Era bästa/värsta/roligaste/mest minnesvärda vurpor

Tjita1

Guest
Ja, låt höra, berätta nu. Nåt i den här stilen:

Månad/År
Fordon
Och sen berätta. :)

Behöver inte vara allvarligt, men det gör inget om det är det heller, men sätt gärna en varning om det blir väldigt grisigt. :) En vanlig tippning är helt okej också, om den har nån form av underhållsvärde.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har inget skoj vurpande att förtälja, men det lär ju bli ett par om året när jag börjar med licensträningar. :crash
Hittills har jag bara lyckats lägga hojen en endaste liten gång, och det i låg hastighet. 25 mil hemifrån, och fotpinnen och bromspedalen gick sönder. >.<
Lyckligtvis var det vara 4 mil hem till far, var på väg upp till sthlm från karlskrona och lyckades vurpa på en grusfläck. Bara att ställa in träffen med polarna och lägga helgen på lite bonnasmideri så man kunde köra hem hojen. Såhär såg det ut:
280457_216314971744391_5546280_o.jpg

Vackert. :3freak
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Typ denna? Första augusti 2012. Har man video så slipper man skriva :fakta

 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Får själv lägga ut en klotning som jag än idag är riktigt förbannad på.

Var väl ca 20 år och hade läckande packboxar i framgaffeln på den hojen jag ägde då. Var inte så duktig på att meka så jag lämnade in hojen på verkstad. Den jävla idioten till mek satt packboxarna upp och ner och när jag och en polare sedan åkte ut och körde så trängde det självklart ut gaffelolja vid varenda jävla inbromsning, på bromsskivor och på framdäcket och...............fan jag blir förbannad bara jag skriver detta. Men inget av detta märker ju jag tills.........

Inbromsning innan kurva och INGENTING funkar (såklart) bromsarna är helt ur funktion och däcket är insmort med gaffelolja............PANG där flyger jag in på en åker och en bonde i en traktor som höll på med vårbruket bara stirrade på en mc-åkare som flugit 5 meter in på hans ägor.

Hade bara trafikförsäkring på den hojen, och åker ett par dagar senare tillbaks till idioten som bytt packningarna och får kommentaren.

- Ja det är sånt som händer, men vi ska ge dig rabatt på packningsbytet !!!!!


Jag är inte mycket för vapen - men OM man bara haft en hagelbössa med finkalibrgt hagel då så hade man ju kunnat göra samhället en tjänst.
 

Aquaman

Det ska rulla på två hjul
Gick med
21 Jul 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Yamaha r6 - 03
Juli, 2013. Yamaha R6 2003. Fin vacker sommar dag, och Mormor och hennes gubbe på besök. Ville såklart visa upp hojen och dess ljud.. så rullar sakta ut hojen från garaget, ska putta fram den lite, håller motorcykeln lutandes mot min kropp med händerna (MISSTAG 1: ingen hand på kopplingshandtaget....) på styret...Startar upp motorcykeln, varvar upp den till ett förjädra fint ljud...kommer åt växelspaken med höger smalben, hojen for fram som en raket och ner i backen till höger, krossar blinkers och repar framskärmen... Det var den fina sommardagen det :näsblod Mormors gubbe visste knappt vad han skulle säga..:död
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Den mest minnesvärd är nog den jag inte kommer ihåg... Det man inte minns har inte hänt...? :)

Klotade på något sätt i första hårnålen på Gotland Ring med motarden (ktm 660) för 4(?) år sedan. Enl. utsago blev jag tydligen liggande i 40-45min innan ambulansen behagade att dyka upp.
Det förssta jag minns är att jag kvicknar till av att det börjar regna i ansiktet, ser att någon tar en tröja eller jacka och håller över anisktet/huvudet på mig och som sann entusiast är det första jag säger: Hur gick det med hojen?
Får till svar att de inte har kollat på den :dummer men att den ser ganska hel ut.


Första (och hittills enda) gången man slog över är också ganska minnesvärd. Tränade bakhjulsåkning och tyckte att jag hade blivit jävligt duktig helt plötsligt. Tänkte: "Nu jävlar!". Tog i för kung och fosterland för att komma så högt som möjligt... Högt kom jag också, lite för högt kanske... Trasigt arsle, trasig växelpetare och ont i foten blev resultatet. Åkte hem med svansen mellan benen och tog det lite lugnare efter det.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF

Vänstra knät som bromsade farten mot tallen gör ont än, trots riktigt stöddiga knäskydd.
Det är det plötsliga stoppen man skall ha respekt för, kanske inte nödvändigtvis farten.

...det och snorhala rötter på diagonalen. :crash
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Highsider. Jävlar vad det visslar till.
Utgången ur "S" ett, lagom släpp,,men slår i varvspärr som skickar mig på en jäkla resa några meter upp i luften. När jag slutat studsa på asfalten släpar jag mig av banan med de kroppsdelar som gör minst ont.
2min senare är ambulansen framme och ger mig nåt gott.
2mån senare är jag ur rullstolen.
 

Tjita1

Guest
Kanske ska bidra själv också.

Följande inträffade dagarna efter varandra, i slutet på september förra året, med min 650GS.

1. Ett litet depåstopp på Coop i Sunnemo under gruskurs (google maps om ni undrar, mitt ute i ingenstans), jag stannar på parkeringen och väntar på min tur i bränslekön. När kön börjar glesna tar jag hojen och ska putta den till bränslepumpen. Kommer ungefär 4 meter ut från parkeringsrutan, backandes, när jag tappar hojen från mig, men dum som jag är håller jag kvar den varpå jag förstås trillar efter den. Detta medan övriga ca 20 pers i kursen står och tittar på. Får hjälp att resa den upp (jo, jag kan själv, men det är alltid trevligt med lite hjälp att lyfta 185 kilo), muttrar nåt om att det där ingår i uppkörningen, det borde man klara, varpå jag går och tankar hojfanskapet...

2. På väg hem från gruskursen, som utöver ovanstående och ett par tippningar till utan skador, tänker jag att det här har ju gått förvånansvärt bra, total nybörjare, allroaddäck, och jag har inte kört omkull på gruset en enda gång. Visst vore det ironiskt om jag skulle köra omkull nu på asfalt på vägen hem?
Sagt och gjort, tog en liten omväg via en "småväg" och under en järnvägsviadukt med en tvär kurva ligger det förstås en helt osynlig grussträng. 30 kilometer i timmen, och det enda jag vet är att jag helt plötsligt rullar runt på marken i en helt annan riktning än motorcykeln..
Nåja, ingen större skada skedd, men ironin är stor...
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Har inga fina flaschiga bilder. :rodnar Gjorde ett riktigt nybörjarfel. Men så var jag nybörjare oxå. Hände ungefär en månad efter uppkörning. Första gången som jag råkade ut för att det började regna medan vi var ute och åkte. Först bara lite så vi satte kurs hemåt, men hade åtskilliga mil att köra. Så började det regna mer och mer. Det var INTE greppet som blev sämre, utan mitt självförtroende. Blev onödigt rädd att lägga ner.

Kommer mot kurvan, är rädd att lägga mer på blöt vägbana och ser vägräcket framför mig. :huvet :huvet Det är inte framhjulet som får kontakt med vägräcket utan min knäpuck! Som på räls följer jag räcket. Hinner tänka den befängda tanken att när räcket tar slut så kanske jag kan styra ut på vägen igen. Det är planen. Räcket tar slut och rakt framför mig står en soptunna. :gnissla :( Jag klipper soptunnan och en brevlåda och försvinner ner i ett djupt dike så att det bara swischar om bushar och lövsly. Inser att det inte kommer att gå bra, och släpper styret. Jag och hojen går då skilda vägar. Landar i var sin buske, ungefär.

Det är då make hör mig svära ve och förbannelse i intercomen och vet att jag är okej. :tummenupp Även om jag kände mig ganska mörbultad.

Hur har hojen klarat sig? Tja den var i vilket fall körbar även om kåpan är repad och blinkers knäckt. Hur ska vi få upp den ur ett 1,5 m djupt dike? :va Köra upp den är planen. Själv är jag så jag skakar, så det blir maken som får sätta sig på hojen och försöka få nog fäste i det blöta gräset för att få upp den. Det går inte. Den bara slirar. :näsblod Så vad göra? Jag får skjuta på. Jag tar i så mycket jag kan och leran sprutar om bakdäcket. Men meter för meter få vi upp den. Till slut så är den uppe på vägen igen, och vi hjälps åt att skrapa av mig den värsta leran.

Jag lossar lite på ryggskyddets midjeband för bröstkorgen gör ont, och sätter mig på hojen och hemresan börjar. Regnet har lugnat sig och lugnt och sansat rullar vi hemmåt. Kroppen värker. Efter så där en 4-5 mil märker jag att adrenalinet gått ur kroppen. När jag ska iväg från stopplikt har jag svårt att få upp fötterna. 1,5 mil senareär jag hemma. I stället för att köra upp på garageuppfarten som vanlig stannar jag på gatan. Jag vet att jag inte fixar sista svängen och guppet över trottoarkant. :död

Jag stannar på gatan, sätter ner fötterna, men kan inte räta på överkroppen. Det gör ont! :( :död Under tiden har maken parkerat och hjälper mig av hojen. Jag kan fortfarande inte räta på mig. Make och barn insisterar på att jag borde åka upp till jourmottagningen (vi saknar akut). Jag har ingen lust. Ställer mig i duschen i stället. De tjatar, så jag ger mig, och vi åker till doktorn. Som konstaterar att det inte är någon fara. Röntgen har man inte, men jag har inga inre blödningar. :tummenupp

Ett år senare är jag på röntgen för misstänkt lunginflammation. När jag kommer tillbaka till remitterande läkare tittar han konstigt på mig. Nya röntgenplåtarna har tydligen två läkta revbensbrott som de tre år gamla inte hade. Och när kvinnor kommer med odokumenterade skador ska tydligen läkare vara misstänksamma. Men jag försäkrar honom glatt att det är ingen fara. De två knäckta revbenen beror bara på en motorcykelolycka. :D :yoparty

PS. Att köra drygt 6 mil med 2 brutna revbenen rekommenderas INTE. Det är något jag helst inte vill göra om...
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Välte en gång i lågfartsbanan, och när jag tränade på att låsa framhjulet på grus, men drygast var helt klart på "ezzodagen".
Eftersom det var första bandagen någonsin för min del så var planen att känna på prylarna lugnt och fint och låta första dagen på bana verkligen vara första dagen på bana. Tanken var förvisso att jag skulle köra en knixkurs helgen innan med som uppvärmning, men en skjuten toppackning följt av packboxar i gaffeln som gick på lunch satte stopp för den planen. Med lånade gaffelben från gathojen bar det av på sightseeingvarvet, vi ställde upp för att ge oss ut och snart därefter bar det iväg, inte fort, inte fort alls, med ett nytt bakdäck, på asfalt jag kört i snigelfart på en gång innan och en liten dos nervositet så är det första jag gör att lägga mig omkull i första kurvan. På första varvet. Lätt panik och hjärnsläpp gjorde att jag flög upp på benen igen och skulle upp på hojen, att den stod åt fel håll slog mig inte alls, inte heller att en bana kanske inte är att rekommendera att använda som vändplan. :huvet
Fick välförtjänt höra detta och att det finns kurser man kan gå om det här med hojåkning strax efteråt... :glömdet
Jag vet faktiskt inte ens vad jag gjorde för fel, en som låg bakom mig sa att det var ett klockrent framhjulssläpp, en annan tyckte det var mitt bakhjul som for iväg, jag trodde jag klantat till det rejält med gashanden, vilket gjorde mig än mer förbryllad. Litade inte på någonting resten av den dagen och körde som en jävla påse nötter, en typisk dag man skulle legat hemma i sängen istället.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
24 december, 2004, kanske. Suzuki DR800 -97, mera skoterföre än hojföre, men en tradition är en tradition. :)

Åkte förbi den lokala lanthandeln, och tant i huset bredvid stod på trappen. Jag skulle minsann visa att det går att åka hoj året runt. Bror bakom på sin GS750ES. Jag gasar och spinner lite förbi tant, hade kommit ganska långt före bror, så jag bromsade in lite för att vänta in honom. Schwoop, kras, bang! Haha, där låg jag som en sköldpadda på rygg. :) Tant ruskade på huvudet och gick in, och jag började brottas med hojen. Den var inte lätt att få upp, speciellt när däcken bara gled.

Bror kom och hjälpte mig. Inga större skador, trots att bror sa att det smällde till rejält, och gnistor sprutade under hojen. 5 repor på plastkåpan var det enda som syntes. :)

Året därpå hade jag en fin Bulldog, och bror en fin Speed Triple, vi avskrev traditionen det året, och har aldrig tagit upp den igen. :)
 
Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
..omkull i första kurvan. På första varvet. ..

Hade en liknande grej förra sommarn även om jag inte gick i backen. Uppe i Karlskoga tror inte det var första passet utan kanske 3dje. Gick ut med en enda tanke i huvudet. Däcken är inte varma(!) TAT LUGNT NU!!. I första högern överraskades jag av hur dåligt grepp man kan ha med kalla däck.. Jättesladd som lyckligtvis klarades ut på något magiskt sätt. Jag gasade ju på jättelåga varv med lätt hottade LC8:an. Där finns ju ingen kraft :3freak

Jag har gjort piruett med R1. Hade tvättat hojen och hade nåt skit kvar på gummit. Jäkla skitkrasch som kostade 10k i delar men man blir ju inte fullfjädrad utan att testa det med. :fakta
 
Last edited:

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Första och enda fadäsen än så länge:
Är i garaget och pysslar med hojen. Justerar reglage tror jag att jag gjorde för jag hoppade av och på hojen 5-10 gånger. Sista gången jag går av o ska ställa hojen på stödet igen så har jag glömt att fälla ner stödet .... 195 kg som man inte är beredd på att ta emot är tungt!
När jag märket att hojen fortsätter tippa mot mig (gick av på vänstersidan som tur var) så försöker jag hålls emot för kung och fosterland. Hojen välter sakta sakta med mig som håller spjärn allt vad jag kan. Vänster motorkåpa duttar i marken i en halv sekund innan jag lyckas häva tyngden och lyfta
upp/räta upp cykeln.

Resultat : ett litet märke på motorkåpan och en väldigt nyttig läxa som gör att jag nu alltid dubbelkollar stödet när jag går av hojen :)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Har inget skoj vurpande att förtälja, men det lär ju bli ett par om året när jag börjar med licensträningar. :crash
Hittills har jag bara lyckats lägga hojen en endaste liten gång, och det i låg hastighet. 25 mil hemifrån, och fotpinnen och bromspedalen gick sönder. >.<
Lyckligtvis var det vara 4 mil hem till far, var på väg upp till sthlm från karlskrona och lyckades vurpa på en grusfläck. Bara att ställa in träffen med polarna och lägga helgen på lite bonnasmideri så man kunde köra hem hojen. Såhär såg det ut:
View attachment 400213

Vackert. :3freak

Har du bromsen på vänstersidan...? :7peta
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Denna historia utspelar sig för många år sedan när G-man som tonåring puttrade omkring på sin offroad 125:a. Han hade varit o besökt en kompis och skulle lämna dennes tomt. Snabbaste vägen från tomten var rakt fram över en bräda som gick över ett litet dike. Den brädan siktade således G-man på. Hojen puttrade men G-man tyckte ändå att det av nån anledning var fiffigare att sparka sig framåt än att lägga i växeln och gasa över brädan. Mitt ute på brädan tar farten slut men G-mans fötter når inte längre ner till marken...

Smått desperat springer G-man med benen i luften RoadRunner1.gif men tippar likväl långsamt och ligger snart under hojen, och all sin stolthet, nere i diket.

Det finns onekligen ögonblick då man önskar att ens idioti fått ske utan vittnen men ibland får man helt enkelt nöja sig med att man bjuder polarn på ett rejält garv. :rodnar
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top