Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tidigare modeller ska ligga på 1250-1350rpm tomgång. Så pröva att dra upp den något.Tjena! Har en Er6 2011. Märkt att om jag varvar (inte överdrivet) och sen släpper gasen med koppling i eller friläge så dör hojen. Detta aker även när hojen är varm.
Tomgången ligger på 1000 ungefär, kanske borde höjas? Något annat jag borde kolla?
Varför är man snällare mot kammarna med högre tomgång, mindre knyck och sladder i kamkedjan? Jag har fått lära mig att för låga varv, framförallt med belastning, gör att kolvarna vickar mer i cylindrarna också, och gör ökat slitage?1500 varv för tomgången är inte heller för högt om man vill vara snäll mot kamaxlarna.
Om kolvar vet jag mindre, däremot de relativt vassa kamnockarna som en hoj har kan bryta oljefilmen vid för låga varvtal. Sista skyddet är ZDDP som man numera försöker minimera för katalysatorernas skull.Varför är man snällare mot kammarna med högre tomgång, mindre knyck och sladder i kamkedjan?
Det kan vara allt som förser ECU med sensordata. Vattentempsensorn. Lufttempsensorn. Lufttryckssensorn. Syresensorn. Det kan även vara soppapumpens regulator som gett upp.Min ER6 2014 får för mycket bränsle. Ryker lite svart, sotiga tändstift. Någon som har någon aning om varför?Bytt luftfilter och tändstiften.
Tack för svar.. Men hsr ingen motorlampa (gul) som lyser. Borde nästan ha det om någon sensor pajatDet kan vara allt som förser ECU med sensordata. Vattentempsensorn. Lufttempsensorn. Lufttryckssensorn. Syresensorn. Det kan även vara soppapumpens regulator som gett upp.
När jag köpte min Er-6 för 14 månader sedan så tänkte jag gå igenom hela Er-6tråden. Orkade nog inte riktigt med, trots pandemin. Klarade kanske 66% av inläggen på 6 månader. Mer än hälften handlar ju om ljuddämpare och trimning. Tror inte någon skrivit om växelindikator (eller ens om att höja dynan, vilket jag frågade om i mitt inlägg ovan) Själv har jag aldrig känt behov av att veta vilken växel det är. Ibland kanske jag kör på 5an i tron av att jag lagt i högsta växeln, men vad gör väl det.Börjat bli sugen på att montera en växelindikator på min ER-6n 2016. Försökt googla runt lite men blir mest förvirrad. Någon som har något tips? Och är det ett relativt enkelt ingrepp?
Såg någon som nämnde växelindikator, men det var en äldre modell. Jag tycker det är rätt gött att veta vad man har för växel. Det har ju hänt att man vill växla upp, men så har man redan 6an vald.När jag köpte min Er-6 för 14 månader sedan så tänkte jag gå igenom hela Er-6tråden. Orkade nog inte riktigt med, trots pandemin. Klarade kanske 66% av inläggen på 6 månader. Mer än hälften handlar ju om ljuddämpare och trimning. Tror inte någon skrivit om växelindikator (eller ens om att höja dynan, vilket jag frågade om i mitt inlägg ovan) Själv har jag aldrig känt behov av att veta vilken växel det är. Ibland kanske jag kör på 5an i tron av att jag lagt i högsta växeln, men vad gör väl det.
Ok, ser att 08:an är 2 cm lägre än 2013. Så ska inte vara några problem då.Jag hade en -08 och är 185(,2)cm lång med långa ben och tyckte inte att jag satt trångt eller att jag behövde ändra något pga höjden.
(sen att uppkörningsinspektören tyckte jag var knäpp för att jag tänkte köpa en Hornet som han tyckte var såg för liten ut under mig är en annan historia)
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning