ER6-tråden

Ph-92

Medlem
Gick med
4 Jun 2012
Ort
Malmö
Hoj
En Er6a
Skit det var inte bra, tyckte ett sådant lyse hade varit riktigt snyggt och lätt att installera.

Av ren nyfikenhet hur brett måste det vara ?

om man vill ha så lite "skit" som möjligt där bak , vad väljer man ?
Vet inte exakt måttet men tror att det är 15cm eller något liknande,

http://www.xlmoto.se/mc-diodblinkers-micro-led

Detta är nog en av de minsta blinkersen du kan hitta.
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Ett par frågor till er som har koll;

1. Mitt bromsljus har slutat fungera när jag använder frambromsen (funkar med bakbroms), plus att bromsverkan fram känns lite ojämn och bromsslangarna verkar ha blivit lite svampiga. Hojen är en 07 med ABS och jag är ganska sugen på att totalrenovera hela frambromsen för att få det i chefig toppklass.

Är det någon som har haft samma problem med bromsljuset? Vad är det jag bör kika på?
Att byta ut hela bromsarna känns som att det lär på minst 4 fräs för slangar, belägg och eventuellt skivor - är det en rimlig gissning?
 

C0ff3e

Medlem
Gick med
23 May 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7, BMW 650F (funduro), susuki gsx400e 83
Givaren i handtaget skulle jag gissa. Aldrig fel med nya slangar. Borde vara bytta på din hoj ialf en gång. Nya belägg är väldigt trevligt. Tänk på det är inte enkelt att lufta abs systemen.
 

Pajret

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 696 -11
Givaren i handtaget skulle jag gissa. Aldrig fel med nya slangar. Borde vara bytta på din hoj ialf en gång. Nya belägg är väldigt trevligt. Tänk på det är inte enkelt att lufta abs systemen.

"Borde vara bytta på din hoj iaf en gång" ?? Wooot??
Sen när brukar man byta ut broms slangar regelbundet?? 2007 är ingen ålder på varken hojen eller slangarna.
Det var nog det konstigaste påståendet jag någonsin sett.:3freak:rofl

Men för att svara Arkstedt.
Det verkar onödigt att byta ut hela systemet då det troligen bara är en slang som behövs bytas. Om du tycker in handtaget så får du syna alla slangar och se om det kommer någon bula på något ställe, för då är det brott i slangen. Sen kan man ju byta original till stålomspunna slangar så får du mer "knip" i inbromsningen.
Men nej, det tillhör inte normen att man ska behöva byta dem efter några år....:crash
 

C0ff3e

Medlem
Gick med
23 May 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7, BMW 650F (funduro), susuki gsx400e 83
Om jag inte minns fel så står det de i service manualen om jag inte blandar ihop dem med min nya hoj.
 

Tintin

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
Hojlös-beslutsångest R/RR
20140915_185603.jpg
"Borde vara bytta på din hoj iaf en gång" ?? Wooot??
Sen när brukar man byta ut broms slangar regelbundet?? 2007 är ingen ålder på varken hojen eller slangarna.
Det var nog det konstigaste påståendet jag någonsin sett.:3freak:rofl

Konstigt dock sant. Står på kawas egna service protokoll. :dummer
Skall se om jag kan hitta det och lägga in här...
 
Last edited:

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Ett par frågor till er som har koll;

1. Mitt bromsljus har slutat fungera när jag använder frambromsen (funkar med bakbroms), plus att bromsverkan fram känns lite ojämn och bromsslangarna verkar ha blivit lite svampiga. Hojen är en 07 med ABS och jag är ganska sugen på att totalrenovera hela frambromsen för att få det i chefig toppklass.

Är det någon som har haft samma problem med bromsljuset? Vad är det jag bör kika på?
Att byta ut hela bromsarna känns som att det lär på minst 4 fräs för slangar, belägg och eventuellt skivor - är det en rimlig gissning?

Märkte att mitt bromsljus inte funkade och det visade sig att vid en reparation (inkl byte av styre) hade de inte kopplat in sladdarna till givarna i handtagen. Kolla där först.
 

Pajret

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 696 -11
Konstigt dock sant. Står på kawas egna service protokoll. :dummer
Skall se om jag kan hitta det och lägga in här...

Jag googlade och hittade det. Jo det står i manualen. Löjligt, vart fjärde år. Men har aldrig varit med om att det någonsin bytts om det inte funnits behov för det. Bromsslangar från 80 tals hojar håller än idag utan att ha blivit bytta en enda gång. Som sagt: :dummer
Sen så finns det service scheman som säger att man ska demontera hela baksvingen för att fetta in svinglagret. Men det är det nog ingen som gör. Snackat med Kawasaki i Sverige om det och de sa bara att: "-Ja jo, det står så. Men det finns större risk för att skada lagret om det görs, så vi gör det inte. Bättre att byta ut lagret när det börjar bli slitet."
 

C0ff3e

Medlem
Gick med
23 May 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7, BMW 650F (funduro), susuki gsx400e 83
Som sagt så skrev bara jag det som jag läst. Men antar det bara är för styling folk byter till stålspunna slangar.
 

C0ff3e

Medlem
Gick med
23 May 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7, BMW 650F (funduro), susuki gsx400e 83
Precis. Och ju äldre gummit i vanliga slangar blir så ju mer flexar dom. Nästa gång du hoppar på någon felaktigt så kanske du kunde be om ursäkt.
 

Pajret

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 696 -11
Precis. Och ju äldre gummit i vanliga slangar blir så ju mer flexar dom. Nästa gång du hoppar på någon felaktigt så kanske du kunde be om ursäkt.

Tycker inte att jag hoppat på någon felaktigt, då broms slangsbyten är ingenting som görs. Ja, service punkt osv. men det GÖRS inte.
Och bromsslangar som flexar för mycket räknar jag dem som är kanske 20-30 år gamla, inte från 2007. Finns ingen anledning.
Varför har ingen annan det som service punkt isåfall. Är ju inte som att kawasaki använder mycket sämre slangar. Snarare att i japan är dem försiktiga i överkant och har en del konstiga service punkter som det i efterhand sägs vara helt onödiga.
 
Last edited:

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Givaren i handtaget skulle jag gissa. Aldrig fel med nya slangar. Borde vara bytta på din hoj ialf en gång. Nya belägg är väldigt trevligt. Tänk på det är inte enkelt att lufta abs systemen.

Jag har redan luftat bromsarna och tyckte inte det var något större problem - vad är det som skulle vara knöligt med det? - obs, ej menat som attackfråga - misstänker att det kanske är något med knöligheten som gör att bromsarna inte funkar perfekt nu i efterhand.


Fråga till övriga; var får man tag på stålomspunna bromsslangar till er6, eller är det värt att låta en verkstad köpa in?
 

C0ff3e

Medlem
Gick med
23 May 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7, BMW 650F (funduro), susuki gsx400e 83
Jag har inte än gjort det själv bara hört från många det kan vara knepigt.
Kolla ebay. Boove.se har många delar oxå.
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Som sagt så skrev bara jag det som jag läst. Men antar det bara är för styling folk byter till stålspunna slangar.

SVEMOs reglemente kräver stålspunna bromsslangar om du ska köra i Speedster Cup/Kawasaki ER-6n Cup.
 

C0ff3e

Medlem
Gick med
23 May 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7, BMW 650F (funduro), susuki gsx400e 83
Säljes . Slip-on gpr video finns. Medföljer lambdakiller.
Pcm 5 passar även verisys.
Dessa har suttit monterade på en 2008.
Er6-f 2008 gpr slip-on: http://youtu.be/mUvc1Wq24BA
 
Last edited:

C0ff3e

Medlem
Gick med
23 May 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7, BMW 650F (funduro), susuki gsx400e 83
Ok fint.
Jag har egentligen tänkt skita i att inhandla ett slipon men kikar lite på begagnade. Såg nu att dessa var ganska dyra original, vad vill du ha för din?
Tänkt 2500 för den och 2000 för pcm5 . Paketpris 4000.
Nypris på slipon är 4000.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top