ER6-tråden

KawaTompa

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2012
Ort
Brålanda
Hoj
-06 Kawasaki ER-6N
Jag fick också berättat för mig när jag skulle teckna försäkring hos Bilsport & MC att självrisken var på 10000, tyckte det var på tok för mycket och valde Svedea istället, samma premie men en fjärdedels självrisk...
Surt som fan nu när det är fint väder och allt, min har stått hos lokala handlaren i 2 veckor nu, och 2 veckor till blir det :huvet

Det är Basförsäkringen hos Bilsport & MC där självrisken för vagnskada är 10.000 kr, det året du fyller 24 och kan teckna om till 24+ försäkringen, är självrisken för vagnskada 3.000 kr
 
Last edited:

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Ni som har vurpat era er6n:eek:r vad är det som har gått sönder?
Har tillgång till lack och verkstad gratis, så funderar lite på om 9k för hel/hel är värt det på en hoj som ligger runt 30k som det gör i mitt fall.

Förövrigt, 22år och kortlös, villaförort utanför göteborg, är 8-9k/år rimligt för en sådan här hoj? (Insplanet)
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Först vill jag säga att det verkar som att de billigaste alternativen för den här hojen är Bilsport & MC eller Svedea så kolla upp kostnaden på deras hemsidor, insplanet kanske redan har kollat där förvisso.

När jag lade omkull min i låg hastighet blev det mesta på vänstersidan skrapat; tank, styrände, kopplingshandtag, backspelgel, tuta, motorkåpa, tank, framskärm, kåpa över mätarhuset, kåpan vid sadeln. Utöver det så böjdes styret, blinkers bak knäcktes och jag tror det blev en buckla på tanken.
Totala kostnader för rep av hoj blev 26 500:- och jag betalade 3000 av detta, sen får du ju även lägga till att försäkringsbolaget också ersatte min hjälm som fick sig en kyss. Värst av allt hade nog varit om försäkringen inte täckte bärgning för jag klotade på valborg så storhelgstaxa på att köra totalt 22 mil för att hämta upp mig med hoj, köra hem mig och köra hojen till närmsta kawa firma och sen tillbaka. Det hade nog gjort ont i lädret om jag skulle stå för det själv. :näsblod
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Ni som har vurpat era er6n:eek:r vad är det som har gått sönder?
Har tillgång till lack och verkstad gratis, så funderar lite på om 9k för hel/hel är värt det på en hoj som ligger runt 30k som det gör i mitt fall.
Såg en ER6:a som vurpade i ca 30 km/h för några veckor sedan på en knixkurs, det blev bara märken i kåporna på den sidan, that's it.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Det är Basförsäkringen hos Bilsport & MC där självrisken för vagnskada är 10.000 kr, det året du fyller 24 och kan teckna om till 24+ försäkringen, är självrisken för vagnskada 3.000 kr

Ja, som 19-åring så har jag en bit kvar dit :näsblod

Ni som har vurpat era er6n:eek:r vad är det som har gått sönder?
Har tillgång till lack och verkstad gratis, så funderar lite på om 9k för hel/hel är värt det på en hoj som ligger runt 30k som det gör i mitt fall.

Förövrigt, 22år och kortlös, villaförort utanför göteborg, är 8-9k/år rimligt för en sådan här hoj? (Insplanet)

Jag la omkull min i 60-70 knyck något, bild finns på förra sidan.
Tyckte mest att det var ytliga skador men återkommer i tråden när jag har fått tillbaka hojen och fått berättat för mig vad som behövde bytas!
 

Andreas00

Ny medlem
Gick med
20 May 2011
Ort
stockholm
Hoj
ER-6N -09
Har nyligen lämnat in hojen för däckbyte bak. Tycker nu att kedjan verkar lite slapp. Är det någon som kan förklara hur man ska mäta kedjespännet och hur man ändrar denna?
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Har nyligen lämnat in hojen för däckbyte bak. Tycker nu att kedjan verkar lite slapp. Är det någon som kan förklara hur man ska mäta kedjespännet och hur man ändrar denna?

Kollat i instruktionsboken om hur man gör? Kedjespelet bör väl stå där och vid kedjan.
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Jaha okej, men asså vad händer med min motorcykel om jag plockar ur den ?? vet du det ? :p

Det resulterar i en tänd motorlampa/F.I och en motor som arbetar utan aktiv avgas-/bränsle-reglering.

Det finns en eliminator att köpa för urkoppling av lambdasonden.
 
Last edited:

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Sport bar, växelindikator, justerbara fotpinnar

Har monterat lite godis på hojen:
växelindikator - värd varenda krona. Nu när man har den slår det mig ibland hur ofta man slänger en blick på den...

Styre - sport bar: skulle jag rekommendera denna produkt på en ER6N? Njae... av flera anledningar. Körställningen blir väldig mycket mer "racing", vilket för vardagsbruk på landsväg betyder mycket sämre komfort och sämre manöverbarhet under 50 km/h.

Jag har inte kört på bana än med styret då jag antingen blir sjuk på mina bandagar eller så blir dom inställda... men jag är övertygad om att styret är klockrent där. Den enda gången sport bar styret är bättre än orignalstyret är när man pressar exempelvis max på en svängande motorvägspåfart, i alla andra lägen tycker jag det är sämre, förutom kanske på motorväg.

På ER6F känns styret mer logiskt: den har ju kåpa och är ju inte en "Streethoj" i samma utsträckning som N-modellen.

Sedan var det passformen... styret är byggt för er6F. Punkt... Jag mailade dom som säljer styret och frågade om styret passar N och fick till svar att det gör det.

Allt är väl en definitionsfråga, men faktum är att det passar dåligt. Efter att ha justerat så gott jag kan slirar inte längre kopplingen när man gasar fullt på tvåan, det finns nästan ingen semestergas när man vrider styret till höger, bromsgreppet sitter hyffsat, men en bit ifrån optimalt (slangarna tar i toppen på gaffelbenet så man kan inte vrida ned bromshandtaget tillräckligt).

Jag googlad och såg att många hade mycket större problem än vad jag haft, även efter justeringar.

Men, jag köpte styret för att få en bättre körställning för bana vilket jag har fått, så jag är nöjd. :tummenupp

Justerbara fotpinnar - nu sitter fotpinnarna 3 cm längre bak/högre upp, körställningen med det nya styret och fotpinnarna är nu lite sportigare än en CBR 600F, det känns som att man har fått en helt ny hoj :tuttar :D
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Glömde nämna bromsbeläggen... köpte Carbon Lorraine SB5 bromsbelägg för ett tag sedan och har rengjort bromskolvarna och kört in beläggen, bromsverkan är bättre men jag hade nog förväntat mig lite större skillnad, blir kanske att montera stålomspunna slangar i vinter :)
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Mors.. Finns det någon skön sadel/sadelöverdrag till ER6-n 07? Känns som man sitter på en planka vid längre turer. (Benig röv). :3freak
 

Nipfel

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki ER-6f -07
Då har jag också skaffat mig en Er-6f :yoparty en -07 med 1170 mil på mätaren och är nöjd än så länge! Dock står den i vardagsrummet i väntan på lite säkerhetsutrustning......

Tänkte höra, hur vet man om man har ABS på den? blev aldrig riktigt klok på det när jag köpte den..
 

Nipfel

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki ER-6f -07
10001948.jpg vet någon om denna, med halv bult, passar en 6F från -07 och får plats under sadeln? =)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top