ER6-tråden

lika bra jag frågar grabbarna å tjejerna som vet...

har som jag har skrivit tidigare köpt mig en 07as er6n å testat några mil, men nu ska jag göra den redo för sommaren på riktigt med en 1200mil service.
för dyrt hos min lokala handlare för det lilla som ska göras, så det bli å fixa själv...

har bytt olja+filter kollat bromsvätskan, fyllt kylarvätska kollat bromsbelägg å så, nu skulle jag skulle vilja kolla tändstiften å då kommer fråga ett: måste tanken av för det? och nr två: vart sitter luftfiltret? (lite trött ikväll, det borde jag kunna hitta =)

nått mer jag bör kolla rent säkerhetsmässigt när den är "ny" för mig? har kollat drev och kedja och såna saker...

har även läst lite om att ställa dämparen (bak) å fattar att det är silverkoppen som ska vridas med original verktyget men vart kan man se vilket nr den står på? å vad är lagom för 90kg man? 6an? och ska den stå på marken när jag vill ändra eller blir det lättare om den "hänger"

ursäkta min slöhet att kasta alla frågor här ist för att leta själv, men man verkar kunna få svar på det mesta av er =)

Har du fått priset från dom i Måttsund? får man fråga hur mkt det skulle gå på isf? kommer åka på 1200mil-servicen denna sommar jag också!
 
Har du fått priset från dom i Måttsund? får man fråga hur mkt det skulle gå på isf? kommer åka på 1200mil-servicen denna sommar jag också!

Hej
Nä fick pris av dom på betongvägen (som säljer ktm) ;) å dom ville ha 3200! Köpte olja+filter å bytte själv, fyllde lite kylarvätska kollade bromsolja å lyfta tanken var lite struligt när bränslepumpen sitter fast i den, men det gick på runt 500kr å då har jag olja kvar till nästa vår också :)
 
Fråga ang. batteri. Vilken dimension av dessa två passar?

135x90x145
150x87x132

Båda är 10AH som originalet, någon som vet? Mitt batteri dog nu i dagarna nämligen.
De där måtten är från Biltema ifall någon undrar.

Jag köpte nytt gel batteri på biltema, hade också svårt och hitta, men tillslut fick jag tag i rätt batteri med rätt diameter (googlande och med verkstadshandboken i hand) : BILTEMA MC-batteri GEL 12v/10ah Art 80-818 med dimensionen 151 x 87 x 133, det står på nätet att den är på 12aH men på lådan i butik stog det 10ah, passade perfekt, nån mm större än orginalbatteriet dock :) går som en klocka! :P
 
Jag köpte nytt gel batteri på biltema, hade också svårt och hitta, men tillslut fick jag tag i rätt batteri med rätt diameter (googlande och med verkstadshandboken i hand) : BILTEMA MC-batteri GEL 12v/10ah Art 80-818 med dimensionen 151 x 87 x 133, det står på nätet att den är på 12aH men på lådan i butik stog det 10ah, passade perfekt, nån mm större än orginalbatteriet dock :) går som en klocka! :P

Även 80-266 fungerar lika bra, men det är inte ett gelbatteri.

Har diskuterats tidigare, men det är samma mått och aH på båda.
 
Är det fortfarande Dunlop Roadsmart eller Michelin Pilot Road CT2 som gäller iår som bästa däck vid motorväg/landsväg i vått och torrt med någon enstaka bandag som anses vara bästa däcket? =)

Vilken av dessa föredrar ni? =)

Året är nu 2011 och mina däck är fabriksorginal (er6 2006) med 750mil, känner att det är dags och byta =)
 
hej ja utifrån det du skriver så låter roadsmart eller sportsmart som ett mycket bra val. ska du inte köra bana så kan nog pilot road 3 vara ett alternativ. prata annars med fursten ni är ju nästan grannar.


QUOTE=Sejko;5166540]Är det fortfarande Dunlop Roadsmart eller Michelin Pilot Road CT2 som gäller iår som bästa däck vid motorväg/landsväg i vått och torrt med någon enstaka bandag som anses vara bästa däcket? =)

Vilken av dessa föredrar ni? =)

Året är nu 2011 och mina däck är fabriksorginal (er6 2006) med 750mil, känner att det är dags och byta =)[/QUOTE]
 
Jag köpte nytt gel batteri på biltema, hade också svårt och hitta, men tillslut fick jag tag i rätt batteri med rätt diameter (googlande och med verkstadshandboken i hand) : BILTEMA MC-batteri GEL 12v/10ah Art 80-818 med dimensionen 151 x 87 x 133, det står på nätet att den är på 12aH men på lådan i butik stog det 10ah, passade perfekt, nån mm större än orginalbatteriet dock :) går som en klocka! :P

Ja min MC gick ju som en klocka innan jag bytte batteri, fast som en dålig klocka :P Nu går den betydligt bättre med ett 80-266 batteri :D

Jag skippade gel och köpte snik snik deluxe för 349:- eller vad det var, den startar och går bra nu...jag är nöjd/böjd :tuttar
 
Montera slipon..

Tänkte kolla om någon vänlig själ kan berätta för mig hur man får bort original ljuddämparen utan att behöva ta bort hela sidan av motorcykeln.. Det är ju monterat med två bultar på ovansidan o den ena av dom är så lång att den inte går att dra ut utan att behöva lossa hela fästet till broms o.s.v. Är det bara jag som e dum i huvet lr hur har ni andra gjort? Försökte läsa mig fram till nåt i instruktionsboken men lyckades ej..Har en ER6F från -07

Tacksam för svar antingen här lr via pm
 
Idag drog jag mot en street triple R och kan säg att er6an drar ifrån tiplen upp till 100-120km/H sen drar triplen om , fan vad imponerad jag är av er6an!

Vi drog mer än 1 gång med samma resultat :)
 
Sportsbar

Här kommer lite bilder från före och efter jag bytt styre till Sportsbar. Undrar ni något fråga.
 

Bifogat

  • 2011-04-26 14.12.55.jpg
    2011-04-26 14.12.55.jpg
    262.9 KB · Visningar: 167
  • 2011-04-26 14.13.05.jpg
    2011-04-26 14.13.05.jpg
    264.7 KB · Visningar: 200
  • 2011-04-26 17.33.51.jpg
    2011-04-26 17.33.51.jpg
    262 KB · Visningar: 179
  • 2011-04-26 17.34.02.jpg
    2011-04-26 17.34.02.jpg
    258.9 KB · Visningar: 165
  • 2011-04-26 17.34.17.jpg
    2011-04-26 17.34.17.jpg
    255.7 KB · Visningar: 192
Tjena! vad kostade ett sånt styre?? såg riktigt häftigt ut
blev den svårkörd med nya styret?

Det gick på 1500 kr ungefär exklusive tullavgift som var på cirka 450 kr. Nu har jag inte kört så mycket sen jag bytte men det känns som en helt annan hoj åt det bättre hållet. Istället för att sitta på hojen sitter man i hojen och den är mycket lättare att få ner i kurvorna.
 
Tänkte kolla om någon vänlig själ kan berätta för mig hur man får bort original ljuddämparen utan att behöva ta bort hela sidan av motorcykeln.. Det är ju monterat med två bultar på ovansidan o den ena av dom är så lång att den inte går att dra ut utan att behöva lossa hela fästet till broms o.s.v. Är det bara jag som e dum i huvet lr hur har ni andra gjort? Försökte läsa mig fram till nåt i instruktionsboken men lyckades ej..Har en ER6F från -07

Tacksam för svar antingen här lr via pm

Tror du måste ta bort bromsfästet, det var så jag gjorde iaf. Ett tips lossa lamba skruven innan du tar ner burken. Den sitter ganska hårt och det är svårt att få grepp när ljuddämparen ligger på marken! Lycka till.
 
Idag drog jag mot en street triple R och kan säg att er6an drar ifrån tiplen upp till 100-120km/H sen drar triplen om , fan vad imponerad jag är av er6an!

Vi drog mer än 1 gång med samma resultat :)

Haha, men vad fan. Jag som hade tänkt att köpa en sådan hoj efter Er-6an. Var helt inställd på det nu, men tänker ju aldrig dra och köpa något som ens kan upplevas slöare...

Kul dock ändå, Street Triplen ska ju vara många ggr snabbare på pappret. =)
 
Haha, men vad fan. Jag som hade tänkt att köpa en sådan hoj efter Er-6an. Var helt inställd på det nu, men tänker ju aldrig dra och köpa något som ens kan upplevas slöare...

Kul dock ändå, Street Triplen ska ju vara många ggr snabbare på pappret. =)

Jag blev riktigt chockad och frågade min kompis (texmex) om han gav fullt , vilket han gjorde.

Somsagt 0-100/120 var detta sen drog triplen om rätt bra.

Sitter och tittar på andra hojar men för varje dag som går så blir ja fortfarande imponerad av er6an trots att man kört 1500mil med den på ett år :)
 
Det gick på 1500 kr ungefär exklusive tullavgift som var på cirka 450 kr. Nu har jag inte kört så mycket sen jag bytte men det känns som en helt annan hoj åt det bättre hållet. Istället för att sitta på hojen sitter man i hojen och den är mycket lättare att få ner i kurvorna.

vad för firma beställde du från?
fan riktigt häftigt styre :tummenupp blir nog ett sånt sen när man blivit van vid hojen
 
Hej Simon

Ja jag provade street triplen tidigare och tyckte inte det var så stor skillnad faktiskt och du har ju provat nu att dra mot den. Jag tycker min som är mappad drar på bra till ca 150-160 km/h sen går det tyngre. Det verkar som om dom lyckats få till det riktigt bra med hela linan.

Detta är en ulv i fårakläder som hänger med bra i snabb grupp på bana. Har fått en del kommentarer från andra åkare att den är snabbare än man tror om man ser på specen. Nu snart blir det Gotland med AP i Maj ska bli så kul :tummenupp


Jag blev riktigt chockad och frågade min kompis (texmex) om han gav fullt , vilket han gjorde.

Somsagt 0-100/120 var detta sen drog triplen om rätt bra.

Sitter och tittar på andra hojar men för varje dag som går så blir ja fortfarande imponerad av er6an trots att man kört 1500mil med den på ett år :)
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top