ER6-tråden

kulla

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Borås
Hoj
2001, Honda VTR 1000
Sådärja, då klarade man uppkörningen igår och äntligen fått vara ute och köra sin egna hoj utan övervakning kändes jävligt fint :banana

Grattis. Vi kan köra än sväng tillsammans när du är med på det. ;)

Har en kompis som ska köra upp på Torsdag, som har också ER6.
 

Zooy

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2012
Ort
Borås
Hoj
2007, Kawasaki ER6n
Grattis. Vi kan köra än sväng tillsammans när du är med på det. ;)

Har en kompis som ska köra upp på Torsdag, som har också ER6.

Thx! Okej hoppas det går bra för honom. Jag kände lite press på att sätta den första gången. Både för o slippa pikar på jobbet samt de nya reglerna jan 2013 :)
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
ER6 på grus?

Hösten är ju typ här och landsvägssäsongen lider snart mot sitt slut, så jag har funderat på att köpa en offroad för att piska lite grus...

Dock slog det mig att man kanske kan använda ER6:an till det?!

Ett grövre mönstrat däck åtminstone fram, sänka fotpinnarna och slänga på originalstyret borde ju duga ganska bra till lite lätt grusvägssmisk! :brinnerup

Någon som testat att köra ER6:an lite mer seriöst på grus? Har vid några tillfällen kört lite grusväg med den och fått till några hyfsade (nåja) långsladdar, skoj!

Kan man köra så här med en R1 så borde det nästan gå att köra enduro med ER6:an! :tungan (se 2.42 :hihi) http://www.youtube.com/watch?v=yjBrpN9nmZQ&feature=related
 

Toxcity

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VTR1000 SP1 - 01
Yoo!
Efter en liten incident när jag skulle transporter hojen i trailer så har plastkåpan som sitter "på" tankten spruckit. Alltså den som omsluter tändningen och främre delen av tanken. Tänkte höra här om någon vet vart man kan få tag på en ny sådan. Verkar vara ganska smidigt att byta själv, ser ut som 2 skruvar + plastsaken vid tändningen.
Ciao!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Hösten är ju typ här och landsvägssäsongen lider snart mot sitt slut, så jag har funderat på att köpa en offroad för att piska lite grus...

Dock slog det mig att man kanske kan använda ER6:an till det?!

Ett grövre mönstrat däck åtminstone fram, sänka fotpinnarna och slänga på originalstyret borde ju duga ganska bra till lite lätt grusvägssmisk! :brinnerup

Någon som testat att köra ER6:an lite mer seriöst på grus? Har vid några tillfällen kört lite grusväg med den och fått till några hyfsade (nåja) långsladdar, skoj!

Jaja, bara släng på geggdäck och mjuka upp fjädringen lite, glöm inte hjälmkameran sen!
 

Dobbs

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Er-6f
Tjenixen! har min er-6 '06 abs på innergården i stockholm och för att ta mig in där behöver jag ta mig över ett par trappsteg. Jag har löst detta med en planka som funkat finfint i ett år utan problem. Häromdan var hade jag dock lite bråttom och olyckan var framme. Mitt GPR slipon tog i på undersidan och bulten till klämman som håller fast avgassystemet slog i oljetråget! sprickan är minimal men cykeln har droppat olja under natten. Jag har googlat en del men inte hittat nån sida som säljer nya.. Är det någon här som råkar ha ett tråg liggandes, eller vet vars man kan få tag i ett nytt?

Vidare behöver cykeln en 2400mils-service. En verkstad som ger stämpel är att föredra men inget måste. Vars tar man vägen? jag är student och har således inte råd med AVA mc etc men vill fortfarande ha ett bra jobb :tungan
Tusen tack på förhand!
 

Perra82

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Ort
Sollentuna
Hoj
2011, Kawasaki Z1000
Kolla med Örby MC. Dom ligger i Västberga. Jag lämna in min er-6a där p.g.a. mitt hat för AVA MC. Dom kostar nog en tredjedel. Är supertrevliga och vad jag kunde se då så gjorde dom ett kanonjobb.
Lycka till!

Tjenixen! har min er-6 '06 abs på innergården i stockholm och för att ta mig in där behöver jag ta mig över ett par trappsteg. Jag har löst detta med en planka som funkat finfint i ett år utan problem. Häromdan var hade jag dock lite bråttom och olyckan var framme. Mitt GPR slipon tog i på undersidan och bulten till klämman som håller fast avgassystemet slog i oljetråget! sprickan är minimal men cykeln har droppat olja under natten. Jag har googlat en del men inte hittat nån sida som säljer nya.. Är det någon här som råkar ha ett tråg liggandes, eller vet vars man kan få tag i ett nytt?

Vidare behöver cykeln en 2400mils-service. En verkstad som ger stämpel är att föredra men inget måste. Vars tar man vägen? jag är student och har således inte råd med AVA mc etc men vill fortfarande ha ett bra jobb :tungan
Tusen tack på förhand!
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Byta hoj?

Jaja, bara släng på geggdäck och mjuka upp fjädringen lite, glöm inte hjälmkameran sen!
Jag är sugen, funderar dock på att sälja hojen, så vore synd att slipa lacken mot grus det sista man gör :tungan

Appropå sälja, är sugen på något nytt, men när det kommer till kritan så är frågan till vad?!

Är inne lite på en Hornet 07 eller senare, tror dom är lite rymligare, sitter lite tajt på ER6:an. Tycker också att motorbromsen kunde vara lite svagare och ljudet original är ju trist på ER6:an... Ska man slänga på slip-on måste man mappa och köpa pc3:a (för att den ska gå bra) och vips så har man pröjsat över fem papp för lite roligare ljud, to much tycker jag.

Någon som provat Hornet 07 och framåt?

Finns ingen inne hos handlarna i närheten så har ingen att prova...

Är även inne lite på en sporthoj, men tycker användningsområdet blir lite smalt, dessutom så vill jag ha ABS nu när man har kids, och ska man ha en sporthoj med ABS så blir det för dyrt (vill inte skrota 70 papp på en bandag...).

Det som är så bra med en Street-hoj är just mångsidigheten i mina ögon. Dessutom så vet jag att det kommer gå för fort för ofta med en sporthoj...

Fan svårt detta, drömhojen vore en Ducati Streetfighter (med avstängningsbar ABS..), liiite för dyr att skrota dock i mitt tycke :rolleyes:

Men jisses vilken ball hoj. :kär Skulle aldrig våga prova en sån, risken är uppenbar att det slår slint i skallen och att man köper en... SF-S_2011_R_[1067x600].jpg

Någon som funderar att byta hoj till nästa säsong? Till vad i så fall?
 

Doable

FacePlant[NkpG]
Gick med
5 Jul 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Wanda & Lill-Babs
...Ska man slänga på slip-on måste man mappa och köpa pc3:a (för att den ska gå bra) och vips så har man pröjsat över fem papp för lite roligare ljud, to much tycker jag.

Ett billigt alternativ är ju annars en dämpare ifrån Danmoto. Jag gav under 900kr för dämpare, db-killer, lambdaeliminator och frakt, sen så tycker jag inte det är nödvändigt att mappa om hojen bara för att man byter slipon. Kort sagt ett väldigt prisvärt alternativ om du vill ha lite (MYCKET) mer buller.
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Ett billigt alternativ är ju annars en dämpare ifrån Danmoto. Jag gav under 900kr för dämpare, db-killer, lambdaeliminator och frakt, sen så tycker jag inte det är nödvändigt att mappa om hojen bara för att man byter slipon. Kort sagt ett väldigt prisvärt alternativ om du vill ha lite (MYCKET) mer buller.
Shit, det var billigt. Hur mycket låter den med db-killer i? På vilket sätt går hojen sämre jämfört med original? Misständningar, sämre prestanda, mer ryckigt på låga varv?
 

Doable

FacePlant[NkpG]
Gick med
5 Jul 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Wanda & Lill-Babs
Shit, det var billigt. Hur mycket låter den med db-killer i? På vilket sätt går hojen sämre jämfört med original? Misständningar, sämre prestanda, mer ryckigt på låga varv?

Den är ganska högljudd även med db-killern i. Hade en G&G på min förra ER6:a och kan säga att denna låter mer. Att den går sämre har jag inte märkt, tvärtom så upplevs den som lite rappare i gensvaret enligt min åsikt.
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Den är ganska högljudd även med db-killern i. Hade en G&G på min förra ER6:a och kan säga att denna låter mer. Att den går sämre har jag inte märkt, tvärtom så upplevs den som lite rappare i gensvaret enligt min åsikt.
Ok, vet du om det går att köra bana med db-killern i, eller är ljudet för högt?
 

Perra82

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Ort
Sollentuna
Hoj
2011, Kawasaki Z1000
Jag körde på arlanda med killers i mitt urban brawlers slipon. Det funka ju bra. Fast det banan är ju inte så snabb som t.ex. Gälleråsen. Men jag tror ändå det funkar.


Ok, vet du om det går att köra bana med db-killern i, eller är ljudet för högt?
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
På min gamla 09a satt där ett danmoto slipon som fanns på när jag köpte den.
Rena rama skiten och kan inte jämföras med ett riktigt från leovince , akrapovic osv.
Ull de fanns där ingen kvar när jag öppnade upp min , och ljudet var sjukt högt!
Skiftade till orginalsystem och hojen gick direkt mycket bättre än vad den gjorde med Danmoto sliponet , vridet som finns i mellanregistret försvinner lite med Slipon har jag märkt då jag bytade ofta mellan slipon och orginal.
Finns massvis att läsa om Danmotos slipon , bandag tror jag iaf du kan glömma med detta avgasystem såvida dom inte gjort det bättre än för 2 år sedan.
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Jag körde på arlanda med killers i mitt urban brawlers slipon. Det funka ju bra. Fast det banan är ju inte så snabb som t.ex. Gälleråsen. Men jag tror ändå det funkar.
Japp Arlanda kan inte jämföras med Gelleråsen ur "varva-ur-motorn" vinkel, så på Arlanda kan jag tänka mig att de absolut flesta slip-ons funkar.
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
På min gamla 09a satt där ett danmoto slipon som fanns på när jag köpte den.
Rena rama skiten och kan inte jämföras med ett riktigt från leovince , akrapovic osv.
Ull de fanns där ingen kvar när jag öppnade upp min , och ljudet var sjukt högt!
Skiftade till orginalsystem och hojen gick direkt mycket bättre än vad den gjorde med Danmoto sliponet , vridet som finns i mellanregistret försvinner lite med Slipon har jag märkt då jag bytade ofta mellan slipon och orginal.
Finns massvis att läsa om Danmotos slipon , bandag tror jag iaf du kan glömma med detta avgasystem såvida dom inte gjort det bättre än för 2 år sedan.
Ok, ja det är ju ofta så att man får det man betalar för...
 

überkill

Guest
Hej alla! Efter några år utan hoj efter min olycka funderar jag på att köpa ny hoj. Förvånas av att ingen här köpt Er6-F 2012 då det är den eller samma 2013 som jag är intresserad av. Är det pga det högre priset eller att kåpan ändå inte ger så mycket vindskydd som N modellen säljer bättre än F? Baserar påståendet på att inge har nämnt F modellen och jag började läsa på sidan 320...

Tycker F modellen är sjukt snygg i år och hoppas verkligen på andra färger till nästa år. Är det någon son köpt årets F modell så jag kan få se lite fina bilder och drömma lite? Tycker instrumentering, kåpan, speglar och hur de är fastsatta är sjukt coola på årets F och får hojen att likna en sporthoj men att kostnaderna stannar på en rimlig nivå. Fler som tycker som jag?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top