ER6-tråden

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
tjejhoj moppe edition
vid vilka mil lämnar man in för sevice ,har gjort 100 mil servicen
när är nästa service? återförsäljaren säjer 600 mil intervaller tycker det låter ofta , men vill ju inte få problen om det skulle hända något har 2 års fabriksgaranti

Det stämmer; 100, 600, 1200, 1800, 2400 mil.. osv. Men 600- och 1800-milaservicen är lite mindre och bör därmed vara lite billigare..



Någon som strypt en er6n? Har bara mellankort så måste dessvärre strypa ner den.

Är det bara mc-kompaniet som säljer satser och hur svårt är det att pilla in en sats från dom?

Har inte själv strypt hojen, men tror jag har sett strypningssats på mcweb.se bland annat. Kolla där!
 

oden68

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
åmål
Hoj
1997, Honda CBR 1100 Blackbird
Bytte kopplingsfjädrarna på hojen under helgen och drog iväg på en tur. Fick inte upp hojen på slangen på 2:ans växel innan. Nu gick det lite bättre men är inte nöjd ändå. Känns som den slirar lite grann. Är ju en 08 så lamellerna borde väl inte va slut i den? Eller?
Har läst på forumet om någon som bytt till stålombundna slangar till koppling. Bör man göra det om man slangar mycket? Kanske täcker å smörja lite?
Vad tror ni? Tips idéer mottages!


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.053975,12.685762
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Bytte kopplingsfjädrarna på hojen under helgen och drog iväg på en tur. Fick inte upp hojen på slangen på 2:ans växel innan. Nu gick det lite bättre men är inte nöjd ändå. Känns som den slirar lite grann. Är ju en 08 så lamellerna borde väl inte va slut i den? Eller?
Har läst på forumet om någon som bytt till stålombundna slangar till koppling. Bör man göra det om man slangar mycket? Kanske täcker å smörja lite?
Vad tror ni? Tips idéer mottages!


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.053975,12.685762


Nu är det så att jag har fått samma problem. Det gick att koppla upp den på 2an hur lätt som helst, men nu verkar det vara så att kopplingen är helt slut. Det slirar bara, får knappt upp framhjulet någonting. Men det som är konstigt är att när jag drar ut den och kört kanske 1 mil så går det att få upp den, men desto varmare cykeln blir desto sämre går det. Tills vi kommer dit att det inte går att få upp den alls. Någon som har en fundering kring detta?
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Hur längesen var det ni gjorde ett oljebyte? Vad har ni för olja i? Var noga med att det är en olja med kopplingsegenskaper för våtkoppling, annars kan det lätt uppstå att det slirar lite.
Hjälper inte det så är det ju enkelt att kolla till lamellerna och kopplingskorgens skick, men låter ju sjukt att de redan sak vara slut. Eller iof, har man åkt runt och slirat på kopplingen så blir det lite slitet rätt fort.
När ni står stilla med växel i och varvar upp, driver den frammåt då? Slirar den även vid acceleration?
Stålomspunnaslangar har man till bromsar, ER-6an har vajer till kopplingsarmen så det blir lite svårt att fixa.
 

oden68

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
åmål
Hoj
1997, Honda CBR 1100 Blackbird
Hur längesen var det ni gjorde ett oljebyte? Vad har ni för olja i? Var noga med att det är en olja med kopplingsegenskaper för våtkoppling, annars kan det lätt uppstå att det slirar lite.
Hjälper inte det så är det ju enkelt att kolla till lamellerna och kopplingskorgens skick, men låter ju sjukt att de redan sak vara slut. Eller iof, har man åkt runt och slirat på kopplingen så blir det lite slitet rätt fort.
När ni står stilla med växel i och varvar upp, driver den frammåt då? Slirar den även vid acceleration?
Stålomspunnaslangar har man till bromsar, ER-6an har vajer till kopplingsarmen så det blir lite svårt att fixa.

Driver inte framåt med växel i, köpte hojen ifjol och då kopplade jag upp den på 2:an. Lämnade in den på 1200 service på bike i Trollhättan och då började jag köra mer bakhjul. Bytte kopplingsfjädrarna i helgen och ny olja och det blev bättre men inte bra...
Oljan heter castrol power1, har bra spel i wiren. Kan det vara oljan som spökar?
Köpte genom bike denna gången också. Läste inatt på forumet om slirande koppling och dom flesta rekomenderade biltemas olja...ska pröva å smörja själva wiren o se om det gör något.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.053627,12.687114
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
min har gått dryga 700 mil nu, när har ni bytt drivpaketet? tycker inte mitt ser så dåligt ut men undrar när ni har bytt.
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Hej beställ extra starka fjädrar från www.blueridgeperformance.net det är speciall fjädrar från barnett som är hårdare än deras standard fjädrar. Han är den enda som har dessa vad jag vet. Kolla lameller o stålskivor och är dom tveksamma så köp nya OBS endast original. Följ dessa råd och dina problem blir lösta :tummenupp



Driver inte framåt med växel i, köpte hojen ifjol och då kopplade jag upp den på 2:an. Lämnade in den på 1200 service på bike i Trollhättan och då började jag köra mer bakhjul. Bytte kopplingsfjädrarna i helgen och ny olja och det blev bättre men inte bra...
Oljan heter castrol power1, har bra spel i wiren. Kan det vara oljan som spökar?
Köpte genom bike denna gången också. Läste inatt på forumet om slirande koppling och dom flesta rekomenderade biltemas olja...ska pröva å smörja själva wiren o se om det gör något.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.053627,12.687114
 

oden68

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
åmål
Hoj
1997, Honda CBR 1100 Blackbird
Hej beställ extra starka fjädrar från www.blueridgeperformance.net det är speciall fjädrar från barnett som är hårdare än deras standard fjädrar. Han är den enda som har dessa vad jag vet. Kolla lameller o stålskivor och är dom tveksamma så köp nya OBS endast original. Följ dessa råd och dina problem blir lösta :tummenupp

Fjädrarna är bytta redan..smörjde upp wiren lite idag också. Ska ta mig en tur i morgon o testa. Funkar det inte nu så blir det oljebyte...funkar inte det så blir det nog lamellbyte.
En fråga till: bytte packningen nu när jag hade loss kopplingskåpan, går den sönder om jag lossar den igen?
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Fjädrarna är bytta redan..smörjde upp wiren lite idag också. Ska ta mig en tur i morgon o testa. Funkar det inte nu så blir det oljebyte...funkar inte det så blir det nog lamellbyte.
En fråga till: bytte packningen nu när jag hade loss kopplingskåpan, går den sönder om jag lossar den igen?

Nja, det beror på hur försiktig du är. Dra lite långsamt och försök peta ner med en kniv eller något om den har fastnat lite på kåpan så den inte går sönder. Men sådana där stora packningar är alltid ett helvete, ibland funkar det och ibland inte, bara att pröva, ha tålamod och ta det lugnt så funkar det nog, den är ju fortfarande ny och "färsk" förhoppningsvis.
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Vadå menar du att du har köpt dom speciella fjädrarna från blueridgeperformance ?


Fjädrarna är bytta redan..smörjde upp wiren lite idag också. Ska ta mig en tur i morgon o testa. Funkar det inte nu så blir det oljebyte...funkar inte det så blir det nog lamellbyte.
En fråga till: bytte packningen nu när jag hade loss kopplingskåpan, går den sönder om jag lossar den igen?
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Ok dom som blueridge har är ca 40 % hårdare än original. Jag antar att du fick ebc ? Men hojen borde gå att koppla upp ändå. Prova att gasa fullt på en hög växel då känner du om det slirar.


Fjädrarna beställde jag från bike och dom skulle va 10 procent hårdare. Försökte beställa från blueridge...men det gick inte med mitt kontokort så då blev det dessa istället.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.053901,12.685866
 

oden68

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
åmål
Hoj
1997, Honda CBR 1100 Blackbird
Ok. Tackar för alla svaren...ska ut på en liten tur senare ikväll. Fortsättning följer...
En annan fundering jag har är å sätta på ett sportstyre. (sportsbar) har ju f-modellen och är 1,86 lång så med det styret kommer jag kunna använda backspeglarna. Någon som monterat det? Hittade det på ninjashop i USA.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.054026,12.685701
 

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
Tannåker
Hoj
Suzuki TL1000S-97
Hejsan!

Varje gång jag startar motorn och den har stått över natten så går den från tomgång och upp i 3-4k varv i ca 1 minut. Sedan sjunker den fort ner till normal tomgång. Är detta ett normalt fenomen?
 

oden68

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
åmål
Hoj
1997, Honda CBR 1100 Blackbird
:banana Har varit ute på kvällstur! :banana
Nu fick jag äntligen upp den på slangen! :yoparty

Verkar som att det blivit något knas med kopplingsviren, smörjde ju upp den lite igår och nu när jag körde så var det inga som helst problem längre...synd man inte provade detta tidigare...:huvet

Faan va mycket roligare det blir å köra när man slangar lite med den, känns som man har fått en helt ny hoj igen!
Kommer aldrig göra mig av med min svarta pärla!

Tack till alla som hjälpt till med mitt lilla dilemma, ni är bäst!
:shrules
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Har blivit mer och mer sugen på en ER-6:a.
Spec. efter att ha läst iaf. ~180 sidor av den här tråden. :tummenupp
Ska fortsätta läsa imorgon...

Min fundering är mest kring hur mycket man ska betala för en? :va
06-08 ligger ju ute för i stort sett samma pengar på Blocket.
Det som ryms i min budget är väl 06-09.
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
:banana Har varit ute på kvällstur! :banana
Nu fick jag äntligen upp den på slangen! :yoparty

Verkar som att det blivit något knas med kopplingsviren, smörjde ju upp den lite igår och nu när jag körde så var det inga som helst problem längre...synd man inte provade detta tidigare...:huvet

Faan va mycket roligare det blir å köra när man slangar lite med den, känns som man har fått en helt ny hoj igen!
Kommer aldrig göra mig av med min svarta pärla!

Tack till alla som hjälpt till med mitt lilla dilemma, ni är bäst!
:shrules

Gött att det löste sig för dig. Vad smörjde du med?
 

oden68

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
åmål
Hoj
1997, Honda CBR 1100 Blackbird
Gött att det löste sig för dig. Vad smörjde du med?

Tog lite av motoroljan från bike.
Lossade wiren uppe vid handtaget och gjorde en liten tratt av en påse och fyllde på med olja.
En halvtimmes lirkande tills det kom ut lite på andra sidan...återmonterade.
Fick stå över natten...det var väl det hela.
Tycker själv att jag fick ändra en hel del på skruven uppe vid handtaget, känns som att wiren blivit längre...kanske bara inbillning.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.053868,12.685775
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top