svarar jag att jag inte vet, men om du PMar mig din e-postadress så kan jag skicka 537 sidor servicemanual, där i står det säkert, på B svarar jag att det får man räkna ut själv, det "lägsta" hacket är läge 1 och sedan upp tom 7.. Ju högre, desto hårdare ställd blir dämparen. Hoppas detta hjälpte :tummenupp
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Jag hade en FI lampa som lös lika ofta som du beskriver, min gick inte ryckigt dock. Det slutade iaf med att ECU behövde bytas för att det var nåt knas med kommunikationen mellan gashandtaget och ECU.n. Hade jag fått betala själv hade det gått på över 10.000 men Kawasaki hade tydligen någon förlängd garanti på detta, jag hade oxå beg.garanti på MC.n eftersom jag köpt hos handlare så Kawasaki pröjsade ECU och Verkstaden tog felsökningen.
 

rosen76

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
Malmköping
Hoj
Bmw f800r kawasaki gpz 550
lägger uta bara frågorna igen =)

måste tanken av för tändstifts byte/koll och hur kollar jag vad bakre dämparn är inställd på för läge?

Är inte helt säker på om tanken måste bort vid tändstift kontroll men det underlättar avsevärt. Vid luftfilterbyte så måste tanken bort. byte allt vid 1200 mil tändstiften såg bra ut men filtret var smutsigt.
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Fråga ang. batteri. Vilken dimension av dessa två passar?

135x90x145
150x87x132

Båda är 10AH som originalet, någon som vet? Mitt batteri dog nu i dagarna nämligen.
De där måtten är från Biltema ifall någon undrar.
 

MoonShine

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki ER-6 N -07
Är inte helt säker på om tanken måste bort vid tändstift kontroll men det underlättar avsevärt. Vid luftfilterbyte så måste tanken bort. byte allt vid 1200 mil tändstiften såg bra ut men filtret var smutsigt.

Ok... Bara ut å lossa tanken då :) tack för svaret

Ringde och jämförde några Skåne-verkstäder när jag skulle göra 1200-mila i fjol, Sölles var billigast och trevligast så de kan jag också rekommendera! Dags för 1800-mila nu..



På A svarar jag att jag inte vet, men om du PMar mig din e-postadress så kan jag skicka 537 sidor servicemanual, där i står det säkert, på B svarar jag att det får man räkna ut själv, det "lägsta" hacket är läge 1 och sedan upp tom 7.. Ju högre, desto hårdare ställd blir dämparen. Hoppas detta hjälpte :tummenupp

Du borde ha ett pm, skickar från mobilen så jag såg inte om det blev rätt :) tack iaf

Jag är splitt ny på forumet, hoppas det är ok om jag söker lite erfarenhet i den här tråden.
Tror att jag har köpt ett slitet ex er6n årsmodell 2006. FI lampan börjar lysa minst en gång varje gång jag åker. Enligt bruksen så ska man lämna in till auktoriserad mm. Men jag är livrädd att det ska kosta ett miljardbelopp at laga. Den går ganska ryckigt när jag kör konstant hastighet, det går knappt att hålla en jämn hastighet.
Någon som vill kännas vid problematiken och som möjligen har en bra lösning?

Sitter det slipon eller orginal rör? Min går dåligt på låga varv ryckigt å konstigt, men det får ljudet vara värt :) är det på höga eller låga varv eller hela tiden?
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top