Köpte mitt framdäck på MC bolaget, åkte dit på lunchen och fick det monterat. Dock inte det billigaste stället kanske, 1860 kr med montering för ett Diablo Rosso II framdäck.Efter 550 mil på min pärla är bakdäcket slut. Har inte något mönster alls i mitten. Tänkte inhandla roadsmart 2 och se ifall det håller lite längre. Hur gör ni andra som bor i Stockholmsområdet, var köper ni era däck?
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter efter en vecka på en för mig ny ER6-n. Hojen inhandlades begagnad dagen efter jag tagit kortet. Det är en 2008 med ABS som gått 220 mil.
Plus: Jag är 188 cm och tycker varken den är stor eller liten eller trång. Jag sitter bra.
Effekten räcker gått och väl, mycket för att det är en naken hoj. Allt över 120 kräver att du håller rejält om handtagen. Accet är jättebra så länge man har rätt växel i. Jag är inte en van mc åkare och ligger nog generellt på för lågt varvtal, får försöka vänja bort det. ABS är en dröm och jag skulle inte rekommendera någon nåt annat.
Minus: sadeln ger mig träsmak efter 40 minuter. Jag måste kliva av och vandra omkring lite för att kunna fortsätta.
Vibrationerna från motorn får delar att vibrera och låta illa och backspeglarna ser man inget i för att det skakar så jäkligt i dem. Men, även om det inte skulle skaka i dem så ser man inget ändå, det sitter inte tillräckligt långt ut. Jag kommer köpa till en adapter för att få dem längre ut.
Det är mina spontana synpunkter, fråga gärna om du går i tankarna att handla en så ska jag försöka hjälpa till.
Min önskelista (original ER6:a); mer punch i låg- och mellan registret, ett lägre styre med annan vinkel, fastare/sportigare fjädring, mer bett och känsla i frambromsen, växelindikator, häftigare ljud på tomgång/låga varv.![]()
Provade en Z750-R härom veckan, ungefär samma typ av hoj, men en helt annan karaktär. När man kommer direkt från ER6:an slås man av hur slikesmjukt radfyran går, på gott och ont. Lite karaktärslöst tyckte jag, den ser ju så rå ut.
Men när jag sedan gick tillbaka till ER6:an så kändes ER6:an som en moppe, så gräset är väl alltid grönare på andra sidan.Gillade dock Z750-R:en mer, men så är ju priset ett annat också. Trots 34 hästar mer på papperet så upplevs accet inte mycket mer på 7:an, men märks när man tittar på hastighetsmätaren.
![]()
Min önskelista (original ER6:a); mer punch i låg- och mellan registret, ett lägre styre med annan vinkel, fastare/sportigare fjädring, mer bett och känsla i frambromsen, växelindikator, häftigare ljud på tomgång/låga varv.![]()
Har Roadsmart 2 på min nu och har averkat 3 bandagar redan.
Roadsmart 2 fungerar bra på bana och jag har bara fått ett släpp och det var när jag var lite väl tidig med gasen.
På gatan är de ett klockrent däck som håller länge!
Har svårt att uttala mig om accelerations förlusten då roadsmart 2 satt på när den köptes men kommer slänga på Sportsmart nu i veckan eftersom jag kör en del bandagar och för att jag var djävuskt nöjd med det däcket när jag hade min gamla hoj som det kördes mycket på bana med!
Gör inte missen som många gör dvs går och köper värsta sportdäcket när man bara kör gata , det förlorar du på.
Vart kan man få tag i kraschpuckar till en ER6-N -07?
![]() |
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars
De två första dagarna i mar... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |