Inkörning av hojj - det måste vara en konst (att hålla sig inom RPM-ramarna)?
Fick äntligen ur tummen där bak denna sommaren och tog mig an ett hojjkort; har tidigare enbart kört motocross. Som van MX-åkare har inkörning inte varit lika utdraget som det nu verkar vara på gatcyklar, så jag har nu ett par frågor.
1) Några tips kring inkörning av gatcykel (rent generellt)?
2) Enligt manualen skall man hålla sig <= 4000 RPM de första 80 milen, vilket medför en hel del tittande på varvräknaren samt att man får en något hämmad körning. Hur pass strikta är dessa ramar? Jag förstår att det är högst olämpligt att dra ur cykeln det första man gör, men att t.ex. att forceras till mindre vägar p.g.a. RPM-begränsningen fungerar oftast men inte alltid..
2) Cykeln har än så länge rullat ~70 mil och allt lirar mycket väl men jag har dock märkt ibland att växlarna kan vara svåra att få i ibland (nedväxling) Det infaller högst spontant, så har inte lyckats lokalisera den faktor som orsakar detta. Något ni erfarit?
Tack på förhand, och tack för en grymt innehållsrik tråd!