ER6-tråden

Upp_122

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2021
Hoj
ER6-n
Tjena! Har en Er6 2011. Märkt att om jag varvar (inte överdrivet) och sen släpper gasen med koppling i eller friläge så dör hojen. Detta aker även när hojen är varm.

Tomgången ligger på 1000 ungefär, kanske borde höjas? Något annat jag borde kolla?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tjena! Har en Er6 2011. Märkt att om jag varvar (inte överdrivet) och sen släpper gasen med koppling i eller friläge så dör hojen. Detta aker även när hojen är varm.

Tomgången ligger på 1000 ungefär, kanske borde höjas? Något annat jag borde kolla?
Tidigare modeller ska ligga på 1250-1350rpm tomgång. Så pröva att dra upp den något.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
1500 varv för tomgången är inte heller för högt om man vill vara snäll mot kamaxlarna.
Varför är man snällare mot kammarna med högre tomgång, mindre knyck och sladder i kamkedjan? Jag har fått lära mig att för låga varv, framförallt med belastning, gör att kolvarna vickar mer i cylindrarna också, och gör ökat slitage?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Varför är man snällare mot kammarna med högre tomgång, mindre knyck och sladder i kamkedjan?
Om kolvar vet jag mindre, däremot de relativt vassa kamnockarna som en hoj har kan bryta oljefilmen vid för låga varvtal. Sista skyddet är ZDDP som man numera försöker minimera för katalysatorernas skull.
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Funderar på att höja soffan på min Er 6n från 2009. Sådär 30 mm... Någon som har såna erfarenheter. Alltså att få upp sadeln i förhållande till fotpinnarna, känner av att man får vinkla knäna onödigt mycket. Någon som har sett/ gjort sådan höjning? Ser att det finns en firma i Polen som kan tillverka soffor efter kunden önskemål. Någon med erfarenheter?
 

Upp_122

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2021
Hoj
ER6-n
Min ER6 2014 får för mycket bränsle. Ryker lite svart, sotiga tändstift. Någon som har någon aning om varför? :huvet Bytt luftfilter och tändstiften.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Min ER6 2014 får för mycket bränsle. Ryker lite svart, sotiga tändstift. Någon som har någon aning om varför? :huvet Bytt luftfilter och tändstiften.
Det kan vara allt som förser ECU med sensordata. Vattentempsensorn. Lufttempsensorn. Lufttryckssensorn. Syresensorn. Det kan även vara soppapumpens regulator som gett upp.
 

Upp_122

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2021
Hoj
ER6-n
Det kan vara allt som förser ECU med sensordata. Vattentempsensorn. Lufttempsensorn. Lufttryckssensorn. Syresensorn. Det kan även vara soppapumpens regulator som gett upp.
Tack för svar.. Men hsr ingen motorlampa (gul) som lyser. Borde nästan ha det om någon sensor pajat
 

Isensevens

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2021
Hoj
Kawasaki ER-6n 2016
Börjat bli sugen på att montera en växelindikator på min ER-6n 2016. Försökt googla runt lite men blir mest förvirrad. Någon som har något tips? Och är det ett relativt enkelt ingrepp?
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Börjat bli sugen på att montera en växelindikator på min ER-6n 2016. Försökt googla runt lite men blir mest förvirrad. Någon som har något tips? Och är det ett relativt enkelt ingrepp?
När jag köpte min Er-6 för 14 månader sedan så tänkte jag gå igenom hela Er-6tråden. Orkade nog inte riktigt med, trots pandemin. Klarade kanske 66% av inläggen på 6 månader. Mer än hälften handlar ju om ljuddämpare och trimning. Tror inte någon skrivit om växelindikator (eller ens om att höja dynan, vilket jag frågade om i mitt inlägg ovan) Själv har jag aldrig känt behov av att veta vilken växel det är. Ibland kanske jag kör på 5an i tron av att jag lagt i högsta växeln, men vad gör väl det.
 

Isensevens

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2021
Hoj
Kawasaki ER-6n 2016
När jag köpte min Er-6 för 14 månader sedan så tänkte jag gå igenom hela Er-6tråden. Orkade nog inte riktigt med, trots pandemin. Klarade kanske 66% av inläggen på 6 månader. Mer än hälften handlar ju om ljuddämpare och trimning. Tror inte någon skrivit om växelindikator (eller ens om att höja dynan, vilket jag frågade om i mitt inlägg ovan) Själv har jag aldrig känt behov av att veta vilken växel det är. Ibland kanske jag kör på 5an i tron av att jag lagt i högsta växeln, men vad gör väl det.
Såg någon som nämnde växelindikator, men det var en äldre modell. Jag tycker det är rätt gött att veta vad man har för växel. Det har ju hänt att man vill växla upp, men så har man redan 6an vald. :) Lathet kanske, but I like it.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Lägg pengarna på bensin istället för en pryl som går sönder. Själv släpper jag lite på gasen medans växelpesen belastas för högsta växeln när jag inte orkar titta på instrumenten - eller tiltat bort sammanhanget varvtal/fart.
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Då jag köpt min er6 2013 i blindo kan man säga. Har köpt den av min vän där jag normalt bor i Asien.
Jag har inte provkört den eller ens provsuttit :)
Är fast i Sverige två mån till...
Hur upplever ni sitthöjden? Är 183 cm.
Provsatt z650 2020 i butik som är 1.5 cm lägre och det funkade.
Någon som har tips annars på en högre sits?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag hade en -08 och är 185(,2)cm lång med långa ben och tyckte inte att jag satt trångt eller att jag behövde ändra något pga höjden.
(sen att uppkörningsinspektören tyckte jag var knäpp för att jag tänkte köpa en Hornet som han tyckte var såg för liten ut under mig är en annan historia :))
 
  • Gilla
Reaktioner: zm

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Jag hade en -08 och är 185(,2)cm lång med långa ben och tyckte inte att jag satt trångt eller att jag behövde ändra något pga höjden.
(sen att uppkörningsinspektören tyckte jag var knäpp för att jag tänkte köpa en Hornet som han tyckte var såg för liten ut under mig är en annan historia :))
Ok, ser att 08:an är 2 cm lägre än 2013. Så ska inte vara några problem då. :tummenupp
 

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
Hej,
Håller på att övningskör i skola och planerar att köpa en Kawasaki ER6-N (2006-2009) för att övningsköra privat (om jag hittar handledare), men har några funderingar på vad det kan kosta om man behöver byta vissa delar.

Ungefär(max) vad kostar det att göra detta hos verkstad, alltså standard/budget delar (ej sport osv):
1. Byta fram och backdäck och montering, och pris per däck?
2. Byta drivpaket, och pris för reservdelarna?
3. Byta bromsbelägg och bromsskivor, och pris för reservdelarna?

Vet ingenting om motorcyklar och vill inte spendera så mycket för en hoj som har dåliga däck eller annat.

Hoj som är strypt till A1/A2, är det lätt att göra om till A och besiktningen kommer gå igenom enkelt?

Tack på förhand
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Hej. Har nån lust att ta bilder på hur er kopplings wire är dragen? En tjej kompis köpte nyligen en Er6 och den hoppar ut fästet på motorn så tror den är feldragen...
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top