ER6-tråden

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Hoj
Honda VFR 800 -08
lika bra jag frågar grabbarna å tjejerna som vet...

har som jag har skrivit tidigare köpt mig en 07as er6n å testat några mil, men nu ska jag göra den redo för sommaren på riktigt med en 1200mil service.
för dyrt hos min lokala handlare för det lilla som ska göras, så det bli å fixa själv...

har bytt olja+filter kollat bromsvätskan, fyllt kylarvätska kollat bromsbelägg å så, nu skulle jag skulle vilja kolla tändstiften å då kommer fråga ett: måste tanken av för det? och nr två: vart sitter luftfiltret? (lite trött ikväll, det borde jag kunna hitta =)

nått mer jag bör kolla rent säkerhetsmässigt när den är "ny" för mig? har kollat drev och kedja och såna saker...

har även läst lite om att ställa dämparen (bak) å fattar att det är silverkoppen som ska vridas med original verktyget men vart kan man se vilket nr den står på? å vad är lagom för 90kg man? 6an? och ska den stå på marken när jag vill ändra eller blir det lättare om den "hänger"

ursäkta min slöhet att kasta alla frågor här ist för att leta själv, men man verkar kunna få svar på det mesta av er =)

Har du fått priset från dom i Måttsund? får man fråga hur mkt det skulle gå på isf? kommer åka på 1200mil-servicen denna sommar jag också!

MoonShine

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2011
Hoj
Kawasaki ER-6 N -07
Har du fått priset från dom i Måttsund? får man fråga hur mkt det skulle gå på isf? kommer åka på 1200mil-servicen denna sommar jag också!

Hej
Nä fick pris av dom på betongvägen (som säljer ktm) ;) å dom ville ha 3200! Köpte olja+filter å bytte själv, fyllde lite kylarvätska kollade bromsolja å lyfta tanken var lite struligt när bränslepumpen sitter fast i den, men det gick på runt 500kr å då har jag olja kvar till nästa vår också :)

Sejko

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2005
Hoj
Svart Kawasaki Er-6n ABS 2006
Fråga ang. batteri. Vilken dimension av dessa två passar?

135x90x145
150x87x132

Båda är 10AH som originalet, någon som vet? Mitt batteri dog nu i dagarna nämligen.
De där måtten är från Biltema ifall någon undrar.

Jag köpte nytt gel batteri på biltema, hade också svårt och hitta, men tillslut fick jag tag i rätt batteri med rätt diameter (googlande och med verkstadshandboken i hand) : BILTEMA MC-batteri GEL 12v/10ah Art 80-818 med dimensionen 151 x 87 x 133, det står på nätet att den är på 12aH men på lådan i butik stog det 10ah, passade perfekt, nån mm större än orginalbatteriet dock :) går som en klocka! :p

Frostis

Frost
Gick med
1 May 2007
Hoj
Puch
Jag köpte nytt gel batteri på biltema, hade också svårt och hitta, men tillslut fick jag tag i rätt batteri med rätt diameter (googlande och med verkstadshandboken i hand) : BILTEMA MC-batteri GEL 12v/10ah Art 80-818 med dimensionen 151 x 87 x 133, det står på nätet att den är på 12aH men på lådan i butik stog det 10ah, passade perfekt, nån mm större än orginalbatteriet dock :) går som en klocka! :p

Även 80-266 fungerar lika bra, men det är inte ett gelbatteri.

Har diskuterats tidigare, men det är samma mått och aH på båda.

Sejko

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2005
Hoj
Svart Kawasaki Er-6n ABS 2006
Är det fortfarande Dunlop Roadsmart eller Michelin Pilot Road CT2 som gäller iår som bästa däck vid motorväg/landsväg i vått och torrt med någon enstaka bandag som anses vara bästa däcket? =)

Vilken av dessa föredrar ni? =)

Året är nu 2011 och mina däck är fabriksorginal (er6 2006) med 750mil, känner att det är dags och byta =)

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
hej ja utifrån det du skriver så låter roadsmart eller sportsmart som ett mycket bra val. ska du inte köra bana så kan nog pilot road 3 vara ett alternativ. prata annars med fursten ni är ju nästan grannar.

QUOTE=Sejko;5166540]Är det fortfarande Dunlop Roadsmart eller Michelin Pilot Road CT2 som gäller iår som bästa däck vid motorväg/landsväg i vått och torrt med någon enstaka bandag som anses vara bästa däcket? =)

Vilken av dessa föredrar ni? =)

Året är nu 2011 och mina däck är fabriksorginal (er6 2006) med 750mil, känner att det är dags och byta =)[/QUOTE]

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Hoj
Kawasaki ER6

Ja min MC gick ju som en klocka innan jag bytte batteri, fast som en dålig klocka :p Nu går den betydligt bättre med ett 80-266 batteri :D

Jag skippade gel och köpte snik snik deluxe för 349:- eller vad det var, den startar och går bra nu...jag är nöjd/böjd :tuttar

oleo

retta
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ER6F
Montera slipon..

Tänkte kolla om någon vänlig själ kan berätta för mig hur man får bort original ljuddämparen utan att behöva ta bort hela sidan av motorcykeln.. Det är ju monterat med två bultar på ovansidan o den ena av dom är så lång att den inte går att dra ut utan att behöva lossa hela fästet till broms o.s.v. Är det bara jag som e dum i huvet lr hur har ni andra gjort? Försökte läsa mig fram till nåt i instruktionsboken men lyckades ej..Har en ER6F från -07

Tacksam för svar antingen här lr via pm

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Idag drog jag mot en street triple R och kan säg att er6an drar ifrån tiplen upp till 100-120km/H sen drar triplen om , fan vad imponerad jag är av er6an!

Vi drog mer än 1 gång med samma resultat :)

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Sportsbar

Här kommer lite bilder från före och efter jag bytt styre till Sportsbar. Undrar ni något fråga.

Bifogat

• 2011-04-26 14.12.55.jpg
    2011-04-26 14.12.55.jpg
    262.9 KB · Visningar: 167
  • 2011-04-26 14.13.05.jpg
    2011-04-26 14.13.05.jpg
    264.7 KB · Visningar: 200
  • 2011-04-26 17.33.51.jpg
    2011-04-26 17.33.51.jpg
    262 KB · Visningar: 179
  • 2011-04-26 17.34.02.jpg
    2011-04-26 17.34.02.jpg
    258.9 KB · Visningar: 165
  • 2011-04-26 17.34.17.jpg
    2011-04-26 17.34.17.jpg
    255.7 KB · Visningar: 192

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Tjena! vad kostade ett sånt styre?? såg riktigt häftigt ut
blev den svårkörd med nya styret?

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Tjena! vad kostade ett sånt styre?? såg riktigt häftigt ut
blev den svårkörd med nya styret?

Det gick på 1500 kr ungefär exklusive tullavgift som var på cirka 450 kr. Nu har jag inte kört så mycket sen jag bytte men det känns som en helt annan hoj åt det bättre hållet. Istället för att sitta på hojen sitter man i hojen och den är mycket lättare att få ner i kurvorna.

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Tänkte kolla om någon vänlig själ kan berätta för mig hur man får bort original ljuddämparen utan att behöva ta bort hela sidan av motorcykeln.. Det är ju monterat med två bultar på ovansidan o den ena av dom är så lång att den inte går att dra ut utan att behöva lossa hela fästet till broms o.s.v. Är det bara jag som e dum i huvet lr hur har ni andra gjort? Försökte läsa mig fram till nåt i instruktionsboken men lyckades ej..Har en ER6F från -07

Tacksam för svar antingen här lr via pm

Tror du måste ta bort bromsfästet, det var så jag gjorde iaf. Ett tips lossa lamba skruven innan du tar ner burken. Den sitter ganska hårt och det är svårt att få grepp när ljuddämparen ligger på marken! Lycka till.

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
Nada
Idag drog jag mot en street triple R och kan säg att er6an drar ifrån tiplen upp till 100-120km/H sen drar triplen om , fan vad imponerad jag är av er6an!

Vi drog mer än 1 gång med samma resultat :)

Haha, men vad fan. Jag som hade tänkt att köpa en sådan hoj efter Er-6an. Var helt inställd på det nu, men tänker ju aldrig dra och köpa något som ens kan upplevas slöare...

Kul dock ändå, Street Triplen ska ju vara många ggr snabbare på pappret. =)

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Haha, men vad fan. Jag som hade tänkt att köpa en sådan hoj efter Er-6an. Var helt inställd på det nu, men tänker ju aldrig dra och köpa något som ens kan upplevas slöare...

Kul dock ändå, Street Triplen ska ju vara många ggr snabbare på pappret. =)

Jag blev riktigt chockad och frågade min kompis (texmex) om han gav fullt , vilket han gjorde.

Somsagt 0-100/120 var detta sen drog triplen om rätt bra.

Sitter och tittar på andra hojar men för varje dag som går så blir ja fortfarande imponerad av er6an trots att man kört 1500mil med den på ett år :)

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Det gick på 1500 kr ungefär exklusive tullavgift som var på cirka 450 kr. Nu har jag inte kört så mycket sen jag bytte men det känns som en helt annan hoj åt det bättre hållet. Istället för att sitta på hojen sitter man i hojen och den är mycket lättare att få ner i kurvorna.

vad för firma beställde du från?
fan riktigt häftigt styre :tummenupp blir nog ett sånt sen när man blivit van vid hojen

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Hej Simon

Ja jag provade street triplen tidigare och tyckte inte det var så stor skillnad faktiskt och du har ju provat nu att dra mot den. Jag tycker min som är mappad drar på bra till ca 150-160 km/h sen går det tyngre. Det verkar som om dom lyckats få till det riktigt bra med hela linan.

Detta är en ulv i fårakläder som hänger med bra i snabb grupp på bana. Har fått en del kommentarer från andra åkare att den är snabbare än man tror om man ser på specen. Nu snart blir det Gotland med AP i Maj ska bli så kul :tummenupp

Jag blev riktigt chockad och frågade min kompis (texmex) om han gav fullt , vilket han gjorde.

Somsagt 0-100/120 var detta sen drog triplen om rätt bra.

Sitter och tittar på andra hojar men för varje dag som går så blir ja fortfarande imponerad av er6an trots att man kört 1500mil med den på ett år :)

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...