ER6-tråden

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
kommer inte ihåg hundra men tror den var tre liter när lampan tänds (som SKA ske runt 25-26 mil om allt e rätt) så du kommer typ 7 mil på reserven om du kör normalt.
Hoppas du har skoj med hojen :)
 

Jocke08

On top of it!
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ER-6 f
Tänkte kolla om det är nån som vet någe om nån fartspärr vid 200 på er6, går upp relativt lätt till 195-200, sen går det inte längre, ligger nånstans mellan 8-9rpm

Jag har iofs en F men att det skulle finnas någon fartspärr har jag vääldigt svårt att tro; inga problem alls att komma upp i 220 km+ på mätaren på min...
 

Dsg

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Ort
Norrköping
Hoj
2009, Yamaha R6
Ner på tanken för att minimera luftmotståndet så slipper du "fartspärren" och kan "enligt en kompis" plocka minst 20 km/h till :tummenupp


Någon som vet hur stor skillnaden är mellan N och F?

Va ute och drog en sväng idag, va precis som du sa, fick iaf upp han närmare 220=D...Tack för svaret==)
 

apelsinen4

Kawasaki ER-6n
Gick med
11 Jul 2008
Ort
Mariestad
Hoj
Kawasaki ER-6n 2008
Hejsan...

Fick mitt körkort i fredags och har hämtat ut min efterlängtade kawasaki.
Är påväg ut på en långtur snart men vet inte hur stor reservtanken är, har försökt kolla runt men utan framgång. Finns det nån som har koll ?


Vad jag vet så har du 5 liter kvar i tanken när lampan börjar blinka.
 

Dsg

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Ort
Norrköping
Hoj
2009, Yamaha R6
Nån som har Power Commander och effekt rör, ev annan drevning på sin er6a?
Blir det stor skillnad, acc? tophastighet??...hört att dom blir lite ostabilare på vägen med effekt rör pga vikten, är det något som man märker stor skillnad på?
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Nån som har Power Commander och effekt rör, ev annan drevning på sin er6a?
Blir det stor skillnad, acc? tophastighet??...hört att dom blir lite ostabilare på vägen med effekt rör pga vikten, är det något som man märker stor skillnad på?

Har inte satt på mindre drev fram än men pc3 o rör har jag, visst e det skillnad men om det bara är bättre vet jag inte, ljudet gör att man förvillas lite oxå ska försöka få tid att mappa om den imorrn o se om det blir nåt bättre.
Kan väl inte direkt påstå att den blev ostabilare av slipon, vikten sitter så lågt så att det skulle påverka är nog mest inbillning, är ju bara några kilo det handlar om.
Men med kortare rör ska man ju förlora lite bottendrag, det tråkiga är ju att man vill ha mer bottendrag o mer ljud så dom flesta slipon är ju egentligen inte det man är ute efter
 

Frostis

Frost
Gick med
1 May 2007
Ort
Ånge
Hoj
Puch
Nån som har Power Commander och effekt rör, ev annan drevning på sin er6a?
Blir det stor skillnad, acc? tophastighet??...hört att dom blir lite ostabilare på vägen med effekt rör pga vikten, är det något som man märker stor skillnad på?

Jag har kört med PC3,GPR burk och 49bakdrev, och visst är det skillnad mot orginal, nu har ja inte mappat min utan kör på en mapp som följde med.
Den är ju starkare uppe kring topphastighet iallafall.
Körde med 49es drev då fick ja se 240på mätaren, men då är det ju en diff på 20-25km/tim gissar jag.

Nu har jag bytt till orginal drev igen, kom på mig själv med att ligga på fyran i 90, varvade ungefär samma som 6an och annat drev :tungan
Skiter i att jag aldrig får se över 220 på mätaren, det duger :)
Är lite sugen på att mappa, men vet inte om det är värt 2-3t för några extra hk :confused:
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Är lite sugen på att mappa, men vet inte om det är värt 2-3t för några extra hk :confused:

Vi får väl se hur det går för Robban och hans lamdapryl, får han ordning på't och lämnar redogörelse för hur det går till så blir det ju en billig väg till hemmamappning iaf.
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Vi får väl se hur det går för Robban och hans lamdapryl, får han ordning på't och lämnar redogörelse för hur det går till så blir det ju en billig väg till hemmamappning iaf.

hehe jepp trodde jag skulle få den idag men istället dök det upp ett expresscard till datorn från hong kong... lite trist överraskning.:rolleyes:
 

abaqus

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Karlstad
Hoj
GSX-R 750 1999
Nån som har Power Commander och effekt rör, ev annan drevning på sin er6a?
Blir det stor skillnad, acc? tophastighet??...hört att dom blir lite ostabilare på vägen med effekt rör pga vikten, är det något som man märker stor skillnad på?

Har pc3 + slipon på på nu. Ett filter och mindre framdrev liggandes på hyllan. Jag har inte hittat någon passande map till min kombo av filter och slipon så jag kör med org. filter nu tills jag hittar tillräckligt med pantbukar för en "expert"-mappning.

Här är mina erfarenheter i den ordning jag monterat/laborerat:
1) Slipon gav mig tokigt gôtt ljud och ojämnare gång + tydliga avgasknallar

2) Slipon + PC3 jämnade ut gången och jag tyckte mig känna en effektökning på toppen och lite bättre respons genom hela registret

3)Slipon + PC3 +sportfilter gav märkbart bättre respons genom hela registret och gissningsvis någon extra travare i effekt men återigen orolig gång och mycket avgasknallar.


Att balansen i hojen skulle bli lidande av en lättare ljuddämpare lämnar jag till var och en att bedöma. Själv har jag över huvud taget inte märkt ett minsta dugg av försämrad balans.

Drevet har jag inte monterat då jag inte känner för att monera ytterligare en elektronikbox för att få mätaren att visa rätt.

P.S.
Någon som har en map för K&N-filter till salu?
 
Last edited:

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Har pc3 + slipon på på nu. Ett filter och mindre framdrev liggandes på hyllan. Jag har inte hittat någon passande map till min kombo av filter och slipon så jag kör med org. filter nu tills jag hittar tillräckligt med pantbukar för en "expert"-mappning.

Här är mina erfarenheter i den ordning jag monterat/laborerat:
1) Slipon gav mig tokigt gôtt ljud och ojämnare gång + tydliga avgasknallar

2) Slipon + PC3 jämnade ut gången och jag tyckte mig känna en effektökning på toppen och lite bättre respons genom hela registret

3)Slipon + PC3 +sportfilter gav märkbart bättre respons genom hela registret och gissningsvis någon extra travare i effekt men återigen orolig gång och mycket avgasknallar.


Att balansen i hojen skulle bli lidande av en lättare ljuddämpare lämnar jag till var och en att bedöma. Själv har jag över huvud taget inte märkt ett minsta dugg av försämrad balans.

Drevet har jag inte monterat då jag inte känner för att monera ytterligare en elektronikbox för att få mätaren att visa rätt.

P.S.
Någon som har en map för K&N-filter till salu?

borde funka lika bra för vilket öppet filter som helst, skiljer nog inte särskilt i flöde, dna filtren är i stort sett likadana.
Vad har du för slip-on?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Att balansen i hojen skulle bli lidande av en lättare ljuddämpare lämnar jag till var och en att bedöma. Själv har jag över huvud taget inte märkt ett minsta dugg av försämrad balans.

Du kan betrakta JohnVanB's uttalande som en total galenpannas internet hoax. :D Han har väl alltid varit motståndare till att byta ut originalljuddämparen och nu hittade han väl på (bokstavligen talat) en anledning till att låta bli. I klass med konspirationsteorierna angående månlandningens vara eller icke vara och World Trade Center. :D
 

MC Alex

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ny-06 950SM
Jag har kört med PC3,GPR burk och 49bakdrev, och visst är det skillnad mot orginal, nu har ja inte mappat min utan kör på en mapp som följde med.
Den är ju starkare uppe kring topphastighet iallafall.
Körde med 49es drev då fick ja se 240på mätaren, men då är det ju en diff på 20-25km/tim gissar jag.

Nu har jag bytt till orginal drev igen, kom på mig själv med att ligga på fyran i 90, varvade ungefär samma som 6an och annat drev :tungan
Skiter i att jag aldrig får se över 220 på mätaren, det duger :)
Är lite sugen på att mappa, men vet inte om det är värt 2-3t för några extra hk :confused:

Jag kan tala om direkt att det är stor skillnad mellan N och F i hastighet! ca: 10-15km/h i skillnad o dem som har en N som gör 220 har förmodligen en Hastighetsensor som behöver kalibreras! eller så väger personen väldigt liten och är en pygme alla Dani Pedrosa!
Har satt på ett Leovince nu har redan pipercross filter, och mappat PC3 n fetare för E85 och den går rätt duktigt nu! skulle vara trevligt att få jämnföra mot ngn annars får det väl bli en kollega! skall skicka in några bilder på hojen strax!
 

MC Alex

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ny-06 950SM
Bilder på Hojen!

mycket nöjd med Hojen ! och den lilla orginal stänkan fram gör susen!:tungan
 

Bifogat

  • Bild007.jpg
    Bild007.jpg
    52.2 KB · Visningar: 115
  • Bild008.jpg
    Bild008.jpg
    62.5 KB · Visningar: 110
  • Bild009.jpg
    Bild009.jpg
    62.4 KB · Visningar: 125
  • Bild010.jpg
    Bild010.jpg
    61.8 KB · Visningar: 113
  • Bild011.jpg
    Bild011.jpg
    62.8 KB · Visningar: 110

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Jag kan tala om direkt att det är stor skillnad mellan N och F i hastighet! ca: 10-15km/h i skillnad o dem som har en N som gör 220 har förmodligen en Hastighetsensor som behöver kalibreras! eller så väger personen väldigt liten och är en pygme alla Dani Pedrosa!
Har satt på ett Leovince nu har redan pipercross filter, och mappat PC3 n fetare för E85 och den går rätt duktigt nu! skulle vara trevligt att få jämnföra mot ngn annars får det väl bli en kollega! skall skicka in några bilder på hojen strax!


Vad toppar din F då?
235?
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Jag kan tala om direkt att det är stor skillnad mellan N och F i hastighet! ca: 10-15km/h i skillnad o dem som har en N som gör 220 har förmodligen en Hastighetsensor som behöver kalibreras! eller så väger personen väldigt liten och är en pygme alla Dani Pedrosa!
Har satt på ett Leovince nu har redan pipercross filter, och mappat PC3 n fetare för E85 och den går rätt duktigt nu! skulle vara trevligt att få jämnföra mot ngn annars får det väl bli en kollega! skall skicka in några bilder på hojen strax!
Maxade ur min N och den kom upp i 227 på mätaren men då låg jag med huvet på tanken. :tungan Har ett slipon på, annars är allt original. Har iof en liten vindkåpa, vet inte hur mkt den gör.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top