ER6-tråden

oden68

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
åmål
Hoj
1997, Honda CBR 1100 Blackbird
Ni som kör n-modellen, hur upplever ni fartvinden under längre sträckor?
Själv kör jag en -f med touringruta (förhöjd) och efter en vecka i Norge så blev det riktigt jobbigt i nacken.
Är 186 lång så det känns som att all vind kommer rätt på hjälmen, har provat olika hjälmar men med samma resultat...



---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.047761,12.212208
 

oden68

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
åmål
Hoj
1997, Honda CBR 1100 Blackbird
Jag har mitt liggandes i garaget. Det är till en 09:a så det kanske inte passar. Du får det för femhundra riksdaler.

Kollade på deras hemsida och där skiljer dom på årsmodellerna:huvet
Skickade iväg ett mail ifall att...passar det så tar jag det.
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Bytte koppling på hojen idag så nu går den kanonfint igen! Busenkelt var det också.
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Är det någon som har bytt framdrev och kan berätta för mig hur dom gjort?
Försökte få bort det men det gick inte att lossa muttern som håller fast det.

Tog bort plastskyddet, speedsensorn och den andra alumojängen som satt i vägen. Bände upp den delen av metallringen som var nerböjd runt muttern och sen försökte jag lossa muttern som jag antar har vanlig gänga. Men den ville verkligen inte lossna, har jag missat något?

Edit: Jag hade inte missat något utan det sitter bara riktigt riktigt hårt! Muttersmack är rekomenderat (måste) för byte. Och var beredd på att muttern kan gå sönder. :tummenupp
 
Last edited:

Kopåisen

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Villekulla
Hoj
Är på jakt
Bättre sent än aldrig

:hördu: Kamrater!
Idag har jag inkasserat A-kortet!!! :yoparty
Bättre sent än aldrig...Får klä mig i päls när jag ska ut å köra nu.. :1pajas
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Är det någon som har bytt framdrev och kan berätta för mig hur dom gjort?
Försökte få bort det men det gick inte att lossa muttern som håller fast det.

Tog bort plastskyddet, speedsensorn och den andra alumojängen som satt i vägen. Bände upp den delen av metallringen som var nerböjd runt muttern och sen försökte jag lossa muttern som jag antar har vanlig gänga. Men den ville verkligen inte lossna, har jag missat något?

Edit: Jag hade inte missat något utan det sitter bara riktigt riktigt hårt! Muttersmack är rekomenderat (måste) för byte. Och var beredd på att muttern kan gå sönder. :tummenupp

Du har gjort helt rätt. Det brukar kunna krävas mycket våld innan muttern släpper. Det var nätt å jämt att min mutter lossnade med mutterknackare och mindre kompressor.
 

Dobbs

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Er-6f
Grattis Mimo! Själv tog jag kortet för några veckor sen, men har idag klämt Umeå -> Falun på min nya svarta Er-6f '06 abs! Sjukt nöjd, inte konstigt att den här maskinen är så populär!
 

widdde

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2011, Kawasaki, ER6-N
Har en liten fundering kring min helt nya ER6:n..
Det är en -11:a med 0 mil på mätaren när jag köpte den =)

Har kört 115 mil med den nu och nyligen servat den (100 mil-service..).

Jag upplever något form av metalliskt ljud i stort sett hela tiden.. Nåt osymmetriskt ljud som inte jag tycker hör till riktigt.. Svårt att beskriva.. Men ligger man på konstantgas hela tiden så finns där något litet metalliskt susande ljud.. Släpper man gasen försvinner det direkt.. Tror inte det är kedjan som låter..
Det finns inte heller där vid väldigt låga hastigheter, inte vad jag hör iaf..
Men det är ganska störande..

Jag bad firman jag servade den vid lyssna efter lite missljud när dom gjorde servicen, men inget han har påpekat sen iaf..

Men jag undrar om någon mer har något liknande ljud och om det är normalt, eller om det är något som bör rättas till? Som sagt, skitsvårt att beskriva ljud..

Tacksam för svar..
 

Lauritzen

Gråben
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Ålstorp
Hoj
ER6-F 2010
Har en liten fundering kring min helt nya ER6:n..
Det är en -11:a med 0 mil på mätaren när jag köpte den =)

Har kört 115 mil med den nu och nyligen servat den (100 mil-service..).

Jag upplever något form av metalliskt ljud i stort sett hela tiden.. Nåt osymmetriskt ljud som inte jag tycker hör till riktigt.. Svårt att beskriva.. Men ligger man på konstantgas hela tiden så finns där något litet metalliskt susande ljud.. Släpper man gasen försvinner det direkt.. Tror inte det är kedjan som låter..
Det finns inte heller där vid väldigt låga hastigheter, inte vad jag hör iaf..
Men det är ganska störande..

Jag bad firman jag servade den vid lyssna efter lite missljud när dom gjorde servicen, men inget han har påpekat sen iaf..

Men jag undrar om någon mer har något liknande ljud och om det är normalt, eller om det är något som bör rättas till? Som sagt, skitsvårt att beskriva ljud..

Tacksam för svar..

Kan vara bränslepumpen - om det är ett pipande?
 

Perki

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki Z800-2016
Vad har ni fått betala för eran 1200 mil service?
Var förbi Beviks idag & dem skulle ha 3600:-
 

Kopåisen

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Villekulla
Hoj
Är på jakt
missljud...

hm.. nu när jag tänker efter så har min börjat låta oxå.. Ett pipande ljud som låter oavsett om jag åker eller inte. Det är inget konstant ljud utan det kommer och går i olika nivåer av gällhet. Skitstörigt är vad det är... piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip låter det haha :confused:
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
hm.. nu när jag tänker efter så har min börjat låta oxå.. Ett pipande ljud som låter oavsett om jag åker eller inte. Det är inget konstant ljud utan det kommer och går i olika nivåer av gällhet. Skitstörigt är vad det är... piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip låter det haha :confused:

Pratade med AVA MC om det, de svarade med motfrågan "kan du inte köra med öronproppar då??" :huvet
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Lite off topic men det där är ju ungefär som det svar jag fick på expert när jag ville köpa en liten mediaspelare (min gamla gick sönder) för o kunna kika på film via USB minne......"Nä nån sån har vi inte, kan du inte bara stoppa in stickan i tv:n n då?" Nej din dumma fan tänkte jag, om det gick skulle jag väl inte behöva nån jädra mediaspelare.....

så nu har jag gnällt, åter till kawasaki ER-6
 

widdde

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2011, Kawasaki, ER6-N
Det är troligen inte bränslepumpen.. inget sånt pipande direkt..

Som sagt, skitsvårt att beskriva.. Ligger jag på konstant gas så hörs ljudet.. det behöver alltså inte handla om accelration.. utan det räcker med att jag gasar lite lite bara så finns ljudet där.. släpper jag på gasen försvinner ljudet direkt.. accelrerar jag finns ljudet där.. från det att det inte hörs till att det hörs är ju extremt liten..

Pratade med servicekillen som servade min motorcykeln häromdagen och han sa att det lät lite om drivpaketet men att det troligen kommer slita in sig.. men på min beskrivning så tyckte han det lät lite som att det var växellådan som väsnades lite.. Är tydligen rakskurna drev i växellådan, vilket ju är lite mer högljutt.. han baserade det på att det kom direkt när jag gav lite gas, d.v.s när den börjar driva så att säga..

Vad tror ni? Han sa att det högst troligen inte var någon fara.. Det är ju garanti på den, så händer det nåt så lagas det ju.. men ändå.. det är ett rätt störande ljud kan jag tycka som inte riktigt hör dit..
 

Perki

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki Z800-2016
hm.. nu när jag tänker efter så har min börjat låta oxå.. Ett pipande ljud som låter oavsett om jag åker eller inte. Det är inget konstant ljud utan det kommer och går i olika nivåer av gällhet. Skitstörigt är vad det är... piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip låter det haha :confused:

Det är inte tanklocket det låter om då? Tror att diskussionen har varit uppe tidigare i tråden nämligen, :)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top