ER6-tråden

MrMask

Ny medlem
Gick med
1 May 2014
Ort
Broddbo
Hoj
Kawasaki z800 -14
Tjena,

Någon som vet några schyssta bar end mirrors som passar årsmodell 2012? Hittar lite på Ebay men lyckas bara utläsa att de passar 2009-2010. Hade gärna köpt ett par Rizoma men är inte alls sugen på att punga ut 2200:- för två speglar. Mer ute i prisklassen upp till max 500:- för ett par. Men något som liknar de på länkarna nedan.

http://www.rizoma.com/custom/mirrors/spy-r-80/en?MOTO=52170746-50462986-R

http://www.ebay.com/itm/BLACK-3-FOL...d=100033&prg=10502&rk=4&rkt=4&sd=311111250842

Tackar på förhand! :)

Du kan kolla på biltema
Hade sånna på min er6, en kompis har sånna (på mitt tips) på sin er6n -12 och jag använder dom på min nya z800
ImageUploadedByTapatalk1411994609.543728.jpg
ps. Bild tagen av fotoflickan
 
Last edited:

tuna

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Avesta
Hoj
Kawasaki ER6-n 2006
Hej alla !

Håller på att rensa min bakdel på hojen. Har insett att det är en hel del här i tråden som gjort samma sak
så jag skulle behöva lite tips.

1. Antar att man behöver någon form av motstånd eller liknande för att få det att funka korrekt med led blinkers. Vad ska man använda,vilka funkar ? gärna länk.

2. Någon som vet var man kan köpa kontakterna för smidig installation så man slipper "klippa" sönder original kabelhärvan för att få det att funka ?

3 något annat att tänka på vid denna modning ?

Tacksam för svar.

Mvh
Johan
 

Zeif

Medlem
Gick med
11 Jun 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
Yamaha YZF R6-12
Låter helt otroligt, det betyder att du skulle köra vid varvstoppet på sexans växel.

er6 tappar mängder med effekt efter 9000rpm, vid 242 har du troligen runt 20-30hp på bakhjulet, det räcker inte.
http://www.revzilla.com/product_images/0034/8685/ka_er-6n-f_so_2009_diag.jpg
Ja det gick inte mer än 242. Mätaren var flat out. Nu låg jag med full gas under en väldigt lång sträcka och det gick inte snabbt upp till 242 vill jag tillägga

Edit: har ett hurric slip on. Ingen aning vad effektskillnaden är med det.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Ja det gick inte mer än 242. Mätaren var flat out. Nu låg jag med full gas under en väldigt lång sträcka och det gick inte snabbt upp till 242 vill jag tillägga
Om det dessutom är raksträcka och inte nedförsbacke måste det krävas kraftig medvind.

De flesta er6or gör ~210+ på mätaren, eftersom vi inte kan byta växel är det endast vridmomentet inom växeln och inte effekt som är intressant. Vid 210 varvar cykeln ~9800rpm och har drygt 50nm vrid.

Jag kan inte hitta dynografer för hur kurvan utvecklas efter 10krpm, men om kurvan fortsätter lika rakt och fint så finns det runt 36-38nm vid 240km/h.
http://i.imgur.com/brqZWe4.png

240km/h är 14% högre fart än 210, vilket ger en ökning i luftmotstånd på 30%.

Det borde alltså krävas ett vrid på 50nm*1.3 = 65nm vid denna hastighet. Men det man borde få ut är snarare någonstans kring 36-38nm.

Om 50nm krävs för 210, betyder det att 38nm räcker för 182km/h. Så för att göra 242 på mätaren behöver du alltså en väldigt stabil medvind på minst 17m/s (61km/h).
 
Last edited:

Zeif

Medlem
Gick med
11 Jun 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
Yamaha YZF R6-12
Om det dessutom är raksträcka och inte nedförsbacke måste det krävas kraftig medvind.

De flesta er6or gör ~210+ på mätaren, eftersom vi inte kan byta växel är det endast vridmomentet inom växeln och inte effekt som är intressant. Vid 210 varvar cykeln ~9800rpm och har drygt 50nm vrid.

Jag kan inte hitta dynografer för hur kurvan utvecklas efter 10krpm, men om kurvan fortsätter lika rakt och fint så finns det runt 36-38nm vid 240km/h.
http://i.imgur.com/brqZWe4.png

240km/h är 14% högre fart än 210, vilket ger en ökning i luftmotstånd på 30%.

Det borde alltså krävas ett vrid på 50nm*1.3 = 65nm vid denna hastighet. Men det man borde få ut är snarare någonstans kring 36-38nm.

Om 50nm krävs för 210, betyder det att 38nm räcker för 182km/h. Så för att göra 242 på mätaren behöver du alltså en väldigt stabil medvind på minst 17m/s (61km/h).

vet in om där är någon nerlutning på E22an mellan Everöd och Kristianstad, jag upplevde inte det som det iaf. NU körde jag inte själv heller utan hade en Blackbird med mig...

Får jag tillbaka mitt skinnställ från tillverkaren i tid innan det blir omöjligt att köra så ska jag ta min GoPro och skicka upp en film i tråden.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
vet in om där är någon nerlutning på E22an mellan Everöd och Kristianstad, jag upplevde inte det som det iaf. NU körde jag inte själv heller utan hade en Blackbird med mig...

Får jag tillbaka mitt skinnställ från tillverkaren i tid innan det blir omöjligt att köra så ska jag ta min GoPro och skicka upp en film i tråden.
Draftade du bakom blackbirden? Lutningen på vägen du kört är ganska låg, 35 meter på 3.3km, så man kan säga att den är ~1% / 0.6 grader.

Räknar jag rätt, så krävs det ganska friskt med nedlut för att kompensera upp det luftmotståndet, cirka 8.53 grader motsvararande 14% lutning för att komma upp i ~240.

Den som är mer matematiskt/fysiskt lagd får gärna rätta mig om något ser fel ut.

En er6n från 08 väger ~195kg våtvikt, jag räknar på en förare på 75kg och 10kg utrustning = 280kg

Sedan tidigare vet vi att man får ut ungefär 38nm ur motorn men skulle behöva 65nm. Vet man utväxling, drivlineförlust och hjulstorlek kan man räkna ut hur många newton som driver fordonet framåt.

er6 har 160/60 på bakdäcket med en fälg på 17", det blir ungefär 61cm hjuldiameter, 30.5c, i radie.
Utväxlingen är 38nm * 2.095 (primary) * 3.067 (final) * 0.852 (sexan) = 208nm
208nm / 0.305m * 0.91 (förlust) = 630n kraft framåt.
Enligt wikipedia är det knappt 10% förlust i drivlinan.

Men kraften vi behöver är 65nm/38nm * 630n = 1078n.
Det saknas alltså 1078n-630n = 408n

Nu ska vi räkna ut hur mycket gravitationskraft som behöver driva cykeln framåt
408n = sin(X) * 9.82 (gravitation) * 280kg
arcsin(408n / 9.82 / 280kg) = sin(X) = 8.53 graders lutning.

8.53 graders motsvarar 14% lutning, vilket är tillräckligt för varningsskyltar.
I Sverige gäller att när vägen lutar 6 % eller mer (6 % = vägen stiger 6 meter på hundra meter) sätts varningsskylten oftast upp.

När jag räknar på lutningen där du kör, ser det ut att räcka till ungefär 29n, vilket borde vara märkbart på hastighetsmätaren, ska ge 3.5% mer tryck framåt, vilket är tillräckligt för att öka hastigheten med ungefär 1.75%, t ex, från 210 till 214km/h.

Här kan man se lutning om någon är nyfiken.
http://www.sk6lk.se/elev_path.html
 
Last edited:

tuna

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Avesta
Hoj
Kawasaki ER6-n 2006
Hej alla !

Håller på att rensa min bakdel på hojen. Har insett att det är en hel del här i tråden som gjort samma sak
så jag skulle behöva lite tips.

1. Antar att man behöver någon form av motstånd eller liknande för att få det att funka korrekt med led blinkers. Vad ska man använda,vilka funkar ? gärna länk.

2. Någon som vet var man kan köpa kontakterna för smidig installation så man slipper "klippa" sönder original kabelhärvan för att få det att funka ?

3 något annat att tänka på vid denna modning ?

Tacksam för svar.

Mvh
Johan

Provar att slänga ut denna fråga igen då det inte blev något napp, måste finnas dussintals med personer här som sitter inne med svaren.

Har själv rotat fram att det ska räcka med ett byta ett relä så behöver man inte göra mer med motstånd och liknande.
Dock är jag mest intresserad av om någon vet var man kan få tag i kontakter så man slipper klippa i original kablarna utan bara sätta dit kontakter på de nya prylarna och koppla in. Någon som vet ?
 

Zeif

Medlem
Gick med
11 Jun 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
Yamaha YZF R6-12
Provar att slänga ut denna fråga igen då det inte blev något napp, måste finnas dussintals med personer här som sitter inne med svaren.

Har själv rotat fram att det ska räcka med ett byta ett relä så behöver man inte göra mer med motstånd och liknande.
Dock är jag mest intresserad av om någon vet var man kan få tag i kontakter så man slipper klippa i original kablarna utan bara sätta dit kontakter på de nya prylarna och koppla in. Någon som vet ?
Jag beställde från spengeneering i England. Modellanpassad skykthållare med e godkända miniblinkers. Behövde inte modda någonting eller klippa några kablar alls. In där och kolla, billigt var det också!
 

Zeif

Medlem
Gick med
11 Jun 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
Yamaha YZF R6-12
Draftade du bakom blackbirden? Lutningen på vägen du kört är ganska låg, 35 meter på 3.3km, så man kan säga att den är ~1% / 0.6 grader.

Räknar jag rätt, så krävs det ganska friskt med nedlut för att kompensera upp det luftmotståndet, cirka 8% / 4.7 graders lutning för att komma upp i ~240.

Den som är mer matematiskt/fysiskt lagd får gärna rätta mig om något ser fel ut.

En er6n från 08 väger ~195kg våtvikt, jag räknar på en förare på 75kg och 10kg utrustning = 280kg

Sedan tidigare vet vi att man får ut ungefär 38nm ur motorn men skulle behöva 65nm. Vet man utväxling, drivlineförlust och hjulstorlek kan man räkna ut hur många newton som driver fordonet framåt.

er6 har 160/60 på bakdäcket med en fälg på 17", det blir ungefär 61cm hjuldiameter.
Utväxlingen är 38nm * 2.095 (primary) * 3.067 (final) * 0.852 (sexan) = 208nm
208nm / 0.61m * 0.91 (förlust) = 315n kraft framåt.
Enligt wikipedia är det knappt 10% förlust i drivlinan.

Men kraften vi behöver är 65nm/38nm * 315n = 539nm.
Det saknas alltså 539n-315n = 224n

Nu ska vi räkna ut hur mycket gravitationskraft som behöver driva cykeln framåt
224n = sin(X) * 9.82 (gravitation) * 280kg
arcsin(224n / 9.82 / 280kg) = sin(X) = 4.67 graders lutning.

4.7 graders motsvarar 8% lutning, vilket är tillräckligt för att varningsskyltar.


När jag räknar på lutningen där du kör, ser det ut att räcka till ungefär 29n, vilket borde vara märkbart på hastighetsmätaren, ska ge 7% mer tryck framåt, vilket är tillräckligt för att öka hastigheten med ungefär 3.5%, t ex, från 210 till 217km/h.

Här kan man se lutning om någon är nyfiken.
http://www.sk6lk.se/elev_path.html
Han låg bak mig.
 

tuna

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Avesta
Hoj
Kawasaki ER6-n 2006
Jag beställde från spengeneering i England. Modellanpassad skykthållare med e godkända miniblinkers. Behövde inte modda någonting eller klippa några kablar alls. In där och kolla, billigt var det också!

Hej , tack för svaret. Jag har redan hållare ,skyltbelysning ,blinkers och relä så det är grönt, skulle bara behöva kontakter att sätta på kablarna så jag kan koppla in dem direkt i org kabelskon. Smidigt att ha som två kompletta kitt ett org och ett strippat så kan man snabbt växla om man skulle vilja det av någon anledning.
 

Zeif

Medlem
Gick med
11 Jun 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
Yamaha YZF R6-12
Hej , tack för svaret. Jag har redan hållare ,skyltbelysning ,blinkers och relä så det är grönt, skulle bara behöva kontakter att sätta på kablarna så jag kan koppla in dem direkt i org kabelskon. Smidigt att ha som två kompletta kitt ett org och ett strippat så kan man snabbt växla om man skulle vilja det av någon anledning.
Jaha ok. Jag tippar på att vilken el firma som helst bör ha ett par sådana kontakter. Farsan erbjöd mig kontakter om jag skulle behöva och han är elektriker
 

tuna

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Avesta
Hoj
Kawasaki ER6-n 2006
Ok, då är det förmodligen några standardkontakter , har inte tillgång till min hoj just nu där av kan jag inte kolla själv men jag får väl vänta ett tag med att fixa kontakterna tills det att jag kan kolla vad det är för några, om ingen vet på rak arm vill säga :)
 

Benny busee

Nu har jag knäskrapat.
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Westside
Hoj
Yamaha r6 2000
Jag har försökt att wheela med min er6n 2012a, jag
tycker det är jätte svårt att koppla upp den.
Den har original drevning skulle det bli lättare om man dreva ner den?
Eller skall jag bara öva mer? Jag har inte provat så jätte mycket än...:confused:

Jag är röten på att wheela....:gråta
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Zeif skrev:
Jag funderade lite mer kring din toppfart, det är inte bara så att du kör med 13T fram istället för 15T? Det skulle ge dig 242km/h istället för 210km/h.

Känns också rimligt om man tittar på vad man får ut för vrid vid varvstopp och vad som krävs för 210km/h.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag har försökt att wheela med min er6n 2012a, jag
tycker det är jätte svårt att koppla upp den.
Den har original drevning skulle det bli lättare om man dreva ner den?
Eller skall jag bara öva mer? Jag har inte provat så jätte mycket än...:confused:

Jag är röten på att wheela....:gråta
Var inte så hård mot dig själv. Jag försökte få upp en er6f och det gick inte ens med våld. Rövslö är vad den är.. nu är iofs jag värdelös på wheelies jag med..
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jag har försökt att wheela med min er6n 2012a, jag
tycker det är jätte svårt att koppla upp den.
Den har original drevning skulle det bli lättare om man dreva ner den?
Eller skall jag bara öva mer? Jag har inte provat så jätte mycket än...:confused:

Jag är röten på att wheela....:gråta
Det är hur lätt som helst! När man kan det:).

Öva! Effekten räcker och blir över. Börja i tvåans växel.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Var inte så hård mot dig själv. Jag försökte få upp en er6f och det gick inte ens med våld. Rövslö är vad den är.. nu är iofs jag värdelös på wheelies jag med..
Jag som inte vet hur man gör en wheelie kan få upp er6an utan några svårigheter.

Även om man så sitter långt fram är allt som krävs en lätt gasning för att förskjuta vikten fram och tillbaka så framdämparen går ner något, följ upp det med fullgas och den reser sig enkelt. Enda man ska hålla koll på är att man ska befinna sig i rätt varvtalsområde, gärna kring 6k.

Vad gäller koppla upp har jag ingen koll alls, för wheelies är inte min grej.

Öva! Effekten räcker och blir över. Börja i tvåans växel.
Hur bör man börja med att träna på att koppla upp den, förutom tvåans växel? Varvtal, hur snabbt kopplar man upp osv?
 
Last edited:
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top