ER6-tråden

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Som "gammal" ER-6n åkare tittar man ibland i detta forum..

Måste bara säga : OTROLIGT, över 300 000 st läsningar:tummenupp

På 2-3 år har denna tråd vuxit till en av forumets största.

//cage
 

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Nu är mitt bakdäck borta och nya däcket glider på fälgen imorgon. Hur långt bör man köra innan man fått bort det där "oljiga" lagret på däcken och man vågar testa dom lite? Räcker några vändor över grusvägen? :)
 

Gamebox

Monster
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Skåne
Hoj
Kawasaki Versys 1000
Nu är mitt bakdäck borta och nya däcket glider på fälgen imorgon. Hur långt bör man köra innan man fått bort det där "oljiga" lagret på däcken och man vågar testa dom lite? Räcker några vändor över grusvägen? :)

Där jag köpte mitt däck sa de 30 - 40 mil.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Där jag köpte mitt däck sa de 30 - 40 mil.

Med däckvärmare är det bara att lägga ner fullt i första kurvan. :) Om man inte har sådana kan man rugga däcket med ett sandpapper, gör man inget alls så räcker ändå ungefär en mil. Dock går det inte att bara åka rakt fram ett visst avstånd och sedan toklägga ner, däcket kommer fortfarande att vara halt på kanten så man måste gradvis lägga ner mer.

När jag körde på Gotland Ring med helt nya däck (opreppade utan värmare) så släppte det i första kurvan och ett antal gånger till under de 2-3 första varven, efter det var det lugnt. Kör man grusväg går det nog ännu fortare.
 

Christoffer-ER6

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6n -06
Rookie!!

Hallå alla!
Jag fick kortet för mindre än en månad sedan och köpte en kawasaki er6n i torsdags!
Jag har i princip bara läst gott om den och insett varför nu! =)

Men har lite frågor ändå!
När man ligger i 50 i stan så känns det som att den går ojämnt, lite liknande "knut på bensinen" med bil fast inte alls lika tydligt. Precis som den vill ge mer men att man håller den. Är detta vanligt för sporthojar/er6:an eller har jag köpt en med något fel på?

Har verkligen alldeles för lite koll på motorcyklar över huvudtaget.. hörde någon snackade slip-on, vad är det förnågot, inte helt säker på vad som sitter på min faktsikt! :confused:

Och den ligger på rätt höga varv (jämfört med honda sevenfifty som vi körde på skolan) är tanken att den ska rulla i 4000 varv, känns som den går bäst då, ligger man mellan 3-3,5 så vibrerar den en del..

Ni som också har en Er6:a upplever ni samma sak??

en sista sak...
En av de 100 anledningar till att jag köpte er6:an var att man har gott om plats att skjutsa på. Min kära far är sugen på att hänga med på en tur men han väger dryga 100, finns det någon maxvikt?? (jag väger klena 75)


Mycket tacksam för svar! :tummenupp

Ha det fint och tat lugnt på vägarna!
Mvh
Christoffer
 
Last edited:

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
ja dom går ganska hackigt och ryckigt på låga varv i låg fart, powercommander botar det nästan totalt.
slip on är att jämföra med halvsats avgassystem till bilar.. dvs byte av ljuddämparen men inte främre röret.
dom flesta dämpare är lite korta så man förlorar lite vrid i botten på att byta.

Ang din far, se till att han köper en egen :tummenupp för jag antar att han fick kortet på köpet när han tog bilkort??

grattis till köpet.
 

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod och en 2003 Ducati Monster
Huum igår så upptäckte jag nått skumt, när jag ligger på jämn fart på typ 6.500 varv så får jag ett ojämt motoljud som kommer i cyklar med cirka 3 sek mellanrum..? jävligt skumt, nån med tips? 100 mil servicen just gjord.

Sen hade jag och polarn meeest tur igår.. "råkade" köra i ca 130 på 70 väg.. inga bakspeglar.. kollade bak och där ligger poppo och blinkar ca 10 meter bakom mig.. släpper gasen och tänker lite motvilligt.. jahapp det var det körkortet.. polarn som inte heller har speglar ser inget och blåser vidare, sicksakar lite och leker vidare så polisen blåser om mig efter några evigt långa sekunder och kör ikapp honom.. efter några 100 m tutar det åt honom så han stannar. Då blåser polisen helt sonica vidare.. heeelt underbart =) Två smått nervösa grabbar gick raka vägen till macken och frågade om en trisslott.

Bara ge de söta poliserna ett stort tack, lovar jag ska sköta mig i framtiden :tummenupp
 
Last edited:

Christoffer-ER6

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6n -06
Hallå igen, snart bråttom till jobbet, men man lär sig mycket av att sitta och läsa här, riktigt gött att den här tråden finns! :tummenupp

Allt är orginal på min, gillar ljudet, dovt och mullrigt!
Om man nu vill slippa den här ryckiga körningen inne i stan så ska man sätta på ett pc3 (var gör den?) och ett slip-on (som ger mer Hk till hojen?):va

Om jag fortfarande vill ha det här mullriga dova ljudet, vilket slip-on ska man då använda sig av?
I och med att jag är en sopa på att meka med allt vad motorer heter, var kan man få allt påsatt och fixat billigast?

Ha det gott ligister! :yoparty
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
vet faktiskt inte riktigt vilket som är mullrigast, dom flesta slipon ska ge möjlighet för mer drag i övre registret, leo vince har ett lite längre slipon som är mer öppet än ett org men ändå hyffsat långt så man inte ska tappa så mycket vrid.
powercommandern är ett piggyback system som ändrar orginal signalerna från databoxen till spridarna så att du kan styra hur mycket bränsle som ska in i förhållande till throttelöppning och varvtal.
I usa där dom kör utan lambdasond ska dom här motorerna gå fett från början så att bränslemappan kan snålas ut en hel del men eftersom vi kör med lambdaond här i sverige så vet jag inte riktigt hur fett den går från början.
jag har iaf köpt lambda eliminator och kopplat ur sonden när jag mappat min men fick inte pump accelerator funktionen att funka i pc3 så kunde inte gör mappen som jag ville.
Ska ladda i ny firmware i den idag så sen kanske det funkar o det går kasta ihop en mapp där den går snålt o fint vid cruising o fetar på vid gaspådrag:)

Att montera skiten är ingen raket forskning direkt, två bultar till avgassystemet och en mittunder som håller ihop främre böjenb med ljuddämparen, några bultar till höger fotstöd som sitter ivägen, lossa tanken med några skruvar o en snabbkoppling till slangen, några skruvar till luftfilterburken o sen lossa spridarkontakterna.
Efter det är det bara leda in den lilla kabelhärvan från pc3, koppla in spridarkontakterna från pc3 i spridarna, orginalsladdarna till spridarna i spridarkontakterna till pc3 (hane), skarva in throttelgivaren i pc 3 (en kabel), och ansluta minuskabeln till batteriet och montera tillbaka allt igen och kopplar i en lambda eliminator om man inte vill köra med lambdasonden i.
När det är klart laddar man in valfri mapp i sin powercommander om man inte gjort det redan o drar iväg.

Enda problemet jag hade var att jag tyckte sladden från powercommandern var lite kort och sen att avgassystemet satt ihop lite för bra på mitten så jag fick demontera främre delen med.
 

Jocke08

On top of it!
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ER-6 f
:felämne


Bara ge de söta poliserna ett stort tack, lovar jag ska sköta mig i framtiden :tummenupp

Den där rövaren kan du dra nån annan stans! :D

Är det bara jag (och chris@sfp) som upplever att farbror polisen är ganska snälla mot oss nu för tiden? Jag vet inte hur många gånger jag hamnat i situationer där jag BORDE blivit av med körkortet och några tusenlappar men att de helt enkelt inte ens reagerat; råkade köra förbi en MC-polis på Sveavägen i Stockholm, bekvämt runt 100 på 50-väg, med regplåten monterad på undertailen och ett vrålande Two Brothers utan att nånting hände? Igår kväll; alldeles för snabbt på en gågata mitt i stan kommer jag upp bakom en parkerad piketbuss där det står en massa poliser omkring, undertecknad slår av lite grann, glider förbi piketbussen och nickar artigt till närmaste polis som i sin tur nickar tillbaka. :tummenupp

Jag gillar det. :) Mitt förtroende för polisen har sedan säsongsstarten gått raketkurva uppåt.

:klappar Heja polisen! Var försiktiga där ute! :klappar
 

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Däcket sitter på plats och jag tog trippen hem. Bara SLÄNGDE med sig grus upp den första biten, så att det blev en rand i grusvägen efter mig. Men absolut inga problem efter det! Var väl aldrig nere tokmycket men inget i närheten av ett släpp på de milen jag körde.
 

abaqus

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Karlstad
Hoj
GSX-R 750 1999
Anmälde mig precis till Smc:s BKK Kurs, Gelleråsen 22/8 Någon mer som ska dit med en ER6?
 

Christoffer-ER6

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6n -06
raketforskning

Till raketforskaren "robban_75" :)

Det kan jag inte riktigt hålla med om, för mig låter raketforskning lättare :confused: Men man kan ju inte vara bäst på allt som jag brukar säga.. Får nog nöja mig med orginal ett tag till, iom att jag är nybörjare och första hoj så vet jag ju inte bättre ändå :tungan
När jag tröttnar på dessa 72 pollar så kan jag ju fundera på att överlåta ett byte till någon annan. Låter helseriöst med program och skit man lägger in i hojen (eller har jag helt missuppfattat?)

Så länge jag vet vad det är, och att det inte är något vajsing med hojen (att den går lite ryckigt i stan) så är jag än så länge nöjd!

Men verkar som att jag får hänga här varje dag, behöver verkligen lära mig, för mycket här låter som rena grekiskan!

Men riktigt sjysst att du (och alla ni andra) tar er tid att förklara! :tummenupp :tummenupp

En liten tumme upp för poliserna också, man får bara hoppas att lagens långa arm är på vår sida i fortsättningen också :D


ha det fint alla! keep on the good work, whatever you do!!
 

barbazoo

adrenaline mc
Gick med
21 Feb 2008
Ort
stockholm
Hoj
Ducati 1098s, Yamaha Xvs1100, Yamaha xv950r Bolt
:tuttar finns det ingen annan kåpa för fronten då jag tycker lampglaset set lite kul ut?
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top