ER6-tråden

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Jag vill inte var sån men om man inte har råd att ha hoj ska man inte ha hoj!

Vem har sagt att jag inte har råd? Men det är dock med nöd och näppe. Gör många uppoffringar för att ha råd -- har bränt besparade pengar i mängder när jag köpte hoj och framförallt för att ta mitt körkort.

Har stora planer på resor så jag tycker det väger upp det :)
 

Toxcity

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VTR1000 SP1 - 01
Jag vill inte var sån men om man inte har råd att ha hoj ska man inte ha hoj!

Håller med Fredriksson, de var väl en väldigt konstig kommentar?
Samtalet handlade ju inte om att han inte hade råd, utan snarare vad han kan göra för att sänka sina kostnader. Jag var på väg att ställa min på mig och hade då fått betala cirka 9000/år. Lyckades istället ställa den på morsan och betalar cirka 4000.

Borde jag ha tagit det dyrare alternativet bara för att jag har råd eller vad menar du?
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Håller med Fredriksson, de var väl en väldigt konstig kommentar?
Samtalet handlade ju inte om att han inte hade råd, utan snarare vad han kan göra för att sänka sina kostnader. Jag var på väg att ställa min på mig och hade då fått betala cirka 9000/år. Lyckades istället ställa den på morsan och betalar cirka 4000.

Borde jag ha tagit det dyrare alternativet bara för att jag har råd eller vad menar du?

Då äger du ingen hoj alltså?
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Kan tyvärr inte förrens den 23:e då fordonet faktiskt blir reggat som 25kw .. Men då ska jag ringa bilsport och mc.
14 dagars ångerrätt är det ju enligt lag på allt. Så det ska nog lösa sig, tror ni inte?

Jadå, det ska inte vara några problem. Men ring till Bilsport & Mc och kolla premie för en strypt ER6 som är samma årsmodell som din innan du säger upp den du redan har tecknat.
Är däremot nästan 100% säker att det blir mycket billigare för dig med den här försäkringen.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Jadå, det ska inte vara några problem. Men ring till Bilsport & Mc och kolla premie för en strypt ER6 som är samma årsmodell som din innan du säger upp den du redan har tecknat.
Är däremot nästan 100% säker att det blir mycket billigare för dig med den här försäkringen.

*håller tummarna* ringer imorgon då så får vi hoppas jag kommer spara tusenlappar.
MVH
 

Kopåisen

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Villekulla
Hoj
Är på jakt
Alltså... KLART att man vill komma undan billigt om man kan... Dock tycker jag inte att det är rätt att sätta hojjen på föräldrar eller mor/far-föräldrar... Varför? För när du väl krockar (ditt fel eller någon annans, du har din höga premie av en anledning i en viss ålder) så höjer du premien för den åldersgrupp som äger hojen på papper. summa sumarum: Du gör alla, som faktiskt har "rätten" att äga en hoj billigare, en otjänst genom att skaffa en hoj och skriva den på någon annan som har lägre premie. Mentaliteten "får inte jag det billigare så ska ingen annan få det" går tyvärr inte hem. Jag kommer ALDRIG att försäkra någon annans hoj (mina barn eller barnbarns) om det innebär en risk att de skulle höja min premie... :smasha

Nuff said. :fakta
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Alltså... KLART att man vill komma undan billigt om man kan... Dock tycker jag inte att det är rätt att sätta hojjen på föräldrar eller mor/far-föräldrar... Varför? För när du väl krockar (ditt fel eller någon annans, du har din höga premie av en anledning i en viss ålder) så höjer du premien för den åldersgrupp som äger hojen på papper. summa sumarum: Du gör alla, som faktiskt har "rätten" att äga en hoj billigare, en otjänst genom att skaffa en hoj och skriva den på någon annan som har lägre premie. Mentaliteten "får inte jag det billigare så ska ingen annan få det" går tyvärr inte hem. Jag kommer ALDRIG att försäkra någon annans hoj (mina barn eller barnbarns) om det innebär en risk att de skulle höja min premie... :smasha

Nuff said. :fakta

Tack, visste att det fanns hopp även för denna tråd även om det satt långt inne!
Säger inte att man inte ska välja ett billigare alternativ om det finns, dock är att själv inte äga "sin egen" hoj inget alternativ!

Tack för ordet!
 

Kopåisen

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Villekulla
Hoj
Är på jakt
Precis som alla andra tänker du alltså på dig själv i första hand.

Nuff said

Jag gör det aldrig på andras bekostnad. Kallas för sunt förnuft. Hur jävla klyschigt det än låter så finns det en sanning i det att jag behandlar andra EXAKT på samma sätt som jag själv vill bli behandlad. Jag lägger försäkringen på mig själv för jag vill inte att mina föräldrar eller mor/far-föräldrar(deras generation/ålder)ska få högre premie pga av mig (om jag är med i en olycka), samma sak gäller nedåt i ledet för mina kommande. Mitt val och resonemang skadar ingen annan tillskillnad från det som har diskuterats. :tummenupp

Vill du fortsätta spara pengar och sätta över försäkringen på andra, gör det, men då vill jag inte höra ett dyft från er när ALLA försäkringar kostar lika mkt/svindyra i framtiden. :krama
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Jag gör det aldrig på andras bekostnad. Kallas för sunt förnuft. Hur jävla klyschigt det än låter så finns det en sanning i det att jag behandlar andra EXAKT på samma sätt som jag själv vill bli behandlad. Jag lägger försäkringen på mig själv för jag vill inte att mina föräldrar eller mor/far-föräldrar(deras generation/ålder)ska få högre premie pga av mig (om jag är med i en olycka), samma sak gäller nedåt i ledet för mina kommande. Mitt val och resonemang skadar ingen annan tillskillnad från det som har diskuterats. :tummenupp

Vill du fortsätta spara pengar och sätta över försäkringen på andra, gör det, men då vill jag inte höra ett dyft från er när ALLA försäkringar kostar lika mkt/svindyra i framtiden. :krama

Det är ruter i bruden!
Tänk vad folk tar åt sig fastän det inte var riktat!

:D
 

wojtan

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 660 SMC -05
Motorn på min er6:a vill gärna dö vid tomgång om den är kall, tidigare har den alltid legat på typ 2-2,5k RPM i några minuter vid kallstart och så går den ner till ~1000 RPM igen. Men nu måste jag ge gas varje gång jag frikopplar under några minuters tid tills den blir varm. Är det bara att justera tomgången (var gör man det)? Känns konstigt att jag skall behöva göra det då jag inte pillat på nåt, det enda jag har gjort är att byta olja och filter. Kan tilläggas att jag är helt grön på att meka! :3freak
 

Lauritzen

Gråben
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Ålstorp
Hoj
ER6-F 2010
jag gör det aldrig på andras bekostnad. Kallas för sunt förnuft. Hur jävla klyschigt det än låter så finns det en sanning i det att jag behandlar andra exakt på samma sätt som jag själv vill bli behandlad. Jag lägger försäkringen på mig själv för jag vill inte att mina föräldrar eller mor/far-föräldrar(deras generation/ålder)ska få högre premie pga av mig (om jag är med i en olycka), samma sak gäller nedåt i ledet för mina kommande. Mitt val och resonemang skadar ingen annan tillskillnad från det som har diskuterats. :tummenupp

vill du fortsätta spara pengar och sätta över försäkringen på andra, gör det, men då vill jag inte höra ett dyft från er när alla försäkringar kostar lika mkt/svindyra i framtiden. :krama

agree!
 

Toxcity

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VTR1000 SP1 - 01
Jag gör det aldrig på andras bekostnad. Kallas för sunt förnuft. Hur jävla klyschigt det än låter så finns det en sanning i det att jag behandlar andra EXAKT på samma sätt som jag själv vill bli behandlad. Jag lägger försäkringen på mig själv för jag vill inte att mina föräldrar eller mor/far-föräldrar(deras generation/ålder)ska få högre premie pga av mig (om jag är med i en olycka), samma sak gäller nedåt i ledet för mina kommande. Mitt val och resonemang skadar ingen annan tillskillnad från det som har diskuterats. :tummenupp

Vill du fortsätta spara pengar och sätta över försäkringen på andra, gör det, men då vill jag inte höra ett dyft från er när ALLA försäkringar kostar lika mkt/svindyra i framtiden. :krama

Den dagen jag har pengar nog att lägga 5000kr extra på min försäkring för den "goda sakens skull" lär nog dröja ett tag, tills dess får jag väl leva med att sabba lite för andra :)
 

jobbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Varberg
Hoj
Honda CBR 1100XX Super Blackbird -07
Den dagen jag har pengar nog att lägga 5000kr extra på min försäkring för den "goda sakens skull" lär nog dröja ett tag, tills dess får jag väl leva med att sabba lite för andra :)

En sak som du ska absolut klart för dig e följande:

Om olyckan e framme å polisen eller ``ditt`` försäkringsbolag i sin tur blir inblandade, å dom börjar rota i saker å ting, så ska du banne mig inte tro att du e så försäkrad som du tror. Dom e inte dumma i huvudet inte!! Detta me att sätta försäkringen på nån annan e ju inte direkt nåt nytt fenomen. Självklart så har de metoder att ta till vid varje olyckstillfälle, särskilt när unga killar har varit i farten! Du kommer troligtvis bli drabbad av en mycket högre självrisk ( ev. andra kostnader, som troligtvis sammanlagt blir dyrare i slutändan än skillnaden i premie ), när det då kommer fram att det faktiskt e du som e användare av hojen å ingen annan. Plus allt rättsligt efterspel när alla kort lagts på bordet!!

Missförstå mig inte!! Jag förstår fullt ut problematiken med dyra premier. Har ju för tusan själv varit i samma situation.
Jag kan heller inte svära på att det jag har skrivit e exakt som de går till, men det e definitivt värt att ha i åtanke när man väljer att sätta försäkringen på nån annan. Sen om man har riktig otur så kanske man sätter den personen som försäkringen står på i en inte allt för häftig knipa!!
Inte meningen att döma, bara ute efter att väcka några djupt innestående tankar...
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
En sak som du ska absolut klart för dig e följande:

Om olyckan e framme å polisen eller ``ditt`` försäkringsbolag i sin tur blir inblandade, å dom börjar rota i saker å ting, så ska du banne mig inte tro att du e så försäkrad som du tror. Dom e inte dumma i huvudet inte!! Detta me att sätta försäkringen på nån annan e ju inte direkt nåt nytt fenomen. Självklart så har de metoder att ta till vid varje olyckstillfälle, särskilt när unga killar har varit i farten! Du kommer troligtvis bli drabbad av en mycket högre självrisk ( ev. andra kostnader, som troligtvis sammanlagt blir dyrare i slutändan än skillnaden i premie ), när det då kommer fram att det faktiskt e du som e användare av hojen å ingen annan. Plus allt rättsligt efterspel när alla kort lagts på bordet!!

Missförstå mig inte!! Jag förstår fullt ut problematiken med dyra premier. Har ju för tusan själv varit i samma situation.
Jag kan heller inte svära på att det jag har skrivit e exakt som de går till, men det e definitivt värt att ha i åtanke när man väljer att sätta försäkringen på nån annan. Sen om man har riktig otur så kanske man sätter den personen som försäkringen står på i en inte allt för häftig knipa!!
Inte meningen att döma, bara ute efter att väcka några djupt innestående tankar...

Vadådå? Så länge de tecknar sin försäkring så att även yngre människor med hojkort får köra är det inget fel med det.
 

stantemo

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Ort
Lund
Hoj
2012, Kawasaki, ER-6N
Vadådå? Så länge de tecknar sin försäkring så att även yngre människor med hojkort får köra är det inget fel med det.

Exakt, och premien höjs inte för att man är inblandad i en olycka. Den kan höjas om man man varit orsak till en dock. Med tanke på att de flesta bolagen idag tillåter att man låtar ut hojen till en medlem i familjen ser jag inte någon problematik med att man tecknar en försäkring på mamma eller pappa. Försäkringsbolagen är som sagt inte dumma.

Det som däremot är ett problem är ju dem som faktiskt kör och smäller för att de ligger och race-kör på allmän väg. Det är ju faktiskt de som höjer premien för oss andra.
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Tror ens föräldrar kan klara av lite högre premie... Säg att man har 1 hus 1 bil, så är ju en lite höjd premie. Kan tänka mig att dom inte bryr sig JÄTTE mycket, är ju betydligt större skillnad när man är yngre och kanske har bil och bo lån, kanske lån på mcn också. Jag tycker det är en självklarhet att göra som många gör. Men sen så beror det ju på hur penga kåt man är i livet, eftersom allt kan köpas för pengar är ju svaret uppenbart? :glömdet
 

gnuttisch

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2011
Ort
Tibro
Hoj
Kawasaki ER-6N -08
Köpte mig en er6n förra året som hade vält eller liknande så den är lite skrapad på sidan. Ringde till förenade färg och enligt dem så kunde de plocka fram candy plasma blue via dupont färgmapp. Sagt och gjort, lackade igår och får se då att färgen inte stämmer helt överrens.

Har nu finkammat Sverige på färgen men ingen vet någonting om denna. Har hittat färgen i Tyskland samt USA men känns sisådär att beställa då man inte vet om man får rätt.

Någon som vet var man kan få tag på denna eller sitter på en färgkod som nästan stämmer överrens?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top