Bjork3n
Medlem
Nu har er6an gått snart 600mil
hur långt har era gått so far? 
Last edited:
Nu har er6an gått snart 600milhur långt har era gått so far?
![]()
Nu har beläggen kommitVar och tittade på massor med er-6or med tjejens systerson och my god vad många som hade dålig broms!
Tror folk att det ska vara så eller vad är grejen?
Min 12a har jag på läge 3 och bromsar endast med 2 fingrar utan att klämma de andra. Kan till och med ha den på läge 4 och fortfarande bromsa med 2 fingrar.
Tror också många tyvärr förbiser bytet av bromsslangar (vart 4e år) och vet att många verkstäder bara trycker in de skitiga kolvarna in i oket när dom sätter på nya belägg.
Prova rengör kolvarna med tandborste och bromsvätska , pumpa ut kolvarna en bit men inte för mycket för då säger de plopp och kolven hoppar ur och massa bromsvätska rinner ut.
Detta gjorde markant skillnad på hojen vi gjorde detta på , man kan nu bromsa med 2 fingrar om den är i läge nr 1 vilket absolut inte gick innan!
Vi luftade också bromsarna och bytade vätskan.
Du kan också prova att sätta ett buntband runt frambromshandtaget under natten för att sedan klippa bort bandet på morgonen, detta verkar vara ett lyckat recept för många!
Givetvis så ska du dra in frambromshandtaget så där är tryck när du sätter buntbandet.
Ang belägg: Jag kommer att köpa Vesrah RJL till min när mina belägg är slut , kör väldigt mycket bana och är ganska kräsen när de gäller bromsar. Har också bara hört positivt om Vesrah RJL
Svarar mig själv: jag tog i lite mer, då var det inga problem att få tillbaka kolven... har fått dit nya beläggen nu, hoppade dock över att göra rent kolvarna, jag hade i så fall varit tvungen att krångla med depåstöd bak/fram för att montera av hela framdäcket, då jag inte är jättesugen att spilla rengörningsmedel/bromsvätska på däck och skivor... så det får bli när jag har mer tid.Nu har beläggen kommit
Provade att pumpa ut kolvarna lite som du sa för att göra rent, men nu är frågan hur jag får in kolvarna igen?Var ju inte bara att trycka tillbaka de med fingrarna upptäckte jag
Blir jag tvungen att tömma bromsvätskan eller finns det något annat finurligt sätt att trycka tillbaka kolvarna på? Bara att ta något verktyg/don och pressa så gott man kan?
Japp ska se till att rengöring av kolvarna hamnar högt på "tod-do"-listan. Bakdämparen (förspänning..) har jag ställd på max, det som stör mycket mer än den, tycker jag, är bristen på bett/känsla i frambromsen (hoppas det blir bättre nu då..) samt att gaffeln dyker för mycket och "packar ihop" sig.. Men blir jag snabbare så kommer jag säkert gnälla på bakdämparen ocksåRengöra kolvarna gör mycket för bromsverkan och hur pass långt in handtaget tar . Tröga kolvar kräver mer hydraltryck..
Putta in skitiga kolvar tillbaka in i oket är väl inte att rekommendera då skiten på kolvarna kan sätta sig i packningen som drar tillbaka kolven efter man släppt bromshandtaget. Så länge bromsarna inte ligger på så har man inget problem dock.
Er6an tävlas det också med på en del ställen i världen bla frankrike.
Det som behövs är väl främst en Ny bakdämpare då den som sitter orginal är skit om man ska jämföra med många andra mc modeller.
Även andra bromsbelägg och lite större bromspump bör göra stor skillnad på bromsverkan.
Jag kör själv på dunlop sportsmart och vill väl påstå att jag pressar ganska hårt med dom och har inte fått något toksläpp än och dom verkar hålla länge dock är dom lite trögstyrda enligt mig.
Det går att köra fort med er6an... Fortare än vad många tror![]()
samt att gaffeln dyker för mycket och "packar ihop" sig.. Men blir jag snabbare så kommer jag säkert gnälla på bakdämparen också![]()
Jag hade nyss in min hoj på rep efter en marksyning och de bytte ut tanken med motiveringen att det var ungefär samma pris som att skicka den på omlackering. Jag har det för att de sa att en ny lackad tank gick på 6k. Du kan ju dock höra runt och se om någon kan tänka sig göra det skattefritt men då är ju risken att du inte får perfekt resultat.Nu har bettan snart gått över 300 mil!
En fråga: Vet någon vad det kan kosta att lacka om tanken i originalfärg på en ER6?
För det finns nog inte en polering i världen som kan rädda mig från denna repan...? Förbannade j*a väglagning!
Gruskornet låg och gnuggade sig ett tag mot tanken innan jag drog stenen mot tanken vid stoppet (hade packning bak på vilket innebar att jag var tvungen att kliva av rakt ut från hojen och dra benet över). Antar att den satt sig mot en söm eller liknande i skinnstället.
Framöver blir det att inhandla knäskydd eller liknande mot sidorna på tanken för bättre skydd/grepp.![]()
Tack för tipset, ska prova med tjockare gaffelolja när jag får tid, verkar vara lite pysselBiker byt till tjockare gaffel olja så blir framfjädringen mycket bättre. Vet ej vad rosso 2 kan köras på för tryck på bana men med rosso corsa ska du ligga mellan 1.93-2.2 bar kallt bak o fram 2.13-2.4 bar kallt enligt Pirelli usa.
Konstiga gången? Nu hänger jag inte riktigt medFick du ordning på den konstiga gången efter du bytte framdäck ?
Mer tryck fram än bak?Med mina dunlop sportsmart kör jag 2.5 bak och 2.25 fram.
Vid bana rekommenderar dunlop 1.9 bak och 2.1 fram .
Blir det stor skillnad i slitage om man går ner några hg i tryck? Hur länge räcker ett Sportsmart för dig? Är Sportsmart motsvarigheten till Pirellis diablo rossa corsa?Har två polare som kör diablo rosso corsa och supercorsa och deras däck höll 2-3 bandagar typ sen var de slut på sidorna , nu kör båda rätt så bra och 1000cc maskiner . Greppet har dom aldrig klagat på men jag vill gärna ha lite livslängd på mina däck och där är sportsmart kanon.
![]() |
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna
Pressrelease, Wels, 25 Febr... |
![]() |
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars
De två första dagarna i mar... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |