ER6-tråden

Neanderthal

Senil bulimiker
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Timrå
Hoj
2008, Kawasaki, ER-6N
Det där är med 100% säkerhet ett helsystem av märke GPR och modell Thunder Line!
Hade ett på min ER-6:a och det är det coolaste system jag stött på :yoparty
 

Neanderthal

Senil bulimiker
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Timrå
Hoj
2008, Kawasaki, ER-6N
Det där har jag väldigt svårt att tro. Bli inte grinig nu, men kan det vara så att du tolkar försäkringsbolagets ord till din fördel? Vilket bolag är beredd att betala för en risk som är uppenbart högre och dessutom klart manipulerad i syfte att uppnå premieflykt?

I ditt fall är det inte morfar som äger hoj eller utrustning och han kommer inte heller att få någon ersättning. Bara för att det finns en försäkring innebär det inte att NÅN ska få ersättning. Du löper stor risk att varken du ELLER din morfar får någon ersättning.

Trippelkolla de svar du fått eller be att få tala med en produktspecialist på FB.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Det där har jag väldigt svårt att tro. Bli inte grinig nu, men kan det vara så att du tolkar försäkringsbolagets ord till din fördel? Vilket bolag är beredd att betala för en risk som är uppenbart högre och dessutom klart manipulerad i syfte att uppnå premieflykt?


Svedea :fakta
Jag fick min hoj reparerad av FB efter marksyning trots att min mamma står som ägare.
Uppenbarligen så funkar allt som det bör med försäkringen så jag klagar inte...
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Men hur fan ska den här fjädern sitta enligt sprängskissen? Är väl antagligen till för att handtaget ska åka tillbaka lugnt.
fjäder.png
 
Last edited:

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Hittade.. Undrar dock en sak. Har ett 2-3 mm spel när jag drar in kopplingshandtaget som det står att det ska vara. Men även när jag gör det så rör sig vajern där nere :död. Men det känns inte som att den slirar (testat att dra gasen i botten). Det kanske vara såhär? Någon som har koll :3freak?
 

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Det ska inte vara spel i handtaget utan i kopplingen så det är klart vajen rör sig.
Du känner ju var den tar när du släpper
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Det ska inte vara spel i handtaget utan i kopplingen så det är klart vajen rör sig.
Du känner ju var den tar när du släpper

Okej. Hur fasen ska man göra då? Jag har följt alla dessa steg:

kopplingsjox.jpg

Se film, vajern rör sig liiite när jag drar i det såkallade "frispelet" uppe vid kopplingshandtaget:
[video]http://dl.dropbox.com/u/7924785/20120817_082105.mp4[/video]
 
Last edited:

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Har nu kört två bandagar samt två knixkörningar med godiset som jag monterat på hojen (Sportbars styre, justerbara fotpinnar - 3 cm upp/bakåt samt carbon lorraine sbk5 bromsbelägg fram). Det är en helt ny hoj, kort och gott.

Det tidigare "Styrfladdret" som åtminstone jag har haft i exempelvis S:et på Gelleråsen (där man kör med nedlägg åt höger och under acceleration kastar hojen åt vänster) är minimerat, tack vare mer vikt på framdäcket. Visst går det att luta sig framåt även utan Sportbars-styret, men med det styret så får man en naturligt aggressiv körställning, tillsammans med fotpinnarna som nu sitter 3 cm bakåt/högre upp.

Kör man mycket bana kan jag verkligen rekommendera dessa modar.

De nya bromsbeläggen är också som natt och dag jämfört med original. Det största problemet nu är jag tycker att ABS:en griper in för tidigt vid bankörning, och när den griper in så blir stoppsträcken väsentligt längre, med resultatet att man missar ingången till kurvan totalt..

Fick tipset att ta loss "ABS-sladden/givaren" som (förmodligen) sitter vid bakhjulet för att inaktivera ABS:en, någon som provat det? Är det i så fall mycket meck att få tillbaka den?

Finns det ingen (bra) lösning på det så får jag leva med ABS:en, på gata vill jag ha ABS..
 

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Det ska vara lite glapp , känns det bra är det bra .
Frikopplar det inte ordentligt är det för mycket glapp
Slirar kopplingen för lite glapp.

Känns den bra och du har dragläget där du vill då är det bra
 

Zooy

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2012
Ort
Borås
Hoj
2007, Kawasaki ER6n
Hej!

Köpte nyligen en ER6-n (min första mc och mitt uppe i att ta kort) Har läst igenom en hel del i denna tråd och fått mkt nyttig information. Dock en sak jag funderar på, min har ett Leo system med en DB-killer. Är sugen på att ta ut denna då den endast sitter med en skruv typ, men då måste jag sätta tillbaka den till nästa besiktning? Antar att det räknas som att mixtra med ljuddämparen och den ej blir godkänd? :)
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Hej!

Köpte nyligen en ER6-n (min första mc och mitt uppe i att ta kort) Har läst igenom en hel del i denna tråd och fått mkt nyttig information. Dock en sak jag funderar på, min har ett Leo system med en DB-killer. Är sugen på att ta ut denna då den endast sitter med en skruv typ, men då måste jag sätta tillbaka den till nästa besiktning? Antar att det räknas som att mixtra med ljuddämparen och den ej blir godkänd? :)

Ah, ljudet blir nog lite för högt annars.
 

EddieX

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Skövde
Hoj
ER6-n, 2012
Inkörning av hojj - det måste vara en konst (att hålla sig inom RPM-ramarna)?

Fick äntligen ur tummen där bak denna sommaren och tog mig an ett hojjkort; har tidigare enbart kört motocross. Som van MX-åkare har inkörning inte varit lika utdraget som det nu verkar vara på gatcyklar, så jag har nu ett par frågor.

1) Några tips kring inkörning av gatcykel (rent generellt)? :)

2) Enligt manualen skall man hålla sig <= 4000 RPM de första 80 milen, vilket medför en hel del tittande på varvräknaren samt att man får en något hämmad körning. Hur pass strikta är dessa ramar? Jag förstår att det är högst olämpligt att dra ur cykeln det första man gör, men att t.ex. att forceras till mindre vägar p.g.a. RPM-begränsningen fungerar oftast men inte alltid..

2) Cykeln har än så länge rullat ~70 mil och allt lirar mycket väl men jag har dock märkt ibland att växlarna kan vara svåra att få i ibland (nedväxling) Det infaller högst spontant och ytterst sällan, så har inte lyckats lokalisera den faktor som orsakar detta. Något ni erfarit?

Tack på förhand, och tack för en grymt innehållsrik tråd!
 
Last edited:

stantemo

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Ort
Lund
Hoj
2012, Kawasaki, ER-6N
Inkörning av hojj - det måste vara en konst (att hålla sig inom RPM-ramarna)?

Fick äntligen ur tummen där bak denna sommaren och tog mig an ett hojjkort; har tidigare enbart kört motocross. Som van MX-åkare har inkörning inte varit lika utdraget som det nu verkar vara på gatcyklar, så jag har nu ett par frågor.

1) Några tips kring inkörning av gatcykel (rent generellt)? :)

2) Enligt manualen skall man hålla sig <= 4000 RPM de första 80 milen, vilket medför en hel del tittande på varvräknaren samt att man får en något hämmad körning. Hur pass strikta är dessa ramar? Jag förstår att det är högst olämpligt att dra ur cykeln det första man gör, men att t.ex. att forceras till mindre vägar p.g.a. RPM-begränsningen fungerar oftast men inte alltid..

2) Cykeln har än så länge rullat ~70 mil och allt lirar mycket väl men jag har dock märkt ibland att växlarna kan vara svåra att få i ibland (nedväxling) Det infaller högst spontant, så har inte lyckats lokalisera den faktor som orsakar detta. Något ni erfarit?

Tack på förhand, och tack för en grymt innehållsrik tråd!

1) Kör den varm och dra inte ut på växlarna för mycket.

2) Jag höll mig under 5000 rpm de första 50 milen och sedan under 7000 rpm resten. Har inte märkt av att den skulle gå sämre eller dra mer bränsle än specificerat av Kawasaki. Det var inga snabba acc för min del utan mjukt och fint om man behövde dra på.

2) Har upplevt samma. Märks främst om man inte växlar ner och släpper kopplingen i mellan växlarna.
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Hej!

Köpte nyligen en ER6-n (min första mc och mitt uppe i att ta kort) Har läst igenom en hel del i denna tråd och fått mkt nyttig information. Dock en sak jag funderar på, min har ett Leo system med en DB-killer. Är sugen på att ta ut denna då den endast sitter med en skruv typ, men då måste jag sätta tillbaka den till nästa besiktning? Antar att det räknas som att mixtra med ljuddämparen och den ej blir godkänd? :)

Plocka bort den! Det låter så mycket bättre utan :gnissla. Nackdelen är att du får köra öronproppar :lol.
 

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Blir du stoppad av polisen så blir det böter och ombesiktning. Vad r vitsen med att köra omkring och föra oväsen? Tror du det går fortare ?:dummer
 

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Min kompis som jag var handledare åt i fjol ska studer i Holland i ett halv år och åkte ner med sin ER6 , det tog inte lång tid där föränns hans MC var stulen , ny servad ch med nya däck mm.
Nu får han först vänta 30 dagar sedan måste han köpa en MC i Svergie , så var hans MC-säsong slut :mad:
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Har nu kört två bandagar samt två knixkörningar med godiset som jag monterat på hojen (Sportbars styre, justerbara fotpinnar - 3 cm upp/bakåt samt carbon lorraine sbk5 bromsbelägg fram). Det är en helt ny hoj, kort och gott.

Det tidigare "Styrfladdret" som åtminstone jag har haft i exempelvis S:et på Gelleråsen (där man kör med nedlägg åt höger och under acceleration kastar hojen åt vänster) är minimerat, tack vare mer vikt på framdäcket. Visst går det att luta sig framåt även utan Sportbars-styret, men med det styret så får man en naturligt aggressiv körställning, tillsammans med fotpinnarna som nu sitter 3 cm bakåt/högre upp.

Kör man mycket bana kan jag verkligen rekommendera dessa modar.

De nya bromsbeläggen är också som natt och dag jämfört med original. Det största problemet nu är jag tycker att ABS:en griper in för tidigt vid bankörning, och när den griper in så blir stoppsträcken väsentligt längre, med resultatet att man missar ingången till kurvan totalt..

Fick tipset att ta loss "ABS-sladden/givaren" som (förmodligen) sitter vid bakhjulet för att inaktivera ABS:en, någon som provat det? Är det i så fall mycket meck att få tillbaka den?

Finns det ingen (bra) lösning på det så får jag leva med ABS:en, på gata vill jag ha ABS..

Vart köpte du fotpinnarna och har du nån bild på dom ?? :)
 

jimmyb

Guest
Idag när jag var ute och körde med Er6an så började oljelampan lysa, kollade oljan och allt verkar vara som det ska. Någon som vet vad som kan vara fel?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top