ER6-tråden

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Jag delar din förvåning angående försäkringen. Kommer inte ihåg exakt hur mycket det var i fjol men skillnaden är ju löjligt stor.

Riktigt märkligt. Street triple som jag sneglat lite på kostade mig ca 8000:- när jag kollade förra året. Nu när jag kollar idag så skulle den kosta mig 17000:-
Hoppas verkligen att det bara är något fel i deras system idag.
Några fler som kollat och kan bekräfta att premien skjutit i höjden?

stantemo

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
2012, Kawasaki, ER-6N
Är född 1983, haft kortet i 4 år, medlem i SMC och bor i Lund. 24+ helförsäkring kostar fortfarande 4657 för mig. Får ytterligare 20% genom min handlare :)

jober

Ge mig plusgrader!
Gick med
17 Oct 2011
Hoj
Kawasaki ER-6n
Pratade med Bilsport & MC idag och tydligen så har de ändrat 24+ försäkringen så den baseras på antal år man haft körkortet, oavsett vilka villkor som gällde när man tecknade försäkringen - alltså borde alla som är nyblivna förare känna av prishöjningen oavsett premie som gällde när försäkringen tecknades. Någon som har en löpande 24+ försäkring och haft kortet mindre än ett år får gärna bekräfta detta :).

Exempel på min helförsäkring (haft A-kort sen september 2011, inkl. 9% SMC-rabatt):
0-1 år: 7876kr
1 år: 6065kr
2 år: 4951kr
3 år: 3951kr
4 år: 3556kr
5 år: 2793kr

Visserligen går priset ner ganska snabbt, men känner mig ändå lite lurad när en av anledningarna till att jag valt ER6 som cykel var att den var billig att försäkra och jag då skulle betalat cirka 3500kr som ny förare.

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Som gammal ER6-ägare så kollar jag lite i tråden, och nu när ni började diskutera försäkring blev jag nyfiken.

Det är en rejäl höjning dom dragit till med, såpass hög att jag nu är överlycklig att jag sålt min! Dubbla kostnaden om man jämför med förra säsongen, det är svårt att motivera.

Men ett tips till er, kolla svedeas försäkringar - har ni tillgång till garage och lås så kan ni spara lite pengar där jämfört med bilsport :)

stantemo

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
2012, Kawasaki, ER-6N
Är det någon som fått sitt reg.nr på en -12:a än och som vill dela med sig av det. Hade varit intressant för att kunna räkna sin försäkring hos vissa bolag.

Kopåisen

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Hoj
Är på jakt
Pratade med Bilsport & MC idag och tydligen så har de ändrat 24+ försäkringen så den baseras på antal år man haft körkortet, oavsett vilka villkor som gällde när man tecknade försäkringen - alltså borde alla som är nyblivna förare känna av prishöjningen oavsett premie som gällde när försäkringen tecknades. Någon som har en löpande 24+ försäkring och haft kortet mindre än ett år får gärna bekräfta detta :)..

Jag ringde å pratade med bilsport-mc... Alla som tecknar ny försäkring (24+) och har haft sitt körkort i mindre än 1 år har nya regler att förhålla sig till. De som tecknade 24+ försäkringen innan ändringarna gjordes får behålla sitt avtal tills det är dags för hojbyte...Som jag, jag tog mitt hojkort förra året (mindre än ett år) tecknade en ny försäkring 2011 (24+) jag får således behålla de gamla priserna...:arsele

Bilsport-mc testade att släppa körkortkraven under förra året men tyvärr har statistiken satt sina fina spår... Det är ett par idioter som förstör för alla andra, som vanligt.:7peta

Last edited:

Toxcity

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Hoj
Honda VTR1000 SP1 - 01
Fick prisuppgift på min 12:a nu för den som är intresserad, som tur är har jag möjlighet att ha "delad vårdnad" :fyllisar på min MC med min mor som är 50+.
Så vi tecknar Svedeas "Säker" hel/hel som innebär att vi båda har rätt att köra den.
Försäkringen landar (ink medlemskap i SMC (-10%)) på 4316kr/år. Värt att notera är att vi bor i Jönköping som räknas som "övriga städer", alltså inte "storstad".

Zeeta

Medlem
Gick med
6 Feb 2012
Hoj
Yamaha XT660R -05 (Såld), Kawasaki ER-6N -12 (Såld), Husaberg FE450 -12, Kawasaki Z800 PE -13
Sådär då har man blitt med hoj :banana

Vart å klappade hojjen, skrev alla papper och betalade osv, nu är det bara transporten hemåt kvar, men den kommer här i veckan men hjälp av polarens farsas lastbil :tummenupp

Fick en försäkringspremie på 2958:- / år via Bilsport & MC, och fick 20% rabatt på denna genom MC-handlarn
Har inget kort ännu, men åldern gynnar väl mig (30+)

:kär:hihi:banana:yoparty:rock

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Bilkort i snart 3 år och mc-kort i snart 1 år. Men nog fan älskar de jävla bolagen att ge mig en hög premie. Betalar sinnessjuka summor för mina fordon. (bor själv, föräldrar utomlands)

Värt att tillägga att jag aldrig orsakat en olycka --- har dock varit med i dem.
Kanske 15000 körda mil.

Siktat in mig på en ER6F av 2006 års modell eller nyare, som ska inhandlas vid rätt tillfälle :)

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Hurric slipon

Vet inte om det är ok med riktad reklam i en tråd ;)

Har ett begagnat Hurric RAC1 slipon passande ER6 och Versys 2006-2008 tillsalu. Komplett med db-killer och fästskruvar. Mycket fint skick och låter mycket trevligt.

Hade tänkt mig 1900kr för det och köpare som kan hämta det hos mig i sthlm har förtur :tungan Annars kan det skickas och köparen betalar frakten.

Skicka PM vid intresse.

IMG_0471.jpg

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Finns det någon med en ER6F (2006-framåt) reggad på 25 kw får ni gärna höra av er :)
Slip-on eller ett fränare avgassystem är bonus.

MVH

jeppe1990

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2011
Hoj
-16 Aprilia Tuono 1100 Factory
Var nyss nere och klämde lite på min hoj :kär
Plåtar och allt har med kommit så jag kan hämta den imorgon, äntligen!

Min säljare sa även att ALLA ER-6:eek:r är helt slut, pga översvämning i Kawasakis fabrik/er, och det förväntas inte komma in några nya denna säsongen... :3freak
Så jag hade tur som fick en sa han, dock beställde jag min förra året så :).

Hoppas på fint väder imon!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...