ER6-tråden

<-(XxX)->

Protein addict
Gick med
22 Aug 2006
Ort
Gangsterborg
Hoj
zx10r-05, Ktm 690 SMC
Många som haft problem med att packningen på högersida(vattenpumpen) att den går åt helsike och det läcker olja där? Vet en ER6:A då den gått åt skogen 2 ggr...dock på garantitid och vet ytterliggare 1 er6a det är bytt på, men är det urusel packningskvalité el slarv från fabrik från början med inte exakt plana ytor samt slarv från repverkstad.:confused:

det är inte mellan topplocket o cylindern du menar? alltså topplocks packningen?
 

Rackzo

piskar nordhnet
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Hven/Landskrona/GBG
Hoj
Flaka/R1
Någon som gått från en r1 till er6?

är det ett bra byte? kommer man sakna rettan?

funderar på att köpa mig en er6 men man vill ju inte ångra sig efter en vecka.
Är det en bra hoj? kan man köra längre sträckor? går det att busa?
var inne och kollade en (inte provkört) och försäkringen skulle hamna på 980kr om året!!! så man är ju helt klart sugen på att byta.
 

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Färingsö
Hoj
KTM Superduke 08:a
Inte bara armbågarna

ser man med dessa "mirror wideners".

Funkar klockrent.
 

Bifogat

  • Spegel breddare 1.jpg
    Spegel breddare 1.jpg
    102.8 KB · Visningar: 147

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Jag var idag och testade några olika BMW-modeller.. X-moto 650, K1200S, R1200S och F800S.
X-moto´n, motardstuk men inte alls min grej...:va
K1200S, Jobbigt att baxa runt i låg mellenfart men VILKET drag....:mad:
R1200S, trots Akra blås inget jag fastnade för förutom designen..
F800S, paralelltwin med Akra gott ljud men inte märktes dessa 85hk..

Allt som allt ,BMW gör bra hojar men det var med GLÄDJE jag hoppade på ER-6:an och rullade hemåt.:yoparty :yoparty
Känner inte att det är värt "dubbla" insaten för en BMW !!!

//cage
 

[Looser]

Summer Rocks
Gick med
23 May 2006
Ort
Falun
Hoj
ER-6n 07 Orange *Såld*
Jag var idag och testade några olika BMW-modeller.. X-moto 650, K1200S, R1200S och F800S.
X-moto´n, motardstuk men inte alls min grej...:va
K1200S, Jobbigt att baxa runt i låg mellenfart men VILKET drag....:mad:
R1200S, trots Akra blås inget jag fastnade för förutom designen..
F800S, paralelltwin med Akra gott ljud men inte märktes dessa 85hk..

Allt som allt ,BMW gör bra hojar men det var med GLÄDJE jag hoppade på ER-6:an och rullade hemåt.:yoparty :yoparty
Känner inte att det är värt "dubbla" insaten för en BMW !!!

//cage

Sånt är ALLTID trevligt att känna :yoparty Funderar själv på att leka med KTM imorgon eftersom deras roadshow kommer till Falun. Var där och lekte förra året med. Superduken är ju den hoj som man skulle kunna tänka sig faktiskt att byta till. Men som sagt var ...... en del tusenlappar till blir det om året isåna fall:zpy

Någon som gått från en r1 till er6?

är det ett bra byte? kommer man sakna rettan?

funderar på att köpa mig en er6 men man vill ju inte ångra sig efter en vecka.
Är det en bra hoj? kan man köra längre sträckor? går det att busa?
var inne och kollade en (inte provkört) och försäkringen skulle hamna på 980kr om året!!! så man är ju helt klart sugen på att byta.

Att går från r1:an till er6:an måste vara såååå skönt i plånboken, men ack vad man skulle sakna accet när man vrider på rullen. Missförstå mig inte...er6:an är inte den som står still när man vrider på utan tvärtom men det måste vara en helvetisk skillnad att dra på fullt med 130 hk eller nåt sånt mot 72 hk.
Allt är nog en fråga om vad du har råd med.....Bäst är nog om du kan testa en innan du bestämmer dig. Ett råd bara :D
 
Last edited:

break out

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
ER-6n
Någon som gått från en r1 till er6?

är det ett bra byte? kommer man sakna rettan?

funderar på att köpa mig en er6 men man vill ju inte ångra sig efter en vecka.
Är det en bra hoj? kan man köra längre sträckor? går det att busa?
var inne och kollade en (inte provkört) och försäkringen skulle hamna på 980kr om året!!! så man är ju helt klart sugen på att byta.


Nu kan jag inte alls kommentera skillnaden mellan en R1:a och Er-6:a men vad gäller längre sträckor så går det utmärkt. Åkte min första längre tur för året fredag, lördag. Det funkar bra och jag kände inte någon nämnvärd träsmak, det går att få på lite packning så man klarar sig i några dagar också. Körde men en vanlig sjösäck fastsatt på passagerarplatsen. Drog ca 0,5.

Om man vill busa lite så är inte det några problem heller. :) Vad gäller cyklen i övrigt så har jag inte haft några som helst problem med den, den har gått ca 250 mil.

/Jonas
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Någon som gått från en r1 till er6?

Jag har haft R1, ZX-10R och en del annat. ER6:an är en helt annan typ av motorcykel, det är uppenbart att man kommer att sakna en stor motors massiva acceleration. Å andra sidan kommer man inte längre att sakna en massiv plånbok. :D Skämt åsido, ER6:an är riktigt kul och känns rätt, man förstår det när man tar ut den på en 70-väg och gasar lite. På 90-väg kan det dock börja märkas brist på effekt (de är ju så raka att det ofta går dubbelt så fort). Jag kör min en del på bana också och den är snabbstyrd och fin.

Provkör först är väl mitt råd. Jag saknar inte de större hojarna men så har jag ju banhoj att avreagera mig med också. Skönt att ha en fikahoj för turer med kompisarna fina dagar utan att betala ihjäl sig året om.
 

Popolex

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Malmö
Hoj
Er-6f abs -07
Hmm är det fler än jag som tycker att hojen skramlar! Alltså plasten vid 3-4 tusen varv känns ju som något smäck!

Börjar bli allt mer irriterad på ljudet!

Är jag själv om problemet?

Jag upplever precis samma sak, men vet itne riktigt vad man ska göra åt det:confused:
 

*Tore*

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Östersund
Hoj
ER-6n -07 Orange (STENDÖD), GSX400e -83 (halvdöd)
Jag var idag och testade några olika BMW-modeller.. X-moto 650, K1200S, R1200S och F800S.
X-moto´n, motardstuk men inte alls min grej...:va
K1200S, Jobbigt att baxa runt i låg mellenfart men VILKET drag....:mad:
R1200S, trots Akra blås inget jag fastnade för förutom designen..
F800S, paralelltwin med Akra gott ljud men inte märktes dessa 85hk..

Allt som allt ,BMW gör bra hojar men det var med GLÄDJE jag hoppade på ER-6:an och rullade hemåt.:yoparty :yoparty
Känner inte att det är värt "dubbla" insaten för en BMW !!!

//cage


Jag kan inget annat än instämma. Jag var lite rädd för att jag skulle tycka BMWs cyklar var roligare men ICKE. Är fortfarande nöjd med min er6a!
 

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR600F 2011
Jag upplever precis samma sak, men vet itne riktigt vad man ska göra åt det:confused:

Hmm och du har en 07, jag kollade runt lite och hittade att det fanns ett problem på 06 som gjorde att det lät! Men om det även gör det på din 07!

Jag tycker det är skittråkigt! Jag testade att ta bort kåporna! Kanske kan man sätta något slags gummi mellan skruvarna?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Ni med F-modeller som skramlar kan väl först höra med er handlare om det finns garantiåtgärder annars går det alltid att fixa själv med silikon/gummilister/brickor.
 

swegoof

Ny medlem
Gick med
4 May 2007
Ort
Knivsta
Hoj
Suzuki GS750 Chopper
Hmm och du har en 07, jag kollade runt lite och hittade att det fanns ett problem på 06 som gjorde att det lät! Men om det även gör det på din 07!

Jag tycker det är skittråkigt! Jag testade att ta bort kåporna! Kanske kan man sätta något slags gummi mellan skruvarna?

Satt och läste om just detta igår natt... I lite amerikanska forum, där säljer dem bara F-modellen. Själv kör jag naket, så jag har inga bekymmer... =)

http://www.ninja650.com/phpbb/viewtopic.php?t=1580

Anledningen till att jag satt och surfade där, var att jag funderar på att sätta dit Clip-ons på min ER-6n. Är det någon som redan gjort detta? Amerikanerna kör mycket med att sänka hojjen fram. Vet inte riktigt vad jag tycker om det? Blir inte stabiliteten i högre farter lidande, eller är det tvärtom? Någon som har svar? Någon som redan testat detta?

/Swedish Goof

PS.
Det finns flera trådar som behandlar problemet... sök lite...
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Amerikanerna kör mycket med att sänka hojjen fram. Vet inte riktigt vad jag tycker om det? Blir inte stabiliteten i högre farter lidande, eller är det tvärtom? Någon som har svar? Någon som redan testat detta?

Att montera clipon eller någon annan form av styre påverkar enbart sittställningen, inte chassigeometrin. Menar du att sänka hojen genom att höja gaffelbenen i kronan så gör du hojen mer snabbstyrd och därmed mer högfartsinstabil, sänker du alldeles för mycket så kan du vid inbromsning (då är gaffelvinkeln alltid som brantast) få en mycket instabil hoj när du som minst behöver det. Du får också lägre markfrigång och fotpinnarna skrapar redan tidigt som det är.

Jag skulle inte sänkt den fram, den är redan kvickstyrd jämfört med det mesta jag kört. Går ju att variera sånt med olika däckprofiler också samt att höja baken vilket inte är lika känsligt.
 

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Skurup
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Ni får ursäkta om frågorna jag kommer att ställa är svarade på tidigare tidigare men jag pallade inte läsa igenom 96 sidor:)

Med det sagt, jag var och provkörde en ER-6N i helgen då jag gått och sugit på att köpa hoj igen ett bra tag. Blev väldigt positivt överraskad, Tvåan kändes nästan som en fyra på högre varv, bromsarna ingav förtroende precis som chassit. Ett superbt paket för en hoj i denna prisklassen.

Nu varade bara min provkörning i femton minuter så jag skulle gärna vilja höra hur hojen är att leva med till vardags. Positivt, negativt osv.

En annan fråga till er som kör med eftermarknadsblås. Har ni upplevt att hojen går ryckigt efter bytet när man håller motorn under ett visst varvtal? Läste en recension som menade på att hojen inte gick att köra ryckfritt under 3000 varv och att det möjligtvis berodde på blåset. Kommentar?

p.s varför i helvete finns den inte i kawagrönt?:mad: Får bli orange istället isåfall d.s
 

[Looser]

Summer Rocks
Gick med
23 May 2006
Ort
Falun
Hoj
ER-6n 07 Orange *Såld*
Ni får ursäkta om frågorna jag kommer att ställa är svarade på tidigare tidigare men jag pallade inte läsa igenom 96 sidor:)

Med det sagt, jag var och provkörde en ER-6N i helgen då jag gått och sugit på att köpa hoj igen ett bra tag. Blev väldigt positivt överraskad, Tvåan kändes nästan som en fyra på högre varv, bromsarna ingav förtroende precis som chassit. Ett superbt paket för en hoj i denna prisklassen.

Nu varade bara min provkörning i femton minuter så jag skulle gärna vilja höra hur hojen är att leva med till vardags. Positivt, negativt osv.

En annan fråga till er som kör med eftermarknadsblås. Har ni upplevt att hojen går ryckigt efter bytet när man håller motorn under ett visst varvtal? Läste en recension som menade på att hojen inte gick att köra ryckfritt under 3000 varv och att det möjligtvis berodde på blåset. Kommentar?

p.s varför i helvete finns den inte i kawagrönt?:mad: Får bli orange istället isåfall d.s

Alla mina twinnar jag haft går "ryckigt" i låga varvtal.....är nog så twinmotorn är konstruerad. Smällar man får ta om man vill ha ett underbart ljud och vrid. Annars är den riktigt trevlig att leva med. Framförallt så behöver man inte svära åt att man förlorat 200 kr en dag när det regnar och man inte kan köra. Om du skummar detta forum så hör du nog till 90 % possitiva saker att säga :yoparty
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro

Nu varade bara min provkörning i femton minuter så jag skulle gärna vilja höra hur hojen är att leva med till vardags. Positivt, negativt osv.

En annan fråga till er som kör med eftermarknadsblås. Har ni upplevt att hojen går ryckigt efter bytet när man håller motorn under ett visst varvtal? Läste en recension som menade på att hojen inte gick att köra ryckfritt under 3000 varv och att det möjligtvis berodde på blåset. Kommentar?

p.s varför i helvete finns den inte i kawagrönt?:mad: Får bli orange istället isåfall d.s

Jag har kört hoj i över 25år och haft ett otal moppar av olika fabrikat och modeller, men ER-6:an är nog bland det roligaste jag haft. Bra drag och otroligt smidig. Man känner sig säker på den och har full kontroll hela tiden.
Det går även bra att sjutsa. Min grabb som väger runt 90kg (skulle jag tro) brukar åka bakpå utan problem.

Jag har ett LeoVince på och upplever också att den blev lite ryckigare vid just 3000rpm. Samtidigt så smäller den ju och baktänder rejält vid avslag nu och sånt gillar jag. Min första hoj i början på 80-talet var ju en Italiensk twin, och den gjorde precis likadant så det är sköna minnen som kommer tillbaka....
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Yuppie.....

Var på Broms o Kurvkurs igår och la omkull hojen....:huvet :huvet

Framdäcket släppte i en LÅNGSAM högerkurva och där låg jag och hojen...
Skador:
Bromshandtag
Fotbromspedal
Skrapa höger kåpa vid blinkers
Skrapmärken på kopplingskåpan
Skrapade backspegeln
Snett styre (mitt nya fatbar.....)
Skrapade Arrowsburken

Slog hjälmen i asfalten och småskador på övrig utr..

Så j-vla surt då jag väntade på krashpuckar som firman "glömt" skicka till mig och puckarna hade defenitivt minskat skador på hojen..

//cage
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top