Era bästa fotografier [modemdöd]

AndySwe

Newbie
Gick med
28 Jul 2003
Ort
London
Hoj
ZX9R
Du använder en friläggningsteknik för att markera bilen (select color range eller lasso eller vad du gillar att frilägga med) när du har det du vill ska vara i färg väljer du select inverse (så du väljer allt som ska bli svartvitt) sen går du in i IMAGE -> ADJUSTMENTS -> HUE/SATURATION.. Sätt saturation till -100
så vips är bilen i färg och bakgrunden i svartvitt..


twinner skrev:
Marcus..Hur gör man en sån här bild,PS eller..Berätta gärna hur man går tillväga.
Snyggt som fan är det:tummenupp
 

#2

mellan två hojjar!
Gick med
1 Jul 2003
Ort
Norrbotten
Hoj
Paus
Tog ett kort på Hondan min.
Endast förminskad och roterad nån grad.
 

Bifogat

  • hojjen_sign.jpg
    hojjen_sign.jpg
    94.7 KB · Visningar: 234

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
Jag får inte riktigt till det där med MC-foto. Ni som är duktiga på sånt här får gärna komma med tips och råd...



3247_2.jpg


2525_3.jpg
 

Tengil

PENNYBRIDGERIDERS
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TL1000s -97
Bilden är tagen av en kompis utanför hans hus för ett par år sen. Kameran var jobbets Olympus nånting 1,3Mpix. Fick minska bilden lite. Ett "Kodak moment".
 

Bifogat

  • Tengil1.jpg
    Tengil1.jpg
    137.2 KB · Visningar: 317

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
rerell skrev:
Jag får inte riktigt till det där med MC-foto. Ni som är duktiga på sånt här får gärna komma med tips och råd...

Tja, den översta hade varit klockren med kortare slutartid. Den understa var väl bara litet trist motiv/komposition. Alltid bra att få med lite "framåt" om man tar från sidan, så att man får en uppfattning vart objektet är på väg.
 

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
t-rex skrev:
Tja, den översta hade varit klockren med kortare slutartid. Den understa var väl bara litet trist motiv/komposition. Alltid bra att få med lite "framåt" om man tar från sidan, så att man får en uppfattning vart objektet är på väg.

Stämmer precis med min egen uppfattning om dessa bilder. Tack för den konstruktiva kritiken!

Ett par snäpp snabbare slutartid hade kanske funkat bra på bild 1 (den är 1/250). Risken är väl att jag hade fått lite för lite ljus och behövt kompensera med högre ISO, med en kornig bild som resultat, eller behövt kompensera med större bländare, med för kort skärpedjup som resultat. Men det hade säkert funkat vid detta tillfälle. Jag hade inte så många försök på mig så jag hann inte testa. Tror också att jag har slarvat bort en del detaljer med slarvigt satta svart-/vit- & gråpunkter när jag efterbehandlade denna bild.

Bild 2 är bara tråkig. Ingen fart och ganska intetsägande. Jag har ett utsnitt med mer luft framför hojen, det är lite bättre men bara marginellt. Klippte bara bort det nu (borde väl ha förminskat istället) för att få samma bredd som bild 1, men det blev väldigt centrerat som sagt.
 
Last edited:

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
Här är ett par med lite snabbare slutartider, men här blev ljuset för dåligt och bilderna blev korniga. Det har jag försökt rätta på i efterhand. Ett snabbare objektiv står på önskelistan.

3233_2.jpg


3228_2.jpg
 
Last edited:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
t-rex skrev:
Tja, den översta hade varit klockren med kortare slutartid. Den understa var väl bara litet trist motiv/komposition. Alltid bra att få med lite "framåt" om man tar från sidan, så att man får en uppfattning vart objektet är på väg.

Nja, jag skulle snarare vilja ha längre slutartid, för att få ännu mer rörelseoskärpa i bakgrunden. Svårt att få bra skärpa på hoj och förare visserligen, men det går med lite träning. :)
 

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
McB skrev:
Nja, jag skulle snarare vilja ha längre slutartid, för att få ännu mer rörelseoskärpa i bakgrunden. Svårt att få bra skärpa på hoj och förare visserligen, men det går med lite träning. :)

Jo, på bilder där hojen rör sig "i sidled" är det väl bättre med så lång slutartid man klarar, men på bilder där hojen kommer emot eller åker ifrån fotografen blir det ju mer problematiskt. Vid detta tillfälle upplevde jag det som svårt att panorera också, eftersom jag stog väldigt nära (det är brännvidd +-50 på alla bilder med R6'an) och då blir alla rörelser så "yviga". Panorering är kanske lättare när man jobbar med större brännvidder..? Jag inbillar mig det iaf. :)
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
rerell skrev:
Panorering är kanske lättare när man jobbar med större brännvidder..? Jag inbillar mig det iaf. :)

Jo, det är till viss del sant. Dock går det utmärkt att panorera även med korta brännvidder på kort avstånd, men det kräver att man är ganska stadig på hand, lär sig motivets rörelsemönster och har tålamod. Tålamods-biten gäller både motivet och fotografen. :)
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
Jag var ute på sjön för någon helg sedan och mös i det "underbara" svenska sommarregnet.

Kamera: Minolta Z1
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    59.9 KB · Visningar: 415
  • 2.jpg
    2.jpg
    83.1 KB · Visningar: 141
  • 3.jpg
    3.jpg
    68.4 KB · Visningar: 122
  • 4.jpg
    4.jpg
    131.4 KB · Visningar: 89
  • 5.jpg
    5.jpg
    70.6 KB · Visningar: 156
  • 6.jpg
    6.jpg
    84.2 KB · Visningar: 332

maccan#22

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Sthlm
Hoj
r1 -04
CayLe skrev:
Jag var ute på sjön för någon helg sedan och mös i det "underbara" svenska sommarregnet.

Kamera: Minolta Z1

Den där grillbilden var så sjukt fin!!!!


p.s om man vill citera nån bild som nån har skickat... men du vill lixom visa vilken bild man snackar om, så när du citerar vill du citera bilden oxå, hur gör man då? d.s
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
maccan#22 skrev:
Den där grillbilden var så sjukt fin!!!!


p.s om man vill citera nån bild som nån har skickat... men du vill lixom visa vilken bild man snackar om, så när du citerar vill du citera bilden oxå, hur gör man då? d.s

Man tackar :) Den finns i större upplösning.

Du högerklickar på bilden, väljer egenskaper och kopierar adressen till bilden, fast då blir det en länk som den här: http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=60508
 
Last edited:

Nero1979

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
växjö
Hoj
cbr954rr
Efter en 10 milar runda igår...
 

Bifogat

  • me.JPG
    me.JPG
    133.8 KB · Visningar: 190
  • mehe.JPG
    mehe.JPG
    137.6 KB · Visningar: 269

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200r Classic
McB skrev:
Var ute och tog ett par bilder på bilen igår. :)

DSCN8651_remake.jpg


DSCN8606_remake.jpg
Den över bilden ser lite väl underexponerad, visserligen är ju det en effekt. Men man skulle kunna haft den ljusskärm till höger om kameran så man fått lite ljus från himlen, så att man fått fram lite mera former av bilens kofångare och mer framträdande framfälg.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
cool_adde skrev:
Den över bilden ser lite väl underexponerad, visserligen är ju det en effekt. Men man skulle kunna haft den ljusskärm till höger om kameran så man fått lite ljus från himlen, så att man fått fram lite mera former av bilens kofångare och mer framträdande framfälg.

Japp, den är lite underexponerad, men det är medvetet gjort. Har ett gäng liggandes som är både normal- och överexponerade, men denna är helt klart bäst.

Reflexskärm ja... Den som det hade. :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top