Era bästa fotografier [modemdöd]

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Hoj
-01,Monster med 916cc
Jocke W skrev:
Ni som är bra på att fota hur f*n gör ni! Hur snygga bilder som helst..Hur får man tex skärpan att hamna på ett ställe så det suddas ut längre bak? på en bil tex..Måste man köpa nån värsting kamera? Jag tycker det e kul att fota men va fan inte när bilderna blir som en hög me mögel! Tycker ni ska dela me er lite av eran kunskap nu!

För att kunna bestämma vart skärpan ska ligga, och hur fort den ska avta måste du kunna ställa bländare och fokus manuellt.
Ju större bländare du har, desto kortare skärpedjup får du, och sen är det bara att fokusera där du vill ha mitten av ditt skärpespektrum.
Att hitta en digitalkamera med manuell möjlighet att ställa bländare är hyffsat lätt, men däremot är det färre där du kan fokusera själv.

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
En somrig bild som jag tog på Gotland härom helgen. Solbrillorna tillhör Fireblade och bilden är tagen på ca tre meters avstånd med en Minolta Z1.

PICT0003.jpg

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Några kort jag tagit med min gamla Toshiba PDR-M60.

Bifogat

• Image051.jpg
    Image051.jpg
    83.7 KB · Visningar: 266
  • black2.jpg
    black2.jpg
    95.5 KB · Visningar: 215
  • balck1.jpg
    balck1.jpg
    141.3 KB · Visningar: 213
  • Image026.jpg
    Image026.jpg
    122.3 KB · Visningar: 264

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
Kamera : Sony P-12
Plats : MC Mässan 2004
Inst : ???

Bifogat

• MC Mässan 2004 040.jpg
    MC Mässan 2004 040.jpg
    131.3 KB · Visningar: 375

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
KNAS skrev:
Tack! Den självdöda och likstela flugan lades på ett hushållspapper och en pappersreflektor med tillhörande blixt sattes upp och riktades strax bakom flugan. Ett filter för glödtrådsljus, som gör bilder med gulstick mer neutrala genom implementering av blåtoner, tillsattes för att ge bilden dess iskalla sken. Därefter överexponerades bildens bakgrund och flugan sattes i fokus.

Jag säger samma sak om http://rosenson.mine.nu/upload/upload/1Hedgren_Rides.jpg , lysande komposition och ett solklart reklammaterial för t.ex polaris.

Ja jag förstog väl det när jag såg den bilden.. :)lite mer än en vanlig slumpbild! Får man fråga hur mycket redigering det ligger bakom sen, eller får du fram den där iskalla färgen helt och hållet genom filtret?

Jag tackar som ödmjukast för komplimangen. Ska jag avslöja så är det faktiskt den enda bild genom hela vintern som jag verkligen inte var nöjd med förens den satt. Oftast brukar jag bara knäppa en bild på ett ställe sen vandrar jag vidare, även om bilden blir sådär.. Fast den här gången tog det nog en 6-7 repor iaf, och det roliga är att det är rena rama väggen som föraren sneddar över så det var inte helt lätt att ta sig dit och fota från..
Då är det bra att ha kamrater som ställer upp på att köra vända efter vända tills det blir klockrent :Bugar

Last edited:

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Lite bilder från mig.

Ett litet urval av vad jag har ställt till med.

Edit: Glömde ju nämna utrustningen. bilderna är tagna med antingen Nikon D2H, 300/2,8 eller Sigma SD9 70-200/2,8+1,4x converter.

Bifogat

• Prov1 (Small).JPG
    Prov1 (Small).JPG
    55.5 KB · Visningar: 323
  • prov2 (Small).JPG
    prov2 (Small).JPG
    38.5 KB · Visningar: 269
  • prov3 (Small).JPG
    prov3 (Small).JPG
    41.2 KB · Visningar: 280
  • prov5.JPG
    prov5.JPG
    35.1 KB · Visningar: 173
  • prov4 (Small).JPG
    prov4 (Small).JPG
    43.3 KB · Visningar: 199
  • prov6.JPG
    prov6.JPG
    33.5 KB · Visningar: 133
Last edited:

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
DumDum skrev:
Edit: Glömde ju nämna utrustningen. bilderna är tagna med antingen Nikon D2H, 300/2,8 eller Sigma SD9 70-200/2,8+1,4x converter.

Ohh jag älskar D2H´n, helt underbar kamera.. :tummenupp

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
skoteridioten skrev:
Ohh jag älskar D2H´n, helt underbar kamera.. :tummenupp

Mmmm, den är helt fantastisk. Jag har och har haft privilegiet att kunna plåta med alla möjliga tuffa kameror. Bland annat; Sigma SD9, D1H, D2H, D1X, digital/icke digital EOS i olika varianter. Kodak DCS 14n, 315, D2000. Sinar, Bronica, bladare och av alla dessa så står nog D2H överst på listan. Det är en helt otrolig kamera!

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
DumDum skrev:
Mmmm, den är helt fantastisk. Jag har och har haft privilegiet att kunna plåta med alla möjliga tuffa kameror. Bland annat; Sigma SD9, D1H, D2H, D1X, digital/icke digital EOS i olika varianter. Kodak DCS 14n, 315, D2000. Sinar, Bronica, bladare och av alla dessa så står nog D2H överst på listan. Det är en helt otrolig kamera!

Lyx! :kär
Jobbets "förra" kamera var/är en D1:a.. jag tycker den funkar fint än idag faktiskt :) Fast när man fick testa D2H för första gången så var det ju rena porren jämfört med D1:an, även om de är ganska lika ändå. Jag minns inte om det är en D1 X eller H vi har.. Här är dock ett bilder fotad med den, med 80-200 Objektiv.

Peter%20burkar%20REV.jpg

Peter%20res%20REV.jpg

Det skulle vara kul att fotografera hojar för omväxlings skull.. :)

EDIT: Fyck. Nu har jag tappat några drivrutiner märker jag.. I photoshop ser bilderna kanon ut, i I.E på tok för mörka. Hej och hå vad glad jag blir.. :4skrika

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
K7
Är inte så bra på att fota men jag vill gärna lära mig så jag undrar om min kamera duger för att få så grymma bilder?

Kameran är en:
Minolta Dimage Z1 3,2 Megapixels 10 x optisk zoom?

//nomolas

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Aprilia Sportcity One
nomolas skrev:
Är inte så bra på att fota men jag vill gärna lära mig så jag undrar om min kamera duger för att få så grymma bilder?

Kameran är en:
Minolta Dimage Z1 3,2 Megapixels 10 x optisk zoom?

//nomolas

En sån har jag också. Tycker den funkar utmärkt för en amatör som mig.
Här kommer några kort jag tagit med den (dock ej hojbilder :rolleyes: )

Bifogat

• berra1.jpg
    berra1.jpg
    113.6 KB · Visningar: 125
  • berra2.jpg
    berra2.jpg
    93.8 KB · Visningar: 123
  • berra3.jpg
    berra3.jpg
    95.3 KB · Visningar: 340
  • berra6.jpg
    berra6.jpg
    84.3 KB · Visningar: 127
  • berra7.jpg
    berra7.jpg
    98.4 KB · Visningar: 131

Mechanic_D

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ja
Skoteridioten: Dina bilder är grymt jeffla snygga. Den andra bilden är så underbar, grym känsla i den :tummenupp

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Mechanic_D skrev:
Skoteridioten: Dina bilder är grymt jeffla snygga. Den andra bilden är så underbar, grym känsla i den :tummenupp

Danke.. :)

Hur ser bilderna ut för er förresten, jag måste veta var nånstans i min dator det är som strular..
Är de ok eller är de ganska mörka? Förarens byxor/kläder t ex, ser man veck i de eller är de nattsvarta?

Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
skoteridioten skrev:

Hur ser bilderna ut för er förresten, jag måste veta var nånstans i min dator det är som strular..
Är de ok eller är de ganska mörka? Förarens byxor/kläder t ex, ser man veck i de eller är de nattsvarta?

Håller med föregående skribent ang dina bilder,grymma och proffsiga,mycket action:)

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Aprilia Sportcity One
skoteridioten skrev:

Hjälper det med ett printscreen?

Bifogat

• hajduk.JPG
    hajduk.JPG
    102.5 KB · Visningar: 690

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
skoteridioten skrev:

Bilderna ser ut som dom ska. :tummenupp Snyggt jobbat. Snöbilder är inte det enklaste att exponera.

zx6rman

none
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
italiano
Kan inte låta bli att lägga in en bild på voffarna, Kia (jackrussel) är alldeles för nära Rexs (schäfer) mat skål tycker han, tilläggas kan ju att Kia lever utan bestående men..

Bifogat

• öst kia.jpg
    öst kia.jpg
    110.9 KB · Visningar: 549
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024