Överväger en ER6 åt frun som övningshoj. Misstänker att det kan bli någon tur i backen, så installation av kraschpuckar tror jag kan vara klokt. Någon som köpt och vet vad det kostar? Bökigt att skruva dit?
Jag får väl lämna in den på riktig undersökning.. När jag frikopplar tystnar det... Borde inte det tyda på strul med kedja eller drev, istället lager i motor?Låter ju bra.
Du får gärna återkomma med hur du tyckte beläggen var..
Misstänker du lagret kanske du inte ska vänta för länge med att byta. Skulle det skära helt under färd så kan skadan kanske bli värre.
Har du testat att ställa hojen på depåstöd och ta bort kåpor över drev och sen låta den gå på tomgång på en växel så kan du kanske lokalisera om ljudet kommer från framdrev/motor eller från bakhjul.?
Jag får väl lämna in den på riktig undersökning.. När jag frikopplar tystnar det... Borde inte det tyda på strul med kedja eller drev, istället lager i motor?
Såg att bromsarna skickats nu... Någon som har liftat / bytt bromsvätska på hojen, det är abs? Tips?
Nu är belägen på. Fram och bak. Bak märker jag ingen större skillnad, lika dåliga som vanligtNjaä, behöver inte betyda att det är kedja o drev när du frikopplar. Dessa snurrar ju ändå så länge hojen rör sig framåt.
Ang. bromsarna e de nog bäst att kolla i handboken hur dom vill att man ska göra.
Vad kör ni med för slip-on?![]()
En del har fått dåliga, glappande övre motorfästen på tidiga modellen.Kommer bedömt åka och kolla på en er6f, 2006a, i helgen åt en kollega som ska köpa sin första hoj. Hojmodellen som så är ju en ganska perfekt modell för någon som snart ska ta kortet, men är det något särskilt som bör kollas på just den modellen? Några vanliga fel på den generationen?
Hej!
Jag blev ägare till min första MC i somras, en Er6F 2008 som jag är mycket nöjd med hittils. Har dock lite funderingar angående serviceintervaller och vad som behövs göras och när. Jag är väldigt mycket nybörjare när det kommer det att skruva med motorcyklar och den manualen jag hittade online var lite svår att tyda (hojen och alla papper är 70 mil ifrån mig just nu eftersom jag pluggar).
När jag köpte den hade den gått 2800 mil och skulle vara relativt nyservad, helt nya däck fram och bak mm. I dagsläget har den gått 3200 mil och jag är lite fundersam på vad exakt jag behöver fixa med den nu i vinter? Har tänkt byta kedja och drev då jag tyckte att kedjan inte var i toppskick. Är det några andra större ingrepp som behövs göras då hojen passerat 3000 mil?
Många frågor men man är ju lite nervös som nybliven hojägare..![]()
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |