ER6-tråden

Jag har en er6n 08a som vid ex 3000-3500 varv på 6ans växel, då med jämn gas går ojämt/vandrar i varvtalet, nån som har liknande bekymmer? ska göra en 1200 mils service strax. samma sak händer på 5ans växel vid ungefär 3000 varv.. nån som vet va 17singen de kan va?

Det kan inte vara något strul med kopplingen? Har du provat justera den?

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk
 
Har du en db-killer som ser ut så här så måste du plocka av GPR slipon:et och sätta i det med pipen in i dämpen och montera tillbaka alltihop.

Det är en sån jag har så den blir väl till att göra det då. Har tröttnat lite på det höga ljudet och tycker den bara låter bra vid tomgång annars brölar den för mycket, det låter som man kommer med en hd men istället kommer en liten er6a. :)
 
Hej

Jag förstår inte varför du ligger på så lågt varv dessa motorer vill ha mera varv. Växla ned istället och gör den lilla paralell twinnen glad:). Om det skulle vara problem med kopplingen så testa på en hög växel och ge full gas då märker du om varvet skenar men farten inte ökar proportionellt. Dessa hojar har lite klena fjädrar original varför byte till kraftigare rek om man kör hårt. Hoppas du ska serva hos biketech.se i Norrköping kanon service till ett humant pris.


Jag har en er6n 08a som vid ex 3000-3500 varv på 6ans växel, då med jämn gas går ojämt/vandrar i varvtalet, nån som har liknande bekymmer? ska göra en 1200 mils service strax. samma sak händer på 5ans växel vid ungefär 3000 varv.. nån som vet va 17singen de kan va?
 
Vaaaa? Jag trodde den bara var luftkyld, hare inte fyllt på kylarvätska på 1000mil :näsblod Jag ska springa och kolla nu :brinnerup

Edit: Ok, ingen fara på taket, nivån är ovanför F :D

Tänkte passa på o fråga när jag ända gjort en post. Bytte till nya däck på verkstad i början på månaden, men nu när jag kommer upp i 160 och över börjar hojen vibrera rätt mycket. Har de typ inte balanserat hjulet rätt, eller nåt? Kan man börja wobbla pga av det?

Skönt med vätskan iaf :tummenupp

Jag har en er6n 08a som vid ex 3000-3500 varv på 6ans växel, då med jämn gas går ojämt/vandrar i varvtalet, nån som har liknande bekymmer? ska göra en 1200 mils service strax. samma sak händer på 5ans växel vid ungefär 3000 varv.. nån som vet va 17singen de kan va?

Bara på 5an å 6an? Min går dåligt på dom varven på alla växlar! Men det beror på slipon systemet som gör att det blir för mycket luft å för lite soppa! Men det är det värt med fläskigt ljud! Som ovan säger... Växla ner å kör på högre varv eller kör fortare ;)
 
Last edited:
Skönt med vätskan iaf :tummenupp



Bara på 5an å 6an? Min går dåligt på dom varven på alla växlar! Men det beror på slipon systemet som gör att det blir för mycket luft å för lite soppa! Men det är det värt med fläskigt ljud! Som ovan säger... Växla ner å kör på högre varv eller kör fortare ;)

Tror nog aldrig jag ligger och kör på så låga varv faktiskt..
Men när jag ligger där så funkar de bra utan hack och ryck.
Kanske kan vara för att 09an har lite bättre mapp?
Detta var iaf en sak som förbättrades på 09an.
Er6an ska varvas , det är rolig ! :yoparty
 
Last edited:
Jag tycker inte motorn är skön på låga varv jag har slipon och powercommander med map för min hoj. Det ska gasas lite :D
 
Tack för svaren allihopa! Jag får köra på lite högre varv då, konstigt att ingen tog upp synkning av insprutet? kan det inte vara det som är fel? Eller är hojen helt enkelt bara såhär?

Det är inte bara på 5an och 6an det var bara 2 exempel :)

Ni vet jag är tjej och kör lite fisigt också! :tungan
 
Fick hem min nya ER-6n -10 igår. Är helt _sjukt_ nöjd. Det är nästan så att den puttar ner min sambo från första platsen i mitt hjärta, men de återstår att se vem som vinner kampen. :)

Hur som helst, har en fråga gällande bromsen. Jag är extrem nybörjare på den teknikska biten av motorcyklar. Men, en kollega frågade precis mig om det fanns bromsfördelare på den. Vilket han förklarade var att "det spelar ingen roll riktigt vilken pedal du bromsar med. Fot eller hand (bak/fram). Motorcykeln fördelar själv bromskraften på bak & framhjulet".

Finns sånt överhuvudtaget? Om ja, finns de på min nya ER-6n -10?
 
Last edited:
Fick hem min nya ER-6n -10 igår. Är helt _sjukt_ nöjd. Det är nästan så att den puttar ner min sambo från första platsen i mitt hjärta, men de återstår att se vem som vinner kampen. :)

Hur som helst, har en fråga gällande bromsen. Jag är extrem nybörjare på den teknikska biten av motorcyklar. Men, en kollega frågade precis mig om det fanns bromsfördelare på den. Vilket han förklarade var att "det spelar ingen roll riktigt vilken pedal du bromsar med. Fot eller hand (bak/fram). Motorcykeln fördelar själv bromskraften på bak & framhjulet.

Finns sånt överhuvudtaget? Om ja, finns de på min nya ER-6n -10?

Det kan jag inte tänka mig. Tror det finns nån form av, på typ guldwingar å liknande.....
 
Sökt igenom tråden liten men har inte lyckats hitta något svar på detta.
Vet någon om det skiljer sig något på fästet för slipon på de nyare hojjarna från 2009 och framåt? Har kollat på en ER-6F från 2010 men tänkte se till att beställa hem ett slipon direkt så det ligger hemma och väntar när man fått hojen. :)

På vissa onlinebutiker står det nämligen ex. "LeoVince ER-6F 06-08", men har inte hittat något system än där det står för 09 och framåt..
 
Sökt igenom tråden liten men har inte lyckats hitta något svar på detta.
Vet någon om det skiljer sig något på fästet för slipon på de nyare hojjarna från 2009 och framåt? Har kollat på en ER-6F från 2010 men tänkte se till att beställa hem ett slipon direkt så det ligger hemma och väntar när man fått hojen. :)

På vissa onlinebutiker står det nämligen ex. "LeoVince ER-6F 06-08", men har inte hittat något system än där det står för 09 och framåt..

Gå in på Leovince egna hemsida o kolla artikelnummer... mer uppdaterat där..
 
Fick hem min nya ER-6n -10 igår. Är helt _sjukt_ nöjd. Det är nästan så att den puttar ner min sambo från första platsen i mitt hjärta, men de återstår att se vem som vinner kampen. :)

Hur som helst, har en fråga gällande bromsen. Jag är extrem nybörjare på den teknikska biten av motorcyklar. Men, en kollega frågade precis mig om det fanns bromsfördelare på den. Vilket han förklarade var att "det spelar ingen roll riktigt vilken pedal du bromsar med. Fot eller hand (bak/fram). Motorcykeln fördelar själv bromskraften på bak & framhjulet.

Finns sånt överhuvudtaget? Om ja, finns de på min nya ER-6n -10?

Jag vet att det finns någon honda som har det du nämner körde risktvåan med en sån.

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk
 
Jag vet att det finns någon honda som har det du nämner körde risktvåan med en sån.

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk

Ok. Känns nästan lite fusk att ha det. Man blir för lat om de både finns ABS & bromsfördelare.

Tack för svaren, ska ringa Bike thn och dubbelkolla med dom. Bara för skoj skull! :)
 
Ok. Känns nästan lite fusk att ha det. Man blir för lat om de både finns ABS & bromsfördelare.

Tack för svaren, ska ringa Bike thn och dubbelkolla med dom. Bara för skoj skull! :)

Förstår inte riktigt vitsen med det... när man bromsar hårt lyfts bakhjulet från marken så allt bromsverkan kommer från framhjulet. Tycker bakbromsen är värdelös i 9 fall av 10 om jag ska vara ärlig...
 
Förstår inte riktigt vitsen med det... när man bromsar hårt lyfts bakhjulet från marken så allt bromsverkan kommer från framhjulet. Tycker bakbromsen är värdelös i 9 fall av 10 om jag ska vara ärlig...

Vitsen är att hojen känner av hur mycket bromsverkan den ska ge på fram respektive bak. Kommer verkligen till sin rätt när det är blött och man av en eller annan anledning måste panik bromsa. Då det är blött förskuts inte lika mycket vikt framåt, och bakbromsen måste jobba mer. Finns ingen mc förare som kan få lika korta bromsträckor som dessa system (som du själv skriver, "Tycker bakbromsen är värdelös i 9 fall av 10").
Du får optimala inbromsningar alltid.
Så med ABS och bromsfördelning minimerar du risken att bromsa omkull dig i en kritisk situation, och det är ju det som dessa system är tänkta för.

Nä, er6 har inte detta system. Er6 är framtagen för att vara underhållande och framför allt BILLIG. Det är en mycket trevlig hoj, men inget under av moderna tekniska lösningar.
Men det blir allt vanligare på nya hojar. :tummenupp
 
Tjena !
Köpte en triumph street triple R idag.

Har lite delar från er6an som jag säljer.

- GL pro växelindikator (plug and play) 500kr
- Leovince underbody evo 3 (helt nytt i princip) 2000kr
- Krashpuckar 400kr

Kan skicka sakerna men köparen betalar frakt.
 
tog två bilder på hojen nu när man har kittat färdigt den.:yoparty

Åhh kan du inte fixa någon mer bild bakifrån så man får se hur undertailen ser ut! :)


Tjena !
Köpte en triumph street triple R idag.

Har lite delar från er6an som jag säljer.

- GL pro växelindikator (plug and play) 500kr
- Leovince underbody evo 3 (helt nytt i princip) 2000kr
- Krashpuckar 400kr

Kan skicka sakerna men köparen betalar frakt.

Du har PM!
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top