ER6-tråden

LinusE

Linus på Linjen
Gick med
30 Jul 2006
Hoj
Africa Twin och olika projekt hojar :)
Var inge påhopp :)
Var bara intresserad av anledning då de uppenbart säljs en o annan ny er6a
o tror ju inte de bara e folk med nytagna kk som köper dessa.
dock brukar ju de naturliga vara att köpa "större" maskin, så därför min undring...:yoparty

jeppe1990

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2011
Hoj
-16 Aprilia Tuono 1100 Factory
Beställde just ett helsystem for 4k ink frakt ifrån staterna :)
Ex. ev moms.

Det blev ett Two Bros alu :)

Zeeta

Medlem
Gick med
6 Feb 2012
Hoj
Yamaha XT660R -05 (Såld), Kawasaki ER-6N -12 (Såld), Husaberg FE450 -12, Kawasaki Z800 PE -13
Beställde just ett helsystem for 4k ink frakt ifrån staterna :)
Ex. ev moms.

Det blev ett Two Bros alu :)

Hoppas det funkar för dig, hur är det med lambdasonduttaget ? O2-eleminator?
Blev ju själv avskräckt från att köpa från staterna just för att dom inte har lambdan på sina hojjar

Mitt Arrowsystem jag köpte i somras från en svensk återförsäljare hade däremot uttaget, levererades med en plugg isatt för internationella marknaden (Icke EU)

:yoparty:rock:tummenupp

jeppe1990

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2011
Hoj
-16 Aprilia Tuono 1100 Factory
Hoppas det funkar för dig, hur är det med lambdasonduttaget ? O2-eleminator?
Blev ju själv avskräckt från att köpa från staterna just för att dom inte har lambdan på sina hojjar

Mitt Arrowsystem jag köpte i somras från en svensk återförsäljare hade däremot uttaget, levererades med en plugg isatt för internationella marknaden (Icke EU)

:yoparty:rock:tummenupp

Jag köpte mitt på Biohazardcycles, och alla hans system hade O2 uttag förutom Yoshi och two bros.
Leo låg på 660 och arrow från 699 dollar(nya varianten), bra mkt billigare än de dryga 9k jag sett ifrån en svensk återförsäljare.
Men jag vet att tex Revzilla har uttag på sina two bros, så det beror på var man handlar.

Vad kostar det, 15-30kr och någon minut att svetsa dit alt klämma dit en "bung".

Så för mig spelar det ingen roll, han var billig, väldigt snabb på mail osv och skrev ner värdet på innehållet så jag slipper förmodligen moms med.
Vilket blir drygt 4-5k billigare än att köpa genom en svensk återförsäljare.

Här är hans hemsida: http://www.biohazardcycles.com/servlet/StoreFront

<- Happy :)

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Hoj
Geggmoppe
Ingen som skall sälja sin Er6a för typ 30ooo? :krama

Bara som info från en som haft stenkoll på Blockets mc-avdelning i flera år.

Flera ER-6:eek:r har varit ute för runt 25 och i slutet på förra året var det en ute för runt 20 (jag var nära på att köpa bara för att ha en). Annonsen för den senare försvann efter två/tre veckor har jag för mig.
Vad skicket varit på hojarna vet jag dock inte. ;-)
För 30 borde du kunna få en bra skick, vänta till marknaden kommit igång bara.

Jag hade en Versys som jag gjorde allt från långtoura till att bomba bana med, dessa hojar är klart grymt mycket hoj för vad de kostar! Er-6:eek:rna hade dock märkbart bättre acc i tex depåkruvan och ut på rakan på Gelleråsen.
Grymt bra hojar för priset om man inte behöver en penisförlängare eller är för lång för dem.:tummenupp

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
MT-09 Tracer
Så för mig spelar det ingen roll, han var billig, väldigt snabb på mail osv och skrev ner värdet på innehållet så jag slipper förmodligen moms med.
Vilket blir drygt 4-5k billigare än att köpa genom en svensk återförsäljare.

Här är hans hemsida: http://www.biohazardcycles.com/servlet/StoreFront

<- Happy :)

Jag fattar inte riktigt, varför skulle du slippa tull och moms? Fast visst blir det billigare :)

http://www.tullverket.se/innehallao...dutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005754.html

Last edited:

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
2007 Yamaha R6
Ingen som skall sälja sin Er6a för typ 30ooo? :krama

Lugn bara lugn... jag kanske är ute efter en er6a jag också. Förra sommaren så kryllade det av er6or på blocket för mellan 26-31k och jag tror det kommer vara samma sak i år.

En 07a är ju ändå 7 år gammal nu och den kostade 69.900kr ny... skulle aldrig betala mer än 30k för en. Nyare modellen från 09 betingar ett lite högre värde, men inte nämvärt mycket mer enligt mig. Att begära 42k för en 07a är på tok för mycket... även om den är extrautrustad. Hade jag blivit erbjuden 35k av en handlare för det hade jag tackat och tagit emot alla dagar i veckan.

Det spelar ingen roll hur mycket du extrautrustar din hoj, du får aldrig igen dom pengarna... du får kanske lite mer, men aldrig tillbaka pengarna.

ER6an är en fantastiskt prisvärd motorcykel, men det gör också att det finns hur många som helst av den... vilket i sin tur gör att begagnatmarknaden ser ut som den gör.

Last edited:

Jean-Arne

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Gixxer 1000 K8
Jag säljer mina gula er6n -06 om nån är intresserad. 900 mil, Gpr thunderline helsystem och mappad. Den finns i södra stockholm

Bael

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2012
Hoj
Yamaha Xj 600 -84, Kawasaki ER6-N -12
hur har ni gjort när ni har kört in era er6or?
har använt sökfunktionen men hittar bara på alla andra förutom er6an.
sen har man läst olika saker på hur man ska köra in den och hur andra har gjort. en del har kört enligt manualen och andra har kört in den på helt andra sätt. men hur ska man egenltigen köra in den?.
hård körning from the gecko eller lugnt och mjuk?

ThaBazZ

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2012
Hoj
-05 Yamaha MT-01
Kör enligt gällande hastigheter och växla mycket. Håll dig under 4k varv eller vad det stod i boken o sedan under 6 tror jag det var.

Säger Kawa att man ska det så borde det ju stämma.. Dom har ju trots allt byggt den.

Min gjorde jag så med efter en massa olika tips från "förståsigpåare".

Sen när det är gjort o hojen är inkörd så är det 10-11k varv som den känns som roligast i :crash

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
MT-09 Tracer
Jag körde också in min enl. handboken. Möjligen var jag inte helt slavisk utan låg under 5000/7000 istället handbokens 4/6. Ingen big deal även om det var väldans jobbigt med 4k rpm när jag körde hem den på 15 mil motorväg. Man kommer ju knappt upp i 100 km/h om man skall ligga på 4000 varv.

Ibland så funderar jag dock på alla demohojar som säljs hos handlare. Dom har typiskt gått 1-200 mil och de lär ju inte vara speciellt snällt körda under inkörningen då alla ju vill testa draget.

120 mil går ju dock väldigt snabbt att köra och efter första oljebytet känns det fint att kunna dra på :banana

LinusE

Linus på Linjen
Gick med
30 Jul 2006
Hoj
Africa Twin och olika projekt hojar :)
En motor ska köras hårt när den körs i om den ska gå bäst.
Försiktigt o mesigt om den ska maximal livslängd...

Alltså en motor som körs in lite snålt stält o hårt kommer bli en rappare motor.
Byggt en hel del trimmade honda motorer o kört in flera efter det och kan säga
Detta stämmer på egen erfarenhet.

Dock bör motorbromsning undvikas då detta är omvänd belastning på cylindrar o kolvar...

Bael

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2012
Hoj
Yamaha Xj 600 -84, Kawasaki ER6-N -12
okej. ja innan jag har hunnit köra in motor så är risken stor att det kommer sitta ett akra och pcv på den. men den ska köras in lite hårdare än vad det står i instruktions boken då med andra ord. man vill jue ha bäst resultat på det hela då man bara kan köra in den en gång om man inte renoverar den.

Edit: visst är det så att EX650R och ER6-N/ER6-F är samma modell men att den heter EX650R i usa?

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...