ER6-tråden

zlin

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
Kawa Er-6n -07
Ehm. Någon som vet vart de två "kapade" gummirören som slutar vid stödet går ifrån? En av dem (den som har en ljus behållare på sig) verkar läcka då jag upptäckt lite olja på marken när min MC stått en natt..
Någon som vet vart dem går och om det är normalt att läcka för att typ, hålla stödet insmörjat lr nått? :va
Kan lägga in en bild senare när jag kommer hem från jobb om ni inte vet vilka jag menar.

är väl överrinnsskydd eller nåt?

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
jupp
Är lite intresserad utav att ordna till ljudet på min ER-6 men är lite nybörjare på det här. Som jag förstår i posterna ovanför så låter de olika modellerna typ likadant men hur högt låter de? Vill inte ha något som låter alldeles för mkt men det för gärna bli lite häftigare än orginal.

Med en db-killer så blir ljudet inte för högt men det goa mullriga ljudet kvarstår. :) De första 700 milen körde jag helt utan db-killer och tyckte det var alldeles lagom. I våras, i början av säsongen monterade jag db-killern bara för att testa skillnaden och den sitter fortfarande kvar, 300 mil senare. Den lär sitta kvar ett bra tag till. Jag ligger gärna på högre varv nu när jag kör med db-killern vilket också drar upp tempot, både på gott och ont... :)

Det är väldigt personligt vad man tycker låter högt och inte, det jag tycker är lagom är kanske för högt för dig. Med ett slipon får man ett underbart ljud. Som sagt, de flesta låter hyfsat likadant, ok, på tomgång märker du skillnad på olika märken men knappast när du sitter i sadeln och koncentrerar dig på körningen. Köp den du tycker ser bra ut på hojen och som leverars med db-killer. Det finns mängder med ljudklipp på youtube, där får man en iaf en liten uppfattning av ljudet. :)

//Fredrik

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Så man behöver kapa standardkablarna? Inga snabbfästen eller sånt som jag hade hoppats på.
Vad skumt att de inte skickar med allt som behöver, tur att jag bor 50m från claes ohlson, men känns ändå väldigt dåligt :/ Har du lite förhandsinfo om vad för längd och tjocklek som behövs köpas så man är förberedd?

Fick hem paketet idag, Creds till nilssonsmc för den snabba leveransen!

Dock förstår jag mig inte på skruvarna som följde med, måste vara som du sa Lechill att det saknas en massa.
Fick 2 svarta skruvar utan muttrar, 2 längre silvriga, 2 kortare silvriga, 1 kort silver
Och 6st muttrar som bara passar på den ensamma korta silvriga.
Får väl kila ner till hojjen imorgon och kolla och mäta lite imorgon sen gå upp till clas ohlson. Tycker det är lite tråkigt att allt inte följer med när man köper ett paket.

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Z1000 2010
Illa illa! Kan du se om det läcker avgaser också, eller är det bara "glappt"?

Märkte när jag vårstädade hojen lite att även mitt GPR läcker lite på motorsidan. Får väl packa/nita om skiten själv, men tills dess sitter orginal på.

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Hoj
Yamaha R6 -07
nu får ni la vakna till lite grann alla er-6 ägare där ute :)

bjuder på lite bilder från mc-kortegen här nedan:

Bifogat

• DSC04417.JPG
    DSC04417.JPG
    131.9 KB · Visningar: 70
  • DSC04451.JPG
    DSC04451.JPG
    72.2 KB · Visningar: 77
  • DSC04450.JPG
    DSC04450.JPG
    101.8 KB · Visningar: 83
  • DSC04447.JPG
    DSC04447.JPG
    71.9 KB · Visningar: 80

Minier

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2009
Hoj
650V-strom
Angående det tjutande ljudet. Jag tycker att mitt har avtagit en aning och att det inte tjuter med riktigt like hög ton längre.
Kanske bara e inbillning, eller så har man vant sig, vem vet?

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Hoj
Yamaha R6 -07
Angående det tjutande ljudet. Jag tycker att mitt har avtagit en aning och att det inte tjuter med riktigt like hög ton längre.
Kanske bara e inbillning, eller så har man vant sig, vem vet?

faktist! nu när du säger de så har jag oxå märkt att det avtagit lite grann..kanske e så att de försvinner med tiden. Jag tänker iaf inte så mycket på de längre..

hur många mil har du kommit upp i? själv så e jag på 41 mil..surt att man inte kan/borde varva mer än 4000rpm de första 80milen. ligger ju fan i 90 på 110-vägarna :tungan

Totten

just do it
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
Versys 650-08
Någon här som upplever ljud från kamkedjan eller ventilerna???

Har själv en versys som gått 250mil nu och jag ska lämna den på onsdag, det hela går på garatin som tur är..

verkstads personalen tyckte som jag att den rasslade för mycket.
Dom visste inte vad det kunde vara men ska bli intressant vad det hela landar på.

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
Honda CB 750F -82
hur många mil har du kommit upp i? själv så e jag på 41 mil..surt att man inte kan/borde varva mer än 4000rpm de första 80milen. ligger ju fan i 90 på 110-vägarna :tungan

Vaaa? Varva på bara, skit i att segdra. Ungefär som att mobilförsäljare fortfarande säger åt folk att ladda telefonen ett dygn första gången eller att det nu minsann är 5 års prövotid på körkortet :p

Allstaar

Guest
Tänkte faktiskt fråga det.

Hur har/kör ni in era motorcyklar?
Kör ni in efter bokens rekommendationer eller gasar ni på?

När jag köpte min så sa han att varva inte över 8000rpm helst och segdra inte med hojjen. Ligga runt 6000rpm. Hellre högre varvtal än lägre.
Jag brukar örna på upp till runt 8000rpm men inte över, har väl hänt, missade en växel och drog varvstop också hehe. Sen motorbromsar jag för jämnan.

Så kontentan är att jag inte segdrar men tokvarvar inte och dessutom låter hojen gå på alla växlar och varierande tempo allt detta på 33mil.

Bra eller dåligt? Vore kul och veta då man inte är en fena på hur allt ska göras exakt.

Mvh.

er-gorano

papichulo
Gick med
4 May 2009
Hoj
2006, kawasaki er6, drz400-såld
600 mil sevice

Hej..
Nu har pärlan snart rullat 600 mil och det är dags för service. Är det nån som vet vad det kostar ungefär, vad som görs, eller är det nåt man kan göra själv.
Man är ju inte helt pantad när det kommer till att meka:rolleyes:.
Man får ju iofs ingen stämpel i servicehäftet om man gör det själv, men det viktigaste är väl att det blir gjort

-Palle-

Medlem
Gick med
21 May 2008
Hoj
Suzuki SV1000N för gatan & Triumph TT600 för banan
Hej..
Nu har pärlan snart rullat 600 mil och det är dags för service. Är det nån som vet vad det kostar ungefär, vad som görs, eller är det nåt man kan göra själv.
Man får ju iofs ingen stämpel i servicehäftet om man gör det själv, men det viktigaste är väl att det blir gjort

Jag betalde 1395kr på Sulas i Uppsala, då var det oljebyte + översyn.

zlin

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
Kawa Er-6n -07
Hej..

En polare lämnade sin på 600mil idag, 590 kr.

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
Tänkte faktiskt fråga det.

Hur har/kör ni in era motorcyklar?
Kör ni in efter bokens rekommendationer eller gasar ni på?

Är på ca 160-170 mil nu med min 09 och till första servicen så körde jag rätt lungt. Dvs låg på ca 4000 varv om inte hastigheten (110 vägar) krävde lite mer. Så länge man inte tokvarvar så är det nog ingen större fara. Har man ny mc kan man ju inte låta bli att prova dra på iaf någon gång under inkörningen.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati