ER6-tråden

Wajking

Wiking
Gick med
8 Jan 2010
Ort
Eslöv
Hoj
10, Kawasaki, er6n
Hej!

Är det sant att man inte får använda er-6n på uppkörningen. En viss herre påstod det idag. Ringde trafikverket och frågade men hon visste inte det. Hon sa att de inte har "körförbud" på någån modell alls (givet att de uppnår kraven förstås) på uppkörningar och bad mig ringa trafikskolor och fråga de :va


Jag körde upp med en er6-n för 1 månad sen och de var inga problem! så de är nog bara lite BS!
 

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Jo gör det säkert. Ska kanske också nämna att jag skrev fel. Gör inget om jag enbart får begränsat och inte obegränsat om jag sa.

Finns det någon här om kört upp med den?

När jag tog körkort förra sommaren så använde körskolan er6n som Abegr-hoj, och de som tog Abegr körde således även upp på dem. Observera att om du kör upp på en er6a så måste du strypa den till 25kW för att få köra den sen. Hade jag varit dig så hade jag försökt få tag på en annan hoj att köra upp på så att du fritt kan njuta av din er6a sen :).
 

Herr Grön

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
2007, Kawasaki ER-6n
Mappning

Igår körde vi min hoj på Claessons rullande landsväg. Med originalburk, Leo Vince och PC.
Ska bli en artikel i Allt om Mc så småningom, så jag får egentligen inte avslöja något i förväg.
Men kan berätta att vi skippade att montera filtret från Pipercross. Mekanikern bedömde att det inte var öppnare än originalet. Passformen var värdelös, det går att tvinga ned det, men då skrynklar sig filtret. Det är dubbelt så tjockt som originalet!
Intressanta resultat från körningen med Leo Vince slip-on ... med och utan dB-killer.
Prylar som monteras är Power Commander V med Autotune.
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Igår körde vi min hoj på Claessons rullande landsväg. Med originalburk, Leo Vince och PC.
Ska bli en artikel i Allt om Mc så småningom, så jag får egentligen inte avslöja något i förväg....

Om nämnd artikel hamnar på nätet får du gärna länka så man kan ta en titt :) Är inte lika bra på att följa upp om jag måste hitta det i analog form :huvet
 

Herr Grön

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
2007, Kawasaki ER-6n
Om nämnd artikel hamnar på nätet får du gärna länka så man kan ta en titt :) Är inte lika bra på att följa upp om jag måste hitta det i analog form :huvet

Tyvärr kommer den inte på nätet, men jag säger till när tidningen finns att köpa. Har du råd att köra hoj har du säkert råd med 59 spänn :D
 

freddan69

fredrik wallin
Gick med
16 Jun 2008
Ort
östermalm
Hoj
2008 zx6r, 2009 street 3 r
Är det ngn i forumet som upplevt att vid riktigt hårda inbromsningar så blir det väldigt oroligt fram, med pulseringar och allmän protest i handtaget??
Bromsvätskan ser bra ut och beläggen känns som att dom bör hålla ett bra tag till...
Det är en 06:a som snurrat 1500 mil, är det skivorna som slagit sig?????
 

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Fjädring bak

Tycker att när jag kör med lite mer fart i svängarna så känns bakändan lite orolig med standard setup. Har testat näst högsta läget men då studsar bakändan upp efter varje liten grop i vägen (kanske väger jag för lite ;-) ). Vad kör ni? Får man mer bakhjulsgrepp om man spänner? Eller blir resultatet om man spänner för mycket det motsatta? :confused:

En annan fråga - Hur mycket slår ni av på takten nu när asfalten är kallare än i somras. Något alls? (även kall asfalt kontra våt). :va

mvh Ola
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Tycker att när jag kör med lite mer fart i svängarna så känns bakändan lite orolig med standard setup. Har testat näst högsta läget men då studsar bakändan upp efter varje liten grop i vägen (kanske väger jag för lite ;-) ). Vad kör ni? Får man mer bakhjulsgrepp om man spänner? Eller blir resultatet om man spänner för mycket det motsatta? :confused:

En annan fråga - Hur mycket slår ni av på takten nu när asfalten är kallare än i somras. Något alls? (även kall asfalt kontra våt). :va

mvh Ola

Jag har min på Läge 5 av 7 och väger 80kg.
Har läge 5-6 när ja kör bana men ska jag vara ärlig så är skillnaden så minimal igentligen.

Nu mot hösten tar man de givetvis lugnare men jag är mer rädd för löv och skit än vad jag är för tempen i asfalten
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Tycker att när jag kör med lite mer fart i svängarna så känns bakändan lite orolig med standard setup. Har testat näst högsta läget men då studsar bakändan upp efter varje liten grop i vägen (kanske väger jag för lite ;-) ). Vad kör ni? Får man mer bakhjulsgrepp om man spänner? Eller blir resultatet om man spänner för mycket det motsatta? :confused:

En annan fråga - Hur mycket slår ni av på takten nu när asfalten är kallare än i somras. Något alls? (även kall asfalt kontra våt). :va

mvh Ola

Glöm inte bort att originalinställningen är 4 av 7 och då är det 75kg BELASTNING, dvs ta på dig all utrustning, ställ dig på vågen och kommer du då upp i 75kg så är det idealt för standarninställningarna. Hojjen är byggd av japaner, för japaner. I vissa fall så kan även (västerländska) dvärgar vara japaner!
Tycker fjädringen är ngt svampig. 85kg, 184cm lång.

Har inte kört på en månad pga flytt :huvet, men i mitten av oktober när jag hälsar på hojjen i en vecka planerar jag att avlägga minst ett 70tal mil iallafall! :banana
Kan höra av mig efter det om jag kommer ihåg.

Har jobbat i en gokarthall, och då var det som bäst grepp vid 7-12 grader i luften efter att däcken hade blivit varma. Men då snackar vi gokartslicks! Så om du smäller på ett par sådana på hojjen så kan du bränna på rejält! :brinnerup
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Glöm inte bort att originalinställningen är 4 av 7 och då är det 75kg BELASTNING, dvs ta på dig all utrustning, ställ dig på vågen och kommer du då upp i 75kg så är det idealt för standarninställningarna. Hojjen är byggd av japaner, för japaner. I vissa fall så kan även (västerländska) dvärgar vara japaner!
Tycker fjädringen är ngt svampig. 85kg, 184cm lång.

Njae, enligt servicemanualen till 2006-2008 står det att standardinställningen är till en förarvikt på 60nånting (64, 68 el. liknande, minns inte riktigt).
Är 180lång och väger strax över 80kg och tyckte det kändes bäst att ha det på 6:an vid aktiv körning. Men då jag kör mycket på grusvägar och på andra dåliga vägar har jag det på 5:an för att inte få allt för dålig komfort.
 

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
Är det ngn i forumet som upplevt att vid riktigt hårda inbromsningar så blir det väldigt oroligt fram, med pulseringar och allmän protest i handtaget??
Bromsvätskan ser bra ut och beläggen känns som att dom bör hålla ett bra tag till...
Det är en 06:a som snurrat 1500 mil, är det skivorna som slagit sig?????


ABSen som sätter igång kanske?
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Njae, enligt servicemanualen till 2006-2008 står det att standardinställningen är till en förarvikt på 60nånting (64, 68 el. liknande, minns inte riktigt).
Är 180lång och väger strax över 80kg och tyckte det kändes bäst att ha det på 6:an vid aktiv körning. Men då jag kör mycket på grusvägar och på andra dåliga vägar har jag det på 5:an för att inte få allt för dålig komfort.

I manualen för -09 är det 75kg belastning vid 4 av 7 (standard) iallafall.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
I manualen för -09 är det 75kg belastning vid 4 av 7 (standard) iallafall.

Var tvungen till att leta upp manualen nu och du har nog rätt i det du säger. Står i min att standardinställningen är för en förarvikt på 68kg och att standardläget är 3 av 7. Så då kan det nog stämma bra med 75kg till läge 4, även om jag ogillar att erkänna att jag haft fel......:rolleyes:

Edit: och då är det läge 4 och 5 jag kör med och inte 5 och 6.
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Var tvungen till att leta upp manualen nu och du har nog rätt i det du säger. Står i min att standardinställningen är för en förarvikt på 68kg och att standardläget är 3 av 7. Så då kan det nog stämma bra med 75kg till läge 4, även om jag ogillar att erkänna att jag haft fel......:rolleyes:

Edit: och då är det läge 4 och 5 jag kör med och inte 5 och 6.

Då måste jag fråga er som ändrat inställningarna, vilket verktyg använder ni? Jag provade med en skitbillig och dålig hak-nyckel från feltema som gick av :huvet

Då bruttan envisas med att hänga med fastän jag vill köra själv så känns det ibland olidligt att gasa ut ur kurvorna när den kändes svampig utan de extra 60 kilona som då tillkommer. :brinnerup
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Då måste jag fråga er som ändrat inställningarna, vilket verktyg använder ni? Jag provade med en skitbillig och dålig hak-nyckel från feltema som gick av :huvet

Då bruttan envisas med att hänga med fastän jag vill köra själv så känns det ibland olidligt att gasa ut ur kurvorna när den kändes svampig utan de extra 60 kilona som då tillkommer. :brinnerup

Använder en haknyckel som följde med en standard verktygsats. Kommer dock inte ihåg till vilken hoj som denna följt med, dålig på att skicka med dem när jag säljer en hoj. :gnissla
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Tycker att när jag kör med lite mer fart i svängarna så känns bakändan lite orolig med standard setup. Har testat näst högsta läget men då studsar bakändan upp efter varje liten grop i vägen (kanske väger jag för lite ;-) ). Vad kör ni? Får man mer bakhjulsgrepp om man spänner? Eller blir resultatet om man spänner för mycket det motsatta? :confused:

En annan fråga - Hur mycket slår ni av på takten nu när asfalten är kallare än i somras. Något alls? (även kall asfalt kontra våt). :va

mvh Ola

Ju högre den blir/hårdare ju mer kommer det studsa om du inte kan trycka ner den. Rätt självklart! :banana

Jag kör standard rakt igenom, dämparna fram och bak är ju knappast några höjdare så jag orkar verkligen inte hålla på att ställa in och fixa. Tror man knappt känner någon skillnad, det är ju knappast ofta man pressar hojen så hårt.

Själv har jag inte kört sedan 25:e Augusti, när man behövde T-shirt under skinnstället blev det för kallt så jag har ställt av min och vinterförvarat. :D
 

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
Honda VFR 800 -08
Själv har jag inte kört sedan 25:e Augusti, när man behövde T-shirt under skinnstället blev det för kallt så jag har ställt av min och vinterförvarat. :D

Ställde undan min först idag... fast lite har man ju fått frysa såklart!

Vad gör ni för förberedelser för vinterförvaring av hojen egentligen? har tankat full tank och satt batteriet på laddning! kommer stå i ett kallgarage.

Vad mer ska man tänka på?
 

Torrfarfar

Torrfarfar
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Malevik (GBG)
Hoj
Svart Kawa
Service ska göras och tänkte då slänga på ett nytt styre. En mc firma ska göra det, därför letar jag schysst crosstsyre utan fågelpinne och som passar rakt av med original styrkrona och med orginal kablage, finns det ett sådan och isåfall vilket. Tack på förhand :)
 
Last edited:

MaudF

Liten, grön o elak!
Gick med
4 Jul 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Kawasaki er-6f ABS -08, ZX6-RR -05, Ninja 650 2019
Jag brukar pumpa upp däcken lite mer än normalt förutom det andra du skrev.

Ställde undan min först idag... fast lite har man ju fått frysa såklart!

Vad gör ni för förberedelser för vinterförvaring av hojen egentligen? har tankat full tank och satt batteriet på laddning! kommer stå i ett kallgarage.

Vad mer ska man tänka på?
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Ställde undan min först idag... fast lite har man ju fått frysa såklart!

Vad gör ni för förberedelser för vinterförvaring av hojen egentligen? har tankat full tank och satt batteriet på laddning! kommer stå i ett kallgarage.

Vad mer ska man tänka på?

Nja, klämma i lite mer luft än org kan ju vara bra. Samt någon gång även flytta på hojen, kanske en gång varje månad. För att slippa få "stå-plattor" i däcken. Annars är ju underhållsladdning och fulltank väldigt bra.

Service och de kan man vänta tills i vår igen när man faktiskt ska börja använda hojen igen. Men att smörja upp handtag och reglage är ju aldrig dåligt. En riktigt bra tvätt är att föredra också, samt smord kedja.
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top